آیه ۳۹ - سوره الرحمن

آیه فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانّ [39]

در آن روز هيچ‌كس از انس و جن از گناهش سؤال نمى‌شود [و همه‌چيز روشن است].

۱
(الرحمن/ ۳۹)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- فَیَوْمَئِذٍ لا یُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ قَالَ مِنْکُمْ یَعْنِی مِنَ الشِّیعَهًِْ إِنْسٌ وَ لا جَانٌّقَالَ مَعْنَاهُ أَنَّهُ مَنْ تَوَلَّی أمیرالمؤمنین (علیه السلام) وَ تَبَرَّأَ مِنْ أَعْدَائِهِ وَ أَحَلَّ حَلَالَهُ وَ حَرَّمَ حَرَامَهُ ثُمَّ دَخَلَ فِی الذُّنُوبِ وَ لَمْ یَتُبْ فِی الدُّنْیَا عُذِّبَ لَهَا فِی الْبَرْزَخِ وَ یَخْرُجُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ وَ لَیْسَ لَهُ ذَنْبٌ یُسْأَلُ عَنْهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- فَیَومَئِذٍ لا یُسْأَل عَن ذَنبِهِ، از شما یعنی از شیعه پرسیده نمی‌شود. إِنسٌ ولا جَانٌّ؛ معنایش این است که هرکس ولایت علی (علیه السلام) را بپذیرد و از دشمنانش برائت بجوید و حلالش را حلال و حرامش را حرام بشمارد، سپس مرتکب گناه شود و در دنیا توبه نکند، در برزخ مورد عذاب قرار می‌گیرد و در روز قیامت که مبعوث می‌شود، دیگر در آن روز از گناهش بازخواست نمی‌شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۱۸
بحارالأنوار، ج۶، ص۲۴۶/ الأمالی للطوسی، ص۵۲۱/ مجموعهًْ ورام، ج۲، ص۱۷۶/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(الرحمن/ ۳۹)

الرّضا (علیه السلام)- أَنَ مَنِ اعْتَقَدَ الْحَقَ ثُمَ أَذْنَبَ وَ لَمْ یَتُبْ فِی الدُّنْیَا عُذِّبَ عَلَیْهِ فِی الْبَرْزَخِ وَ یَخْرُجُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ وَ لَیْسَ لَهُ ذَنْبٌ یُسْأَلُ عَنْهُ.

امام رضا (علیه السلام)- هرکس به حق اعتقاد داشته باشد و سپس گناه کند و در دنیا توبه نکند، در برزخ به خاطر آن عذاب می‌شود و روز قیامت [از قبر] بیرون می‌آید درحالی‌که گناهی بر او نیست تا از آن سؤال شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۱۸
بحارالأنوار، ج۷، ص۸۱/ بحارالأنوار، ج۵۴، ص۱۶۷/ نورالثقلین/ البرهان
بیشتر