آیه ۱۲ - سوره لیل

آیه إنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى [12]

به يقين هدايت كردن برما است.

به یقین هدایت کردن برما است

۱ -۱
(لیل/ ۱۲)

الرّضا (علیه السلام)- عَنِ الْبَزَنْطِیِّ قَال سَمِعْتُ الرِّضَا (علیه السلام) یَقُولُ فِی تَفْسِیر ... إِنَّ عَلَیْنا لَلْهُدی فَقُلْتُ لَهُ: قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِنَّ عَلَیْنا لَلْهُدی قَالَ اللَّهُ: یَهْدِی مَنْ یَشاءُ وَ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ فَقُلْتُ لَهُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ إِنَّ قَوْماً مِنْ أَصْحَابِنَا یَزْعُمُونَ أَنَّ الْمَعْرِفَهًَْ مُکْتَسَبَهًٌْ وَ أَنَّهُمْ إِذَا نَظَرُوا مِنْ وَجْهِ النَّظَرِ أَدْرَکُوا فَأَنْکَرَ ذَلِکَ وَ قَالَ فَمَا لِهَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَایَکْتَسِبُونَ الْخَیْرَ لِأَنْفُسِهِمْ لَیْسَ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ هُوَ یُحِبُّ أَنْ یَکُونَ هُوَ خَیْراً مِمَّنْ هُوَ مِنْهُ هَؤُلَاءِ بَنِی‌هَاشِمٍ مَوْضِعُهُمْ مَوْضِعُهُمْ وَ قَرَابَتُهُمْ قَرَابَتُهُمْ وَ هُمْ أَحَقُّ بِهَذَا الْأَمْرِ مِنْکُمْ أَ فَتَرَوْنَ أَنَّهُمْ لَا یَنْظُرُونَ لِأَنْفُسِهِمْ وَ قَدْ عَرَفْتُمْ وَ لَمْ یَعْرِفُوا قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) لَوِ اسْتَطَاعَ النَّاسُ لَأَحَبُّونَا.

امام رضا (علیه السلام)- بزنطی گوید: از امام رضا (علیه السلام) درباره‌ی کلام خداوند تبارک و تعالی: إِنَّ عَلَیْنَا لَلْهُدَی پرسیدم. و ایشان فرمود: «خداوند هرکه را بخواهد، هدایت میکند و هرکه را بخواهد، گمراه میکند». به ایشان عرض کردم: «خدایت به تو خیر دهد! گروهی از یاران ما میپندارند معرفت اکتسابی است و بر این باورند که هرکس از دیدگاه درست بنگرد، درمییابد». حضرت (علیه السلام) این سخن را نادرست دانست و فرمود: «اگر چنین است چرا آن گروه، این برتری را برای خود کسب نمیکنند؟ همه‌ی مردم دوست میدارند برتر از کسی باشند که وی برتر از آن‌ها است. مثلاً بنی‌هاشم که جایگاهشان چنان است که میدانی و نزدیکی ایشان به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنان است که میدانی و برای این امر (خلافت) از شما سزاوارتر هستند، آیا میپنداری ایشان به فکر خود نیستند؟ یا اینکه شما به معرفت رسیدهاید و آنان به معرفت نرسیدهاند؟! امام باقر (علیه السلام) فرمود: «اگر مردم میتوانستند، ما را دوست میداشتند»».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۱۶۴
بحارالأنوار، ج۲۲، ص۱۰۱/ بحارالأنوار، ج۵، ص۱۹۹، فیه: «یکون خیرا ممن هو خیر منه» بدل «یکون هو خیرا ممن هومنه» / قرب الإسناد، ص۱۵۶/ نورالثقلین/ البرهان
۱ -۲
(لیل/ ۱۲)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- إِنَّ عَلَیْنا لَلْهُدی قَالَ عَلَیْنَا: أَنْ نُبَیِّنَ لَهُمْ قَوْلُه.

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- إِنَّ عَلَیْنَا لَلْهُدَی؛ بر ماست که برای آنان روشنگری‌کنیم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۱۶۴
بحارالأنوار، ج۲۲، ص۹۹/ بحارالأنوار، ج۹۳، ص۱۱۷/ نورالثقلین/ القمی، ج۲، ص۴۲۵
۱ -۳
(لیل/ ۱۲)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ... أَمَّا قَوْلُهُ: إِنَّ عَلَیْنا لَلْهُدی یَعْنِی أَنَ عَلِیّاً (علیه السلام) هُوَ الْهُدَی.

امام صادق (علیه السلام)- إِنَّ عَلَیْنَا لَلْهُدَی یعنی تنها حضرت علی (علیه السلام) هدایت است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۱۶۴
تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۸۰/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۶/ فرات الکوفی، ص۵۶۷

ولایت

۱
(لیل/ ۱۲)

الصّادق (علیه السلام)- وَ کَفَی اللهُ الْمُؤْمِنِینَ الْقِتَالَ بِعَلِیٍ (علیه السلام).

امام صادق (علیه السلام)- وَکَفَی اللهُ المُؤمِنِینَ القِتَالَ؛ و خداوند [در این میدان]، مؤمنان را بهوسیله‌ی حضرت علی (علیه السلام) از جنگ بی‌نیاز ساخت [و پیروزی را نصیبشان کرد]. (احزاب/۲۵)

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۱۶۴
تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۸۱
بیشتر