آیه ۳۸ - سوره نبأ

آیه يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا لا يَتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً [38]

روزي‌كه «روح» و «ملائكه» به صف مي‌ايستند و هيچ‌يك جز به اذن خداوند رحمان سخن نمي‌گويند و [آنگاه كه مي‌گويند] درست مي‌گويند.

روزی‌که «روح» و «ملائکه» به صف می‌ایستند

۱ -۱
(نبأ/ ۳۸)

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- الرُّوحُ مَلَکٌ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِیلَ وَ مِیکَائِیلَ وَ کَانَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ هُوَ مَعَ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام).

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- روح، فرشته‌ای است که از جبرئیل و میکائیل، عظیم‌تر و بزرگ‌تر است. روح با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همراه بود و با امامان (علیهم السلام) نیز همراه خواهد بود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۲۲
القمی، ج۲، ص۴۰۲/ نورالثقلین/ البرهان
۱ -۲
(نبأ/ ۳۸)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنِ الْأَصْبَغِ‌بْنِ‌نُبَاتَهًْ أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ عَلِیّاً (علیه السلام) عَنِ الرُّوحِ قَالَ لَیْسَ هُوَ جَبْرَئِیلَ فَإِنَّ جَبْرَئِیلَ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ وَ الرُّوحَ غَیْرُ جَبْرَئِیلَ وَ کَانَ الرَّجُلُ شَاکّاً فَکَبُرَ ذَلِکَ عَلَیْهِ فَقَالَ لَقَدْ قُلْتَ عَظِیماً مَا أَجِدُ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَزْعُمُ أَنَّ الرُّوحَ غَیْرُ جَبْرَئِیلَ قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) أَنْتَ ضَالٌّ تَرْوِی عَنْ أَهْلِ الضَّلَالِ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی ... یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا.

امام علی (علیه السلام)- اصبغ‌بن‌نباته گوید: مردی خدمت امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمد و درباره‌ی روح پرسید که: «آیا او همان جبرئیل است»؟ امیرالمؤمنین (علیه السلام) به او فرمود: «جبرئیل (علیه السلام) از ملائکه است و روح غیر جبرئیل است». و این سخن را تکرار نمود. عرض کرد: «سخن بزرگی گفتی!! هیچ‌کس عقیده ندارد که روح غیر از جبرئیل است». امیرالمؤمنین (علیه السلام) به او فرمود: «تو خود گمراهی و از اهل گمراهی روایت می‌کنی... یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۲۴
مستدرک الوسایل، ج۷، ص۴۶۳/ الغارات، ج۱، ص۱۰۷/ بحارالأنوار، ج۹۴، ص۵

و هیچ‌یک جز به اذن خداوند رحمان سخن نمی‌گویند و [آنگاه که می‌گویند] درست می‌گویند

۲ -۱
(نبأ/ ۳۸)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ أَبِی مَعْمَرٍ السَّعْدَانِیِ أَنَّ رَجُلًا أَتَی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ‌بْنَ‌أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی قَدْ شَکَکْتُ فِی کِتَابِ اللَّهِ الْمُنْزَلِ قَالَ لَهُ (علیه السلام) ثَکِلَتْکَ أُمُّکَ وَ کَیْفَ شَکَکْتَ فِی کِتَابِ اللَّهِ الْمُنْزَلِ قَالَ لِأَنِّی وَجَدْتُ الْکِتَابَ یُکَذِّبُ بَعْضُهُ بَعْضاً فَکَیْفَ لَا أَشُکُّ فِیهِ فَقَالَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) إِنَّ کِتَابَ اللَّهِ لَیُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ لَا یُکَذِّبُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ لَکِنَّکَ لَمْ تُرْزَقْ عَقْلًا تَنْتَفِعُ بِهِ فَهَاتِ مَا شَکَکْتَ فِیهِ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ قَالَ لَهُ الرَّجُلُ إِنِّی وَجَدْتُ اللَّهَ یَقُول ... یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً وَ قَالَ وَ اسْتُنْطِقُوا فَقَالُوا وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ وَ قَالَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً وَ قَالَ إِنَّ ذلِکَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ وَ قَالَ لا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ وَ قَدْ قَدَّمْتُ إِلَیْکُمْ بِالْوَعِیدِ وَ قَالَ نَخْتِمُ عَلی أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ فَمَرَّهًًْ یُخْبِرُ أَنَّهُمْ یَتَکَلَّمُونَ وَ مَرَّهًًْ یُخْبِرُ أَنَّهُمْ لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً وَ مَرَّهًًْ یُخْبِرُ أَنَّ الْخَلْقَ لَا یَنْطِقُونَ وَ یَقُولُ عَنْ مَقَالَتِهِمْ وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ وَ مَرَّهًًْ یُخْبِرُ أَنَّهُمْ یَخْتَصِمُونَ فَأَنَّی ذَلِکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ کَیْفَ لَا أَشُکُّ فِیمَا تَسْمَع؟ ... فَقَالَ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً وَ قَوْلُهُ وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ وَ قَوْلُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً وَ قَوْلُهُ إِنَّ ذلِکَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ وَ قَوْلُهُ لا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ وَ قَدْ قَدَّمْتُ إِلَیْکُمْ بِالْوَعِیدِ وَ قَوْلُهُ الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلی أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ فَإِنَّ ذَلِکَ فِی مَوَاطِنَ غَیْرِ وَاحِدٍ مِنْ مَوَاطِنِ ذَلِکَ الْیَوْمِ الَّذِی کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَهًٍْ یَجْمَعُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الْخَلَائِقَ یَوْمَئِذٍ فِی مَوَاطِنَ یَتَفَرَّقُونَ وَ یُکَلِّمُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ یَسْتَغْفِرُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ أُولَئِکَ الَّذِینَ کَانَ مِنْهُمُ الطَّاعَهًُْ فِی دَارِ الدُّنْیَا لِلرُّؤَسَاءِ وَ الْأَتْبَاعِ وَ یَلْعَنُ أَهْلُ الْمَعَاصِی الَّذِینَ بَدَتْ مِنْهُمُ الْبَغْضَاءُ وَ تَعَاوَنُوا عَلَی الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ فِی دَارِ الدُّنْیَا الْمُسْتَکْبِرِینَ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ یَکْفُرُ بَعْضُهُمْ بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ الْکُفْرُ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ الْبَرَاءَهًُْ یَقُولُ یَبْرَأُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ نَظِیرُهَا فِی سُورَهًِْ إِبْرَاهِیمَ قَوْلُ الشَّیْطَانِ إِنِّی کَفَرْتُ بِما أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ وَ قَوْلُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ الرَّحْمَنِ کَفَرْنا بِکُمْ یَعْنِی تَبَرَّأْنَا مِنْکُمْ ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوْطِنٍ آخَرَ یَبْکُونَ فِیهِ فَلَوْ أَنَّ تِلْکَ الْأَصْوَاتَ بَدَتْ لِأَهْلِ الدُّنْیَا لَأَذْهَلَتْ جَمِیعَ الْخَلْقِ عَنْ مَعَایِشِهِمْ وَ لَتَصَدَّعَتْ قُلُوبُهُمْ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ فَلَا یَزَالُونَ یَبْکُونَ الدَّمَ ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوْطِنٍ آخَرَ فَیُسْتَنْطَقُونَ فِیهِ فَیَقُولُونَ وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ فَیَخْتِمُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی أَفْوَاهِهِمْ وَ یَسْتَنْطِقُ الْأَیْدِیَ وَ الْأَرْجُلَ وَ الْجُلُودَ فَتَشْهَدُ بِکُلِّ مَعْصِیَهًٍْ کَانَتْ مِنْهُمْ ثُمَّ یَرْفَعُ عَنْ أَلْسِنَتِهِمُ الْخَتْمَ فَیَقُولُونَ لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللهُ الَّذِی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْءٍ ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوْطِنٍ آخَرَ فَیُسْتَنْطَقُونَ فَیَفِرُّ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ فَذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ. وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِیهِ فَیُسْتَنْطَقُونَ {فَ} لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً فَیَقُومُ الرُّسُلُ (علیهم السلام) فَیَشْهَدُونَ فِی هَذَا الْمَوْطِنِ فَذَلِکَ قَوْلُهُ فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلی هؤُلاءِ شَهِیداً ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوْطِنٍ آخَرَ یَکُونُ فِیهِ مَقَامُ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ هُوَ الْمَقَامُ الْمَحْمُودُ فَیُثْنِی عَلَی اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بِمَا لَمْ یُثْنِ عَلَیْهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ ثُمَّ یُثْنِی عَلَی الْمَلَائِکَهًِْ کُلِّهِمْ فَلَا یَبْقَی مَلَکٌ إِلَّا أَثْنَی عَلَیْهِ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ یُثْنِی عَلَی الرُّسُلِ بِمَا لَمْ یُثْنِ عَلَیْهِمْ أَحَدٌ قَبْلَهُ ثُمَّ یُثْنِی عَلَی کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهًٍْ یَبْدَأُ بِالصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ ثُمَّ بِالصَّالِحِینَ فَیَحْمَدُهُ أَهْلُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ فَذَلِکَ قَوْلُهُ عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً فَطُوبَی لِمَنْ کَانَ لَهُ فِی ذَلِکَ الْمَقَامِ حَظٌّ وَ وَیْلٌ لِمَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ فِی ذَلِکَ الْمَقَامِ حَظٌّ وَ لَا نَصِیبٌ ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوْطِنٍ آخَرَ وَ یُدَالُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ هَذَا کُلُّهُ قَبْلَ الْحِسَابِ فَإِذَا أُخِذَ فِی الْحِسَابِ شُغِلَ کُلُّ إِنْسَانٍ بِمَا لَدَیْهِ نَسْأَلُ اللَّهَ بَرَکَهًَْ ذَلِکَ الْیَوْمِ قَالَ فَرَّجْتَ عَنِّی فَرَّجَ اللَّهُ عَنْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ حَلَلْتَ عَنِّی عُقْدَهًًْ فَعَظَّمَ اللَّهُ أَجْرَک.

امام علی (علیه السلام)- ابومعمر سعدانی گوید: مردی خدمت امام علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) رسید و عرض کرد: «ای امیرمؤمنان (علیه السلام)! من در کتاب نازل شده‌ی خداوند شک کردهام». حضرت (علیه السلام) به او فرمود: «مادرت سوگوارت باد! چگونه در کتاب نازل شده‌ی خداوند شک کردهای»؟! عرض کرد: «بدان سبب که دیدهام آیات کتاب خدا یکدیگر را تکذیب میکنند، چگونه در آن شک نکنم»؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: «آیات کتاب خدا یکدیگر را تصدیق میکنند و هرگز تکذیب نمی‌کنند، امّا خِرَدی قسمت تو نشده است که از آن بهره جویی. حال بگو آنچه را که در کتاب خداوند عزّوجلّ بدان شک کردهای». آن مرد عرض کرد: «یافتهام که خداوند میفرماید: ...یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِکَةُ صَفًّا لَّا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا و چون آنان را به سخن در آوردند، گفتند: به خدا، پروردگارمان سوگند که ما مشرک نبودیم]. (انعام/۲۳). روز قیامت بعضی از شما بعضی دیگر را انکار و برخی از شما برخی دیگر را لعنت می‌کنند. (عنکبوت/۲۵). و این مجادله اهل آتش قطعاً راست است. (ص/۶۴). و در پیشگاه من با همدیگر مستیزید (که) از پیش به شما هشدار داده بودم. (ق/۲۸). و امروز بر دهان‌های آنان مهر می‌نهیم و دست‌هایشان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان بدانچه فراهم می‌ساختند گواهی می‌دهند. (یس/۶۵). یک‌بار خبر میدهد که آنان سخن میگویند و بار دیگر خبر میدهد که هیچ‌کس سخن نمی‌گوید، مگر کسی که خداوند رحمان به او اجازه دهد و او سخن راست میگوید و بار دیگر خبر میدهد که آفریدگان زبان نمیگشایند، حال آنکه از قول آنان میفرماید: وَاللّهِ رَبِّنَا مَا کُنَّا مُشْرِکِینَ و بار دیگر خبر میدهد که آنان جدل میکنند، چگونه این ممکن است ای امیرمؤمنان (علیه السلام)؟! و چگونه در آنچه شنیدی شک نکنم؟... حضرت (علیه السلام) فرمود: و امّا کلام حق تعالی: یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِکَةُ صَفًّا لَّا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا. به خدا پروردگارمان سوگند! که ما مشرک نبودیم. (انعام/۲۳). و روز قیامت بعضی از شما بعضی دیگر را انکار و برخی از شما برخی دیگر را لعنت می‌کنند. (عنکبوت/۲۵). و این مجادله‌ی اهل آتش قطعاً راست است. (ص/۶۴). و در پیشگاه من با همدیگر مستیزید (که) از پیش به شما هشدار داده بودم. (ق/۲۸). و امروز بر دهان‌های آنان مهر می‌نهیم و دست‌هایشان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان بدانچه فراهم می‌ساختند گواهی می‌دهند. (یس/۶۵). این‌ها هریک در جایگاهی از جایگاههای آن روزی است که پنجاه‌هزار سال به درازا میکشد. خداوند عزّوجلّ در آن روز آفریدگان را درحالی‌که پراکندهاند، در جایگاهی جمع میآورد و آنان با یکدیگر سخن می‌گویند و برای یکدیگر آمرزش میطلبند، اینان کسانی هستند که در سرای دنیا از سران و پیشروان خود فرمان بردهاند. امّا معصیت پیشگان یکدیگر را کفر میگویند و لعنت میکنند، اینان کسانی هستند که کینه ورزیدهاند و در سرای دنیا گردن کشان و ناتوانان (در دین) را در ستمکاری و تجاوز یاری کردهاند. کفر در این آیه برائت و بیزاری جستن است، میفرماید: آنان از یکدیگر بیزاری میجویند و همانند این نمونه، در سوره‌ی ابراهیم (علیه السلام)، سخن شیطان است: من به آنچه پیش از این مرا (در کار خدا) شریک می‌دانستید کافرم. (ابراهیم/۲۲). و نیز سخن ابراهیم (علیه السلام) خلیل الرّحمن: به شما کفر می‌ورزیم. (ممتحنه/۴). یعنی از شما برائت می‌جوییم. سپس در مکانی دیگر جمع می‌شوند و در آنجا می‌گریند که اگر آن صداها و شیون‌ها برای مردم دنیا آشکار شود، سبب می‌شود که همه‌ی آفریدگان مایه‌ی زندگی‌شان را فراموش کنند و قلب ایشان از هم میپاشد؛ جز آنچه که خدا بخواهد و آنان پیوسته خون می‌گریند. سپس در جایگاه دیگری گرد هم میآیند و آنجا آنان را به سخن در میآورند و آنان میگویند: «وَ اللّهِ رَبِّنَا مَا کُنَّا مُشْرِکِینَ». آنگاه خداوند تبارک و تعالی بر دهانهایشان مُهر خاموشی میزند و دستها و پاها و پوستها را به سخن در میآورد و آن‌ها به هر گناهی که از آنان سرزده گواهی میدهند، سپس مهر از زبانهایشان بر میگیرد و آنان به پوستهای خود میگویند: «چرا علیه ما گواهی دادید»؟ میگویند: «خداوندی ما را به سخن آورد که همه‌چیز را به سخن آورده است». سپس در جایگاه دیگری گرد هم میآیند و به سخن درآورده میشوند و از یکدیگر می‌گریزند و این کلام خداوند عزّوجلّ است: روزی‌که آدمی از برادرش و از مادرش و پدرش و از همسرش و پسرانش می‌گریزد. (عبس/۳۶-۳۴). پس به سخن درآورده میشوند و هیچ‌کس سخنی نمیگوید، مگر کسی که خداوند رحمان به او اجازه دهد و او سخنی درست میگوید. درآن‌هنگام فرستادگان برپا میشوند و در این جایگاه گواهی میدهند و این کلام حق تعالی است که فرمود: پس چگونه است [حالشان] آنگاه که از هر امّتی گواهی آوریم و تو را بر آنان گواه آوریم. (نساء/۴۱). سپس در جایگاه دیگری گرد هم میآیند که مقام حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) در آن است و آن مقامی ستوده است. در آن هنگام حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) خداوند تبارک و تعالی را چنان ثنا گوید که هیچ‌کس پیش از ایشان نگفته باشد و سپس تمامی فرشتگان را ثنا گوید و هیچ فرشتهای نماند که ایشان ثنایش نگفته باشد و پس از آن، پیامبران (علیهم السلام) را چنان ثنا گوید که هیچ‌کس همانندش را نگفته باشد و آنگاه آن حضرت (صلی الله علیه و آله) مردان و زنان مؤمن را ثنا گوید و از راست‌کرداران و شهیدان آغاز کند و به نیک‌کرداران پردازد. در آن دم اهل آسمانها و اهل زمین آن حضرت (صلی الله علیه و آله) را میستایند و این کلام خداوند تعالی است که فرمود: امید که پروردگارت تو را به مقامی ستوده برساند. (اسراء/۷۹). پس خوشا به حال آن‌کس که در آن مقام او را بهره و نصیبی باشد! و بدا به حال آن‌کس که در آن مقام هیچ بهره و نصیبی ندارد. سپس در جایگاه دیگری گرد هم میآیند و از یکدیگر کناره میگیرند. آنچه گذشت، به تمام، پیش از حساب است و چون حساب را آغاز کنند هر انسانی به آنچه نزد خود دارد، مشغول شود. از خداوند برکت را در آن روز خواستاریم». عرض کرد: «مرا گشایش حاصل کردی، ای امیرمؤمنان (علیه السلام)! گرهای از من گشودی و خداوند پاداشت بزرگ دارد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۲۴
التوحید، ص۲۵۵/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۲۷/ البرهان
۲ -۲
(نبأ/ ۳۸)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- جَاءَ بَعْضُ الزَّنَادِقَهًِْ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ قَالَ لَهُ لَوْ لَا مَا فِی الْقُرْآنِ مِنَ الِاخْتِلَافِ وَ التَّنَاقُضِ لَدَخَلْتُ فِی دِینِکُمْ فَقَالَ لَهُ (علیه السلام) وَ مَا هُوَ؟ قَالَ قَوْلُهُ ... و یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُون و قوله وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ وَ قَالَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً ... قَالَ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً وَ قَوْلُهُ وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ وَ قَوْلُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً وَ قَوْلُهُ إِنَّ ذلِکَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ وَ قَوْلُهُ لا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ وَ قَدْ قَدَّمْتُ إِلَیْکُمْ بِالْوَعِیدِ وَ قَوْلُهُ الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلی أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ فَإِنَّ ذَلِکَ فِی مَوَاطِنَ غَیْرِ وَاحِدٍ مِنْ مَوَاطِنِ ذَلِکَ الْیَوْمِ الَّذِی کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ الْمُرَادُ یَکْفُرُ أَهْلُ الْمَعَاصِی بَعْضُهُمْ بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ الْکُفْرُ فِی هَذِهِ الْآیَهًِْ الْبَرَاءَهًُْ یَقُولُ فَیَبْرَأُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ نَظِیرُهَا فِی سُورَهًِْ إِبْرَاهِیمَ قَوْلُ الشَّیْطَانِ إِنِّی کَفَرْتُ بِما أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ وَ قَوْلُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ الرَّحْمَنِ کَفَرْنا بِکُمْ یَعْنِی تَبَرَّأْنَا مِنْکُمْ ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوَاطِنَ أُخَرَ یَبْکُونَ فِیهَا فَلَوْ أَنَّ تِلْکَ الْأَصْوَاتَ فِیهَا بَدَتْ لِأَهْلِ الدُّنْیَا لَأَزَالَتْ جَمِیعَ الْخَلْقِ عَنْ مَعَایِشِهِمْ وَ انْصَدَعَتْ قُلُوبُهُمْ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ وَ لَا یَزَالُونَ یَبْکُونَ حَتَّی یَسْتَنْفِدُوا الدُّمُوعَ وَ یُفْضُوا إِلَی الدِّمَاءِ ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوَاطِنَ أُخَرَ فَیُسْتَنْطَقُونَ فِیهِ فَیَقُولُونَ وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ وَ هَؤُلَاءِ خَاصَّهًًْ هُمُ الْمُقِرُّونَ فِی دَارِ الدُّنْیَا بِالتَّوْحِیدِ فَلَا یَنْفَعُهُمْ إِیمَانُهُمْ بِاللَّهِ لِمُخَالَفَتِهِمْ رُسُلَهُ وَ شَکِّهِمْ فِیمَا أَتَوْا بِهِ عَنْ رَبِّهِمْ وَ نَقْضِهِمْ عُهُودَهُمْ فِی أَوْصِیَائِهِمْ وَ اسْتِبْدَالِهِمُ الَّذِی هُوَ أَدْنی بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ فَکَذَّبَهُمُ اللَّهُ فِیمَا انْتَحَلُوهُ مِنَ الْإِیمَانِ بِقَوْلِهِ انْظُرْ کَیْفَ کَذَبُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ فَیَخْتِمُ اللَّهُ عَلَی أَفْوَاهِهِمْ وَ یَسْتَنْطِقُ الْأَیْدِیَ وَ الْأَرْجُلَ وَ الْجُلُودَ فَتَشْهَدُ بِکُلِّ مَعْصِیَهًٍْ کَانَتْ مِنْهُمْ ثُمَّ یَرْفَعُ عَنْ أَلْسِنَتِهِمُ الْخَتْمَ فَیَقُولُونَ لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللهُ الَّذِی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْءٍ ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوْطِنٍ آخَرَ فَیَفِرُّ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ لِهَوْلِ مَا یُشَاهِدُونَهُ مِنْ صُعُوبَهًِْ الْأَمْرِ وَ عِظَمِ الْبَلَاءِ فَذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِیهِ الْآیَهًَْ ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوْطِنٍ آخَرَ یُسْتَنْطَقَ فِیهِ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ وَ أَصْفِیَاؤُهُ فَلَا یَتَکَلَّمُ أَحَدٌ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً فَیُقَامُ الرُّسُلُ فَیُسْأَلُونَ عَنْ تَأْدِیَهًِْ الرِّسَالَهًِْ الَّتِی حَمَلُوهَا إِلَی أُمَمِهِمْ وَ تُسْأَلُ الْأُمَمُ فَتَجْحَدُ کَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ فَیَقُولُونَ ما جاءَنا مِنْ بَشِیرٍ وَ لا نَذِیرٍ فَتَسْتَشْهِدُ الرُّسُلُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَیَشْهَدُ بِصِدْقِ الرُّسُلِ وَ تَکْذِیبِ مَنْ جَحَدَهَا مِنَ الْأُمَمِ فَیَقُولُ لِکُلِّ أُمَّهًٍْ مِنْهُمْ بَلَی فَقَدْ جاءَکُمْ بَشِیرٌ وَ نَذِیرٌ وَ اللهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ أَیْ مُقْتَدِرٌ عَلَی شَهَادَهًِْ جَوَارِحِکُمْ عَلَیْکُمْ بِتَبْلِیغِ الرُّسُلِ إِلَیْکُمْ رِسَالاتِهِمْ کَذَلِکَ قَالَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلی هؤُلاءِ شَهِیداً فَلَا یَسْتَطِیعُونَ رَدَّ شَهَادَتِهِ خَوْفاً مِنْ أَنْ یَخْتِمَ اللَّهُ عَلَی أَفْوَاهِهِمْ وَ أَنْ تَشْهَدَ عَلَیْهِمْ جَوَارِحُهُمْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ وَ یَشْهَدُ عَلَی مُنَافِقِی قَوْمِهِ وَ أُمَّتِهِ وَ کُفَّارِهِمْ بِإِلْحَادِهِمْ وَ عِنَادِهِمْ وَ نَقْضِهِمْ عَهْدَهُ وَ تَغْیِیرِهِمْ سُنَّتَهُ وَ اعْتِدَائِهِمْ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِ وَ انْقِلَابِهِمْ عَلَی أَعْقَابِهِمْ وَ ارْتِدَادِهِمْ عَلَی أَدْبَارِهِمْ وَ احْتِذَائِهِمْ فِی ذَلِکَ سُنَّهًَْ مَنْ تَقَدَّمَهُمْ مِنَ الْأُمَمِ الظَّالِمَهًِْ الْخَائِنَهًِْ لِأَنْبِیَائِهَا فَیَقُولُونَ بِأَجْمَعِهِمْ رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَیْنا شِقْوَتُنا وَ کُنَّا قَوْماً ضالِّینَ ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوْطِنٍ آخَرَ یَکُونُ فِیهِ مَقَامُ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ هُوَ الْمَقَامُ الْمَحْمُودُ فَیُثْنِی عَلَی اللَّهِ بِمَا لَمْ یُثْنِ عَلَیْهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ ثُمَّ یُثْنِی عَلَی الْمَلَائِکَهًِْ کُلِّهِمْ فَلَا یَبْقَی مَلَکٌ إِلَّا أَثْنَی عَلَیْهِ مُحَمَّدٌ ثُمَّ یُثْنِی عَلَی الْأَنْبِیَاءِ بِمَا لَمْ یُثْنِ عَلَیْهِمْ أَحَدٌ قَبْلَهُ ثُمَّ یُثْنِی عَلَی کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهًٍْ یَبْدَأُ بِالصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ ثُمَّ الصَّالِحِینَ فَیَحْمَدُهُ أَهْلُ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلُ الْأَرَضِینَ فَذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَی عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً فَطُوبَی لِمَنْ کَانَ لَهُ فِی ذَلِکَ الْمَکَانِ حَظٌّ وَ نَصِیبٌ وَ وَیْلٌ لِمَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ فِی ذَلِکَ الْمَقَامِ حَظٌّ وَ لَا نَصِیبٌ ثُمَّ یَجْتَمِعُونَ فِی مَوْطِنٍ آخَرَ وَ یَزَالُ بَعْضُهُمْ عَنْ بَعْضٍ وَ هَذَا کُلُّهُ قَبْلَ الْحِسَابِ فَإِذَا أُخِذَ فِی الْحِسَابِ شُغِلَ کُلُّ إِنْسَانٍ بِمَا لَدَیْهِ نَسْأَلُ اللَّهَ بَرَکَهًَْ ذَلِکَ الْیَوْم.

امام علی (علیه السلام)- یکی از زندیقان نزد امیرمؤمنان حضرت علی (علیه السلام) رفت و عرض کرد: «اگر در قرآن اختلاف و تناقض نبود، هرآینه به دینتان میگرویدم». حضرت علی (علیه السلام) به او فرمود: «از چه سخن میگویی (در کجای قرآن اختلاف و تناقض هست)»؟ عرض کرد: «در این کلام خداوند متعال: ... یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلَائِکَةُ صَفًّا لَّا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَ قَالَ صَوَابًا؛ و نیز: به خدا، پروردگارمان سوگند که ما مشرک نبودی. (انعام/۲۶) و نیز: روز قیامت بعضی از شما بعضی دیگر را انکار و برخی از شما برخی دیگر را لعنت می‌کنند... (عنکبوت/۲۵)». امیرمؤمنان (علیه السلام) به او فرمود: «و امّا کلام خداوند متعال: یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلَائِکَةُ صَفًّا لَّا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَ قَالَ صَوَابًا. و به خدا، پروردگارمان سوگند که ما مشرک نبودیم. و روز قیامت بعضی از شما بعضی دیگر را انکار و برخی از شما برخی دیگر را لعنت می‌کنند. و نیز کلام خدای تبارک و تعالی که یادش با شکوه و بلند مرتبه باد در روز قیامت: این مجادله‌ی اهل آتش، قطعاً راست است. و لَا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ؛ در پیشگاه من با همدیگر مستیزید. و امروز بر دهان‌های آنان مهر می‌نهیم و دست‌هایشان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان به آنچه فراهم می‌ساختند، گواهی می‌دهند، (یس/۶۵) اینها هریک در یکی از جایگاههای آن روزی است که پنجاه‌هزار سال به درازا میکشد. مراد این است که معصیت‌پیشگان به یکدیگر کفر میورزند و همدیگر را لعنت میکنند. کفر در این آیه به‌معنای برائت و بیزاری جستن است». میفرماید: «آنان از یکدیگر بیزاری میجویند. همانند این نمونه در سوره‌ی ابراهیم (علیه السلام)، سخن شیطان است: من به آنچه پیش از این مرا (در کار خدا) شریک می‌دانستید کافرم (ابراهیم/۲۲). و نیز سخن ابراهیم (علیه السلام) خلیل الرّحمن: به شما کفر می‌ورزیم (ممتحنه/۴). یعنی از شما بیزاری جستیم. سپس آنان در جایگاههای دیگری گرد هم میآیند و چنان به گریه میافتند که اگر صدای آن‌ها به گوش اهل دنیا میرسید، هرآینه تمامی آفریدگان جهان را از زندگی سیر میکرد (جان میباختند) و قلب‌هایشان از هم میپاشید؛ جز آنچه که خدا بخواهد، آنان پیوسته میگریستند تا اینکه اشک‌هایشان میخشکید و خون می‌گریستند. سپس در جایگاههای دیگری گرد هم میآیند و در آنجا آنان را به سخن در میآورند (استنطاق میکنند) و آنان میگویند: «به خدا، پروردگارمان سوگند! که ما مشرک نبودیم (انعام/۲۳). اینان به‌طورخاص، کسانی هستند که در سرای دنیا به یگانگی خدا اقرار کرده‌اند، امّا ایمانشان به خداوند متعال برایشان سودمند نمیافتد؛ چرا که با فرستادگان او مخالفت ورزیدهاند و در آنچه ایشان از جانب پروردگارشان آوردند، شک کردهاند و درباره‌ی اوصیای ایشان که سلام و درود خدا بر آنان باد پیمان خود را شکستهاند و کسی را که دون است به‌جای آنکه برتر است، نشاندهاند. ازاین‌رو خداوند، آنان را در ایمانی که به خود نسبت دادهاند، دروغگو خواند و فرمود: «ببین چگونه به خود دروغ می‌گویند. (انعام/۲۴). آنگاه خداوند بر دهانهایشان مُهر خاموشی میزند و دستها و پاها و پوستهایشان را به سخن درمیآورد و آن‌ها به هر گناهی که از آنان سرزده گواهی میدهند؛ سپس مُهر از زبانهایشان بر میگیرد و آنان به پوستهای خود میگویند: «چرا برضدّ ما شهادت دادید؟ می‌گویند: همان خدایی که هرچیزی را به زبان درآورده ما را گویا گردانیده است. (فصّلت/۲۱). سپس در جایگاههای دیگری گرد هم میآیند و در آنجا از ترس آنچه که از سختی امر و دشواری بلا میبینند، از یکدیگر میگریزند ازاین‌رو است که خداوند عزّوجلّ فرمود: روزی‌که آدمی از برادرش و از مادرش و پدرش و از همسرش و پسرانش می‌گریزد. (عبس/۳۶-۳۴) سپس در جایگاههای دیگری گرد هم میآیند و آنجا دوستان خدا و برگزیدگان او به سخن در آورده میشوند و هیچ‌یک سخن نمی‌گوید، جز آنکه خداوند بخشنده او را اجازه دهد و او سخنی نیک میگوید. درآن‌هنگام فرستادگان را به‌پا میدارند و از ایشان درباره‌ی رساندن پیامهایی که برای امّتهاشان بردهاند، میپرسند و ایشان خبر دهند که پیامها را به امّتهای خود رساندهاند. آنگاه از امّتها میپرسند و آنان منکر میشوند؛ همچنان که خداوند تعالی فرمود: پس قطعاً از کسانی که [پیامبران] به‌سوی آنان فرستاده شده‌اند، خواهیم پرسید و قطعاً از [خود] فرستادگان [نیز] خواهیم پرسید. (اعراف/۶). میگویند: هیچ مژده دهنده و هیچ هشدار دهندهای نزد ما نیامد. آنگاه فرستادگان، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را گواه میگیرند و ایشان به راستگویی فرستادگان و دروغگویی امّتهای انکارگر گواهی میدهد و به هریک از آن امّتها میفرماید: بله! مژده دهنده و هشدار دهنده نزدتان آمده است و خداوند بر هر چیز توانا است. یعنی توانا است تا از اندامتان علیه شما گواهی گیرد که فرستادگان، پیامهایشان را به شما رساندهاند، ازاین‌رو است که خداوند تعالی به پیامبرش (صلی الله علیه و آله) فرمود: پس چگونه است [حالشان] آنگاه که از هر امّتی گواهی آوریم و تو را بر آنان گواه آوریم. (نساء/۴۱). این‌گونه دیگر آنان نمیتوانند گواهی ایشان را رد کنند؛ چرا که میترسند بر دهانهایشان مُهر نهاده شود و اندامشان علیه آنان به کردارشان گواهی دهند. حضرت (صلی الله علیه و آله) علیه منافقان و کافران قوم و امّت خود به کفرورزی و ستیزه جویی آنان گواهی میدهد و میگوید که پیمانهای خود با حضرت (صلی الله علیه و آله) را شکستند و سنّتهای ایشان را دگرگون کردند و با اهل بیت ایشان دشمنی ورزیدند و از راه پیشینیان خود برگشتند و از منش گذشتگان خود دست کشیدند و در این کار، پا جای پای امّتهای پیشین خود گذاشتند که به پیامبرانشان ستم کردند و در حقّ ایشان خیانت پیشه کردند، در آن دم آنان همگی میگویند: پروردگارا! شقاوت ما بر ما چیره شد و ما مردمی گمراه بودیم. (مؤمنون/۱۰۶). سپس در جایگاه دیگری گرد هم میآیند که مقام حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) در آنجا میباشد و آن، مقامی ستوده است. درآن‌هنگام حضرت (صلی الله علیه و آله)، خداوند عزّوجلّ را چنان ثنا گوید که هیچ‌کس پیش از ایشان چنین ثنا نگفته باشد و پس از آن، پیامبران (علیهم السلام) را چنان ثنا گوید که هیچ‌کس همانندش را نگفته باشد و سپس زنان و مردان مؤمن را ثنا گوید و از راست کرداران و شهیدان آغاز کند و به نیک‌کرداران پردازد. در آن دم اهل آسمانها و اهل زمینها آن حضرت را میستایند و این کلام خداوند تعالی است که فرمود: امید که پروردگارت تو را به مقامی ستوده برساند. (اسراء/۷۹). پس خوشا به حال آن‌کس که در آن مقام او را بهره و نصیبی باشد و بدا به حال آن‌کس که در آن مقام، هیچ بهره و نصیب ندارد. سپس در جایگاه دیگری گرد هم میآیند و از یکدیگر دوری می گزینند. آنچه گذشت به تمام، پیش از حساب است و چون حساب را آغاز کنند، هر انسانی به آنچه نزد خود دارد، مشغول شود. از خداوند برکت آن روز را خواستاریم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۲۸
الإحتجاج، ج۱، ص۲۴۱/ البرهان

ولایت

۱
(نبأ/ ۳۸)

الصّادق (علیه السلام)- إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ وَ جَمَعَ اللَّهُ الْخَلَائِقَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ فِی صَعِیدٍ وَاحِدٍ خَلَعَ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ جَمِیعِ الْخَلَائِقِ إِلَّا مَنْ أَقَرَّ بِوَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً.

امام صادق (علیه السلام)- آنگاه که روز قیامت فرا رسد و خدای عزّوجلّ تمامی مخلوقات، از پیشینیان و پسینیان را در یک جا گرد آورد، گفتن لا إله إلاّ الله از تمامی مخلوقات گرفته می‌شود، مگر کسانی که به ولایت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) اعتراف کرده باشند و این همان سخن خداوند عزّوجلّ است که فرمود: یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِکَةُ صَفًّا لَّا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۳۰
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۶۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۳۵/ البرهان
۲
(نبأ/ ۳۸)

الکاظم (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌الْفُضَیْل عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ‌الْمَاضِی (علیه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَل ... یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ الْآیَهًَْ قَالَ نَحْنُ وَ اللَّهِ الْمَأْذُونُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ وَ الْقَائِلُونَ صَوَاباً قُلْتُ مَا تَقُولُونَ إِذَا تَکَلَّمْتُمْ قَالَ نُمَجِّدُ رَبَّنَا وَ نُصَلِّی عَلَی نَبِیِّنَا وَ نَشْفَعُ لِشِیعَتِنَا فَلَا یَرُدُّنَا رَبُّنَا.

امام کاظم (علیه السلام)- محمّدبن‌فضیل گوید: به امام کاظم (علیه السلام) عرض کردم: «منظور از یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِکَةُ صَفًّا لَّا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا چیست»؟ فرمود: «به خدا سوگند! ما هستیم که در روز قیامت به آن‌ها اجازه داده می‌شود و سخن راست میگویند». به ایشان عرض کردم: «آنگاه که سخن خواهید گفت، چه می‌گویید»؟ فرمود: «پروردگارمان را حمد می‌گوییم و بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) درود می‌فرستیم و برای شیعه‌ی خویش شفاعت می‌کنیم که پروردگارمان بر سینه‌ی ما دست رد نمیزند (شفاعت ما را می‌پذیرد)».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۳۲
الکافی، ج۱، ص۴۳۴/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۳۸/ المحاسن، ج۱، ص۱۸۳/ نورالثقلین/ البرهان/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۳۵
۳
(نبأ/ ۳۸)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِی الْجَارُودِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) {فِی عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی} یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً قَالَ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ خُطِفَ قَوْلُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ {عَنْ} قُلُوبِ الْعِبَادِ فِی الْمَوْقِفِ إِلَّا مَنْ أَقَرَّ بِوَلَایَهًِْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) وَ هُوَ قَوْلُهُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ مِنْ أَهْلِ وَلَایَهًِْ عَلِیٍّ فَهُمُ الَّذِینَ یُؤْذَنُ لَهُمْ بِقَوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ.

امام باقر (علیه السلام)- از ابوالجارود آمده است: امام باقر (علیه السلام) درباره‌ی سخن خداوند عزّوجلّ: یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ، فرمود: «چون روز قیامت شود، گفتن لا اله الا اللَّه از دل‌های بندگان در موقف، فراموش می‌شود جز کسانی که به ولایت علی (علیه السلام) اقرار کرده باشند و این است معنای سخن خداوند: إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ یعنی از اهل ولایت علی (علیه السلام)، آنان هستند که به آن‌ها اجازه داده می‌شود که بگویند: لا اله الا اللَّه».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۳۲
شواهدالتنزیل، ج۲، ص۴۲۱/ بحارالأنوار، ج۷، ص۲۰۶/ فرات الکوفی، ص۵۳۴
۴
(نبأ/ ۳۸)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌حَمْزَهًَْ الثُّمَالِیِّ قَال دَخَلْتُ عَلَی مُحَمَّدِ‌بْنِ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) حَدِّثْنِی بِحَدِیثٍ یَنْفَعُنِی قَالَ یَا أَبَاحَمْزَهًَْ کُلٌّ یَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ إِلَّا مَنْ أَبَی قَالَ قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَحَدٌ یَأْبَی یَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ قَالَ نَعَمْ قَالَ قُلْتُ مَنْ قَالَ مَنْ لَمْ یَقُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ قَالَ قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَا أَرْوِی هَذَا الْحَدِیثَ عَنْکَ قَالَ وَ لِمَ قُلْتُ إِنِّی تَرَکْتُ الْمُرْجِئَهًَْ وَ الْقَدَرِیَّهًَْ وَ الْحَرُورِیَّهًَْ وَ بَنِی أُمَیَّهًَْ کُلٌّ یَقُولُونَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ قَالَ أَیْهَاتَ أَیْهَاتَ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ سَلَبَهُمُ اللَّهُ تَعَالَی إِیَّاهَا لَا یَقُولُهَا إِلَّا نَحْنُ وَ شِیعَتُنَا وَ الْبَاقُونَ بُرَآءُ أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ یَقُولُ یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً قَالَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ.

امام باقر (علیه السلام)- ابوحمزه ثمالی گوید: نزد امام باقر (علیه السلام) رفتم و عرض کردم: «ای پسر پیامبر (صلی الله علیه و آله)! برای من حدیثی بگو که مرا سودمند باشد». گفت: «ای ابوحمزه! همه‌ی مردم وارد بهشت خواهند شد مگر کسی که از آن خودداری کند»! گفتم: «آیا کسی پیدا می‌شود که از رفتن به بهشت خودداری کند»؟ گفت: «آری! هرکس که نگوید: لا اله الا اللَّه محمّد رسول اللَّه». گفتم: «من مرجئه و قدریّه و خوارج و بنی‌امیّه را ترک کردم درحالی‌که همگی می‌گفتند: لا اله الا اللَّه محمّد رسول اللَّه». پس گفت: «هیهات هیهات! چون روز قیامت شود خداوند آن را از ایشان سلب می‌کند و آن کلمات را جز ما و شیعیان ما نمی‌گویند و بقیّه از آن بیزارند، آیا سخن خداوند را نشنیدی که می‌گوید: یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً یعنی هرکس که بگوید لا اله الا اللَّه محمّد رسول اللَّه».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۳۲
بحارالأنوار، ج۷، ص۲۰۶/ فرات الکوفی، ص۵۳۴/ شواهدالتنزیل، ج۲، ص۴۲۰
بیشتر