آیه ۲۸ - سوره حدید

آیه يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللهُ غَفُورٌ رَحيمٌ [28]

اى كسانى كه ايمان آورده ايد! تقواى الهى پيشه كنيد و به پيامبرش ايمان بياوريد تا بهره اى دو چندان از رحمتش به شما بدهد و براى شما نورى قرار دهد كه با آن [در ميان مردم و در مسير زندگى خود] راه برويد و گناهان شما را ببخشد؛و خداوند آمرزنده و مهربان است.

ای کسانی که ایمان آورده اید! تقوای الهی پیشه کنید و به پیامبرش ایمان بیاورید

۱ -۱
(حدید/ ۲۸)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَیِ اعْتَرَفُوا بِتَوْحِیدِ اللَّهِ وَ صَدَّقُوا بِمُوسَی (علیه السلام) وَ عِیسَی (علیه السلام) اتَّقُوا اللهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله).

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا یعنی ای کسانی که به یکتایی خداوند اعتراف نموده و موسی (علیه السلام) و عیسی (علیه السلام) را تصدیق نموده‌اید، اتَّقُوا اللهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ؛ تقوای الهی پیشه کنید و به رسولش یعنی به محمّد (صلی الله علیه و آله) ایمان بیاورید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۲
بحرالعرفان، ج۱۵، ص۳۱۹

تا بهره ای دو چندان از رحمتش به شما بدهد

۲ -۱
(حدید/ ۲۸)

الباقر (علیه السلام)- عَن أبِی الجَارُودِقَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) لَقَدْ آتَی اللَّهُ أَهْلَ الْکِتَابِ خَیْراً کَثِیراً قَالَ وَ مَا ذَاکَ قُلْتُ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَی الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ یُؤْمِنُونَ إِلَی قَوْلِهِ أُولئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِما صَبَرُوا قَالَ فَقَالَ قَدْ آتَاکُمُ اللهُ کَمَا آتَاهُمْ ثُمَّ تَلَا یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ یَعْنِی إِمَاماً تَأْتَمُّونَ بِهِ.

امام باقر (صلی الله علیه و آله)- ابوجارود گوید: خداوند به اهل کتاب خیر بسیار عطا کرده است. فرمود: آن چیست؟ گفتم: کلام خداوند عزّوجلّ که فرمود: کسانی که قبل از آن کتاب [آسمانی] به ایشان داده‌ایم آنان به [قرآن] می‌گروند * و چون بر ایشان فرو خوانده می‌شود می‌گویند بدان ایمان آوردیم که آن درست است [و] از طرف پروردگار ماست ما پیش از آن [هم] از تسلیم‌شوندگان بودیم * آنانند که به [پاس] آنکه صبر کردند دو بار پاداش داده می شوند». فرمود: «خداوند به شما نیز همچون آنان عطا کرده است. سپس این آیه را تلاوت کرد: یَا أَیُّهَا الذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وآمِنُوا بِرَسُولهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ ویَجْعَل لکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ یعنی امامی که او را پیشوای خود قرار می‌دهید».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۲
الکافی، ج۱، ص۱۹۴/ نورالثقلین/ البرهان
۲ -۲
(حدید/ ۲۸)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- قَوْلُهُ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ قَالَ نَصِیبَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ أَحَدُهُمَا أَنْ لَا یُدْخِلَهُ النَّارَ وَ الثَّانِیَهًُْ أَنْ یُدْخِلَهُ الْجَنَّهًَْ.

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- یُؤْتِکُمْ کِفْلیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ مقصود دو سهم از رحمتش می‌باشد: یکی از آن دو این که او را وارد جهنّم نمی‌کند، و دوّم اینکه او را وارد بهشت می‌کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۲
بحارالأنوار، ج۹، ص۲۴۲/ القمی، ج۲، ص۳۵۲/ البرهان/ نورالثقلین؛ «ثانیهما» بدل «الثانیه»
۲ -۳
(حدید/ ۲۸)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ أَیْ نَصِیبَیْنِ: نَصِیباً لِإِیمَانِکُمْ بِمَنْ تَقَدَّمَ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ (علیهم السلام) وَ نَصِیباً لِإِیمَانِکُمْ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله). (الوِلَایَةِ

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ یعنی دو سهم [از رحمتش به شما ببخشد]، سهمی به‌خاطر ایمان آوردنتان به پیامبران گذشته و سهمی به‌خاطر ایمان آوردنتان به محمّد (صلی الله علیه و آله). (ولایت

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۲
بحارالأنوار، ج۲۲، ص۵۶
۱
(حدید/ ۲۸)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ قَالَ الْحَسَنُ (علیه السلام) وَ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) قُلْتُ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ قَالَ یَجْعَلُ لَکُمْ إِمَاماً تَأْتَمُّونَ بِه.

امام باقر (صلی الله علیه و آله)- جابر جعفی گوید: امام باقر (علیه السلام) درباره‌ی کلام خداوند عزّوجلّ: اتَّقُوا اللهَ وآمِنُوا بِرَسُولهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ فرمود: حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) مقصود آیه هستند. گفتم: ویَجْعَل لکُمْ نُورًا تَمْشُونَ فرمود: امامی را برای شما می‌فرستد که او را پیشوای خود قرار دهید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۴
بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۱۹/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۴۲/ الکافی، ج۱، ص۴۳۰/ القمی، ج۲، ص۳۵۲/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(حدید/ ۲۸)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ قَالَ: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ یَعْنِی حَسَناً وَ حُسَیْناً قَالَ مَا ضَرَّ مَنْ أَکْرَمَهُ اللَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ شِیعَتِنَا مَا أَصَابَهُ فِی الدُّنْیَا وَ لَوْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ یَأْکُلُهُ إِلَّا الْحَشِیشَ.

امام باقر (صلی الله علیه و آله)- جابر جعفی گوید: در مورد آیه: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ. امام باقر (علیه السلام) فرمود: «منظور حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) است». و فرمود: «زیان نکرده کسی که خداوند او را به تشیّع گرامی داشته هرطورکه دنیای او بگذرد گرچه خوراکی جز خار و خاشاک پیدا نکنند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۴
بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۱۷/ بحارالأنوار، ج۴۳، ص۳۰۷/ فرات الکوفی، ص۴۶۸
۳
(حدید/ ۲۸)

الباقر (علیه السلام)- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ قَالَ: مَنْ تَمَسَّکَ بِوَلَایَهًِْ عَلِیٍ فَلَهُ نُور.

امام باقر (علیه السلام)- وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ هرکس به ولایت علی تمسّک کند، برای او نوری است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۴
شواهدالتنزیل، ج۲، ص۳۰۹/البرهان

و برای شما نوری قرار دهد که با آن [در میان مردم و در مسیر زندگی خود] راه بروید

۳ -۱
(حدید/ ۲۸)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِنَّ لِعَلِیٍّ نُورَیْنِ نُوراً فِی السَّمَاءِ وَ نُوراً فِی الْأَرْضِ فَمَنْ تَمَسَّکَ بِنُورِهِ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّهًَْ وَ مَنْ أَخْطَأَهُ أَدْخَلَهُ اللَّهُ النَّارَ فَبَشِّرِ النَّاسَ عَنِّی بِذَلِکَ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- علی (علیه السلام) دو نور دارد، نوری در آسمان و نوری در زمین. پس هرکس به نور او تمسّک جوید، خداوند او را وارد بهشت می‌کند و هرکس از مسیر نور او منحرف شود، خداوند او را وارد جهنّم می‌کند. پس از طرف من مردم را به این امر بشارت ده.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۴
تأویل الآیات الظاهره، ص۶۴۳/ البرهان
۳ -۲
(حدید/ ۲۸)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- قَوْلُهُ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ یَعْنِی الْإِیمَانَ.

امام علی (علیه السلام)- کلام خداوند تعالی ویَجْعَل لکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ یعنی ایمانی به شما عطا می‌کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۴
بحارالأنوار، ج۹، ص۲۴۲/ بحارالأنوار، ج۶۴، ص۵۳/ القمی، ج۲، ص۳۵۲/ البرهان/ نورالثقلین
۳ -۳
(حدید/ ۲۸)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- قِیلَ النُّورُ الْقُرْآنُ وَ فِیهِ الأَدلّهًِْ عَلَی کُلِّ حَقٍّ وَ الْبَیَانِ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ بِهِ یَسْتَحِقُّ الضِّیَاءُ الَّذِی یُمْشَی بِهِ یَوْمَ القیامه.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- [مراد از] نور، قرآن است و در آن نشانه‌هایی بر هر حقّ و بیان هر خیر است و به‌وسیله‌ی قرآن، شایستگی و قابلیّت برای [دریافتِ] نور به‌دست آید، همان نوری که روز قیامت با آن، راه پیموده شود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۴
بحرالعرفان، ج۱۵، ص۳۱۹

و گناهان شما را ببخشد؛ و خداوند آمرزنده و مهربان است

۴ -۱
(حدید/ ۲۸)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- خَلَقَ اللَّهُ مِنْ نُورِ وَجْهِ عَلِیِ‌بْنِ‌أَبِی طَالِبٍ سَبْعِینَ أَلْفَ مَلَکٍ یَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَهُ وَ لِمُحِبِّیهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- خداوند از نور چهره علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) هفتاد هزار فرشته خلق کرد که تا روز قیامت برای او و دوستدارانش طلب استغفار می‌کنند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۱۴
تأویل الآیات الظاهره، ص۶۴۴/ البرهان
بیشتر