آیه ۱۰ - سوره منافقون

آیه وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَني إِلى أَجَلٍ قَريبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَكُنْ مِنَ الصَّالِحينَ [10]

و از آنچه به شما روزى داده‌ايم انفاق كنيد، پيش از آنكه مرگ يكى از شما فرا رسد و بگويد: «پروردگارا! چرا مرگِ مرا مدّت كمى به تأخير نينداختى تا [در راه تو] صدقه دهم و از صالحان باشم»؟!

۱
(منافقون/ ۱۰)

الأئمّهًْ (علیهم السلام)- أَصَّدَّقَ مِنَ الصَّدَقَهًِْ وَ أَکُنْ مِنَ الصَّالِحِینَ أَیْ أَحُجَّ.

امام صادق (علیه السلام)- فَأَصَّدَّقَ وَأَکُن مِّنَ الصَّالِحِینَ منظور از أَصَّدَّقَ این است که حج را به‌جای بیاورم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۹۰
من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۲۲۰/ فقه القرآن، ج۱، ص۳۲۵/ نورالثقلین/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۱، ص۱۰۲/ البرهان
۲
(منافقون/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- الصَّلَاحُ هُنَا الْحَجُّ.

امام صادق (علیه السلام)- صلاح، در اینجا حجّ است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۹۰
نورالثقلین/ البرهان
۳
(منافقون/ ۱۰)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- رَبِّ لَوْ لاأَخَّرْتَنِی إِلی أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ یَعْنِی أَحُجَّ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِی إِلَی أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَکُن مِّنَ الصَّالِحِینَ منظور از أَصَّدَّقَ این است که حج را به‌جای بیاورم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۹۰
مستدرک الوسایل، ج۸، ص۱۰/ بحارالأنوار، ج۹۶، ص۶
۴
(منافقون/ ۱۰)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- فَأَصَّدَّقَ یَعْنِی بِقَوْلِهِ أَصَّدَّقَ أَیْ أَحُجَ وَ أَکُنْ مِنَ الصَّالِحِینَ یَعْنِی عِنْدَ الْمَوْت.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- منظور از أَصَّدَّقَ این است که حج را به‌جای بیاورم و وَ أَکُن مِّنَ الصَّالِحِینَ یعنی درهنگام مرگ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۹۰
القمی، ج۲، ص۳۷۰/ البرهان
۵
(منافقون/ ۱۰)

إبن عبّاس (رحمة الله علیه)- مَا مِنْ أَحَدٍ یَمُوتُ وَ کَانَ لَهُ مَالٌ فَلَمْ یُؤَدِّ زَکَاتَهُ وَ أَطَاقَ الْحَجَّ فَلَمْ یَحُجَّ إِلَّا سَأَلَ الرَّجْعَهًَْ عِنْدَ الْمَوْتِ.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- هیچ‌کسی نیست که ثروتمند باشد و زکات آن مال را نداده باشد و نیز توانایی حج را دارا بوده، ولی آن را به‌جای نیاورده باشد، مگر اینکه وقتی بمیرد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۹۰
نورالثقلین/ البرهان
بیشتر