آیه ۸۸ - سوره نساء

آیه فَما لَكُمْ فِي الْمُنافِقينَ فِئَتَيْنِ وَ اللهُ‌ أَرْكَسَهُمْ بِما كَسَبُوا أَ تُريدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللهُ‌ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللهُ‌ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبيلاً [88]

چرا درباره‌ی منافقين دو دسته شده‌ايد؟! [بعضى جنگ با آن‌ها را ممنوع و بعضى مجاز مى‌دانيد]. در‌حالى‌كه خداوند به خاطر اعمالشان، [افكار] آن‌ها را كاملاً وارونه كرده است. آيا شما مى‌خواهيد كسانى را كه خداوند [بر‌اثر اعمال زشتشان] گمراه كرده، هدايت كنيد؟! در‌حالى‌كه هر‌كس را خداوند گمراه كند، هرگز راهى براى [هدايت] او نخواهى يافت.

چرا درباره‌ی منافقین دو دسته شده‌اید؟! [بعضی جنگ با آن‌ها را ممنوع و بعضی مجاز می‌دانید]

۱ -۱
(نساء/ ۸۸)

الباقر (علیه السلام)- وَ قِیلَ: نَزَلَتْ فِی الَّذِینَ تَخَلَّفُوا عَنْ أُحُدٍ وَ قالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتالاً لَاتَّبَعْنَاکُمْ الْآیَهًَْ فَاخْتَلَفَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ فَرِیقٌ مِنْهُمْ: نَقْتُلُهُمْ وَ قَالَ آخَرُونَ: لَا نَقْتُلُهُمْ فَنَزَلَتِ الْآیَهًُْ.

امام باقر (علیه السلام)- گفته شده است که این آیه در مورد کسانی نازل شده که از شرکت در جنگ احد سر باز زدند و از جنگ فرار کردند و گفتند: اگر یقین داشتیم که جنگی درمی‌گیرد، با شما می‌آمدیم. آنان به کفر نزدیکترند تا به ایمان. به زبان چیزهایی می‌گویند که به دل اعتقاد ندارند و خدا به آنچه در دل نهفته می‌دارند آگاهتر است. (آل عمران/۱۶۷) پس اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مورد نحوه‌ی برخورد با آنان دچار اختلاف‌نظر شدند به‌طوری که عدّه‌ای می‌گفتند با آن‌ها بجنگیم و عدّه‌ای می‌گفتند، نجنگیم پس این آیه نازل شد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۵۸
بحرالعرفان، ج۵، ص۱۹۷

و حال آنکه خدا آنان را به سبب کردارشان مردود ساخته است

۲ -۱
(نساء/ ۸۸)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- وَ اللهُ أَرْکَسَهُمْ بِما کَسَبُوا أَیْ رَدَّهُمْ إِلَی حُکْمِ الْکُفَّارِ بِمَا أَظْهَرُوا مِنَ الْکُفْرِ.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- وَ اللهُ أَرْکَسَهُمْ بِما کَسَبُوا یعنی خدا آنان را در حکم مثل حکم کافران دانسته چون از خودشان نشانه‌ای از کفر را ظاهر کردند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۶۰
بحرالعرفان، ج۵، ص۱۹۷

آیا می‌خواهید کسی را که خدا گمراه کرده است هدایت کنید؟ و تو راهی پیش پای کسی که خداوند گمراهش کرده است نتوانی نهاد

۳ -۱
(نساء/ ۸۸)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ رَزِینِ‌بْنِ‌حُبَیْشٍ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیّاً (علیه السلام) یَقُول: إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا أُدْخِلَ حُفْرَتَهُ أَتَاهُ مَلَکَانِ اسْمُهُمَا مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ فَأَوَّلُ مَنْ یَسْأَلَانِهِ عَنْ رَبِّهِ ثُمَّ عَنْ نَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ عَنْ وَلِیِّهِ فَإِنْ أَجَابَ نَجَا وَ إِنْ عَجَزَ عَذَّبَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مَا لِمَنْ عَرَفَ رَبَّهُ وَ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) وَ لَمْ یَعْرِفْ وَلِیَّهُ فَقَالَ مُذَبْذَبٌ لَا إِلَی هَؤُلَاءِ وَ لَا إِلَی هَؤُلَاءِ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا ذَلِکَ لَا سَبِیلَ لَه.

امام علی (علیه السلام)- رزین‌بن‌حبیش گوید: شنیدم امام علی (علیه السلام) می‌فرمود: «بنده [وقتی که مرد و] وقتی که وارد قبرش شد، دو فرشته نزد او می‌آیند که نامشان نکیر و منکر است. اوّلین چیزی که از او سؤال می‌کنند در مورد پروردگارش است سپس در مورد پیامبرش سؤال می‌کنند سپس درمورد ولیّ و امامش سؤال می‌پرسند که اگر جواب دهد نجات می‌یابد ولی اگر از جواب‌دادن عاجز باشد، عذابش می‌کنند». مردی از امام (علیه السلام) سؤال کرد: «چگونه می‌شود که فردی خدا و رسولش را بشناسد امّا امامش را نشناسد»؟ فرمود: «کسی که سرگردان باشد و [در دنیا] نه امامش را قبول کند و نه رد کند؛ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا و چنین فردی هیچ راه گریزی ندارد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۶۰
بحارالأنوار، ج۶، ص۲۳۳
بیشتر