آیه ۷۹ - سوره واقعه

آیه لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ [79]

و جز پاكان نمى‌توانند به آن دست زنند [و دست يابند].

۱
(واقعه/ ۷۹)

الکاظم (علیه السلام)- الْمُصْحَفُ لَا تَمَسَّهُ عَلَی غَیْرِ طُهْرٍ وَ لَا جُنُباً وَ لَا تَمَسَّ خَیْطَهُ وَ لَا تُعَلِّقْهُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ.

امام کاظم (علیه السلام)- قرآن را در حالت ناپاک بودن و جُنُب‌بودن لمس نکن و به نخ آن دست نزن و آن را آویزان نکن، خداوند می‌فرماید: لا یَمَسُّهُ إِلا المُطَهَّرُونَ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۱۶
تهذیب الأحکام، ج۱، ص۱۲۷/ الإستبصار، ج۱، ص۱۱۳/ وسایل الشیعهًْ، ج۱، ص۳۸۴/ بحارالأنوار، ج۷۷، ص۲۵۶/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(واقعه/ ۷۹)

الباقر (علیه السلام)- عَنِ الْبَاقِرِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ قَالَ مِنَ الْأَحْدَاثِ وَ الْجَنَابَاتِ وَ قَالَ لَا یَجُوزُ لِلْجُنُبِ وَ الْحَائِضِ وَ الْمُحْدِثِ مَسُّ الْمُصْحَفِ.

امام باقر (علیه السلام)- جایز نیست که آدم جنب و کسی که درحال حیض است و کسی که به حدث آلوده است به قرآن دست بزند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۱۶
بحارالأنوار، ج۷۷، ص۳۰۹/ نورالثقلین/ البرهان
۳
(واقعه/ ۷۹)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ دَاوُدَ‌بْنِ‌فَرْقَدٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ التَّعْوِیذِ یُعَلَّقُ عَلَی الْحَائِضِ قَالَ نَعَمْ لَا بَأْسَ قَالَ وَ قَالَ تَقْرَؤُهُ وَ تَکْتُبُهُ وَ لَا تُصِیبُهُ یَدُهَا.

امام صادق (علیه السلام)- داودبن‌فرقد گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «آیا آویزان‌کردن دعا به گردن زن حائض اشکالی ندارد»؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: «اشکالی ندارد». فرمود: «جایز است که زن حائض دعا و قرآن بخواند و بنویسد امّا به نوشته‌ی آن دست نساید»؟

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۱۶
الکافی، ج۳، ص۱۰۶/ نورالثقلین
۴
(واقعه/ ۷۹)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ مَعْنَاهُ فِی الْقَوْلِ الْأَوَّلِ لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمَلَائِکَهًُْ الَّذِینَ وُصِفُوا بِالطَّهَارَهًِْ مِنَ الذُّنُوبِ، وَ فِی الْقَوْلِ الثَّانِی: إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ مِنَ الشِّرْکِ.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- لایَمَسُّهُ إِلَّا المُطَهَّرُونَ؛ [دو قول وجود دارد] معنای آیه در قول اوّل این است که جز فرشتگان که به پاکی از گناهان توصیف شده‌اند [کسی] نمی‌تواند به آن دست یابد و در قول دوّم [این است که] جز پاک‌شدگان از شرک [کسی نمی‌تواند به قرآن دست یابد].

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۱۸
بحرالعرفان، ج۱۵، ص۲۸۲
۵
(واقعه/ ۷۹)

الصّادق (علیه السلام)- الْقُرْآنُ کُلُّهُ تَقْرِیعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِیبٌ.

امام صادق (علیه السلام)- کلّ قرآن ظاهرش کوبنده و باطنش نزدیک کننده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۱۸
معانی الأخبار، ص۲۳۲/ بحرالعرفان، ج۵، ص۱۱۸
۶
(واقعه/ ۷۹)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ جَمَاعَهًَْ الصَّائِغِ قَالَ: سَمِعْتُ الْمُفَضَّلَ بْنَ عُمَرَ یَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) هَلْ یَفْرِضُ اللَّهُ طَاعَهًَْ عَبْدٍ ثُمَّ یَکُنُّهُ خَبَرَ السَّمَاءِ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) اللَّهُ أَجَلُّ وَ أَکْرَمُ وَ أَرْأَفُ بِعِبَادِهِ وَ أَرْحَمُ مِنْ أَنْ یَفْرِضَ طَاعَهًَْ عَبْدٍ ثُمَّ یَکُنَّهُ خَبَرَ السَّمَاءِ صَبَاحاً وَ مَسَاءً قَالَ ثُمَّ طَلَعَ أَبُو الْحَسَنِ موسی (علیه السلام) فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَسُرُّکَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَی صَاحِبِ کِتَابِ عَلِیٍّ فَقَالَ لَهُ الْمُفَضَّلُ وَ أَیُّ شَیْءٍ یَسُرُّنِی إِذاً أَعْظَمَ مِنْ ذَلِکَ فَقَالَ هُوَ هَذَا صَاحِبُ کِتَابِ عَلِیٍّ الْکِتَابِ الْمَکْنُونِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُون.

امام صادق (علیه السلام)- صائغ گوید: شنیدم مفضّل‌بن‌عمر، از حضرت صادق (علیه السلام) می‌پرسید: «ممکن است خدا اطاعت شخصی را بر مردم واجب نماید ولی آن شخص را از اخبار آسمان محروم کند»؟ حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: «خداوند بزرگ‌تر و کریم‌تر و رئوف‌تر و مهربان‌تر است به بندگان خود از اینکه پیروی از شخصی را واجب نماید ولی او را صبح و شام از اخبار آسمان محروم کند». دراین‌موقع حضرت ابوالحسن موسی‌بن‌جعفر (علیه السلام) وارد شد امام صادق (علیه السلام) فرمود: «خوشحالی از دیدار کسی که صاحب کتاب علی (علیه السلام) است، آن کتابی که خداوند می‌فرماید: لا یَمَسُّهُ إِلَّا المُطَهَّرُون».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۱۸
بحارالأنوار، ج۴۸، ص۲۲/ الغیبهًْ للنعمانی، ص۳۲۶
بیشتر