آیه ۷۴ - سوره آل‌عمران

آیه يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ [74]

هركس را بخواهد، ويژه‌ی رحمت خود مى‌كند؛ و خداوند، داراى مواهب عظيم است.

۱
(آل‌عمران/ ۷۴)

الصّادق (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ تَعَالَی اللَّهُ: یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ قَالَ: الْمُخْتَصُ بِالرَّحْمَهًِْ نَبِیُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ وَصِیُّهُ (علیه السلام) إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ مِائَهًَْ رَحْمَهًٍْ تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ رَحْمَهًًْ عِنْدَهُ مَذْخُورَهًٌْ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ عِتْرَتِهِمَا (علیهم السلام) وَ رَحْمَهًٌْ وَاحِدَهًٌْ مَبْسُوطَهًٌْ عَلَی سَائِرِ الْمَوْجُودِین.

امام صادق (علیه السلام) امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی [قول خدای عزّوجلّ]: اللهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ؛ اختصاص می‌دهد رحمت خود را به هرکس فرمود: «کسانی‌که رحمت خدا به آن‌ها اختصاص دارد پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) و وصیّ اوست خداوند هزار رحمت آفریده است؛ نودونه قسمت آن برای حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) و عترت آن‌ها (علیهم السلام) ذخیره است و یک رحمت را برای سایر مردم گشوده است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۳۶
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۶۲
۲
(آل‌عمران/ ۷۴)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) کَتَبَ إِلَی مُعَاوِیَهًَْ أما بعد ... وَ مِنْ بَعْدِ نُوح (علیه السلام) حَسَدُوا هُوداً (علیه السلام) إِذْ یَقُولُ قَوْمُهُ ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یَأْکُلُ مِمَّا تَأْکُلُونَ مِنْهُ وَ یَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ وَ لَئِنْ أَطَعْتُمْ بَشَراً مِثْلَکُمْ إِنَّکُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ قَالُوا ذَلِکَ حَسَداً أَنْ یُفَضِّلَ اللَّهُ مَنْ یَشَاءُ وَ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ مِنْ قَبْلِ ذَلِکَ ابْنُ آدَمَ (علیه السلام) قَابِیلُ قَتَلَ هَابِیلَ (علیه السلام) حَسَداً فَکَانَ مِنَ الْخَاسِرِینَ.

امام علی (علیه السلام) امام علی (علیه السلام) به معاویه نوشت: «... و بعد از نوح (علیه السلام) به هود (علیه السلام) حسادت ورزیدند هنگامی‌که قومش می‌گفتند: این بشری است مثل شما از آنچه می‌خورید می‌خورد و از آنچه می‌نوشید می‌نوشد! پس چگونه می‌تواند پیامبر باشد؟! و اگر از بشری همانند خودتان اطاعت کنید، مسلّماً زیانکارید. (مومنون/۳۴۳۳) این سخنان را از روی حسادت به اینکه خداوند هرکس را بخواهد برتری می‌دهد و رحمت خود را به هرکس بخواهد اختصاص می‌دهد گفتند و قبل از آن، فرزند آدم (علیه السلام) قابیل، هابیل را به خاطر حسادت کشت و از زیانکاران بود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۳۶
بحارالأنوار، ج۳۳، ص۱۳۳
بیشتر