آیه ۵۱ - سوره غافر

آیه إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ [51]

ما به يقين پيامبران خود و كسانى را كه ايمان آورده‌اند، در زندگى دنيا و [در آخرت] روزى كه گواهان به پا مى‌خيزند يارى مى‌دهيم.

۱
(غافر/ ۵۱)

الصّادق (علیه السلام)- ذَاکَ وَ اللَّهِ فِی الرَّجْعَهًِْ أَ‌مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَنْبِیَاءَ کَثِیرَهًًْ لَمْ یُنْصَرُوا فِی الدُّنْیَا وَ قُتِلُوا وَ الْأَئِمَّهًَْ (علیهم السلام) مِنْ بَعْدِهِمْ قُتِلُوا وَ لَمْ یُنْصَرُوا فِی الدُّنْیَا وَ ذَلِکَ فِی الرَّجْعَهًِْ.

امام صادق (علیه السلام)- به خدا سوگند! آن [نصرت و یاری] در رجعت است. آیا نمی‌دانی که پیامبران بسیاری در دنیا یاری نشدند و کشته شدند و امامان پس از آنان هم کشته شدند؟ آن [نصرت الهی] در رجعت است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۴۲۸
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۲۷/ القمی، ج۲، ص۲۵۸؛ «و قال علی بن ابراهیم الاشهاده الایمه» محذوف/ قصص الأنبیاءللجزایری، ص۴/ نورالثقلین/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۱۸ و القمی، ج۲، ص۲۵۹؛ «بتفاوت لفظی»/ البرهان
۲
(غافر/ ۵۱)

الباقر (علیه السلام)- نَحْنُ الْأَشْهَاد.

امام باقر (علیه السلام)- وَ یَقُولُ الأَشْهَادُ؛ ما گواهان هستیم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۴۲۸
بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۵۱
۳
(غافر/ ۵۱)

الصّادق (علیه السلام)- قَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ قَالَ الرَّاجِفَهًُْ الْحُسَیْنُ‌بْنُ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ الرَّادِفَهًُْ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ أَوَّلُ مَنْ یَنْفُضُ عَنْ رَأْسِهِ التُّرَابَ الْحُسَیْنُ‌بْنُ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) فِی خَمْسَهًٍْ وَ سَبْعِینَ أَلْفاً وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ.

امام صادق (علیه السلام)- آن روز که زلزله‌های وحشتناک همه چیز را به لرزه درمی‌آورد، و به‌دنبال آن، حادثه دوّمین [صیحه‌ی عظیم محشر] رخ می‌دهد. (نازعات/۷-۶) الرَّاجِفَةُ حسین‌بن‌علی (علیه السلام). و الرَّادِفَةُ علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است. نخستین کسی که در رجعت از قبر بیرون می‌آید و خاک از سر و روی خود می‌تکاند حسین‌بن‌علی (علیه السلام) است که با هفتادوپنج هزار نفر برانگیخته می‌شوند. إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا فِی الحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۴۲۸
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۰۶/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۳۷/ الفضایل، ص۱۳۹/ فرات الکوفی، ص۵۳۷؛ «تسعین» بدل «سبعین»/ البرهان
۴
(غافر/ ۵۱)

الباقر (علیه السلام)- الْحُسَیْنُ‌بْنُ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) مِنْهُمْ وَ لَمْ یُنْصَرْ بَعْدُ ثُمَّ قَالَ وَ اللَّهِ لَقَدْ قُتِلَ قَتَلَهًُْ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) وَ لَمْ یُطْلَبْ بِدَمِهِ بَعْدُ.

امام باقر (علیه السلام)- امام باقر (علیه السلام) آیه: إِنَّا لنَنصُرُ رُسُلنَا و الذِینَ آمَنُوا فِی الحَیَاةِ الدُّنْیَا و یَومَ یَقُومُ الأَشْهَادُ را تلاوت کرد و فرمود: «امام حسین (علیه السلام) یکی از آن‌ها بود که کشته شد و او تاکنون یاری نشده است. به خدا قسم! اگرچه قاتلان امام حسین (علیه السلام) کشته شده‌اند، امّا هنوز خونخواهی آن حضرت صورت نگرفته است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۴۲۸
بحارالأنوار، ج۴۵، ص۲۹۸/ کامل الزیارات، ص۶۳/ البرهان
۵
(غافر/ ۵۱)

الرّضا (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا قَالَ مِنْهُمْ عَلِی‌بن‌أبی‌طالب (علیه السلام).

امام رضا (علیه السلام)- در کلام خدای تعالی لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا از آن جمله علی (علیه السلام) است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۴۳۰
المناقب، ج۲، ص۶۷/ بحارالأنوار، ج۴۱، ص۶۱
۶
(غافر/ ۵۱)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ سُلَیْمِ‌بْنِ‌قَیْسٍ قَال: صَعِدَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَی عَلَیْهِ وَ قَال ... أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ عَلِمْتُ تَبْلِیغَ الرِّسَالَاتِ، وَ تَنْجِیزَ الْعِدَاتِ، وَ تَمَامَ الْکَلِمَاتِ، وَ فُتِحَتْ لِیَ الْأَسْبَابُ، وَ أُجْرِیَ لِیَ السَّحَابُ، وَ نَظَرْتُ فِی الْمَلَکُوتِ، لَمْ یَعْزُبْ عَنِّی شَیْءٌ فَاتَ وَ لَمْ یَفُتْنِی مَا سَبَقَنِی، وَ لَمْ یَشْرَکْنِی أَحَدٌ فِیمَا أَشْهَدَنِی رَبِّی، أَقُومُ بِهِ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ، وَ بِی یُتِمُّ اللَّهُ مَوْعِدَهُ وَ یُکَمِّلُ کَلِمَاتِهِ.

امام علی (علیه السلام)- سلیم‌بن‌قیس گوید: امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر منبر رفت و حمد و ثنای الهی به‌جا آورد و فرمود: «بدانید به خدا قسم، که رساندن رسالت‌ها و انجام وعده‌ها و کامل‌بودن کلمات را دانسته و اسباب برایم گشوده شد و انساب را دانستم و ابر برایم جاری گشت و در ملکوت نظر کردم و چیزی بر من پوشیده نماند که از نظرم مخفی بماند و آنچه پیش از من بوده از نظرم مخفی نماند، و هیچ‌کس در آنچه پروردگارم در روزی که شاهدان به پا می‌خیزند درباره‌ی آن از من گواهی گرفته شریک من نیست. خداوند به‌وسیله‌ی من وعده‌ی خود را تمام می‌کند و کلماتش را به کمال می‌رساند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۴۳۰
بحارالأنوار، ج۳۴، ص۲۶۳
بیشتر