آیه إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَريمٍ [19]
كه اين [قرآن] كلام فرستاده بزرگواري است(جبرئيل امين
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- کُلُّهُ قَسَمٌ وَ جَوَابُهُ إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیم.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- همگی آنها قسم است که جواب آن: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ میباشد.
الکاظم (علیه السلام)- مُحَمَّدُبْنُالْفُضَیْلِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْمَاضِی (علیه السلام) إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ قَالَ یَعْنِی جَبْرَئِیلَ عَنِ اللَّهِ فِی وَلَایَهًِْ عَلِی (علیه السلام).
امام کاظم (علیه السلام)- محمّدبنفضیل از حضرت موسیبنجعفر (علیه السلام) نقل میکند که این آیه را از ایشان پرسیدم:... إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ؛ یعنی جبرئیل از جانب خدا در مورد ولایت علی (علیه السلام).
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَنْزَلَ الْقُرْآنَ عَلَی سَبْعَهًِْ أَقْسَام ... وَ مِنْهُ رَدٌّ عَلَی مَنْ أَنْکَرَ فَضْلَ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) عَلَی جَمِیعِ الْخَلْق ... فَأَفْضَلُ الْأَنْبِیَاءِ الْخَمْسَهًُْ وَ أَفْضَلُ الْخَمْسَهًِْ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ ذِی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ وَ الدَّلِیلُ عَلَی أَنَّهُ أَفْضَلُ الْأَنْبِیَاءِ (علیهم السلام) أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَخَذَ مِیثَاقَهُ عَلَی سَائِرِ الْأَنْبِیَاء (علیهم السلام).
امام علی (علیه السلام)- خداوند تبارکوتعالی قرآن را بر هفت بخش نازل کرد... و بخشی از آن، در در مورد کسانی است که برتری پیامبر (صلی الله علیه و آله) را انکار میکنند... بهترین پیامبران، این پنج نفر و بهترینِ این پنج نفر، محمّد (صلی الله علیه و آله) است. خداوند تعالی فرمود: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ* ذِی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ* مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ و دلیل بر اینکه او برترین پیامبر است آن است که خداوند از همه پیامبران (علیهم السلام) برای او پیمان گرفت.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ ذِی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ قَالَ یَعْنِی رَسُولَ اللَّهه (صلی الله علیه و آله).
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- ذِی قُوَّةٍ عِندَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ* مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ؛ منظور، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است.