آیه ۲۱ - سوره جاثیة

آیه أَمْ حَسِبَ الَّذينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما يَحْكُمُونَ [21]

آيا كسانى كه مرتكب بدي‌ها [و گناهان] شدند چنين پنداشتند كه ما آن‌ها را همچون كسانى قرار مى‌دهيم كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند كه حيات و مرگشان [با آن‌ها] يكسان باشد؟! چه بد داورى مى‌كنند!

۱
(جاثیة/ ۲۱)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- نَزَلَ قَوْلُهُ أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ یَوْمَ بَدْرٍ فِی هَؤُلَاءِ السِّتَّهًْ.ِ

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- این کلام خداوند؛ أَمْ حَسِبَ الَّذینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئات، در روز جنگ بدر درباره‌ی این شش نفر نازل شد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۲۰
بحارالأنوار، ج۱۹، ص۲۸۹/ بحارالأنوار، ج۴۱، ص۷۹/ المناقب، ج۳، ص۱۱۸
۲
(جاثیة/ ۲۱)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- فِی قَوْلِهِ: أَمْ حَسِبَ {قَالَ} وَ ذَلِکَ أَنَّ عُتْبَهًَْ وَ شَیْبَهًَْ ابْنَیْ‌رَبِیعَهًَْ، وَ الْوَلِیدَ‌بْنَ‌عُتْبَهًَْ قَالُوا لِعَلِیٍّ (علیه السلام) وَ حَمْزَهًَْ (رحمة الله علیه) وَ عُبَیْدَهًَْ: إِنْ کَانَ مَا یَقُولُ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) فِی الْآخِرَهًِْ مِنَ الثَّوَابِ وَ الْجَنَّهًِْ وَ النَّعِیمِ حَقّاً لَنُعْطَیَنَ فِیهَا أَفْضَلَ مِمَّا تُعْطَوْنَ، وَ لَنَفْضُلَنَّ عَلَیْکُمْ کَمَا فُضِّلْنَا فِی الدُّنْیَا، فَأَنْزَلَ اللَّهُ أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ أَظُنُّ شَیْبَهًَْ وَ عُتْبَهًَْ وَ الْوَلِیدَ أَنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ حَمْزَهًُْ (رحمة الله علیه) وَ عُبَیْدَهًُْ سَواءً مَحْیاهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما یَحْکُمُونَ لِأَنْفُسِهِم.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه) درباره‌ی سخن خداوند: أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ گفت: عتبه و شیبه دو فرزند ربیعه و ولیدبن‌عتبه به علی (علیه السلام) و حمزه (رحمة الله علیه) و عبیده گفتند: «اگر آنچه محمّد (صلی الله علیه و آله) درباره‌ی آخرت از ثواب و بهشت و نعمت‌ها می‌گوید حق باشد، به ما بهتر از آنچه به شما داده خواهد شد، داده می‌شود و بر شما برتری خواهیم داشت همان‌گونه که در دنیا برتری داریم». پس خداوند نازل فرمود: أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ یعنی آیا شیبه و عتبه و ولید گمان می‌کنند، ما آن‌ها را همچون کسانی قرار می‌دهیم که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند یعنی علی (علیه السلام) و حمزه (رحمة الله علیه) و عبیده، از پیش خودشان چه داوری بدی می‌کنند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۲۰
شواهدالتنزیل، ج۲، ص۲۳۸
۳
(جاثیة/ ۲۱)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- فِی قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی: أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ الْآیَهًَْ، قَالَ: نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ حَمْزَهًَْ (رحمة الله علیه) وَ عُبَیْدَهًَْ‌بْنِ‌الْحَارِثِ‌بْنِ‌عَبْدِ‌الْمُطَّلِبِ، وَ هُمُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ، وَ فِی ثَلَاثَهًِْ رَهْطٍ مِنَ الْمُشْرِکِینَ عُتْبَهًَْ وَ شَیْبَهًَْ‌ابْنَیْ‌رَبِیعَهًَْ، وَ الْوَلِیدِ‌بْن‌عُتْبَهًَْ، وَ هُمُ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ یَعْنِی اکْتَسَبُوا الشِّرْکَ بِاللَّهِ، کَانُوا جَمِیعاً بِمَکَّهًَْ فَتَجَادَلُوا وَ تَنَازَعُوا فِیمَا بَیْنَهُمْ فَقَالَ الثَّلَاثَهًُْ: الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ لِلثَّلَاثَهًِْ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ: وَ اللَّهِ مَا أَنْتُمْ عَلَی شَیْءٍ، وَ إِنْ کَانَ مَا تَقُولُونَ فِی الْآخِرَهًِْ حَقّاً لَنَفْضُلَنَّ عَلَیْکُمْ فِیهَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ فِیهِمْ هَذِهِ الْآیَهًَْ.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ گفت: «درباره‌ی علی (علیه السلام) و حمزه (رحمة الله علیه) و عبیدهًْ‌بن‌حارث‌بن‌عبدالمطلّب نازل شده و آن‌ها کسانی هستند که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند و درباره‌ی سه نفر از مشرکان؛ عتبه و شیبه فرزندان ربیعه و ولیدبن‌عتبه نازل شده و آنان همان کسانی که مرتکب بدی‌ها [و گناهان] شدند یعنی به خدا شرک ورزیدند. اینان همگی در مکّه بودند و با همدیگر مجادله و ستیز کردند، آن سه‌نفر که کار بد می‌کردند به آن سه‌نفر که مؤمن بودند، گفتند: «سوگند به خدا که شما بر چیزی نیستید و اگر هم آنچه می‌گویید راست باشد، در آخرت ما بر شما برتری خواهیم داشت»! پس این آیه درباره‌ی آنان نازل گردید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۲۰
شواهدالتنزیل، ج۲، ص۲۳۷/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۸۴ و تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۵۹ و البرهان؛ «یعنی اکتسبوا ... علیکم فیها فأنزل الله» محذوف
۴
(جاثیة/ ۲۱)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- عَنِ ابْنِ‌عَبَّاسٍ (رحمة الله علیه) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی: أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قَالَ: عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ حَمْزَهًُْ (رحمة الله علیه) وَ عُبَیْدَهًُْ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ عُتْبَهًَْ وَ شَیْبَهًَْ وَ الْوَلِیدِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ علی (علیه السلام) {عَلِیّاً} وَ أَصْحَابَهُ کَالْفُجَّارِ عُتْبَهًْ وَ أَصْحَابَهُ فِی قَوْلِهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ الْآیَهًِْ قَالَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ بَنُوهَاشِمٍ وَ بَنُوعَبْدِ‌الْمُطَّلِبِ وَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئَاتِ بَنُوعَبْدِ‌شَمْس.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- مصداق الذِینَ آمَنُوا و عَمِلوا الصَّالحَاتِ، حضرت علی (علیه السلام)، حمزه (رحمة الله علیه) و عبیده بودند و مصداق مفسدان در عبارت کَالْمفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ، عتبه و شیبه و ولیدبن‌عقبه هستند. منظور از متّقین نیز امیرالمؤمنین (علیه السلام)، حمزه (رحمة الله علیه) و عبیده است و مصداق فجّار نیز عتبه، شیبه و ولیدبن‌عتبه هستند. در آیه: أمْ حَسِبَ الذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئَاتِ أن نَّجْعَلهُمْ کَالذِینَ آمَنُوا و عَمِلوا الصَّالحَاتِ، منظور از مؤمنان، بنی‌هاشم و بنی‌عبدالمطلّب و مقصود از بدکاران بنی‌عبدشمس است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۲۰
البرهان/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۸۴؛ «بتفاوت»/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۵۹/ البرهان/ شواهدالتنزیل، ج۲، ص۲۳۸
۵
(جاثیة/ ۲۱)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ یَعْنِی بَنِی‌أُمَیَّهًَْ أَنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ حَمْزَهًُْ (رحمة الله علیه) وَ جَعْفَرٌ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ فَاطِمَهًْ (علیهم السلام).

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ، منظور بنی‌امیّه است. و الذین آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) و حمزه (رحمة الله علیه) و جعفر (رحمة الله علیه) و حسن و حسین (علیها السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) هستند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۲۲
شواهدالتنزیل، ج۲، ص۲۳۹
۶
(جاثیة/ ۲۱)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَإِنَّ اللَّهَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ خَلَقَ خَلْقَهُ فَأَلْزَمَهُمْ عِبَادَتَهُ وَ کَلَّفَهُمْ طَاعَتَهُ وَ قَسَمَ بَیْنَهُمْ مَعَایِشَهُمْ وَ وَضَعَهُمْ فِی الدُّنْیَا بِحَیْثُ وَضَعَهُمْ وَ هُوَ فِی ذَلِکَ غَنِیٌّ عَنْهُمْ لَا تَنْفَعُهُ طَاعَهًُْ مَنْ أَطَاعَهُ وَ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِیَهًُْ مَنْ عَصَاهُ مِنْهُمْ لَکِنَّهُ عَلِمَ تَعَالَی قُصُورَهُمْ عَمَّا تَصْلُحُ عَلَیْهِ شُئُونُهُمْ وَ تَسْتَقِیمُ بِهِ دَهْمَاؤُهُمْ فِی عَاجِلِهِمْ وَ آجِلِهِمْ فَارْتَبَطَهُمْ بِإِذْنِهِ فِی أَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ فَأَمَرَهُمْ تَخْیِیراً وَ کَلَّفَهُمْ یَسِیراً وَ أَثَابَهُمْ کَثِیراً وَ أَمَازَ سُبْحَانَهُ بِعَدْلِ حُکْمِهِ وَ حِکْمَتِهِ بَیْنَ الْمُوجِفِ مِنْ أَنَامِهِ إِلَی مَرْضَاتِهِ وَ مَحَبَّتِهِ وَ بَیْنَ الْمُبْطِئِ عَنْهَا وَ الْمُسْتَظْهِرِ عَلَی نِعْمَتِهِ مِنْهُمْ بِمَعْصِیَتِهِ فَذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عزّوجلّ أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْیاهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما یَحْکُمُون.

امام علی (علیه السلام)- خداوند که شأن و نام‌هایش والا باد، خلقش را آفرید و به پرستش خود واداشت و به فرمانبری‌اش گماشت و روزی‌اش را میان آنان پخش کرد و در دنیا آنان را چنانچه باید پابرجا نمود و دینش را برایشان چنانچه بود شرح داد و با این همه از آن‌ها بی‌نیاز بود، نه از طاعت کسی سودی می‌برد و نه از نافرمانی‌اش زیانی می‌کشد. بلکه خداوند دانست که مردم از اصلاح کارهای خود و راست‌کردن کژی‌های خویش در دو جهان قاصرند و ناتوان و به فرمان خود آن‌ها را ادب می‌آموخت و امر و نهی می‌کرد، فرمانشان می‌داد تا به آزادی فرمانبرند و تکلیف آسانی به آن‌ها می‌کرد و آنان را به حکم دادگری و حکمت خود پاداش می‌داد چه آن مردمی که شتابانه به انجام فرمانش رو آوردند و چه آنان که از آن کندی کردند و چه آنان که به پشتیبانی نعمتش نافرمانی کردند، این سخن خداوند است که فرمود: أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْیاهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما یَحْکُمُون.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۲۲
البرهان
بیشتر