آیه ۱۶ - سوره نجم

آیه إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ ما يَغْشى [16]

در آن هنگام كه چيزى (نور خيره‌كننده‌اى) سدرهًْ‌ المنتهى را پوشانده بود.

۱
(نجم/ ۱۶)

الباقر (علیه السلام)- إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ ما یَغْشی یَعْنِی مَا غَشِیَ السِّدْرَهًُْ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ عَظَمَتِهِ.

امام باقر (علیه السلام)- إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ ما یَغْشی؛ منظور آن است که آن مقدار از سدره است که نور خدا و عظمت او آن را در برگرفت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۲۷۸
بحارالأنوار، ج۱۸، ص۳۹۷/ الیقین، ص۳۰۱
۲
(نجم/ ۱۶)

علی‌بن‌إبراهیم (علیه السلام)- إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ ما یَغْشی مِنْ حُجُبِ النُّور.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ مَا یَغْشَی یعنی آنگاه که پرده‌هایی از نور، سدره را می‌پوشاند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۲۷۸
القمی، ج۲، ص۳۳۵
۳
(نجم/ ۱۶)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) قَالَ: رَأَیْتُ عَلَی کُلِ وَرَقَهًٍْ مِنْ وَرَقِهَا مَلَکاً قَائِماً یُسَبِّحُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- در کتاب مجمع‌البیان در ذیل آیه: إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ مَا یَغْشَی آمده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: بر روی هر برگ آن درخت، فرشته‌ای را دیدم که ایستاده و خداوند عزّوجلّ را تسبیح می‌گوید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۲۷۸
مجمع البحرین، ج۳، ص۳۲۷
۴
(نجم/ ۱۶)

الباقر (علیه السلام)- إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ ما یَغْشی فَإِنَّ النَّبِی (صلی الله علیه و آله) لَمَّا أُسْرِیَ بِهِ إِلَی رَبِّهِ جَلَّ وَ عَزَّ قَالَ وَقَفَ بِی جَبْرَئِیلُ عِنْدَ شَجَرَهًٍْ عَظِیمَهًٍْ لَمْ أَرَ مِثْلَهَا عَلَی کُلِّ غُصْنٍ مِنْهَا وَ عَلَی کُلِّ وَرَقَهًٍْ مِنْهَا مَلَکٌ وَ عَلَی کُلِّ ثَمَرَهًٍْ مِنْهَا مَلَکٌ وَ قَدْ کَلَّلَهَا نُورٌ مِنْ نُورِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ فَقَالَ جَبْرَئِیلُ هَذِهِ سِدْرَةُ الْمُنْتَهَی کَانَ یَنْتَهِی الْأَنْبِیَاءُ (علیهم السلام) مِنْ قَبْلِکَ إِلَیْهَا ثُمَّ لَا یُجَاوِزُونَهَا وَ أَنْتَ تَجُوزُهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لِیُرِیَکَ مِنْ آیَاتِهِ الْکُبْرَی فَاطْمَئِنَّ أَیَّدَکَ اللَّهُ بِالثَّبَاتِ حَتَّی تَسْتَکْمِلَ کَرَامَاتِ اللَّهِ وَ تَصِیرَ إِلَی جِوَارِهِ ثُمَّ صَعِدَ بِی حَتَّی صِرْتُ تَحْتَ الْعَرْشِ فَدُلِّیَ لِی رَفْرَفٌ أَخْضَرُ مَا أُحْسِنُ أَصِفُهُ فَرَفَعَنِی الرَّفْرَفُ بِإِذْنِ اللَّهِ إِلَی رَبِّی فَصِرْتُ عِنْدَهُ وَ انْقَطَعَ عَنِّی أَصْوَاتُ الْمَلَائِکَهًِْ وَ دَوِیُّهُمْ وَ ذَهَبَتْ عَنِّی الْمَخَاوِفُ وَ الرَّوْعَاتُ وَ هَدَأَتْ نَفْسِی وَ اسْتَبْشَرْتُ وَ ظَنَنْتُ أَنَّ جَمِیعَ الْخَلَائِقِ قَدْ مَاتُوا أَجْمَعِینَ وَ لَمْ أَرَ عِنْدِی أَحَداً مِنْ خَلْقِهِ فَتَرَکَنِی مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ رَدَّ عَلَیَّ رُوحِی فَأَفَقْتُ فَکَانَ تَوْفِیقاً مِنْ رَبِّی عَزَّوَجَلَّ أَنْ غَمَّضْتُ عَیْنِی وَ کَلَّ بَصَرِی وَ غَشِیَ عَنِّی النَّظَرُ فَجَعَلْتُ أُبْصِرُ بِقَلْبِی کَمَا أُبْصِرُ بِعَیْنِی بَلْ أَبْعُدُ وَ أَبْلُغُ فَذَلِکَ قَوْلُهُ جَلَّ وَ عَزَّ ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغی، لَقَدْ رَأی مِنْ آیاتِ رَبِّهِ الْکُبْری وَ إِنَّمَا کُنْتُ أَرَی فِی مِثْلِ مَخِیطِ الْإِبْرَهًِْ وَ نُورٍ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّی لَا تُطِیقُهُ الْأَبْصَارُ فَنَادَانِی رَبِّی جَلَّ وَ عَزَّ فَقَالَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) قُلْتُ لَبَّیْکَ رَبِّی وَ سَیِّدِی وَ إِلَهِی لَبَّیْکَ قَالَ هَلْ عَرَفْتَ قَدْرَکَ عِنْدِی وَ مَنْزِلَتَکَ وَ مَوْضِعَکَ قُلْتُ نَعَمْ یَا سَیِّدِی قَالَ یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) هَلْ عَرَفْتَ مَوْقِفَکَ مِنِّی وَ مَوْضِعَ ذُرِّیَّتِکَ قُلْتُ نَعَمْ یَا سَیِّدِی قَالَ فَهَلْ تَعْلَمُ یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) فِیمَا اخْتَصَمَ الْمَلَأُ الْأَعْلَی فَقُلْتُ یَا رَبِّ أَنْتَ أَعْلَمُ وَ أَحْکَمُ وَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ قَالَ اخْتَصَمُوا فِی الدَّرَجَاتِ وَ الْحَسَنَاتِ فَهَلْ تَدْرِی مَا الدَّرَجَاتُ وَ الْحَسَنَاتُ قُلْتُ أَنْتَ أَعْلَمُ یَا سَیِّدِی وَ أَحْکَمُ قَالَ إِسْبَاغُ الْوُضُوءِ فِی الْمَکْرُوهَاتِ وَ الْمَشْیُ عَلَی الْأَقْدَامِ إِلَی الْجُمُعَاتِ مَعَکَ وَ مَعَ الْأَئِمَّهًِْ مِنْ وُلْدِکَ وَ انْتِظَارُ الصَّلَاهًِْ بَعْدَ الصَّلَاهًِْ وَ إِفْشَاءُ السَّلَامِ وَ إِطْعَامُ الطَّعَامِ وَ التَّهَجُّدُ بِاللَّیْلِ وَ النَّاسُ نِیَامٌ قَالَ آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ قُلْتُ نَعَمْ یَا رَبِّ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ قَالَ صَدَقْتَ یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) لا یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها لَها ما کَسَبَتْ وَ عَلَیْها مَا اکْتَسَبَتْ وَ أَغْفِرُ لَهُمْ وَ قُلْتُ رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِینا أَوْ أَخْطَأْنا إِلَی آخِرِ السُّورَهًِْ قَالَ ذَلِکَ لَکَ وَ لِذُرِّیَّتِکَ یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) قُلْتُ رَبِّی وَ سَیِّدِی وَ إِلَهِی قَالَ أَسْأَلُکَ عَمَّا أَنَا أَعْلَمُ بِهِ مِنْکَ مَنْ خَلَّفْتَ فِی الْأَرْضِ بَعْدَکَ قُلْتُ خَیْرَ أَهْلِهَا لَهَا أَخِی وَ ابْنُ عَمِّی وَ نَاصِرُ دِینِکَ یَا رَبِّ وَ الْغَاضِبُ لِمَحَارِمِکَ إِذَا اسْتَحَلَّتْ وَ لِنَبِیِّکَ غَضِیبُ النَّمِرِ إِذَا جَدَلَ علی‌بن‌أبی‌طالب (علیه السلام) قَالَ صَدَقْتَ یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) إِنِّی اصْطَفَیْتُکَ بِالنُّبُوَّهًِْ وَ بَعَثْتُکَ بِالرِّسَالَهًِْ وَ امْتَحَنْتُ عَلِیّاً (علیه السلام) بِالْبَلَاغِ وَ الشَّهَادَهًِْ إِلَی أُمَّتِکَ وَ جَعَلْتُهُ حُجَّهًًْ فِی الْأَرْضِ مَعَکَ وَ بَعْدَکَ وَ هُوَ نُورُ أَوْلِیَائِی وَ وَلِیُّ مَنْ أَطَاعَنِی وَ هُوَ الْکَلِمَهًُْ الَّتِی أَلْزَمْتُهَا الْمُتَّقِینَ یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ زَوْجَتُهُ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) وَ إِنَّهُ وَصِیُّکَ وَ وَارِثُکَ وَ وَزِیرُکَ وَ غَاسِلُ عَوْرَتِکَ وَ نَاصِرُ دِینِکَ وَ الْمَقْتُولُ عَلَی سُنَّتِی وَ سُنَّتِکَ یَقْتُلُهُ شَقِیُّ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ قَالَ رسول الله (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ أَمَرَنِی رَبِّی بِأُمُورٍ وَ أَشْیَاءَ أَمَرَنِی أَنْ أَکْتُمَهَا وَ لَمْ یُؤْذَنْ لِی فِی إِخْبَارِ أَصْحَابِی بِهَا ثُمَّ هَوَی بِیَ الرَّفْرَفُ فَإِذَا أَنَا بِجَبْرَئِیلَ فَتَنَاقَلَنِی مِنْهُ حَتَّی صِرْتُ إِلَی سِدْرَةِ الْمُنْتَهَی فَوَقَفَ بِی تَحْتَهَا ثُمَّ أَدْخَلَنِی إِلَی جَنَّةِ الْمَأْوَی فَرَأَیْتُ مَسْکَنِی وَ مَسْکَنَکَ یا علی (علیه السلام) فِیهَا فَبَیْنَا جَبْرَئِیلُ یُکَلِّمُنِی إِذْ تَجَلَّی لِی نُورٌ مِنْ نُورِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ فَنَظَرْتُ إِلَی مِثْلِ مَخِیطِ الْإِبْرَهًِْ إِلَی مِثْلِ مَا کُنْتُ نَظَرْتُ إِلَیْهِ فِی الْمَرَّهًِْ الْأُولَی فَنَادَانِی رَبِّی جَلَّ وَ عَزَّ یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) قُلْتُ لَبَّیْکَ رَبِّی وَ سَیِّدِی وَ إِلَهِی قَالَ سَبَقَتْ رَحْمَتِی غَضَبِی لَکَ وَ لِذُرِّیَّتِکَ أَنْتَ مُقَرَّبِی مِنْ خَلْقِی وَ أَنْتَ أَمِینِی وَ حَبِیبِی وَ رَسُولِی وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَوْ لَقِیَنِی جَمِیعُ خَلْقِی یَشُکُّونَ فِیکَ طَرْفَهًَْ عَیْنٍ أَوْ یُبْغِضُونَ صَفْوَتِی مِنْ ذُرِّیَّتِکَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ نَارِی وَ لَا أُبَالِی یَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) عَلِیٌّ (علیه السلام) أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ وَ سَیِّدُ الْمُسْلِمِینَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ إِلَی جَنَّاتِ النَّعِیمِ أَبُو السِّبْطَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ جَنَّتِی الْمَقْتُولَیْنِ ظُلْماً ثُمَّ حَرَّضَ عَلَی الصَّلَاهًِْ وَ مَا أَرَادَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ قَدْ کُنْتُ قَرِیباً مِنْهُ فِی الْمَرَّهًِْ الْأُولَی مِثْلَ مَا بَیْنَ کَبِدِ الْقَوْسِ إِلَی سِیَتِهِ فَذَلِکَ قَوْلُهُ جَلَّ وَ عَزَّقابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی مِنْ ذَلِکَ ثُمَّ ذَکَرَ سِدْرَةَ الْمُنْتَهَی فَقَالَ وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری، عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهی، عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوی، إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ ما یَغْشی، ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغی یَعْنِی مَا غَشِیَ السِّدْرَهًُْ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ عَظَمَتِهِ.

امام باقر (علیه السلام)- إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ مَا یَغْشَی وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) شبانه به نزد پروردگارش برده شد، فرمود: «جبرئیل مرا نزدیک درخت بزرگی نگاه داشت. درختی که مانند آن را ندیده بودم. بر روی هر شاخه‌ای از آن فرشته‌ای بود، و بر روی هر برگ آن نیز فرشته‌ای و بر روی هر میوه‌ای از آن فرشته‌ای. نوری از انوار خداوند عزّوجلّ آن را روشن ساخته بود. آنگاه جبرئیل گفت: «این سِدْرَةُ الْمنْتَهَی است. پیامبران قبل از تو تا اینجا بیشتر نمی‌آمدند. امّا اگر خدا بخواهد، تو می‌توانی از آن عبور کنی تا برخی از نشانه‌ها و آیات بزرگ خود را به تو نشان بدهد. مطمئن باش که خداوند متعال به‌وسیله‌ی ثبات و استواری، تو را تأیید می‌کند تا کرامات او را به‌طور کامل دریافت کنی و در کنار او قرار بگیری». سپس جبرئیل مرا به زیر عرش برد و قالیچه سبز رنگی نزد من آمد که خوب نمی‌توانم آن را توصیف کنم، و با اذن پروردگارم مرا بالا برد و من به خدا نزدیک شدم. صداهای فرشتگان و هیاهوی آن‌ها قطع شد. ترس‌ها و لرزها از من دور شد و جانم آرام گرفت و خوشحال شدم و شروع کردم به منبسط‌شدن و منقبض‌شدن؛ سراسر سرور و شادمانی شدم به حدّی که پنداشتم همه‌ی مخلوقات مرده‌اند و به جز خودم هیچ‌یک از موجودات عالم را نمی‌دیدم. پس خداوند هرچقدر که می‌خواست مرا در آن حالت رها کرد و سپس روح را به من بازگرداند و بیدار شدم و این موفقیّتی از جانب خداوند بود که چشمانم بسته شد و بینایی من کند گردید و از دیدن باز ماند، و من آن‌چنان را که قبلاً با چشمم می‌دیدم، اکنون با قلبم مشاهده میکردم، بلکه دورتر و بیشتر و بهتر می‌دیدم». و این است که خداوند متعال می‌فرماید: چشم او هرگز منحرف نشد و طغیان نکرد [آنچه دید واقعیّت بود]! او پاره‌ای از آیات و نشانه‌های بزرگ پروردگارش را دید!. (نجم/۱۸۱۷) «و از سوراخ بسیار ریزی مانند سوراخ سوزن، نوری را بین خودم و خدای خودم می‌دیدم که چشم‌ها تحمّل دیدن آن را نداشتند. آنگاه پروردگارم مرا صدا زد و فرمود: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)»! گفتم: «بلی، ای پروردگار من و ای سرور من و ای خدای من»! فرمود: «آیا فهمیدی که ارزش تو در پیش من چقدر است و جایگاه و منزلت تو کجاست»؟ گفتم: «آری، ای سرور من»! فرمود: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! جایگاه خودت را و جایگاه خاندان خودت را در پیش من می‌دانی»؟ گفتم: «آری، ای سرور من»! فرمود: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! آیا می‌دانی آن گروه بالا نشین که در ملأ اعلی نشسته‌اند در چه چیزی با هم دشمنی می‌کنند»؟ گفتم: «پروردگارا! تو داناتری و بهتر قضاوت می‌کنی. و تو پنهانی‌ها را خوب می‌دانی». فرمود: «درباره‌ی رتبه‌ها و نیکی‌ها با من جنگ و جدال می‌کنند. آیا می‌دانی رتبه‌ها و نیکی‌ها چه هستند»؟ گفتم: «تو داناتری ای سرور من و بهتر قضاوت می‌کنی». فرمود: «عبارت است از وضوی کامل‌گرفتن هنگام ادای واجبات و پیاده رفتن به‌سوی نماز جماعت به همراه تو و همراه امامانی که از فرزندان تو می‌باشند و در انتظار نماز ماندن از پی هر نمازی و پیش دستی کردن در سلام‌گفتن و اطعام غذا و بیدارماندن در شب آنگاه که مردمان در خوابند». فرمود: پیامبر، به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است. (بقره/۲۸۵) گفتم: و همه‌ی مؤمنان [نیز]، به خدا و فرشتگان او و کتاب‌ها و فرستادگانش، ایمان آورده‌اند [و می‌گویند]: ما در میان هیچ‌یک از پیامبران او، فرق نمی‌گذاریم [و به همه ایمان داریم]. و [مؤمنان] گفتند: «ما شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا! [انتظارِ] آمرزش تو را [داریم] و بازگشت [ما] به‌سوی توست». (بقره/۲۸۵) فرمود: «راست گفتی ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! خداوند هیچ‌کس را، جز به‌اندازه‌ی تواناییش، تکلیف نمی‌کند. [انسان]، هر کار [نیکی] را انجام دهد، برای خود انجام داده و هر کار [بدی] کند، به زیان خود کرده است. (بقره/۲۸۶) و گفتم: پروردگارا! اگر ما فراموش یا خطا کردیم، ما را مؤاخذه مکن! پروردگارا! تکلیف سنگینی بر ما قرار مده، آن‌چنان که [به خاطر گناه و طغیان]، بر کسانی که پیش از ما بودند، قرار دادی! پروردگارا! آنچه طاقت تحمّل آن را نداریم، بر ما مقرّر مدار! و آثار گناه را از ما بشوی! ما را ببخش و در رحمت خود قرار ده! تو مولا و سرپرست مایی، پس ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان!. (بقره/۲۸۶) فرمود: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! این رتبه و درجه از آن تو و ذرّیّه‌ی تو می‌باشد». گفتم: «لبیک ای پروردگار من و بسیار خوشوقتم ای سرور من و ای خدای من»! فرمود: «از تو سؤال می‌کنم درباره‌ی چیزی که خودم از تو بهتر می‌دانم و آن این است که چه کسی را پس از خودت جانشین خود در روی زمین قرار داده‌ای»؟ گفتم: «بهترین فرد اهل زمین، برادرم و پسر عمویم، و یاور دین تو. آن کسی که وقتی محرّمات دین تو حلال می‌شود، به خاطر پیامبر تو (صلی الله علیه و آله) به خشم و غضب می‌آید مانند خشم و غضب پلنگ عصبانی. منظورم علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است». فرمود: «درست گفتی ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! من تو را به پیامبری برگزیدم و تو را برای انجام رسالت مبعوث گردانیدم و علی (علیه السلام) را با ابلاغ دین تو و شهادت بر امّت تو امتحان نمودم و او را حجّت زمین با تو و پس از تو گردانیدم. او نور اولیاء من است. او ولی و سرپرست کسی است که از من اطاعت کند. او کلمه‌ای است که بر پرهیزکاران واجب گرداندم. ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! فاطمه (سلام الله علیها) را به ازدواج او درآور، زیرا او جانشین و وارث و وزیر تو است. او کسی است که عورت تو را می‌شوید و به دین تو کمک می‌کند و به خاطر سنّت من و سنّت تو کشته می‌شود، او را پلیدترین فرد این امّت می‌کشد». رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «سپس پروردگارم به من دستور داد که کارها و چیزهایی را انجام بدهم و دستور داد که آن‌ها را پنهان نگه دارم و اجازه نداد که آن‌ها را به یارانم بگویم». سپس آن قالیچه مرا پایین آورد. ناگهان جبرئیل مرا گرفت و نزدیک سدرهًْ المنتهی قرار گرفتم. آنگاه مرا در زیر آن نگاه داشت و سپس مرا وارد جنة المأوی گردانید و آنگاه ای علی (علیه السلام)! محلّ سکونت خودم و خودت را در آنجا دیدم. درآن‌هنگام که جبرئیل داشت با من صحبت می‌کرد، ناگهان نوری از نور خدا مرا بالا برد و از سوراخ ریزی مانند سوراخ سوزن نگاه کردم، همچنان که بار اوّل مانند آن را انجام داده بودم. پروردگار عظیم الشأن مرا صدا زد و گفت: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)»! گفتم: «بلی ای پروردگار من! و ای خدا من و ای سرور من»! فرمود: «رحمت من درباره‌ی تو و ذرّیّه‌ی تو، بر خشم و غضبم پیشی گرفته است. تو برگزیده‌ی خلق من هستی. تو امین من و دوست من و فرستاده‌ی من هستی. به عزّت و عظمت خودم قسم، اگر همه‌ی مخلوقاتم به نزد من بیایند و یک لحظه از تو شکوه و گلایه کنند و یا از تو و یا از کسانی که من آن‌ها را از میان ذرّیّه‌ی تو برگزیده‌ام، عیب و ایراد بگیرند، همه‌ی آن‌ها را داخل آتش جهنّم می‌گردانم و باکی ندارم. ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! علی (علیه السلام) امیرمؤمنان و سرور فرستادگان است. او در پیشاپیش انسان‌های شریف و اصیل برای رفتن به بهشت پر نعمت خداوند قرار دارد. او پدر نوه‌های تو است. آن دو نفری که سرور جوانان بهشت من هستند که در راه من مظلومانه کشته میشوند. سپس نماز را بر من واجب گردانید و آنچه را که خداوند تبارک‌وتعالی اراده فرموده بود و بار دیگر نیز او را مشاهده کرد، نزد «سدرهًْ المنتهی»، که «جنّت المأوی» در آنجاست! درآن‌هنگام که چیزی [نور خیره‌کننده‌ای] سدرهًْ المنتهی را پوشانده بود، چشم او هرگز منحرف نشد و طغیان نکرد [آنچه دید واقعیّت بود]!. (نجم/۱۷۱۳) این است منظور خداوند که می‌فرماید: «به‌اندازه‌ی دو سر کمان و یا نزدیک‌تر از آن».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۲۷۸
بحارالأنوار، ج۱۸، ص۳۹۵/ الیقین، ص۲۹۸
۵
(نجم/ ۱۶)

علی‌بن‌إبراهیم (علیه السلام)- قَوْلُهُ إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ ما یَغْشی قَالَ لَمَّا رَفَعَ الْحِجَابَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ رسول الله (صلی الله علیه و آله) غَشِیَ نُورُهُ السِّدْرَهًَْ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ مَا یَغْشَی وقتی حجاب و پرده‌ی بین او بین رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برداشته شد، نور او سدره را پوشاند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۲۸۲
بحارالأنوار، ج۹، ص۲۳۹/ القمی، ج۲، ص۳۳۸/ نورالثقلین
بیشتر