آیه ۲۷ - سوره حجر

آیه وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ [27]

و جنّ را پيش از آن، از آتش گرم و سوزان خلق‌كرديم.

۱
(حجر/ ۲۷)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ قَالَ أَبُوإِبْلِیسَ وَ قَالَ الْجِنُّ مِنْ وُلْدِ الْجَانِّ مِنْهُمْ مُؤْمِنُونَ وَ کَافِرُونَ وَ یَهُودُ وَ نَصَارَی وَ یَخْتَلِفُ أَدْیَانُهُمْ وَ الشَّیَاطِینُ مِنْ وُلْدِ إِبْلِیسَ وَ لَیْسَ فِیهِمْ مُؤْمِنُونَ إِلَّا وَاحِدٌ اسْمُهُ هَامُ‌بْنُ‌هِیمِ‌بْنِ لَاقِیسَ‌بْنِ‌إِبْلِیسَ جَاءَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَرَآهُ جَسِیماً عَظِیماً وَ امْرَأً مَهُولًا فَقَالَ لَهُ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا هَامُ‌بْنُ‌هِیمِ‌بْنِ لَاقِیسَ‌بْنِ‌إِبْلِیسَ کُنْتُ یَوْمَ قَتَلَ قَابِیلُ هَابِیلَ (علیه السلام) غُلَاماً ابْنَ أَعْوَامٍ أَنْهَی عَنِ الِاعْتِصَامِ وَ آمُرُ بِإِفْسَادِ الطَّعَامِ فَقَالَ رَسُولُ‌اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) بِئْسَ لَعَمْرِی الشَّابُّ الْمُؤَمَّلُ وَ الْکَهْلُ الْمُؤَمَّرُ فَقَالَ دَعْ عَنْکَ هَذَا یَا مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله) فَقَدْ جَرَتْ تَوْبَتِی عَلَی یَدِ نُوحٍ وَ لَقَدْ کُنْتُ مَعَهُ فِی السَّفِینَهًِْ فَعَاتَبْتُهُ عَلَی دُعَائِهِ عَلَی قَوْمِهِ وَ لَقَدْ کُنْتُ مَعَ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) حَیْثُ أُلْقِیَ فِی النَّارِ فَجَعَلَهَا اللَّهُ عَلَیْهِ بَرْداً وَ سَلَاماً وَ لَقَدْ کُنْتُ مَعَ موسی (علیه السلام) حِینَ غَرَّقَ اللَّهُ فِرْعَوْنَ وَ نَجَّی بَنِی إِسْرَائِیلَ وَ لَقَدْ کُنْتُ مَعَ هُودٍ (علیه السلام) حِینَ دَعَا عَلَی قَوْمِهِ فَعَاتَبْتُهُ وَ لَقَدْ کُنْتُ مَعَ صَالِحٍ (علیه السلام) فَعَاتَبْتُهُ عَلَی دُعَائِهِ عَلَی قَوْمِهِ وَ لَقَدْ قَرَأْتُ الْکُتُبَ فَکُلُّهَا تُبَشِّرُنِی بِکَ وَ الْأَنْبِیَاءُ (یُقْرِءُونَکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُونَ أَنْتَ أَفْضَلُ الْأَنْبِیَاءِ (وَ أَکْرَمُهُمْ فَعَلِّمْنِی مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْکَ شَیْئاً فَقَالَ رَسُولُ‌اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَلِّمْهُ فَقَالَ هَامٌ یَا مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله) إِنَّا لَا نُطِیعُ إِلَّا نَبِیّاً (علیه السلام) أَوْ وَصِیَّ نَبِیٍّ (علیه السلام) فَمَنْ هَذَا قَالَ هَذَا أَخِی وَ وَصِیِّی وَ وَزِیرِی وَ وَارِثِی عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) قَالَ نَعَمْ نَجِدُ اسْمَهُ فِی الْکُتُبِ إِلْیَا فَعَلَّمَهُ أمیرالمؤمنین (علیه السلام) فَلَمَّا کَانَتْ لَیْلَهًُْ الْهَرِیرِ بِصِفِّینَ جَاءَ إِلَی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام).

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- ذیل آیه: وَ الجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ گوید: الجَآنَّ، پدر ابلیس است و جنّیان از فرزندان الجَآنَّ هستند که برخی از آن‌ها مؤمن و برخی کافرند و برخی یهودی و برخی مسیحی‌اند و ادیان مختلفی دارند. شیاطین از فرزندان ابلیس‌اند و در میان آن‌ها تنها یک مؤمن وجود دارد به نام هام‌بن‌هیم بن‌لاقیس‌بن ابلیس که نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمد و حضرت، او را موجودی تنومند و عظیم الجثه و ترسناک دید. به او فرمود: «تو کیستی»؟ عرض کرد: «من هام‌بن‌هیم بن‌لاقیس بن‌ابلیس هستم؛ روزی که قابیل، هابیل (علیه السلام) را کشت کودکی چند ساله بودم و از پرهیزکاری نهی و به فاسدنمودن طعام، امر می‌کردم». رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «به جان‌خودم سوگند! چه بد است جوانی‌که امید [به گمراه‌کردن دیگران] دارد و چه بد است میانسالی‌که امر [به بدی‌ها] کند». عرض کرد: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! از این سخن بگذر که من به دست نوح (علیه السلام) توبه کرده‌ام و همراه او در کشتی بودم و او را به خاطر نفرین‌کردن قومش سرزنش نمودم. و آنگاه که ابراهیم (علیه السلام) در آتش افکنده شد، همراه او بودم که خدا آتش را برایش سرد و سلامت گرداند. و آنگاه که خداوند فرعون را غرق نمود و بنی‌اسرائیل را نجات داد با موسی (علیه السلام) بودم. و آنگاه که هود (علیه السلام) قومش را نفرین کرد با او بودم و وی را سرزنش کردم. و همراه صالح (علیه السلام) بودم و او را به خاطر نفرین‌کردن قومش سرزنش کردم. و من همه‌ی کتاب‌های‌آسمانی را خوانده‌ام و همه‌ی آن‌ها مرا به آمدن تو مژده و بشارت داده‌اند و همه‌ی پیامبران (علیهم السلام) به تو سلام رسانده و می‌گفتند که تو بهترین و شریف‌ترین پیامبران (علیهم السلام) هستی. حال از آنچه خداوند بر تو نازل فرموده چیزی به من بیاموز». رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «به او بیاموز»! هام گفت: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! ما تنها از پیامبر یا جانشین او اطاعت می‌کنیم؛ این کیست»؟ فرمود: «این برادر، جانشین، وزیر و وارث من علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیها السلام) است». هام گفت: «آری! نام او در کتاب‌های آسمانی «الیا» آمده است». امیرالمؤمنین (علیه السلام) [نیز مطالبی را] به هام آموخت و او در جنگ‌صفّین در لیلهًْ‌الهریر (شبی که جنگ میان سپاه امیرالمؤمنین (علیه السلام) و سپاه معاویه به اوج خود رسید) نزد حضرت آمد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۷۴
بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۴/ القمی، ج۱، ص۳۷۵/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(حجر/ ۲۷)

العسکری (علیه السلام)- یُوسُفُ‌بْنُ‌مُحَمَّدبْنِ‌زِیَادٍ وَ عَلِیُّ‌بْنُ‌مُحَمَّدِ‌بْنِ‌سَیَّارٍ عَنْ أَبَوَیْهِمَا أَنَّهُمَا قَالا فَقُلْنَا لِلْحَسَنِ أبی‌الْقَائِمِ (علیه السلام) فَعَلَی هَذَا لَمْ یَکُنْ إِبْلِیسُ أَیْضاً مَلَکاً فَقَالَ لَا بَلْ کَانَ مِنَ الْجِنِّ أَ مَا تَسْمَعَانِ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ یَقُولُ وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدم فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کانَ مِنَ الْجِنِّ فَأَخْبَرَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ أَنَّهُ کَانَ مِنَ الْجِنِّ وَ هُوَ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ.

امام عسکری (علیه السلام)- یوسف‌بن‌محمّدبن‌زیاد و علی‌بن‌محمّدبن‌سیار از پدرانشان نقل کرده‌اند که به امام عسکری (علیه السلام) عرض کردیم: «بنابراین ابلیس نیز فرشته نبوده‌است»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «نه، بلکه از جنّیان بوده؛ آیا نشنیده‌اید که خداوند عزّوجلّ می‌فرماید: به‌یاد آرید زمانی را که به فرشتگان گفتیم برای آدم سجده کنید، آن‌ها همگی سجده کردند جز ابلیس که از جنّ بود. (کهف/۵۰) که [در این آیه] خداوند عزّوجلّ خبر داده که او از جنّیان بوده است؛ و ابلیس همان است که خداوند عزّوجلّ فرموده است: الجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۷۶
الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۸/ بحارالأنوار، ج۶۰، ص۲۱۲
۳
(حجر/ ۲۷)

الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمَّا خَلَقَ نَارَ السَّمُومِ وَ هِیَ نَارٌ لَا حَرَّ لَهَا وَ لَا دُخَانَ فَخَلَقَ مِنْهَا الْجَانَّ فَذَلِکَ مَعْنَی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ وَ سَمَّاهُ مَارِجاً وَ خَلَقَ مِنْهُ زَوْجَهُ وَ سَمَّاهَا مَارِجَهًًْ، فَوَاقَعَهَا فَوَلَدَتِ الْجَانَّ ثُمَّ وَلَدَ الْجَانٌّ وَلَداً وَ سَمَّاهُ الْجِنَّ وَ مِنْهُ تَفَرَّعَتْ قَبَائِلُ الْجِنِّ وَ مِنْهُمْ إِبْلِیسُ اللَّعِینُ وَ کَانَ یُولَدُ الْجَانُّ الذَّکَرُ وَ الْأُنْثَی وَ یُولَدُ الْجِنُّ کَذَلِکَ تَوْأَمَیْنِ، فَصَارُوا تِسْعِینَ أَلْفاً ذَکَراً وَ أُنْثَی، وَ ازْدَادُوا حَتَّی بَلَغُوا عِدَّهًَْ الرِّمَالِ وَ تَزَوَّجَ إِبْلِیسُ بِامْرَأَهًٍْ مِنْ وُلْدِ الْجَانِّ یُقَالُ لَهَا: لَهْبَا بِنْتُ رَوْحَا بْنِ سَلْسَاسِلَ فَوَلَدَتْ مِنْهُ بِیلْقَیْسَ وَ طُونَهًَْ فِی بَطْنٍ وَاحِدٍ ثُمَّ شَعَلَا وَ شَعِیلَهًَْ فِی بَطْنٍ وَاحِدٍ ثُمَّ دَوْهَرَ وَ دَوْهَرَهًَْ فِی بَطْنٍ وَاحِدٍ ثُمَّ شَوْظَا وَ شِیظَهًَْ فِی بَطْنٍ وَاحِدٍ ثُمَّ فَقْطَسَ وَ فَقْطَسَهًَْ فِی بَطْنٍ وَاحِدٍ فَکَثُرَ أَوْلَادُ إِبْلِیسَ (لَعَنَهُ اللَّهُ) حَتَّی صَارُوا لَا یُحْصَوْنَ وَ کَانُوا یَهِیمُونَ عَلَی وُجُوهِهِمْ کَالذَّرِّ وَ النَّمْلِ وَ الْبَعُوضِ وَ الْجَرَادِ وَ الطَّیْرِ وَ الذُّبَابِ، وَ کَانُوا یَسْکُنُونَ الْمَفَاوِزَ وَ الْقِفَارَ وَ الْحِیَاضَ وَ الْآجَامَ وَ الطُّرُقَ وَ الْمَزَابِلَ وَ الْکُنُفَ وَ الْأَنْهَارَ وَ الْآبَارَ وَ النَّوَاوِیسَ وَ کُلَّ مَوْضِعِ وَحْشٍ حَتَّی امْتَلَأَتِ الْأَرْضُ مِنْهُمْ. ثُمَّ تَمَثَّلُوا بِوُلْدِ آدَمَ (علیه السلام) بَعْدَ ذَلِکَ وَ هُمْ عَلَی صُوَرِ الْخَیْلِ وَ الْحَمِیرِ وَ الْبِغَالِ وَ الْإِبِلِ وَ الْمَعْزِ وَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ وَ الْکِلَابِ وَ السِّبَاعِ وَ السَّلَاحِفِ. فَلَمَّا امْتَلَأَتِ الْأَرْضُ مِنْ ذُرِّیَّهًِْ إِبْلِیسَ لَعَنَهُ اللَّهُ أَسْکَنَ اللَّهُ الْجَانَّ الْهَوَاءَ دُونَ السَّمَاءِ وَ أَسْکَنَ وُلْدَ الْجِنِّ فِی سَمَاءِ الدُّنْیَا وَ أَمَرَهُمْ بِالْعِبَادَهًِْ وَ الطَّاعَهًِْ وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ. وَ هَبَطَ الْجِنُّ وَ إِبْلِیسُ اللَّعِینُ وَ سَکَنَا الْأَرْضَ فَأُعْطُوا عَلَی ذَلِکَ الْعَهْدِ وَ نَزَلُوا وَ هُمْ سَبْعُونَ أَلْفَ قَبِیلَهًٍْ یَعْبُدُونَ اللَّهَ حَقَّ عِبَادَتِهِ دَهْراً طَوِیلًا ثُمَّ رَفَعَ اللَّهُ إِبْلِیسَ إِلَی سَمَاءِ الدُّنْیَا لِکَثْرَهًِْ عِبَادَتِهِ، فَعَبَدَ اللَّهَ تَعَالَی فِیهَا أَلْفَ سَنَهًٍْ، ثُمَّ رُفِعَ إِلَی السَّمَاءِ الثَّانِیَهًِْ فَعَبَدَ اللَّهَ تَعَالَی فِیهَا أَلْفَ سَنَهًٍْ وَ لَمْ یَزَلْ یَعْبُدُ اللَّهَ فِی کُلِّ سَماءٍ أَلْفَ سَنَهًٍْ حَتَّی رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَی السَّمَاءِ السَّابِعَهًِْ وَ کَانَ أَوَّلَ یَوْمٍ فِی السَّمَاءِ الْأُولَی السَّبْتَ وَ الْأَحَدَ فِی الثَّانِیَهًِْ حَتَّی کَانَ یَوْمَ الْجُمُعَهًِْ صَیَّرَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهًِْ وَ کَانَ یَعْبُدُ اللَّهَ حَقَّ عِبَادَتِهِ وَ یُوَحِّدُهُ حَقَّ تَوْحِیدِهِ وَ کَانَ بِمَنْزِلَهًٍْ عَظِیمَهًٍْ حَتَّی إِذَا مَرَّ بِهِ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) وَ مِیکَائِیلُ (علیه السلام) یَقُولُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ: لَقَدْ أُعْطِیَ هَذَا الْعَبْدُ مِنَ الْقُوَّهًِْ عَلَی طَاعَهًِْ اللَّهِ وَ عِبَادَتِهِ مَا لَمْ یُعْطَ أَحَدٌ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ. فَلَمَّا کَانَ بَعْدَ ذَلِکَ بِدَهْرٍ طَوِیلٍ أَمَرَ اللَّهُ تَعَالَی جَبْرَئِیلَ (علیه السلام) أَنْ یَهْبِطَ إِلَی الْأَرْضِ وَ یَقْبِضَ مِنْ شَرْقِهَا وَ غَرْبِهَا وَ قَعْرِهَا وَ بَسْطِهَا قَبْضَهًًْ لِیَخْلُقَ مِنْهَا خَلْقاً جَدِیداً لِیَجْعَلَهُ أَفْضَلَ الْخَلَائِقِ.

امام صادق (علیه السلام)- چون خداوند متعال آتش سَمُوم را آفرید که آتشی است بدون گرما و دود، از آن آتش، جانّ را آفرید؛ و این معنی کلام خداوند است که می‌فرماید: وَ الجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ؛ و نام او را «مارِج» گذاشت و از خود او برایش همسری آفرید و او را «مارِجه» نامید. آن‌ها با یکدیگر درآویختند و پس از مدّتی مارجه، صاحب فرزندی شد. سپس جانّ نیز صاحب فرزندی شد و نامش را جنّ نهاد و از او قبیله‌های مختلف جنّیان پراکنده شدند و ابلیس ملعون از آنان است. جانّ همیشه صاحب دو فرزند، یکی پسر و دیگری دختر می‌شد؛ جنّ نیز همیشه صاحب دو قلو می‌شد؛ تا اینکه تعداد آن‌ها به نود هزار مرد و زن رسید و هم‌چنان زیاد شدند تا اینکه به تعداد شن‌های بیابان رسیدند. ابلیس با زنی از فرزندان جانّ به نام «لهبا» دختر روحابن‌سلساسل ازدواج کرد؛ لهبا در یک شکم، بلقیس و طونه را زایید، سپس شعلا و شعیله را در یک شکم، دوهر و دوهره را در یک شکم، شوظا و شیظه را در یک شکم و فقطس و فقطسه را نیز در یک شکم زایید. در نتیجه تعداد فرزندان ابلیس آنقدر زیاد شد که از شماره خارج گردید. آن‌ها همانند غبار، مورچه، پشه و ملخ و پرنده‌ها و مگس، آواره و سرگردان بودند و در بیابان‌ها، کویرها، آبگیرها، بیشه‌ها، راه‌ها، زباله‌دان‌ها، مستراح‌ها، رودها، چاه‌ها، گورستان‌های‌مسیحیان و هر جای بی‌آب‌وعلفی زندگی می‌کردند تا اینکه زمین از وجود آن‌ها پر شد. سپس آن‌ها که به‌شکل اسب و خر و قاطر و شتر و بز و گاو و گوسفند و سگ و درنده و لاک‌پشت بودند خود را به‌شکل انسان‌ها درآوردند. چون زمین از نسل ابلیس پر شد، خداوند جانّ را در هوا، زیر آسمان و فرزندان جنّ را در آسمان دنیا سکونت داد و آن‌ها را به عبادت و بندگی فرمان داد؛ چنان‌که فرموده: من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه مرا پرستش کنند. (ذاریات/۵۶). آسمان پیوسته به زمین فخر فروخته و می‌گفت: «پروردگارم مرا [بر تو برتری داده و] بالای تو برافراشته است و من جایگاه فرشتگان هستم؛ عرش و تخت‌فرمانروایی‌خدا و خورشیده و ماه و ستارگان و گنجینه‌های رحمت، همه در من قرار دارند و وحی از سوی من نازل می‌شودن. زمین [در پاسخ او] گفت: «خداوند مرا گسترده است و ریشه‌ی درختان و گیاهان و چشمه‌ها را به من سپرده است و میوه‌ها و رودها و درخت‌ها را بر روی من آفریده است». آسمان به او گفت: «هیچ‌کس بر روی تو نیست که خداوند متعال را یاد کند». زمین عرضه داشت: «پروردگارا! آسمان بر من فخر می‌فروشد که بر روی من هیچ‌کس نیست که تو را یاد کند». ندا آمد: «آرام باش ای زمین! من از خاک تو صورتی می‌آفرینم که هیچ جنّی چنان نیست و به او عقل و علم و کتاب و زبان عطا می‌کنم و کلام خودم را بر او نازل خواهم کرد؛ سپس زیرورو و شرق و غرب تو را [از آن‌ها] پُر می‌کنم که رنگ و درون و برونشان از جنس خاک تو خواهد بود؛ پس ای زمین! به خاطر این امر بر آسمان فخرفروشی کن». زمین آرام گرفت و از پروردگارش خواست آفریده‌ای را بر روی او فرود آورد. خدا به او اذن داد، به شرط آنکه خداوند را بندگی‌کرده و در برابر او نافرمانی نکنند. [به‌دنبال این اذن‌الهی] جنّ و ابلیس‌ملعون به زمین آمده و ساکن آن شدند و برطبق آن‌عهد عمل کردند و همه‌ی جنّیان که هفتاد هزار قبیله بودند، به زمین آمدند و تا زمانی طولانی خدا را آن‌گونه که شایسته‌ی اوست عبادت کردند. سپس خداوند ابلیس را به خاطر کثرت عبادتش به آسمان دنیا بالا برد و او هزار سال آنجا خداوند متعال را عبادت کرد. پس از مدّتی به آسمان دوّم بالا برده شد و آنجا نیز هزار سال خداوند متعال را عبادت کرد و پیوسته در هر آسمان خدا را هزار سال عبادت می‌کرد تا اینکه خدا او را به آسمان هفتم بالا برد؛ و اوّلین روزی که به آسمان دنیا رفت، شنبه بود و یکشنبه در آسمان دوّم بود تا اینکه در نهایت، روز جمعه به آسمان هفتم رسید و خدا را آن‌گونه که سزاوار اوست، عبادت می‌کرد و آن‌گونه که باید به یگانگی او اقرار می‌نمود. او به چنان مقام عظیمی رسیده بود که وقتی جبرئیل و میکائیل از کنار او می‌گذشتند، به یکدیگر می‌گفتند: «به این بنده، چنان قدرت و توانی برای عبادت خدا داده شده که به هیچ فرشته‌ای آن‌گونه عطا نشده است». بعد از گذشت زمانی بس طولانی، خداوند متعال به جبرئیل فرمان داد به زمین فرود آید و از شرق و غرب و پستی و بلندی آن مشتی خاک بیاورد تا خدا از آن، آفریده‌ای جدید بیافریند و او را اشرف مخلوقات قرار دهد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۷۶
البرهان
۴
(حجر/ ۲۷)

الصّادق (علیه السلام)- الْآبَاءُ ثَلَاثَهًٌْ آدَمُ وَلَدَ مُؤْمِناً وَ الْجَانُ وَلَدَ کَافِراً وَ إِبْلِیسُ وَلَدَ کَافِراً وَ لَیْسَ فِیهِمْ نِتَاجٌ إِنَّمَا یَبِیضُ وَ یُفْرِخُ وَ وُلْدُهُ ذُکُورٌ لَیْسَ فِیهِمْ إِنَاثٌ.

امام صادق (علیه السلام)- پدران بر سه‌گونه‌اند: آدم (علیه السلام) که فرزندی مؤمن آورد؛ جانّ که فرزند مؤمن و کافر آورد و ابلیس که فرزند کافر آورد؛ و در میان شیاطین بچّه‌زایی وجود ندارد، بلکه شیطان تخم می‌گذارد و جوجه می‌آورد و فرزندانش همه نرند و در میانشان ماده وجود ندارد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۷۸
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۱۱/ نورالثقلین
بیشتر