آیه ۲۶ - سوره مطففین

آیه خِتامُهُ مِسْكٌ وَ في ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ [26]

مُهري كه بر آن نهاده شده از مشك است؛ و مشتاقان بايد براي اين [نعمت‌هاي بهشتي] بر يكديگر پيشي گيرند.

مُهری که بر آن نهاده شده از مشک است

۱ -۱
(مطففین/ ۲۶)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- ... لما قَبْضَ رُوحِ الْمُؤْمِنِ ... تَسْتَقْبِلُهُ الْمَلَائِکَهًُْ فَتَقُولُ طِبْتَ فَادْخُلْهَا مَعَ الْخَالِدِینَ ... قَالَ فَیَنْظُرُ إِلَی أَوَّلِ قَصْرٍ لَهُ مِنْ فِضَّهًٍْ مُشَرَّفاً بِالدُّرِّ وَ الْیَاقُوت ... فَإِذَا انْتَهَی إِلَی أَقْصَاهَا قَصْراً نَکَسَ رَأْسَهُ فَتَقُولُ الْمَلَائِکَهًُْ مَا لَکَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ قَالَ فَیَقُولُ وَ اللَّهِ لَقَدْ کَادَ بَصَرِی أَنْ یَخْتَطِفَ فَیَقُولُونَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ أَبْشِرْ فَإِنَّ الْجَنَّهًَْ لَیْسَ فِیهَا عَمًی وَ لَا صَمَمٌ فَیَأْتِی قَصْراً یُرَی بَاطِنُهُ مِنْ ظَاهِرِهِ وَ ظَاهِرُهُ مِنْ بَاطِنِهِ لَبِنَهًٌْ مِنْ فِضَّهًٍْ وَ لَبِنَهًٌْ ذَهَبٌ وَ لَبِنَهًٌْ یَاقُوتٌ وَ لَبِنَهًٌْ دُرٌّ مِلَاطُهُ الْمِسْکُ قَدْ شُرِّفَ بِشُرَفٍ مِنْ نُورٍ یَتَلَأْلَأُ وَ یَرَی الرَّجُلُ وَجْهَهُ فِی الْحَائِطِ وَ ذَا قَوْلُهُ خِتامُهُ مِسْکٌ یَعْنِی خِتَامُ الشَّرَاب.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ... زمانی که مؤمن قبض روح می‌شود... فرشتگان به استقبالش خواهند آمد و می‌گویند: «پاکیزه شدی، پس همراه با جاودانان وارد آن شو». فرمود: «پس به اوّلین قصری که برای اوست می‌نگرد که از نقره است و بالای آن با مروارید و یاقوت تزئین شده است، هنگامی‌که به آخرین قصر می‌رسد سرش را به زیر می‌افکند. فرشتگان می‌گویند: «تو را چه شده‌ای دوست خدا»؟ می‌گوید: «به خدا سوگند نزدیک بود چشمانم تاریک شوند». پس می‌گویند: «ای دوست خدا، بشارت باد بر تو، چرا که در بهشت نابینایی و گنگی وجود ندارد. پس به قصری می‌رسند که درون آن از بیرونش دیده می‌شود و بیرون آن از داخلش نمایان است. آجری از آن طلا و آجری دیگر از نقره و دیگری از مروارید و ملاط آن مشک است. با کنگره‌هایی از نور آن را گرامی داشته که می‌درخشند و می‌توان چهره‌ی خود را در دیوار آن دید. و این معنای فرموده خداوند است: خِتامُهُ مِسْک یعنی مهر شراب».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۷۲
بحارالأنوار، ج۸، ص۲۱۳/ الاختصاص، ص۳۵۱

و مشتاقان باید برای این [نعمت‌های بهشتی] بر یکدیگر پیشی گیرند

۲ -۱
(مطففین/ ۲۶)

الصّادق (علیه السلام)- وَ قَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام): وَ فِی ذلِکَ فَلْیَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ قَالَ فِیمَا ذَکَرْنَا مِنَ الثَّوَابِ الَّذِی یَطْلُبُهُ الْمُؤْمِنُ.

امام صادق (علیه السلام)- وَ فِی ذلِکَ فَلْیَتَنافَسِ الْمتَنافِسُونَ باید در چنین ثواب و پاداشی هرچه بیشتر سبقت بگیرند که مؤمنین جویای آن هستند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۷۲
بحارالأنوار، ج۸، ص۱۳۵/ نورالثقلین
۲ -۲
(مطففین/ ۲۶)

الأئمّهًْ (علیهم السلام)- عَلِیُّ‌بْنُ‌إِبْرَاهِیمَ (رحمة الله علیه) عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَسْبَاطٍ عَنْهُمْ (علیهم السلام) قَالَ فِیمَا وَعَظَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ عِیسَی: ... یَا ابْنَ مَرْیَمَ لَوْ رَأَتْ عَیْنُکَ مَا أَعْدَدْتُ لِأَوْلِیَائِیَ الصَّالِحِینَ ذَابَ قَلْبُکَ وَ زَهَقَتْ نَفْسُکَ شَوْقاً إِلَیْه ... فَنَافِسْ فِی الصَّالِحَاتِ.

ائمه (علیهم السلام)- از مواعظ خداوند به حضرت عیسی (علیه السلام): ... ای پسر مریم (سلام الله علیها) اگر چشمت بدان‌چه که برای دوستان صالحم [در آخرت مهیّا ساخته‌ام بیافتد از شوق بدان دلت آب شود و جان از قالب تهی کنی... تا توانی در کارهای خیر رقابت کن پس در کار خیر رقابت کن.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۷۲
الکافی، ج۸، ص۱۳۵/ نورالثقلین
بیشتر