آیه ۱۰۲ - سوره انبیاء

آیه لا يَسْمَعُونَ حَسيسَها وَ هُمْ في مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ [102]

آن‌ها صداى آتش دوزخ را نمى‌شنوند و در آنچه دلشان بخواهد، جاودانه خواهند بود.

۱
(انبیاء/ ۱۰۲)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- قَالَ النبی (صلی الله علیه و آله) قوله وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ هِیَ وَ اللَّهِ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) وَ ذُرِّیَّتُهَا (وَ شِیعَتُهَا وَ مَنْ أَوْلَاهُمْ مَعْرُوفاً مِمَّنْ لَیْسَ هُوَ مِنْ شِیعَتِهَا.

پیامبر ( وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ؛ به خدا قسم منظور از افرادی که این آیه فرموده، فاطمه و فرزندان و شیعیان او و افرادی است که به وی خدمتی کرده باشند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۵۳۸
بحارا لأنوار، ج۷، ص۳۳۵/ فرات الکوفی، ص۲۶۹
۲
(انبیاء/ ۱۰۲)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ (رحمة الله علیه) قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَقُول دَخَلَ رسول الله (صلی الله علیه و آله) ذَاتَ یَوْمٍ عَلَی فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) وَ هِیَ حَزِینَهًٌْ فَقَالَ لَهَا مَا حَزَنَکِ یَا بُنَیَّهًُْ قَالَتْ یَا أَبَهًِْ ذَکَرْتُ الْمَحْشَرَ وَ وُقُوفَ النَّاسِ عُرَاهًًْ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ فَقَالَ یَا بُنَیَّهًُْ إِنَّهُ لَیَوْمٌ عَظِیمٌ وَ لَکِنْ قَدْ أَخْبَرَنِی جبرئیل عَنِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ أَنَّهُ قَال یَأْتِیکِ إِسْرَافِیلُ بِثَلَاثِ حُلَلٍ مِنْ نُورٍ فَیَقِفُ عِنْدَ رَأْسِکِ فَیُنَادِیکِ یَا فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) بِنْتَ مُحَمَّدٍ قُومِی إِلَی مَحْشَرِکِ فَتَقُومِینَ آمِنَهًًْ رَوْعَتُکِ مَسْتُورَهًًْ عَوْرَتُکِ فَیُنَاوِلُکِ إِسْرَافِیلُ الْحُلَلَ فَتَلْبَسِینَهَا وَ یَأْتِیکِ رُوفَائِیلُ بِنَجِیبَهًٍْ مِنْ نُورٍ زِمَامُهَا مِنْ لُؤْلُؤٍ رَطْبٍ عَلَیْهَا مِحَفَّهًٌْ مِنْ ذَهَبٍ فَتَرْکَبِینَهَا وَ یَقُودُ رُوفَائِیلُ بِزِمَامِهَا وَ بَیْنَ یَدَیْکِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ بِأَیْدِیهِمْ أَلْوِیَهًُْ التَّسْبِیح فَإِذَا بَلَغْتِ بَابَ الْجَنَّهًِْ تَلَقَّتْکِ اثْنَا عَشَرَ أَلْفَ حَوْرَاءَ لَمْ یَتَلَقَّیْنَ أَحَداً قَبْلَکِ وَ لَا یَتَلَقَّیْنَ أَحَداً کَانَ بَعْدَکِ بِأَیْدِیهِمْ حِرَابٌ مِنْ نُورٍ عَلَی نَجَائِبَ مِنْ نُورٍ جِلَالُهَا مِنَ الذَّهَبِ الْأَصْفَرِ وَ الْیَاقُوتِ أَزِمَّتُهَا مِنْ لُؤْلُؤٍ رَطْبٍ عَلَی کُلِّ نَجِیبٍ نُمْرُقَهًٌْ مِنْ سُنْدُسٍ فَإِذْ {فَإِذَا} دَخَلْتِ الْجَنَّهًَْ تَبَاشَرُ بِکِ أَهْلُهَا وَ وُضِعَ لِشِیعَتِکِ مَوَائِدُ مِنْ جَوْهَرٍ علی عمُدٍ مِنْ نُورٍ فَیَأْکُلُونَ مِنْهَا وَ النَّاسُ فِی الْحِسَابِ وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ.

پیامبر ( ابن‌عبّاس (گوید: روزی پیامبر گرامی اسلام (نزد حضرت زهرا (رفت و آن بانو را محزون یافت. به فاطمه (فرمود: «دختر عزیز من! سبب غم و اندوه تو چیست»؟ فاطمه (گفت: «روز محشر و برهنگی مردم به خاطرم آمد». رسول خدا (فرمود: «آری آن روز روز بسیار بزرگی است. ولی جبرئیل از طرف خداوند رئوف به من خبر داد؛ هنگامی‌که در آن روز زمین شکافته شود، اوّل کسی که از زمین خارج شود من هستم، بعد از من ابراهیم خلیل (بعد از او شوهر تو علیّ‌بن‌ابی‌طالب (آنگاه خداوند مهربان جبرئیل را با هفتادهزار ملک نزد قبر تو خواهد فرستاد، بر قبر تو هفت قبّه‌ی نور نصب خواهد شد، اسرافیل سه حلّه‌ی نور برای تو می‌آورد و نزد سر تو توقّف می‌کند و صدا می‌زند: ای دختر حضرت محمّد (! بیا به صحرای محشر، تو درحالی از قبر بیرون می‌آیی که بدنت پوشیده باشد و از خوف آن روز در امان خواهی بود، اسرافیل آن حلّه‌ها را به تو می‌دهد و تو آن‌ها را می‌پوشی، آنگاه ملکی که او را زوقائیل می‌گویند ناقه‌ای برای تو می‌آورد که مهار آن از مروارید و کجاوه‌ای از طلا بر پشت آن نصب شده باشد. تو بر آن ناقه سوار می‌شوی و زوقائیل درحالی‌که در پیش تو هفتادهزار ملک باشد و علم‌های تسبیح در دست داشته باشند مهار آن را خواهد کشید».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۵۳۸
بحارا لأنوار، ج۸، ص۵۳
۳
(انبیاء/ ۱۰۲)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَبَادِرُوا بِأَعْمَالِکُمْ تَکُونُوا مَعَ جِیرَانِ اللَّهِ فِی دَارِهِ رَافَقَ بِهِمْ رُسُلَهُ وَ أَزَارَهُمْ مَلَائِکَتَهُ وَ أَکْرَمَ أَسْمَاعَهُمْ أَنْ تَسْمَعَ حَسِیسَ نَارٍ أَبَداً وَ صَانَ أَجْسَادَهُمْ أَنْ تَلْقَی لُغُوباً وَ نَصَباً ذلِکَ فَضْلُ اللهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم.

امام علی ( پس با کردارهای خود پیشی گیرید تا در خانه‌ی خدا با همسایگان خدا باشید. پیامبران (خود را رفیقان آنان کرده، و فرشتگانش را به زیارتشان برانگیخته، و گوش‌هایشان را حرمت نهاده است تا بانگ آتش را نشنود، و تن‌هایشان را نگاهداشته است، از اینکه رنجی یا سختی‌ای به آن‌ها رسد. این بخشش خداست، به هرکس که خواهد دهد و خدا صاحب بخشش بزرگ است. (جمعه/۴).

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۵۳۸
نهج البلاغه، ص۲۶۸
بیشتر