آیه ۱۲ - سوره حجرات

آیه يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ [12]

اى كسانى‌كه ايمان آورده‌ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمان‌ها گناه است؛ و [هرگز در كار ديگران] تجسّس نكنيد؛ وهيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! [بيقين همه] شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه‌كنيد كه خداوند توبه پذير و مهربان است.

ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است

۱ -۱
(حجرات/ ۱۲)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- اطْرَحُوا سُوءَ الظَّنِ بَیْنَکُمْ فَإِنَ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ نَهَی عَنْ ذَلِک.

امام علی (علیه السلام)- به هم بدبین نباشید که خدای عزّوجلّ از آن نهی کرده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۴
نورالثقلین
۱ -۲
(حجرات/ ۱۲)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِیَّاکُمْ وَ الظَّنَ فَإِنَ الظَّنَ أَکْذَبُ الْکَذِب.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- بپرهیزید از گمان، چرا که دروغ‌ترین دروغ‌ها است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۴
نورالثقلین
۱ -۳
(حجرات/ ۱۲)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- ضَعْ أَمْرَ أَخِیکَ عَلَی أَحْسَنِهِ حَتَّی یَأْتِیَکَ مَا یَغْلِبُکَ مِنْهُ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِکَلِمَهًٍْ خَرَجَتْ مِنْ أَخِیکَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَیْرِ مَحْمِلًا.

امام علی (علیه السلام)- درباره‌ی برادر مؤمن خود بیشترین مقدار حسن‌ظنّ را داشته باش مگر زمانی که خلاف آن برایت ثابت شود. هرگاه توجیهی برای نیکوکاربودن برادر مؤمنت داری، هرگز به خاطر خبری که درباره‌ی بی‌تقوایی او به تو می‌رسد، نسبت به او بدگمان مشو.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۴
الکافی، ج۲، ص۳۶۲/ نورالثقلین/ البرهان
۱ -۴
(حجرات/ ۱۲)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- وَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ مَا أُعْطِیَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ إِلَّا بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ وَ رَجَائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ خُلُقِهِ وَ الْکَفِ عَنِ اغْتِیَابِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَا یُعَذِّبُ اللَّهُ مُؤْمِناً بَعْدَ التَّوْبَهًِْ وَ الِاسْتِغْفَارِ إِلَّا بِسُوءٍ ظَنِّهِ بِاللَّهِ وَ تَقْصِیرٍ مِنْ رَجَائِهِ لَهُ وَ سُوءِ خُلُقِهِ وَ اغْتِیَابِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَا یَحْسُنُ ظَنُّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ بِاللَّهِ إِلَّا کَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ لِأَنَّ اللَّهَ کَرِیمٌ بِیَدِهِ الْخَیْرُ یَسْتَحْیِی أَنْ یَکُونَ عَبْدُهُ الْمُؤْمِنُ قَدْ أَحْسَنَ بِهِ الظَّنَّ ثُمَّ یُخْلِفَ ظَنَّهُ وَ رَجَاءَهُ فَأَحْسِنُوا بِاللَّهِ الظَّنَّ وَ ارْغَبُوا إِلَیْه.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- به خدایی که جز او معبود به‌حقّی نیست سوگند! خیر دنیا و آخرت به هیچ مؤمنی هرگز عطا نشده است مگر به‌سبب خوش‌گمانی او به خداوند و امیدش به او و نیکی اخلاقش و خودداری نمودن از غیبت مؤمنین، و به خدایی که معبود به حقّی جز او نیست سوگند، خداوند هیچ مؤمنی را پس از توبه و طلب آمرزش (برای گناهانش) عذاب نمی‌فرماید جز به‌واسطه‌ی بدگمانیش به خدا و تقصیر و کوتاهی نمودن در امیدواری به پروردگار و بدی اخلاقش و غیبت نمودنش از مؤمنین، و به خدایی‌که جز او معبود به‌حقّی نیست سوگند، گمان هیچ بنده با ایمانی درباره‌ی خداوند نیکو نباشد مگر آنکه خدا نزد گمان بنده مؤمن خود می‌باشد (بر حسب گمان بنده‌اش با او رفتار خوب فرمود) زیرا خداوند کریم است خیر و نیکی بدست قدرت اوست، ابا و امتناع دارد از اینکه بنده‌ی مؤمن به او خوش‌گمان باشد سپس بر خلاف گمان و امید او رفتار فرماید، پس گمان خود را به خداوند نیکو کنید و به عبادت و فرمانبری و رحمت و کرم او رغبت نمایید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۴
وسایل الشیعهًْ، ج۱۵، ص۲۳۰/ نورالثقلین
۱ -۵
(حجرات/ ۱۲)

الرّضا (علیه السلام)- أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ یَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ بِی إِنْ خَیْراً فَخَیْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً.

امام رضا (علیه السلام)- گمان خود را به خدا نیکو سازید و به رحمتش امیدوار باشید که خداوند می‌گوید: عمل من با بنده مؤمن طبق گمانی است که او به من دارد. اگر گمانش نسبت به من عفو و رحمت است از عفو و رحمتم برخوردار می‌شود و اگر گمانش مؤاخذه و مجازات است دچار مؤاخذه و کیفرم خواهد شد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۴
الکافی، ج۲، ص۷۲/ نورالثقلین
۱ -۶
(حجرات/ ۱۲)

الصّادق (علیه السلام)- حُسْنُ الظَّنِ بِاللَّهِ أَنْ لَاتَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ، وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنبَکَ.

امام صادق (علیه السلام)- حسن ظنّ به خدا و انتظار لطف و کرم از او چنین است که به‌جز او به کسی امید نداشته باشی و از هیچ چیز به‌جز گناه و معصیت خود نترسی.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۴
الکافی، ج۳، ص۱۸۴/ نورالثقلین
۱ -۷
(حجرات/ ۱۲)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- إِذَا اسْتَوْلَی الصَّلَاحُ عَلَی الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ ثُمَ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ خِزْیَهًٌْ فَقَدْ ظَلَمَ وَ إِذَا اسْتَوْلَی الْفَسَادُ عَلَی الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ فَأَحْسَنَ الرَّجُلُ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غُرِر.

امام علی (علیه السلام)- چون نیکوکاری بر زمانه و مردم آن غالب آید و کسی به دیگری گمان بد برد، که از او فضیحتی آشکار نشده، ستم کرده است. و اگر بدکاری بر زمانه و مردم آن غالب شود و کسی به دیگری گمان نیک برد خود را فریفته است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۶
مستدرک الوسایل، ج۱، ص۱۴۶/ نورالثقلین
۱ -۸
(حجرات/ ۱۲)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- ثَلَاثٌ لَا یَنْجُو مِنْهُنَّ أَحَدٌ الظَّنُّ وَ الطِّیَرَهًُْ وَ الْحَسَدُ وَ سَأُحَدِّثُکُمْ بِالْمَخْرَجِ مِنْ ذَلِکَ إِذَا ظَنَنْتَ فَلَا تُحَقِّقْ وَ إِذَا تَطَیَّرْتَ فَامْضِ وَ إِذَا حَسَدْتَ فَلَا تَبْغ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- سه چیز است که هیچ کس از آن‌ها خلاصی ندارد: بدگمانی، فال بد زدن و حسد، و من راه خلاصی از آن‌ها را به شما بازگو می‌کنم: هرگاه گمانی بردی، دنبال نگیر، و هرگاه فال بد زدی، آن را باور نکن، و هرگاه به کسی حسد ورزیدی، پس به حدّ ستم مرسان.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۶
مجموعهًْ ورام، ج۱، ص۱۲۷/ نورالثقلین
۱ -۹
(حجرات/ ۱۲)

الصّادق (علیه السلام)- ثَلَاثٌ مَنْ کُنَ فِیهِ أَوْجَبْنَ لَهُ أَرْبَعاً عَلَی النَّاسِ مَنْ إِذَا حَدَّثَهُمْ لَمْ یَکْذِبْهُمْ وَ إِذَا خَالَطَهُمْ لَمْ یَظْلِمْهُمْ وَ إِذَا وَعَدَهُمْ لَمْ یُخْلِفْهُمْ وَجَبَ أَنْ تَظْهَرَ فِی النَّاسِ عَدَالَتُهُ وَ تَظْهَرَ فِیهِمْ مُرُوءَتُهُ وَ أَنْ تَحْرُمَ عَلَیْهِمْ غِیبَتُهُ وَ أَنْ تُحِبَّ عَلَیْهِمْ أُخُوَّتُهُ.

امام صادق (علیه السلام)- هرکس در او سه خصلت باشد آن خصلت‌ها موجب می‌شوند که چهار چیز در مورد او مراعات شود؛ کسی‌که هرگاه سخن بگوید دروغ بر زبان جاری نکند و هر گاه با آن‌ها آمیزش می‌کند ستم روا ندارد. هرگاه به آن‌ها وعده می‌دهد خلف وعده نداشته ‎باشد، در اینجا لازم است که عدالت او در میان مردم آشکار گردد و مردانگی وی بر همه معلوم شود، و غیبت او بر همگان حرام می‌گردد و برادری با او بر همه لازم می‌شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۶
بحارالأنوار، ج۷۲، ص۹۳
۱ -۱۰
(حجرات/ ۱۲)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِیَّاکُمْ وَ الظَّنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَکْذَبُ الْکَذِبِ وَ کُونُوا إِخْوَاناً فِی اللَّهِ کَمَا أَمَرَکُمُ اللَّهُ لَا تَتَنَافَرُوا وَ لَا تَجَسَّسُوا وَ لَا تَتَفَاحَشُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً وَ لَا تَتَبَاغَوْا وَ لَا تَتَبَاغَضُوا وَ لَا تَتَدَابَرُوا وَ لَا تَتَحَاسَدُوا فَإِنَّ الْحَسَدَ یَأْکُلُ الْإِیمَانَ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَبَ الْیَابِسَ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- بپرهیزید از گمان که دروغتر دروغها است، و در راه خدا برادر باشید چنانچه خدا به شما فرموده، و از هم نفرت نکنید و همدیگر را وارسی نکنید، و به هم دشنام ندهید، و غیبت هم نکنید، به هم دشمن نشوید و به هم پشت نکنید و به هم حسد نورزید که حسد ایمان را می‌خورد چنانکه هیزم خشک را آتش می‌خورد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۶
بحارالأنوار، ج۷۲، ص۲۵۲
۱ -۱۱
(حجرات/ ۱۲)

الکاظم (علیه السلام)- عَنْ خشنام‌بن‌حاتم الْأَصَمِّ قَالَ أَبِی: قَالَ لِی شَقِیقٌ الْبَلْخِیُّ خَرَجْتُ حَاجّاً فِی سَنَهًِْ تِسْعٍ وَ أَرْبَعِینَ وَ مِائَهًٍْ فَنَزَلْتُ الْقَادِسِیَّهًَْ فَبَیْنَا أَنَا أَنْظُرُ إِلَی النَّاسِ فِی زِینَتِهِمْ وَ کَثْرَتِهِمْ فَنَظَرْتُ إِلَی فَتًی حَسَنِ الْوَجْهِ شَدِیدِ السُّمْرَهًِْ ضَعِیفٍ فَوْقَ ثِیَابِهِ ثَوْبٌ مِنْ صُوفٍ مُشْتَمِلٍ بِشَمْلَهًٍْ فِی رِجْلَیْهِ نَعْلَانِ وَ قَدْ جَلَسَ مُنْفَرِداً فَقُلْتُ فِی نَفْسِی هَذَا الْفَتَی مِنَ الصُّوفِیَّهًِْ یُرِیدُ أَنْ یَکُونَ کَلًّا عَلَی النَّاسِ فِی طَرِیقِهِمْ وَ اللَّهِ لَأَمْضِیَنَّ إِلَیْهِ وَ لَأُوَبِّخَنَّهُ فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَلَمَّا رَآنِی مُقْبِلًا قَالَ موسی‌بن‌جعفر (علیه السلام) یَا شَقِیقُ اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم.

امام کاظم (علیه السلام)- شقیق بلخی گفت: در سال صدوچهل‌ونه برای انجام حج خارج شدم وارد قادسیه گردیدم در آنجا چشمم به جمعیّت زیادی افتاد که عازم حج هستند. جوان زیبای گندمگونی را دیدم ضعیف بود که بالای لباس خود جامه‌ای از پشم پوشیده بود و ردائی به دوش داشت و در پا نعلین، کناری از این جمعیّت نشسته بود. با خود گفتم این جوان از صوفی‌ها است که می‌خواهد در راه کلّ بر مردم باشد به خدا می‌روم او را سرزنش می‌کنم نزدیک او رفتم همین که چشمش به من افتاد که می‌آیم. فرمود: «شقیق! اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۶
بحارالأنوار، ج۴۸، ص۸۰/ دلایل الإمامهًْ، ص۱۵۵؛ «بتفاوت»/ الصراط المستقیم، ج۲، ص۱۹۴؛ «بتفاوت»
۱ -۱۲
(حجرات/ ۱۲)

الصّادق (علیه السلام)- إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِیمَانُ مِنْ قَلْبِهِ کَمَا یَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِی الْمَاءِ.

امام صادق (علیه السلام)- هرگاه فرد مؤمنی برادرش را مورد اتّهام قرار دهد، ایمان در قلبش ذوب خواهد شد. همچنان که نمک در آب ذوب خواهد شد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۶
الکافی، ج۲، ص۳۶۱/ البرهان
۱ -۱۳
(حجرات/ ۱۲)

الصّادق (علیه السلام)- مَنِ اتَّهَمَ أَخَاهُ فِی دِینِهِ فَلَا حُرْمَهًَْ بَیْنَهُمَا وَ مَنْ عَامَلَ أَخَاهُ بِمِثْلِ مَا عَامَلَ بِهِ النَّاسَ فَهُوَ بَرِیءٌ مِمَّا یَنْتَحِل.

امام صادق (علیه السلام)- هرکس برادر مؤمنش را متّهم به بی‌دینی کند، دیگر میان آن‌ها هیچ حرمتی نخواهد بود و کسی‌که با برادر دینی‌اش مانند سایر مردم برخورد و تعامل کند، او جدای از دینی است که به آن تظاهر می‌کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۶
الکافی، ج۲، ص۳۶۱/ البرهان

و [هرگز در کار دیگران] تجسس نکنید

۲ -۱
(حجرات/ ۱۲)

ابن‌عباس (رحمة الله علیه)- وَ لَا تَجَسَّسُوا أَیْ لَا تَتَبَّعُوا عَثَرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ.

ابن‌عباس (رحمة الله علیه)- وَ لا تَجَسَّسُوا؛ یعنی در لغزشهای مؤمنان کند و کاو نکنید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۸
بحرالعرفان، ج۱۵، ص۹۵
۲ -۲
(حجرات/ ۱۲)

الصّادقین (علیها السلام)- قَالا أَقْرَبُ مَا یَکُونُ الْعَبْدُ إِلَی الْکُفْرِ أَنْ یُوَاخِیَ الرَّجُلَ عَلَی الدِّینِ فَیُحْصِیَ عَلَیْهِ عَثَرَاتِهِ وَ زَلَّاتِهِ لِیُعَنِّفَهُ بِهَا یَوْماً مَا.

امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام)- هرگاه فردی با فرد دیگری دارای پیوند برادری دینی باشد، امّا همواره در جستجوی اشتباهات و خطاهای او برآید تا روزی او را رسوا کند، در نزدیک‌ترین حالت به کفر قرار دارد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۸
الکافی، ج۲، ص۳۵۴/ البرهان
۲ -۳
(حجرات/ ۱۲)

الصّادق (علیه السلام)- أَبْعَدُ مَا یَکُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ أَنْ یَکُونَ الرَّجُلُ یُؤَاخِی الرَّجُلَ وَ هُوَ یَحْفَظُ زَلَّاتِهِ لِیُعَیِّرَهُ بِهَا یَوْماً مَا.

امام صادق (علیه السلام)- هرگاه شخصی با دیگری دارای پیوند برادری باشد امّا همواره در جستجوی اشتباهات او بر آید تا روزی از آن‌ها علیه او استفاده کند و او را رسوا کند، چنین فردی از خداوند بیشترین فاصله را گرفته است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۸
منیهًْ المرید، ص۳۳۱/ البرهان
۲ -۴
(حجرات/ ۱۲)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- لَا تَذُمُّوا الْمُسْلِمِینَ وَ لَا تَتَبَّعُوا عَوْرَاتِهِمْ فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِهِمْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ یَفْضَحْهُ وَ لَوْ فِی بَیْتِه.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- مسلمانان را نکوهش نکنید و در پی عیب‌جویی از آن‌ها نباشید. هرکس از برادران دینی‌اش عیب‌جویی کند، خداوند در پی یافتن عیب‌هایش بر خواهد آمد. هرکس خداوند با او چنین کند، حتّی اگر در خانه‌اش باشد، او را رسوا خواهدکرد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۸
وسایل الشیعهًْ، ج۱۲، ص۲۷۵/ البرهان
۲ -۵
(حجرات/ ۱۲)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- یَا مَعْشَرَ مَنْ أَسْلَمَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ یُسْلِمْ بِقَلْبِهِ لَا تَتَبَّعُوا عَثَرَاتِ الْمُسْلِمِینَ فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ الْمُسْلِمِینَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ یَفْضَحْه.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ای کسانی‌که به زبان، اسلام آورده‌اید و با دلهایتان اسلام نیاورده‌اید! لغزشهای مسلمانان را پیگیری نکنید، چراکه هرکس لغزشهای مسلمانان را پیگیری کند خدا لغزشهایش را پیگیری کند و هرکس که خدا لغزشهایش را پیگیری کند رسوایش نماید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۸
الکافی، ج۲، ص۳۵۵

وهیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! [بیقین همه] شما از این امر کراهت دارید؛ تقوای الهی پیشه‌کنید که خداوند توبه پذیر و مهربان است

۳ -۱
(حجرات/ ۱۲)

الصّادق (علیه السلام)- الْغِیبَهًُْ أَنْ تَقُولَ فِی أَخِیکَ مِمَّا سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ أَمَّا الْأَمْرُ الظَّاهِرُ فِیهِ مِثْلُ الْحِدَّهًِْ وَ الْعَجَلَهًِْ فَلَا وَ الْبُهْتَانُ أَنْ تَقُولَ فِیهِ مَا لَیْسَ فِیهِ.

امام صادق (علیه السلام)- غیبت آن است که درباره‌ی برادرت از امری سخن بگویی که خداوند آن را برایش پوشانده است. سخن‌گفتن درباره‌ی اموری که در او پدیدار و ظاهر هستند از قبیل عجول بودن و تندخویی، غیبت به شمار نمی‌آید. بهتان آن است که کار یا صفتی را به او نسبت دهی که در او وجود ندارد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۸
نورالثقلین/ البرهان
۳ -۲
(حجرات/ ۱۲)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ جَعْفَرِبْنِ‌مُحَمَّدٍ (علیه السلام) أَنَّهُ سُئِلَ عَمَّا یَرْوِیهِ النَّاسُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ أَهْلَ الْبَیْتِ اللَّحِمِینَ قَالَ جَعْفَرُبْنُ‌مُحَمَّدٍ (علیه السلام) لَیْسَ هُوَ کَمَا یَظُنُّونَ مِنْ أَکْلِ اللَّحْمِ الْمُبَاحِ أَکْلُهُ الَّذِی کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَأْکُلُهُ وَ یُحِبُّهُ إِنَّمَا ذَلِکَ مِنَ اللَّحْمِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً یَعْنِی بِالْغِیبَهًِْ لَهُ وَ الْوَقِیعَهًِْ فِیهِ.

امام صادق (علیه السلام)- از امام صادق (علیه السلام) از آنچه از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت می‌کنند: «خدا اهل خانه پر گوشت را دشمن می‌دارد»، پرسش شد. فرمود: «مقصود خوردن گوشت مباح نیست که می‌پندارند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن را می‌خورد و دوست داشت. همانا آن، گوشتی است که خدای عزّوجلّ فرموده: أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً؛ یعنی غیبت و بدگوئی در خانه».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴۸
مستدرک الوسایل، ج۹، ص۱۲۶/ مستدرک الوسایل، ج۱۶، ص۳۴۳/ بحارالأنوار، ج۶۳، ص۷۶/ دعایم الإسلام، ج۲، ص۱۱۰
بیشتر