آیه ۷ - سوره تکویر

آیه وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ [7]

و هركس با همسان خود قرين گردد.

۱
(تکویر/ ۷)

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ قَالَ مِنَ الْحُورِ الْعِینِ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ، با حوریان بهشتی ازدواج میکنند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۰۲
بحارالأنوار، ج۷، ص۱۰۷/ القمی، ج۲، ص۴۰۷/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(تکویر/ ۷)

الباقر (علیه السلام)- وَ فِی رِوَایَهًِْ أَبِی‌الْجَارُودِ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ قَالَ أَمَّا أَهْلُ الْجَنَّهًِْ فَزُوِّجُوا الْخَیْرَاتِ الْحِسَانَ وَ أَمَّا أَهْلُ النَّارِ فَمَعَ کُلِّ إِنْسَانٍ مِنْهُمْ شَیْطَانٌ یَعْنِی قُرِنَتْ نُفُوسُ الْکَافِرِینَ وَ الْمُنَافِقِینَ بِالشَّیَاطِینِ فَهُمْ قُرَنَاؤُهُمْ.

امام باقر (علیه السلام)- در روایت ابوالجارود آمده است: امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید: منظور از: وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ، بهشتیان با دوشیزگان نرم‌خو و زیبارو ازدواج می‌کنند. این درحالی است که هرکدام از دوزخیان، شیطانی همراه وی خواهد بود. جان‌های کافران و منافقان با شیاطین پیوند می‌خورد و این شیاطین، همنشین آن‌ها هستند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۰۲
بحارالأنوار، ج۷، ص۱۰۷/ بحارالأنوار، ج۸، ص۳۱۳/ القمی، ج۲، ص۴۰۷/ نورالثقلین/ البرهان
۳
(تکویر/ ۷)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِی‌صَالِحٍ فِی قَوْلِهِ وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ قَالَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ إِلَّا إِذَا قَطَعَ الصِّرَاطَ زَوَّجَهُ اللَّهُ عَلَی بَابِ الْجَنَّهًِْ بِأَرْبَعِ نِسْوَهًٍْ مِنْ نِسَاءِ الدُّنْیَا وَ سَبْعِینَ أَلْفَ حُورِیَّهًٍْ مِنْ حُورِ الْجَنَّهًِْ إِلَّا عَلِیَّ‌بْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) فَإِنَّهُ زَوَّجَ الْبَتُولَ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) فِی الدُّنْیَا وَ هُوَ زَوْجُهَا فِی الْآخِرَهًِْ فِی الْجَنَّهًِْ لَیْسَتْ لَهُ زَوْجَهًٌْ فِی الْجَنَّهًِْ غَیْرُهَا مِنْ نِسَاءِ الدُّنْیَا لَکِنْ لَهُ فِی الْجِنَانِ سَبْعُونَ أَلْفَ حُوراً لِکُلِّ حُورٍ سَبْعُونَ أَلْفَ خَادِمٍ.

امام علی (علیه السلام)- اعمش از ابوصالح در خصوص این آیه: وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ، نقل کرده است که؛ هر مؤمنی در روز قیامت، آنگاه که از صراط می‌گذرد، خداوند چهار زن از دنیا و هفتادهزار حوری بهشتی را بر در بهشت به همسری وی درمی‌آورد، مگر علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) که در دنیا و آخرت همسر حضرت بتول، فاطمه (سلام الله علیها) است و در بهشت، زنی به جز فاطمه (سلام الله علیها)، از زنان دنیا نخواهد داشت. در عین حال هفتادهزار حوری بهشتی که هرکدام از آن‌ها هزار خدمتکار دارد، همسران ایشان خواهند بود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۰۲
بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۵۴/ المناقب، ج۳، ص۳۲۴/ البرهان
بیشتر