آیه ۲۴ - سوره محمد

آیه أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها [24]

آيا آن‌ها در قرآن تدبّر نمى‌كنند، يا بر دل‌هايشان قفل‌هايى نهاده شده است؟!

۱
(محمد/ ۲۴)

الرّضا (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِالْعَزِیزِ‌بْنِ‌مُسْلِمٍ قَال: کُنَّا مَعَ الرِّضَا (علیه السلام) بِمَرْوَ فَاجْتَمَعْنَا فِی الْجَامِعِ یَوْمَ الْجُمُعَهًِْ فِی بَدْءِ مَقْدَمِنَا فَأَدَارُوا أمْرَ الْإِمَامَهًِْ وَ ذَکَرُوا کَثْرَهًَْ اخْتِلَافِ النَّاسِ فِیهَا فَدَخَلْتُ عَلَی سَیِّدِی (علیه السلام) فَأَعْلَمْتُهُ خَوْضَ النَّاسِ فِیهِ فَتَبَسَّمَ (علیه السلام) ثُمَّ قَالَ یَا عَبْدَ‌الْعَزِیزِ جَهِلَ الْقَوْمُ وَ خُدِعُوا عَنْ آرَائِهِمْ ... وَ کَانُوا مُسْتَبْصِرِینَ رَغِبُوا عَنِ اخْتِیَارِ اللَّهِ وَ اخْتِیَارِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ أَهْلِ بَیْتِهِ إِلَی اخْتِیَارِهِمْ وَ الْقُرْآنُ یُنَادِیهِمْ وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ ... وَ قَالَ عَزَّوَجَلَّ أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.

امام رضا (علیه السلام)- عبدالعزیزبن‌مسلم گوید: در زمان امام رضا (علیه السلام) در مرو بودیم. روز جمعه‌ای، در اوایل ورودمان به مرو، در مسجد جامع مرو جمع شده بودیم که صحبت از امامت و اختلاف زیادی که مردم در این مورد دارند، به میان آمد. به محضر آقا و مولایم امام رضا (علیه السلام) رسیدم و اختلاف مردم و سخنان آنها را برای ایشان بازگو کردم. ایشان لبخندی زده و فرمود: «ای عبدالعزیز! مردم جاهلند و در دینهایشان فریب خورده‌اند ... درحالی‌که بینا بودند. (عنکبوت/۳۸) کسی را که خدا و رسولش انتخاب نموده را کنار زده‌اند و به کسی که خود انتخاب نموده‌اند روی آورده‌اند. با اینکه قرآن خطاب به آنها میگوید: پروردگار تو هرچه بخواهد می‌آفریند، و هرچه بخواهد برمی‌گزیند آنان [در برابر او] اختیاری ندارند منزّه است خداوند، و برتر است از همتایانی که برای او قائل می‌شوند!. (قصص/۶۸) ... و خداوند می‌فرماید: أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۶۸
الکافی، ج۱، ص۲۰۱/ معانی الأخبار، ص۱۰۰/ بحارالأنوار، ج۲۵، ص۱۲۴/ الغیبهًْ للنعمانی، ج۲۲۱/ کمال الدین، ج۲، ص۶۷۸؛ «فاذا رأی الناس» بدل «فأداروا» و «ادیانهم» بدل «آرایهم»
۲
(محمد/ ۲۴)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سُلَیْمَانَ‌بْنِ‌خَالِدٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَا سُلَیْمَانُ إِنَّ لَکَ قَلْباً وَ مَسَامِعَ وَ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ أَنْ یَهْدِیَ عَبْداً فَتَحَ مَسَامِعَ قَلْبِهِ وَ إِذَا أَرَادَ بِهِ غَیْرَ ذَلِکَ خَتَمَ مَسَامِعَ قَلْبِهِ فَلَا یَصْلُحُ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.

امام صادق (علیه السلام)- سلیمان‌بن‌خالد گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «ای سلیمان! تو قلب و گوش داری، هرگاه خداوند اراده نماید که بنده‌ای را هدایت کند، گوش دل او را باز می‌کند و هرگاه امری غیر از آن را اراده کند، بر گوش دل او مهر زده و او را ناشنوا می‌گرداند. در نتیجه آن فرد هرگز اصلاح نخواهد شد. این امر مصداق أَمْ عَلی قُلوبٍ أَقْفَالهَا می‌باشد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۶۸
بحارالأنوار، ج۵، ص۲۰۳/ المحاسن، ج۱، ص۲۰۰/ نورالثقلین/ البرهان
۳
(محمد/ ۲۴)

الصّادق (علیه السلام)- کَنْزُ الْفَوَائِدِ لِلْکَرَاجُکِیِّ، ذَکَرُوا أَنَّ أَبَا حَنِیفَهًَْ أَکَلَ طَعَاماً مَعَ الْإِمَامِ الصَّادِقِ (علیه السلام) جَعْفَرِ‌بْنِ‌مُحَمَّدٍ (علیه السلام) الصَّلَاهًُْ وَ السَّلَامُ فَلَمَّا رَفَعَ الصَّادِقُ (علیه السلام) یَدَهُ مِنْ أَکْلِهِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اللَّهُمَّ هَذَا مِنْکَ وَ مِنْ رَسُولِکَ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ أَبُوحَنِیفَهًَْ یَا أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) أَجَعَلْتَ مَعَ اللَّهِ شَرِیکاً فَقَالَ (علیه السلام) لَهُ وَیْلَکَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَقُولُ عَزَّوَجَلَّ فِی مَوْضِعٍ آخَرَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ... فَقَالَ أَبُوحَنِیفَهًَْ وَ اللَّهِ لَکَأَنِّی مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَ لَا سَمِعْتُهُمَا إِلَّا فِی هَذَا الْوَقْتِ فَقَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) بَلَی قَدْ قَرَأْتَهُمَا وَ سَمِعْتَهُمَا وَ لَکِنَّ اللَّهَ تَعَالَی أَنْزَلَ فِیکَ وَ فِی أَشْبَاهِکَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.

امام صادق (علیه السلام)- ابوحنیفه با امام صادق (علیه السلام) غذایی خورد. وقتی امام (علیه السلام) دست از غذا کشید فرمود: «الحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِینَ؛ خدایا این نعمت از تو و پیامبر توست». ابوحنیفه گفت: «یا اباعبدالله! آیا با خدا شریک قرار می‌دهی»؟ فرمود: «وای بر تو! خداوند در قرآن می‌فرماید: آن‌ها فقط از این انتقام می‌گیرند که خداوند و رسولش، آنان را به فضل [و کرم] خود، بی‌نیاز ساختند!. (توبه/۷۴). و در جای دیگر می‌فرماید: [درحالی‌که] اگر به آنچه خدا و پیامبرش به آنان داده راضی باشند، و بگویند: «خداوند برای ما کافی است! و به‌زودی خدا و رسولش، از فضل خود به ما می‌بخشند ما تنها رضای او را می‌طلبیم». [برای آن‌ها بهتر است]!. (توبه/۵۹)». ابوحنیفه گفت: «به خدا قسم گویا تاکنون در قرآن این آیات را نخوانده بودم و نشنیده بودم». امام فرمود: «من هم خوانده‌ام و هم شنیده‌ام ولی خداوند درباره‌ی تو و امثال تو نازل کرده: أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۶۸
بحارالأنوار، ج۱۰، ص۲۱۶/ کنزالفواید، ج۲، ص۳۶/ بحارالأنوار، ج۴۷، ص۲۴۰
۴
(محمد/ ۲۴)

الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعَثَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) فَخَتَمَ بِهِ الْأَنْبِیَاءَ (علیهم السلام) فَلَا نَبِیَّ بَعْدَهُ وَ أَنْزَلَ عَلَیْهِ کِتَاباً فَخَتَمَ بِهِ الْکُتُبَ فَلَا کِتَابَ بَعْدَهُ أَحَلَّ فِیهِ حَلَالًا وَ حَرَّمَ حَرَاماً فَحَلَالُهُ حَلَالٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ فِیهِ شَرْعُکُمْ وَ خَبَرُ مَنْ قَبْلَکُمْ وَ بَعْدَکُمْ وَ لَقَدْ سَأَلَ أمیرالمؤمنین (علیه السلام) شِیعَتَهُ عَنْ مِثْلِ هَذَا ... فَأَمَّا مَا فَرَضَ عَلَی الْقَلْبِ مِنَ الْإِیمَانِ فَالْإِقْرَارُ وَ الْمَعْرِفَهًُْ وَ الْعَقْدُ عَلَیْهِ وَ الرِّضَا بِمَا فَرَضَهُ عَلَیْهِ وَ التَّسْلِیمُ لِأَمْرِهِ وَ الذِّکْرُ وَ التَّفَکُّرُ وَ الِانْقِیَادُ إِلَی کُلِّ مَا جَاءَ عَنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی کِتَابِهِ مَعَ حُصُولِ الْمُعْجِزِ فَیَجِبُ عَلَیْهِ اعْتِقَادُهُ وَ أَنْ یُظْهِرَ مِثْلَ مَا أَبْطَنَ إِلَّا لِلضَّرُورَهًِْ کَقَوْلِهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ ... وَ قَوْلِهِ تَعَالَی أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.

امام صادق (علیه السلام)- خداوند تبارک‌وتعالی حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) را مبعوث نمود و به‌وسیله‌ی وی امر نبوّت ختم گردید پس بعد از وی پیامبری برانگیخته نخواهد شد و قرآن را بر وی نازل نمود و آن را آخرین کتاب آسمانی قرار داد و در آن حلال و حرام خدا بیان شده است. پس حلال آن تا روز قیامت حلال و حرامش تا قیامت حرام می‌باشد. احکام شریعت و اخبار ماقبل و مابعد شما در آن ذکر شده است. و به تحقیق امیرالمؤمنین (علیه السلام) این امر را از شیعیانش سؤال نمود ... امّا آنچه خداوند بر قلب واجب نموده اقرار به ایمان و معرفت و پایبندی بر آن و رضایت به آنچه خداوند بر وی واجب نموده است می‌باشد و لازم است قلب تسلیم امر خدا و اهل ذکر و تفکّر و اطاعت به آنچه خداوند در قرآن نازل نموده است باشد. و اعتقاد به اینکه قرآن معجزه الهی است و همانند آنچه را مخفیانه انجام می‌دهد اظهار نماید مگر به‌جهت ضرورتی که اقتضاء نماید همانگونه که خداوند می‌فرماید: به‌جز آن‌ها که تحت فشار واقع شده‌اند درحالی‌که قلبشان آرام و با ایمان است آری، آن‌ها که سینه‌ی خود را برای پذیرش کفر گشوده‌اند، غضب خدا بر آن‌هاست و عذاب عظیمی در انتظارشان!. (نحل/۱۰۶) و فرمود: أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۶۸
بحارالأنوار، ج۹۰، ص۴۹/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۵۹؛ «... فامّا ما فرض علی ... الّا من اکره ...» محذوف و فی موضعه «... ثم وصف ... لهذه العلهًْ»
۵
(محمد/ ۲۴)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ‌بْنِ‌مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله): یَا ابْنَ مَسْعُودٍ سَیَأْتِی مِنْ بَعْدِی أَقْوَامٌ یَأْکُلُونَ طَیِّبَ الطَّعَامِ وَ أَلْوَانَهَا ... یَا ابْنَ‌مَسْعُودٍ مَثَلُهُمْ مَثَلُ الدِّفْلَی زَهْرَتُهَا حَسَنَهًٌْ وَ طَعْمُهَا مُرٌّکَلَامُهُمُ الْحِکْمَهًُْ وَ أَعْمَالُهُمْ دَاءٌ لَا یَقْبَلُ الدَّوَاءَ أَ‌فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- عبدالله‌بن‌مسعود گوید: پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «ای پسر مسعود! گروهی پس از من می‌آیند که غذاهای رنگین و گوارا می‌خورند ... پسر مسعود! مثل این‌ها چون [خرزهره] است که رنگش زیبا ولی مزه‌اش تلخ است، سخنانشان زیباست، و اعمالشان بیماری شفاناپذیر می‌باشد أَ‌فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۰
مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۳۲۷
۶
(محمد/ ۲۴)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- وصیهًْ النبی (صلی الله علیه و آله) إلی عبد الله بن مسعود یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا یَا ابْنَ مَسْعُودٍ مَثَلُهُمْ مِثْلُ الدِّفْلَی زَهْرَتُهَا حَسَنَهًٌْ وَ طَعْمُهَا مُرٌّ کَلَامُهُمُ الْحِکْمَهًُْ وَ أَعْمَالُهُمْ دَاءٌ لَا یَقْبَلُ الدَّوَاءَ أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها یَا ابْنَ‌مَسْعُودٍ مَا یُغْنِی مَنْ یَتَنَعَّمُ فِی الدُّنْیَا إِذَا أُخْلِدَ فِی النَّار.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- در وصیّت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به عبدالله‌بن‌مسعود آمده است: «خداوند می‌فرماید: امّا پس از آنان، فرزندان ناشایسته‌ای روی کار آمدند که نماز را تباه کردند، و از شهوات پیروی نمودند و به‌زودی [مجازات] گمراهی خود را خواهند دید!. (مریم/۵۹) پسر مسعود! مثل این‌ها چون [خرزهره] است که رنگش زیبا ولی مزه‌اش تلخ است، سخنانشان زیباست، و اعمالشان بیماری شفاناپذیر می‌باشد؛ أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها. یا ابن‌مسعود! کسی که در دنیا در لذّت و نعمت است چه سودی می‌برد وقتی در آتش ابدی دوزخ خواهد بود»؟.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۰
بحارالأنوار، ج۷۴، ص۹۹/ مکارم الأخلاق، ص۴۴۸؛ «یابن مسعود مایغنی ... النّار» محذوف
۷
(محمد/ ۲۴)

الزّهراء (سلام الله علیها)- رَوَی عَبْدُ اللَّهِ‌بْنُ‌الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ آبَائِهِ (علیهم السلام): أَنَّهُ لَمَّا أَجْمَعَ أَبُوبَکْرٍ عَلَی مَنْعِ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) فَدَکَ، وَ بَلَغَهَا ذَلِکَ لاتت لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَی رَأْسِهَا ... فَقَالَ أَبُوبَکْرٍ صَدَقَ اللَّهُ وَ صَدَقَ رَسُولُهُ (صلی الله علیه و آله) وَ صَدَقَتْ ابْنَتُهُ، أَنْتِ مَعْدِنُ الْحِکْمَهًِْ، وَ مَوْطِنُ الْهُدَی وَ الرَّحْمَهًِْ، وَ رُکْنُ الدِّینِ، وَ عَیْنُ الْحُجَّهًِْ، لَا أُبَعِّدُ صَوَابَکِ، وَ لَا أُنْکِرُ خِطَابَکِ، هَؤُلَاءِ الْمُسْلِمُونَ بَیْنِی وَ بَیْنَکِ قَلَّدُونِی مَا تَقَلَّدْتُ، وَ بِاتِّفَاقٍ مِنْهُمْ أَخَذْتُ مَا أَخَذْتُ، غَیْرَ مُکَابِرٍ وَ لَا مُسْتَبِدٍّ وَ لَا مُسْتَأْثِرٍ، وَ هُمْ بِذَلِکَ شُهُودٌ. فَالْتَفَتَتْ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) النَّاسَ وَ قَالَتْ مَعَاشِرَ النَّاسِ الْمُسْرِعَهًَْ إِلَی قِیلِ الْبَاطِلِ، الْمُغْضِیَهًَْ عَلَی الْفِعْلِ الْقَبِیحِ الْخَاسِرِ أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها، کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِکُم.

حضرت زهراء (سلام الله علیها)- عبدالله‌بن‌حسن از پدرانش نقل کرده است: چون ابوبکر به اجماع قوم انصار و مهاجر، فاطمه (سلام الله علیها) را از تصرّف فدک منع نمود و این خبر به فاطمه (سلام الله علیها) رسید، مقنعه بر سر کشیده و پارچه‌ای بر سر انداخت ... ابوبکر گفت: «تمام سخنان خدا و رسول (صلی الله علیه و آله) راست و حقّ است، و تو نیز ای دخت پیامبر راست می‌گویی، تو معدن علم و جایگاه هدایت و رحمتی، تو پایه و اساس دین و حجّت حقّی، من هرگز سخن تو را رد نکرده و منکر کلام تو نیستم، ولی من بی‌هیچ عناد و استبداد و ستیزه‌ای، هر چه گفتم با رأی و نظر همین جماعت حاضر مسلمان بود و با مشورت ایشان انجام دادم، و ایشان همگی شاهدند». حضرت زهرا (سلام الله علیها) رو به مردم کرد و فرمود: «ای جماعت مسلمین که عجولانه مبادرت به انتخاب امری باطل و ناصواب نمودید، أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها، چنین نیست که شما می‌پندارید، بلکه زنگاری بر دل‌هایتان نشسته است»!.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۰
بحارالأنوار، ج۲۹، ص۲۳۲/ بحارالأنوار، ج۲۹، ص۳۰۵؛ «انّه اجمع ابوبکر ... بذلک شهود» محذوف
۸
(محمد/ ۲۴)

الصّادق (علیه السلام)- نَزَلَتْ فِی بَنِی عَمِّنَا بَنِی‌أُمَیَّهًَْ وَ فِیهِمْ یَقُولُ اللَّهُ أُولئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمی أَبْصارَهُمْ أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ فَیَقْضُوا مَا عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَقِّ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.

امام صادق (علیه السلام)- این آیه درباره‌ی پسر عموهای ما بنی‌امیّه نازل شده خداوند درباره‌ی ایشان می‌فرماید: آن‌ها کسانی هستند که خداوند از رحمت خویش دورشان ساخته، گوش‌هایشان را کر و چشم‌هایشان را کور کرده است! (محمّد/۲۳) آیا آن‌ها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، آیا درباره‌ی قرآن نمی‌اندیشند تا حق و وظیفه‌ی خود را انجام دهند یا بر دل‌هایشان قفل‌هایی نهاده شده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۰
بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۸۶/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۷۰
۹
(محمد/ ۲۴)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌الْفُضَیْلِ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ ... أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ فَیَقْضُوا مَا عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَقِ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.

امام صادق (علیه السلام)- محمّدبن‌فضیل گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی تفسیر آیه: أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ پرسیدم. فرمود: «آیا درباره‌ی قرآن نمی‌اندیشند تا حق و وظیفه خود را انجام دهند، یا بر دل‌هایشان قفل‌هایی نهاده شده است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۲
بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۸۷/ البرهان
۱۰
(محمد/ ۲۴)

الصّادق (علیه السلام)- أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ فَیَقْضُونَ ما عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَقِّ.

امام صادق (علیه السلام)- أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ القُرْآنَ؛ یعنی آیا در قرآن نمی‌نگرند تا حقّی را که بر گردن آن‌هاست به‌جا آورند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۲
نورالثقلین
۱۱
(محمد/ ۲۴)

الصّادق (علیه السلام)- أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ فَیَنْقِضُوا مَا عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَقِ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.

امام صادق (علیه السلام)- آیا در قرآن تدبّر نمی‌کنند تا از اعراض از حق دست بردارند یا بر دل‌هایشان قفل‌هایی نهاده شده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۲
بحرالعرفان، ج۱۵، ص۲۱
۱۲
(محمد/ ۲۴)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَأَمَّا مَا فَرَضَهُ عَلَی الْقَلْبِ مِنَ الْإِیمَانِ الْإِقْرَارُ وَ الْمَعْرِفَهًُْ وَ الْعَقْدُ عَلَیْهِ وَ الرِّضَی بِمَا فَرَضَ عَلَیْهِ وَ التَّسْلِیمُ لِأَمْرِهِ وَ الذِّکْرُ وَ التَّفَکُّرُ وَ الِانْقِیَادُ إِلَی کُلِّ مَا جَاءَ عَنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی کِتَابِهِ ... وَ قَوْلِهِ تَعَالَی أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.

امام علی (علیه السلام)- امّا آنچه بر قلب واجب کرده و آن ایمان و شناخت و اعتقاد و خوشنودی از آنچه واجب کرده است و تسلیم در برابر امر خداوند و اندیشه و تفکّر و یاد خدا و اطاعت از آنچه نازل کرده و در قرآن آن را بیان نموده است و باید تا حدّ توانایی آن دستورات را به کار گیرند ... و این کلام خداوند متعال است: أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۲
مستدرک الوسایل، ج۱۱، ص۱۴۳
بیشتر