سوره عصر - مقدمه

سبب نزول

۱
(عصر/ مقدمه)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- ألَا إِنَّهُ لَا یُبْغِضُ عَلِیّاً (علیه السلام) إِلَّا شَقِیٌّ وَ لَا یَتَوَالَی عَلِیّاً (علیه السلام) إِلَّا تَقِیٌّ وَ لَا یُؤْمِنُ بِهِ إِلَّا مُؤْمِنٌ مُخْلِصٌ فِی عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ اللَّهِ نَزَلَتْ سُورَهًُْ الْعَصْرِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* وَ الْعَصْرِ إِلَی آخِرِهَا مَعَاشِرَ النَّاسِ قَدْ أَشْهَدْتُ اللَّهَ وَ بَلَّغَتْکُمْ رِسَالَتِی وَ ما عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِینُ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- آگاه باشید! به علی (علیه السلام) جز بدبخت خشم نمی‌ورزد، و از علی (علیه السلام)جز پرهیزگار پیروی نمی‌کند، به او جز مؤمنی که ایمانش به خدا خالص است، ایمان نمی‌آورد، سوره «عصر» در شأن علی (علیه السلام) نازل شده است، ای مردم! من خدا را گواه می‌گیرم که رسالتم را ابلاغ نمودم، و بر پیامبر چیزی جز رساندن آشکار نیست، (نور/۵۴).

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۶۸
بحارالأنوار، ج۳۷، ص۲۱۰/ الاحتجاج، ج۱، ص۶۱؛ «استشهدت» بدل «اشهدت»/ التحصین لابن طاوس، ص۵۸۵؛ «أشهدنی» بدل «اشهدت»/ روضهًْ الواعظین، ج۱، ص۹۴/ العددالقویهًْ، ص۱۷۵؛ «أشهدنی» بدل «اشهدت»/ الیقین، ص۳۵۱/ الصراطالمستقیم، ج۱، ص۳۰۳/ إقبال الأعمال، ص۴۵۷
۲
(عصر/ مقدمه)

الباقر (علیه السلام)- فِی عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ اللَّهِ نَزَلَتْ سُورَهًُْ الْعَصْرِ.

امام باقر (علیه السلام)- به خدا سوگند! سوره‌ی «عصر» در شأن علی (علیه السلام) نازل شده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۶۸
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۴/ نورالثقلین

ثواب قرائت

۱
(عصر/ مقدمه)

الصّادق (علیه السلام)- مَنْ قَرَأَ وَ الْعَصْرِ فِی نَوَافِلِهِ بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مُشْرِقاً وَجْهُهُ ضَاحِکاً سِنُّهُ قَرِیراً عَیْنُهُ حَتَّی یَدْخُلَ الْجَنَّهًَْ.

امام صادق (علیه السلام)- هرکه سوره‌ی وَالْعَصْرِ را در نمازهای مستحبّی خود بخواند، خداوند در روز قیامت او را با چهرهای درخشان و لبی خندان و چشمی روشن بر میانگیزد تا اینکه به بهشت درآید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۶۸
نورالثقلین/ البرهان
۲
(عصر/ مقدمه)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ قَرَأَهَا خُتِمَ لَهُ بِالصَّبْرِ وَ کَانَ مَعَ أَصْحَابِ الْحَقِّ یَوْمَ الْقِیَامَهًْ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکه پیوسته این سوره را بخواند، خداوند عزّ‌وجلّ، او را عاقبت به‌خیر می‌کند و او را از یاران حق قرار میدهد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۶۸
نورالثقلین/ البرهان؛ «بخیر» بدل «بالصبر»
بیشتر