آیه وَ الْعَصْرِ [1]
به عصر سوگند
الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ قَالَ (علیه السلام) الْعَصْرُ عَصْرُ خُرُوجِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف).
امام صادق (علیه السلام)- مفضّل گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی کلام خداوند عزّوجلّ: وَالْعَصْرِ* إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ؛ پرسیدم. و ایشان فرمود: «عصر؛ عصر قیام حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ الْعَصْرِ قَالَ هُوَ قَسَمٌ وَ جَوَابُهُ: إِنَّ الْإِنْسانَ.
علیبنابراهیم (رحمة الله علیه)- وَالْعَصْرِ؛ آن، قسم است و جوابش این است که انسان به راستی زیانکار است.
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- وَ الْعَصْرِقَسَمٌ مِنَ اللَّهِ، أَقْسَمَ رَبُّکُمْ بِآخِرِ النَّهَارِ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- وَ الْعَصْرِ؛ سوگندی از جانب خداست و پروردگارتان به پایان روز سوگند خورده است.
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- تَفْسِیرُهَا وَ رَبِ عَصْرِ الْقِیَامَهًْ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- تفسیر آن، سوگند به پروردگار عصر قیامت است.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- وَ الْعَصْرِ أَقْسَمَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ بِالدَّهْرِ لِأَنَّ فِیهِ عِبْرَهًًْ لِذَوِی الْأَبْصَارِ مِنْ جَهَهًِْ مُرُورِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَی تَقْدِیرِ الْأَدْوَارِ.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- وَ الْعَصْرِ؛ خداوند سبحان به روزگار سوگند میخورد چراکه در آن برای بینایان (اهل بصیرت) از این جهت که شب و روز (برطبق اندازهی دورهها) میگذرد، عبرت است.