آیه ۶۷ - سوره فرقان

آیه وَ الَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً [67]

و كسانى كه هرگاه انفاق كنند، نه اسراف مى‌نمايند و نه سخت‌گيرى بلكه در ميان اين دو، حدّ اعتدالى دارند.

۱
(فرقان/ ۶۷)

الباقر ( عَن أَبِی‌جَعفَرٍ (إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ الْإِسْرَافُ الْإِنْفَاقِ فِی المعصیه فِی غَیْرِ حَقٍّ وَ لَمْ یَقْتُرُوا لَمْ یبخلوا عَنْ حَقِّ اللَّهِ وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً وَ الْقَوَامُ الْعَدْلِ وَ الْإِنْفَاقِ فِیمَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ.

امام باقر ( إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا و اسراف عبارت است از انفاق‌کردن در معصیت و در غیر مورد آن؛ و لَمْ یَقْتُرُوا، یعنی در دادن حقّ خدای بزرگ [و حقّ مردم] بخل نورزیدند. و در کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً، قوام به‌معنی عدل است و انفاق‌کردن در آنچه خدا به آن امر فرموده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۲
القمی، ج۲، ص۱۱۶/ بحارالأنوار، ج۶۶، ص۲۶۰
۲
(فرقان/ ۶۷)

الصّادق ( عَنْ عَبْدِ الْمَلِکِ بْنِ عَمْرٍو الْأَحْوَلِ قَالَ: تَلَا أَبُوعَبْدِاللَّهِ (هَذِهِ الْآیَهًَْ وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً قَالَ فَأَخَذَ قَبْضَهًًْ مِنْ حَصًی وَ قَبَضَهَا بِیَدِهِ فَقَالَ هَذَا الْإِقْتَارُ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَهًًْ أُخْرَی فَأَرْخَی کَفَّهُ کُلَّهَا ثُمَّ قَالَ هَذَا الْإِسْرَافُ ثُمَّ أَخَذَ قَبْضَهًًْ أُخْرَی فَأَرْخَی بَعْضَهَا وَ أَمْسَکَ بَعْضَهَا وَ قَالَ هَذَا الْقَوَامُ.

امام صادق ( عبدالملک‌بن‌عمرو گوید: امام صادق (این آیه: وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً تلاوت کرد و به منظور تفسیر آن، مشتی ریگ از زمین برداشت و محکم در دست خود فشرد، و فرمود: «این است راه تفریط که با تنگ‌چشمی و خسّت، از انفاق و هزینه دریغ می‌ورزند». سپس مشتی ریگ برداشت و پنجه‌ها را سست گرفت تا آن حد که بیشتر ریگ‌ها بر زمین فرو ریخت، و فرمود: «این است راه افراط و اسراف که در انفاق و هزینه‌ی زندگی زیاده‌روی نمایند». و بار آخر، مشتی ریگ برداشت و پنجه‌ها را تا آن حد باز گرفت که قسمتی از ریگ‌ها فرو ریخت و قسمتی در مشت او باقی ماند، و فرمود: مایه‌ی قوام نعمت و پایندگی عافیت این است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۴
الکافی، ج۴، ص۵۴/ وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۵۵۹
۳
(فرقان/ ۶۷)

الصّادق ( أَرْبَعَهًٌْ لَا تُسْتَجَابُ لَهُمْ دَعْوَهًْ وَ رَجُلٌ کَانَ لَهُ مَالٌ فَأَفْسَدَهُ فَیَقُولُ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فَیُقَالُ لَهُ أَ لَمْ آمُرْکَ بِالِاقْتِصَادِ أَ لَمْ آمُرْکَ بِالْإِصْلَاحِ ثُمَّ قَالَ وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواما.

امام صادق ( چهار شخص هستند که دعایشان مستجاب نمی‌شود: مردی که مالی دارد و آن را از بین برده و فاسد کرده و می‌گوید: «خدایا به من روزی ده». پس به وی گفته شود: «آیا به تو دستور میانه‌روی ندادم؟ آیا به‌تو دستور اصلاح مالت را ندادم»؟ سپس خداوند می‌فرماید: وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواما.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۴
الکافی، ج۲، ص۵۱۱/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۳۶۰/ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۱۲۴/ مستدرک الوسایل، ج۵، ص۲۵۳/ الدعوات، ص۳۳/ عدهًْ الداعی، ص۱۳۷
۴
(فرقان/ ۶۷)

الرّسول ( مَنْ أَعْطَی فِی غَیْرِ حَقٍ فَقَدْ أَسْرَفَ وَ مَنْ مَنَعَ مِنْ حَقٍّ فَقَدْ قَتَّرَ.

پیامبر ( هرکس در غیر جای خود عطا و بخشش کند اسراف کرده و هرکس از پرداخت حق و حقوق [دیگران] مانع شود، در زندگی ایشان مضیقه به وجود آورده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۴
بحارالأنوار، ج۶۶، ص۲۶۱ / نورالثقلین
۵
(فرقان/ ۶۷)

الصّادق ( اتَّقِ اللَّهَ وَ لَا تُسْرِفْ وَ لَا تَقْتُرْ وَ لَکِنْ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً إِنَّ التَّبْذِیرَ مِنَ الْإِسْرَافِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً.

امام صادق ( از خدا بترس و در خرج‌کردن آن افراط یا تفریط نکن، و میانه‌رو باش. به‌درستی‌که تبذیر از اسراف است و خدای بزرگ فرموده است: به هیچ‌روی تبذیر نکنید!. (اسراء/۲۶).

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۴
الکافی، ج۳، ص۵۰۱ / نورالثقلین
۶
(فرقان/ ۶۷)

الصّادق ( عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (أَنَّهُ قَالَ لَهُ إِنَّا نَکُونُ فِی طَرِیقِ مَکَّهًَْ فَنُرِیدُ الْإِحْرَامَ فَنَطَّلِی وَ لَا تَکُونُ مَعَنَا نُخَالَهًٌْ نَتَدَلَّکُ بِهَا مِنَ النُّورَهًِْ فَنَتَدَلَّکُ بِالدَّقِیقِ وَ قَدْ دَخَلَنِی مِنْ ذَلِکَ مَا اللَّهُ أَعْلَمُ بِهِ فَقَالَ أَ مَخَافَهًَْ الْإِسْرَافِ قُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ لَیْسَ فِیمَا أَصْلَحَ الْبَدَنَ إِسْرَافٌ إِنِّی رُبَّمَا أَمَرْتُ بِالنَّقِیِّ فَیُلَتُ بِالزَّیْتِ فَأَتَدَلَّکُ بِهِ إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِیمَا أَفْسَدَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَنِ قُلْتُ فَمَا الْإِقْتَارُ قَالَ أَکْلُ الْخُبْزِ وَ الْمِلْحِ وَ أَنْتَ تَقْدِرُ عَلَی غَیْرِهِ قُلْتُ فَمَا الْقَصْدُ قَالَ الْخُبْزُ وَ اللَّحْمُ وَ اللَّبَنُ وَ الْخَلُّ وَ السَّمْنُ مَرَّهًًْ هَذَا وَ مَرَّهًًْ هَذَا.

امام صادق ( اسحاق‌بن‌عبدالعزیز از یکی از شیعیان روایت می‌کند که به امام صادق (گفت: «ما به‌هنگام رفتن به مکّه و انجام عمره، برای زایل‌کردن موهای زائد بدن نوره گذاشتیم، ولی برای پاک‌کردن نوره، چیزی نداشتیم که به نوره بمالیم، آرد به بدن زدیم». امام صادق (فرمود: «آیا فکر می‌کنی این کار اسراف باشد»؟ اسحاق گفت: «در درونم شبهه‌ای ایجاد شده بود». و در پاسخ گفتم: «آری». امام فرمود: «هر آن چیزی که برای سلامت بدن مفید باشد اسراف نیست، و چه بسا من برای تمیزکردن بدن دستور می‌دهم آن را با روغن مخلوط کنند تا به بدنم بمالم. بدان، اسراف زمانی است که موجب فساد مال و ضرر زدن به بدن باشد». آنگاه سؤال کردم: «اقتار چیست»؟ فرمود: «خوردن نان و نمک؛ درحالی‌که می‌تواند غذای دیگری تهیّه کند». گفتم: «پس معنی اعتدال چیست»؟ فرمود: «اینکه بعضی اوقات تنها نان، گوشت، شیر، سرکه و روغن میل کند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۴
الکافی، ج۴، ص۵۳ / نورالثقلین
۷
(فرقان/ ۶۷)

الصّادق ( عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ صَالِحٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (أَدْنَی مَا یَجِیءُ مِنْ حَدِّ الْإِسْرَافِ فَقَالَ ابْتِذَالُکَ ثَوْبَ صَوْنِکَ وَ إِهْرَاقُکَ فَضْلَ إِنَائِکَ وَ أَکْلُکَ التَّمْرَ وَ رَمْیَکَ النَّوَی هَاهُنَا وَ هَاهُنَا.

امام صادق ( سلیمان‌بن‌صالح گوید: به امام صادق (گفتم: «کمترین حدّ اسراف چیست»؟ آن حضرت پاسخ داد: «اینکه انسان لباسی که او را می‌پوشاند، ببخشد و باقی‌مانده‌ی پیاله‌اش را دور بریزد و خرما را بخورد و هسته‌اش را اینجا و آنجا پرتاب کند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۴
الکافی، ج۴، ص۵۶/ البرهان
۸
(فرقان/ ۶۷)

الکاظم ( عَنْ مُحَمّدبْنِ‌سِنَان عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ (فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً قَالَ الْقَوَامُ هُوَ الْمَعْرُوفُ عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِینَ عَلَی قَدْرِ عِیَالِهِ وَ مَئُونَتِهِمُ الَّتِی هِیَ صَلَاحٌ لَهُ وَ لَهُمْ وَ لا یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلَّا ما آتاها.

امام کاظم ( محمّدبن‌سنان از امام کاظم (در کلام خداوند متعال وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً روایت می‌کند که امام (فرمود: الْقَوَامُ یعنی انجام عمل به شکل مناسب به‌گونه‌ای که آن‌کس که توانایی دارد، به‌اندازه‌ی تواناییش، و آن‌کس که تنگدست است، به‌اندازه‌ی خودش، اعطای شایسته داشته باشد، و این بر نیکوکاران الزامی است. (بقره/۲۳۶) پس بخشش به‌اندازه‌ای باشد که در حدّ متعارف، خرج زن و بچّه گردد. که این کار به صلاح خودش و دیگران است خداوند هیچ‌کس را به بیشتر از آنچه داده مکلّف نمی‌کند. (طلاق/۷)

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۶
الکافی، ج۴، ص۵۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۵۵۶؛ «متاعا بالمعروف حقا علی المحسنین» محذوف
۹
(فرقان/ ۶۷)

الباقر ( قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (لِأَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (یَا بُنَیَّ عَلَیْکَ بِالْحَسَنَهًْ بَیْنَ السَّیِّئَتَیْنِ تَمْحُوهُمَا قَالَ وَ کَیْفَ ذَلِکَ یَا أَبَتِ قَالَ مِثْلُ قَوْلِهِ وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا فَأَسْرَفُوا سَیِّئَهًًْ وَ أَقْتَرُوا سَیِّئَهًًْ وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً حَسَنَهًًْ فَعَلَیْکَ بِالْحَسَنَهًْ بَیْنَ السَّیِّئَتَیْنِ.

امام باقر ( امام باقر (به فرزندش امام صادق (فرمود: «ای فرزند من! کار نیک در بین دو گناه اثر آن گناهان را از بین می‌برد». پرسید: «ای پدر چگونه از بین می‌برد»؟ فرمود: مثل کلام خداوند متعال وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً در اینجا اسراف یک گناه و اقتار نیز یک گناه است وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً حسنه به شمار می‌رود پس حسنه بین دو سیئه قرار گرفته است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۶
بحارالأنوار، ج۶۸، ص۲۱۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۸، ص۳۹۷/ العیاشی، ج۲، ص۳۱۹/ نورالثقلین
۱۰
(فرقان/ ۶۷)

الرّضا ( عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ عَنْ رَجُلٍ عَنِ الْعَیَّاشِیِّ قَالَ: اسْتَأْذَنْتُ الرِّضَا (فِی النَّفَقَهًْ عَلَی الْعِیَالِ فَقَالَ بَیْنَ الْمَکْرُوهَیْنِ قُلْتُ لَا أَعْرِفُ الْمَکْرُوهَیْنِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ کَرِهَ الْإِسْرَافَ وَ کَرِهَ الْإِقْتَارَ فَقَالَ وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً.

امام رضا ( محمّدبن‌عمر از شخصی و ایشان نیز از عیّاشی روایت کرده است که گوید: به امام رضا (عرض کردم: «نفقه‌ی زن چه اندازه می‌باشد»، فرمود: «بین دو مکروه». گوید: عرض کردم: «بین دو مکروه یعنی چه»؟ فرمود: «خداوند شما را رحمت کند؛ مگر نمی‌دانی خداوند اسراف و خودداری از انفاق را مکروه دانسته است و فرموده است: وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۶
وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۵۵۶/ بحارالأنوار، ج۶۸، ص۳۴۷/ الخصال، ج۱، ص۵۴/ روضهًْ الواعظین، ج۲، ص۴۵۵/ نورالثقلین
۱۱
(فرقان/ ۶۷)

الصّادق ( عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (عَنْ قَوْلِهِ یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ قَالَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً قَالَ نَزَلَتْ هَذِهِ بَعْدَ هَذِهِ هِیَ الْوَسَطُ.

امام صادق ( عبدالرّحمن گوید: از امام صادق (در مورد آیه‌ی یَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ؛ از تو می‌پرسند چه چیزی انفاق کنند بگو مازاد [بر نیازمندی خود] را. (بقره/۲۱۹) پرسیدم و ایشان پاسخ داد: وَ الَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَامًا، سپس فرمود: «این آیه بعد از آیه‌ی یَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ؛ نازل شده است و آیه‌ی دوّم همان راه میانه می‌باشد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۶
وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۵۵۴/ العیاشی، ج۱، ص۱۰۶/ البرهان/ نورالثقلین
۱۲
(فرقان/ ۶۷)

الرّضا ( وَ لْتَکُنْ نَفَقَتُکَ عَلَی نَفْسِکَ وَ عِیَالِکَ فَضْلًا فَإِنَّ اللَّهَ یَقُولُ یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ وَ الْعَفْوُ الْوَسَطُ وَ قَالَ اللَّهُ وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا إِلَی آخِرِهِ.

امام رضا ( نفقه و هزینه‌ای که برای خود و خانواده‌ات می‌کنی باید فضل باشد که خداوند می‌فرماید: وَ یَسَْلُونَکَ مَا ذَا یُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ، از تو می‌پرسند چه چیز انفاق کنند؛ بگو از مازاد نیازمندی خود. (بقره/۲۱۹) و عفو یعنی حدّ وسط و میانه روی و خداوند فرمود: وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَامًا.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۶
بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۷۲/ فقه الرضا (ص۲۵۴؛ «قصدا» بدل «فضلا»/ مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۳۷؛ «قصدا» بدل «فضلا»
۱۳
(فرقان/ ۶۷)

الکاظم ( ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا یَفْتَقِرَ.

امام کاظم ( برای کسی که در هزینه میانه‌روی داشته باشد، ضمانت می‌کنم که فقیر و محتاج نگردد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۷۶
مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۳۷
بیشتر