آیه ۴ - سوره تین

آیه لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْويمٍ [4]

كه ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريديم.

۱
(تین/ ۴)

الهادی (علیه السلام)- فَقَدْ أَخْبَرَ عَزَّوَجَلَّ عَنْ تَفْضِیلِهِ بَنِی آدَمَ عَلَی سَائِرِ خَلْقِهِ مِنَ الْبَهَائِمِ وَ السِّبَاعِ وَ دَوَابِّ الْبَحْرِ وَ الطَّیْرِ وَ کُلِّ ذِی حَرَکَهًٍْ تُدْرِکُهُ حَوَاسُّ بَنِی آدَمَ بِتَمْیِیزِ الْعَقْلِ وَ النُّطْقِ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیم.

امام هادی (علیه السلام)- خدای عزّوجلّ از برتری‌دادن انسان بر سایر مخلوقات خود از چهارپایان، درّندگان، آبزیان و پرندگان و هر جنبنده‌ای که حواس انسان به تمیز عقل و بیان، درکش نماید خبرداده و این فرمایش خدا است: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۲۱۴
تحف العقول، ص۴۷۰
۲
(تین/ ۴)

ابن‎عبّاس (رحمة الله علیه)- أَمَّا قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَی ... لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ هُوَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیم.

ابن‌عباس (رحمة الله علیه)- لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ؛ یعنی محمّد (صلی الله علیه و آله) را که انسان کامل است، در بهترین صورت و نظام خلق کردیم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۲۱۴
شواهدالتنزیل، ج۲، ص۴۵۴
۳
(تین/ ۴)

الباقر (علیه السلام)- لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ قَالَ حِینَ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَهُ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ أَوْصِیَاءَهُ (علیهم السلام) بِالْوَلَایَهًِْ.

امام باقر (علیه السلام)- لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ؛ هنگامی که خدا از او (انسان) به نبوّت حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) و ولایت اوصیاء (علیهم السلام) پیمان گرفت، [این جمله را] فرمود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۲۱۴
المناقب، ج۱، ص۳۰۱
۴
(تین/ ۴)

الرّضا (علیه السلام)- حِینَ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَهُ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّهًِْ وَ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) بِالنُّبُوَّهًِْ وَ لِأَوْصِیَائِهِ (علیهم السلام) بِالْوَلَایَهًِْ.

امام رضا (علیه السلام)- چون خدا از او به خدایی خود و نبوّت حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) و ولایت اوصیاء (علیهم السلام) پیمان گرفت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۲۱۴
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۰۵/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۸۸
۵
(تین/ ۴)

ابن‎عبّاس (رحمة الله علیه)- فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ أَیْ مُنْتَصِبَ الْقَامَهًِْ وَ سَائِرُ الْحَیَوَانِ مُکِبٌّ عَلَی وَجْهِهِ إِلَّا الْإِنْسَانَ.

ابن‌عباس (رحمة الله علیه)- فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ؛ یعنی راست قامت. همه‎ی حیوانات به صورت نگونسار و بر صورت افتاده هستند مگر انسان.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۲۱۴
بحرالعرفان، ج۱۷، ص۷۵
بیشتر