آیه فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطِيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِكُمْ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [16]
پس تا مىتوانيد تقواى الهى پيشه كنيد و گوش فرا دهيد و اطاعت نماييد و انفاق كنيد كه براى شما بهتر است؛ و كسانى كه از بخل و حرص خويشتن مصون بمانند رستگارانند.
الرّضا (علیه السلام)- أَنَّ لِکُلِّ صَلَاهًٍْ وَقْتَیْنِ أَوَّلٌ وَ آخِرٌ کَمَا ذَکَرْنَاهُ فِی أَوَّلِ الْبَابِ وَ أَوَّلُ الْوَقْتِ أَفْضَلُهُمَا وَ إِنَّمَا جُعِلَ آخِرُ الْوَقْتِ لِلْمَعْلُولِ فَصَارَ آخِرُ الْوَقْتِ رُخْصَهًًْ لِلضَّعِیفِ لِحَالِ عِلَّتِهِ وَ نَفْسِهِ وَ مَالِهِ وَ هِیَ رَحْمَهًٌْ لِلْقَوِیِّ الْفَارِغِ لِعِلَّهًِْ الضَّعِیفِ وَ الْمَعْلُولِ وَ ذَلِکَ أَنَّ اللَّهَ فَرَضَ الْفَرَائِضَ عَلَی أَضْعَفِ الْقَوْمِ قُوَّهًًْ لِیَسْعَی فِیهَا الضَّعِیفُ وَ الْقَوِیُّ کَمَا قَالَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ وَ قَالَ فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُم.
امام رضا (علیه السلام)- هر نمازی دو وقت دارد، اوّلِ [وقت] و آخر [وقت]. اوّل وقت برترین آنها است و آخر وقت برای ناتوان و بیمار وضع شده است؛ ازاینرو آخر وقت به خاطر بیماری و ضعف بدنی و مالی، تخفیف برای ضعیف شد و آن به خاطر ناتوانی ضعیف و بیمار رحمت برای نیرومند و بیمشکل است و این [قراردادن آخر وقت] به خاطر آن است که خداوند واجبات را بر ضعیفترین افراد واجب نمود تا ضعیف و قویّ در آن کوشش کنند؛ همچنانکه خدای تبارکوتعالی فرمود: آنچه از قربانی برای او میسّر است [ذبح کند]! و فرمود: فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ.
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ خَیْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَلِیَّبْنَأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقاتِهِ قَالَ وَ اللَّهِ مَا عَمِلَ بِهَذَا غَیْرُ أَهْلِ بَیْتِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) نَحْنُ ذَکَرْنَا اللَّهَ فَلَا نَنْسَاهُ وَ نَحْنُ شَکَرْنَاهُ فَلَا نَکْفُرُهُ وَ نَحْنُ أَطَعْنَاهُ فَلَا نَعْصِیهِ فَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ قَالَتِ الصَّحَابَهًُْ لَا نُطِیقُ ذَلِکَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ قَالَ وَکِیعٌ یَعْنِی مَا أَطَقْتُمْ ثُمَّ قَالَ وَ اسْمَعُوا مَا تُؤْمَرُونَ بِهِ وَ أَطِیعُوا یَعْنِی أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ أَهْلَ بَیْتِهِ فِیمَا یَأْمُرُونَکُمْ بِهِ.
امام علی (علیه السلام)- عبد خیر گوید: از امام علیّبنابیطالب (علیه السلام) دربارهی این سخن خداوند تعالی پرسیدم: ای کسانی که ایمان آوردهاید! آنگونه که حقّ تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید!. (آل عمران/۱۰۲) فرمود: «به خدا سوگند! هیچکس به آن عمل نکرد، مگر اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله). ما خدا را ذکر کردیم و او را از یاد نمیبریم، و ما او را شکر کردیم و به او کفر نخواهیم ورزید، و ما از او اطاعت کردیم و عصیان و سرپیچی نخواهیم کرد، و هنگامیکه این آیه نازل شد، صحابه گفتند: ما طاقت این را نداریم. سپس خداوند تعالی این را نازل کرد فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ». وکیع گفت: «یعنی تا جایی که طاقت آن را دارید». سپس فرمود: «وَ اسْمَعُوا آنچه را که به آن امر میشوید وَ أَطِیعُوا یعنی خداوند و رسول گرامیاش (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت او (علیهم السلام) را در آنچه که به شما امر میکنند، اطاعت کنید».
علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- قَالَ عَلِیُّبْنُإبْراهِیمَ (رحمة الله علیه) فِی قَوْلِهِ فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ نَاسِخَهًٌْ لِقَولِهِ اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقاتِهِ.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- سخن خداوند تعالی فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ، این کلام خداوند تعالی: آنگونه که حقّ تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید!. (آل عمران/۱۰۲) را منسوخ میکند.
الصّادق (علیه السلام)- لَا یَکُونُ الْعَبْدُ فَاعِلًا وَ لَا مُتَحَرِّکاً إِلَّا وَ الِاسْتِطَاعَهًُْ مَعَهُ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ إِنَّمَا وَقَعَ التَّکْلِیفُ مِنَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعْدَ الِاسْتِطَاعَهًْ وَ لَا یَکُونُ مُکَلَّفاً لِلْفِعْلِ إِلَّا مُسْتَطِیعاً.
امام صادق (علیه السلام)- بنده فاعل و متحرک نمیباشد مگر آنکه استطاعت با او از خدای عزّوجلّ است و جز این نیست که تکلیف از خدای تبارکوتعالی بعد از استطاعت واقع شده و چنان نباشد که فعل را تکلیف کند مگر توانا را یابنده مکلّف به فعل نباشد مگر درحالیکه توانا باشد.
الصّادق (علیه السلام)- عَبْدِ اللَّهِبْنِیَزِیدَ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْبَصْرَهًْ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه (علیه السلام) عَنِ الِاسْتِطَاعَهًْ فَقَالَ أَ تَسْتَطِیعُ أَنْ تَعْمَلَ مَا لَمْ یُکَوَّنْ قَالَ لَا قَالَ فَتَسْتَطِیعُ أَنْ تَنْتَهِیَ عَمَّا قَدْ کُوِّنَ قَالَ لَا قَالَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فَمَتَی أَنْتَ مُسْتَطِیعٌ قَالَ لَا أَدْرِی قَالَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ خَلْقاً فَجَعَلَ فِیهِمْ آلَهًَْ الِاسْتِطَاعَهًْ ثُمَّ لَمْ یُفَوِّضْ إِلَیْهِمْ فَهُمْ مُسْتَطِیعُونَ لِلْفِعْلِ وَقْتَ الْفِعْلِ مَعَ الْفِعْلِ إِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ الْفِعْلَ فَإِذَا لَمْ یَفْعَلُوهُ فِی مُلْکِهِ لَمْ یَکُونُوا مُسْتَطِیعِینَ أَنْ یَفْعَلُوا فِعْلًا لَمْ یَفْعَلُوهُ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ یُضَادَّهُ فِی مُلْکِهِ أَحَدٌ قَالَ الْبَصْرِیُّ فَالنَّاسُ مَجْبُورُونَ قَالَ لَوْ کَانُوا مَجْبُورِینَ کَانُوا مَعْذُورِینَ قَالَ فَفَوَّضَ إِلَیْهِمْ قَالَ لَا قَالَ فَمَا هُمْ قَالَ عَلِمَ مِنْهُمْ فِعْلًا فَجَعَلَ فِیهِمْ آلَهًَْ الْفِعْلِ فَإِذَا فَعَلُوهُ کَانُوا مَعَ الْفِعْلِ مُسْتَطِیعِینَ قَالَ الْبَصْرِیُّ أَشْهَدُ أَنَّهُ الْحَقُّ وَ أَنَّکُمْ أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهًْ وَ الرِّسَالَهًْ.
امام صادق (علیه السلام)- عبداللهبنیزید از مردی از اهالی بصره نقل کرده است که گفت: «از امام صادق (علیه السلام) دربارهی استطاعت پرسیدم». حضرت فرمود: «تو میتوانی کاری انجام دهی که نبوده است»؟ گفت: «نه»، فرمود: «میتوانی از کاری که انجام یافته باز ایستی»؟ گفت: «نه»، فرمود: «پس تو کی استطاعت داری»؟ گفت: «نمیدانم». حضرت به او فرمود: «خدا مخلوقی را آفرید و ابزار استطاعت را در آنها قرار داد ولی کار را به ایشان واگذار نفرمود. پس ایشان چون کار را انجام دهند هنگام کار و همراه کار استطاعت بر آن کار دارند. اگر کاری را در ملک خدا انجام ندادند استطاعت نداشتهاند کار انجام نشده استطاعت آن معلوم نیست، زیرا خدای عزّوجلّ مقتدرتر از آن است که کسی در ملک او با او رقابت کند». مرد بصری گفت: «پس مردم مجبورند»؟ فرمود: «اگر مجبور بودند معذور بودند [و نمیبایست عقاب شوند]». گفت: «پس به ایشان واگذار شده است»؟ فرمود: «نه»، گفت: «پس در چه حالند»؟ فرمود: «[پیش از آنکه خدا آنها را بیافریند] کار و وضع آنها را دانست پس ابزار همان کار را در وجودشان قرار داد و چون انجام دهند مقارن عمل استطاعت دارند». مرد بصری گفت: «گواهی دهم که حق همین است و شما خاندان نبوّت و رسالت هستید».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ صَالِحٍ النِّیلِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) هَلْ لِلْعِبَادِ مِنَ الِاسْتِطَاعَهًْ شَیْءٌ قَالَ فَقَالَ لِی إِذَا فَعَلُوا الْفِعْلَ کَانُوا مُسْتَطِیعِینَ بِالاسْتِطَاعَهًْ الَّتِی جَعَلَهَا اللَّهُ فِیهِمْ قَالَ قُلْتُ وَ مَا هِیَ قَالَ الْآلَهًُْ مِثْلُ الزَّانِی إِذَا زَنَی کَانَ مُسْتَطِیعاً لِلزِّنَا حِینَ زَنَی وَ لَوْ أَنَّهُ تَرَکَ الزِّنَا وَ لَمْ یَزْنِ کَانَ مُسْتَطِیعاً لِتَرْکِهِ إِذَا تَرَکَ قَالَ ثُمَّ قَالَ لَیْسَ لَهُ مِنَ الِاسْتِطَاعَهًْ قَبْلَ الْفِعْلِ قَلِیلٌ وَ لَا کَثِیرٌ وَ لَکِنْ مَعَ الْفِعْلِ وَ التَّرْکِ کَانَ مُسْتَطِیعاً قُلْتُ فَعَلَی مَا ذَا یُعَذِّبُهُ قَالَ بِالْحُجَّهًْ الْبَالِغَهًْ وَ الْآلَهًْ الَّتِی رَکَّبَ فِیهِمْ إِنَّ اللَّهَ لَمْ یُجْبِرْ أَحَداً عَلَی مَعْصِیَتِهِ وَ لَا أَرَادَ إِرَادَهًَْ حَتْمٍ الْکُفْرَ مِنْ أَحَدٍ وَ لَکِنْ حِینَ کَفَرَ کَانَ فِی إِرَادَهًْ اللَّهِ أَنْ یَکْفُرَ وَ هُمْ فِی إِرَادَهًْ اللَّهِ وَ فِی عِلْمِهِ أَنْ لَا یَصِیرُوا إِلَی شَیْءٍ مِنَ الْخَیْرِ قُلْتُ أَرَادَ مِنْهُمْ أَنْ یَکْفُرُوا قَالَ لَیْسَ هَکَذَا أَقُولُ وَ لَکِنِّی أَقُولُ عَلِمَ أَنَّهُمْ سَیَکْفُرُونَ فَأَرَادَ الْکُفْرَ لِعِلْمِهِ فِیهِمْ وَ لَیْسَتْ هِیَ إِرَادَهًَْ حَتْمٍ إِنَّمَا هِیَ إِرَادَهًُْ اخْتِیَارٍ.
امام صادق (علیه السلام)- صالح نیلی گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «آیا بندگان از استطاعت بهرهای دارند»؟ حضرت به من فرمود: «زمانیکه کار را انجام دادند استطاعت دارند به استطاعتی که خدا در آنها نهاده است». عرض کردم: «آن چیست»؟ فرمود: «آلت و ابزار است مانند زناکار که چون زنا کند در زمان زنا استطاعت آن را داشته است و چون ترک زنا کند و مرتکب آن نشود استطاعت ترک زنا داشته است». سپس فرمود: «برای او پیش از عمل هیچگونه استطاعتی نه کم و نه زیادش نباشد بلکه در صورت انجامدادن یا ترککردن مستطیع است». عرض کردم: «[اگر آلت و ابزار معصیت هم از خداست] پس چرا زناکار را عذاب میکنند»؟ فرمود: «به سبب حجّت رسا [که عقل او و بیان پیمبران است] و ابزاری که در بندگان ترکیب کرده [و آن قدرت و اختیار ایشانست] خدا هیچکس را بر نافرمانی خود مجبور نسازد و از هیچکس کفر را به ارادهی حتمی نخواسته است ولی هنگامیکه کافر شود [کشف میکنیم] که کفر او در ارادهی خدا بوده است [پس از آنکه دانست آن بنده به اختیار خود کفر را انتخاب میکند] و نیز در اراده و علم خداست که کفّار بهسوی خیر نمیگرایند». عرض کردم: «خدا نسبت به ایشان اراده کرد که کافر شوند»؟!! فرمود: «من چنین نمیگویم بلکه من میگویم: خدا دانست که ایشان کافر میشوند پس ارادهی کفر آنها نمود برای آنچه نسبت به ایشان میدانست، این ارادهی خدا اراده حتمی نیست بلکه ارادهی اختیار است [ارادهی حتمی آنست که چه آنکه خدا کفر بنده را بداند یا اسلام او را نسبت به او ارادهی کفر نماید و اراده اختیار آنست که طبق اراده و اختیار بنده باشد]».
الصّادق (علیه السلام)- مَا کَلَّفَ اللَّهُ الْعِبَادَ کُلْفَهًَْ فِعْلٍ وَ لَا نَهَاهُمْ عَنْ شَیْءٍ حَتَّی جَعَلَ لَهُمُ الِاسْتِطَاعَهًَْ ثُمَّ أَمَرَهُمْ وَ نَهَاهُمْ فَلَا یَکُونُ الْعَبْدُ آخِذاً وَ لَا تَارِکاً إِلَّا بِاسْتِطَاعَهًْ مُتَقَدِّمَهًْ قَبْلَ الْأَمْرِ وَ النَّهْیِ وَ قَبْلَ الْأَخْذِ وَ التَّرْکِ وَ قَبْلَ الْقَبْضِ وَ الْبَسْطِ.
امام صادق (علیه السلام)- هشامبنسالم روایت کرده، امام صادق (علیه السلام) فرمود: «خداوند زحمت هیچ کاری را بر بندگان تکلیف نکرده و آنان را از چیزی نهی ننموده، جز اینکه [ابتدا توان و] استطاعت [انجام و ترک] آن را برایشان قرار داده و سپس آنان را امر و نهی کرده است. بنده هر کاری که انجام دهد یا ترک کند، قبل از امر و نهی و قبل از انجام و ترک و قبل از خودداری و اقدام، استطاعت و توان انجام دادن یا ندادن آن را دارد».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ أَبِیإِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) قَالَ: مَرَّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) بِجَمَاعَهًْ بِالْکُوفَهًْ وَ هُمْ یَخْتَصِمُونَ بِالْقَدَرِ فَقَالَ لِمُتَکَلِّمِهِمْ أَ بِاللَّهِ تَسْتَطِیعُ أَمْ مَعَ اللَّهِ أَمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ تَسْتَطِیعُ فَلَمْ یَدْرِ مَا یَرُدُّ عَلَیْهِ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) إِنْ زَعَمْتَ أَنَّکَ بِاللَّهِ تَسْتَطِیعُ فَلَیْسَ إِلَیْکَ مِنَ الْأَمْرِ شَیْءٌ وَ إِنْ زَعَمْتَ أَنَّکَ مَعَ اللَّهِ تَسْتَطِیعُ فَقَدْ زَعَمْتَ أَنَّکَ شَرِیکٌ مَعَهُ فِی مِلْکِهِ وَ إِنْ زَعَمْتَ أَنَّکَ مِنْ دُونِ اللَّهِ تَسْتَطِیعُ فَقَدِ ادَّعَیْتَ الرُّبُوبِیَّهًَْ مِنْ دُونِ اللَّهِ تَعَالَی فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَا بَلْ بِاللَّهِ أَسْتَطِیعُ فَقَالَ أَمَا إِنَّکَ لَوْ قُلْتَ غَیْرَ هَذَا لَضَرَبْتُ عُنُقَکَ.
امام علی (علیه السلام)- امام کاظم (علیه السلام) فرمود: روزی امیرالمؤمنین (علیه السلام)، از کنار عدّهای در کوفه گذر میکردند که در حال بحث درباره قَدَر بودند. ایشان به کسی که تکلّم میکرد فرمود: «آیا بهواسطهی خداوند [بر انجام کارها] استطاعت داری، یا به همراه او، و یا بدون واسطه او استطاعت داری»؟ او نتوانست جوابی به ایشان دهد. اگر پنداری که به اسطهی خداوند اسطاعت داری، پس چیزی از کار در اختیار تو نیست. و اگر پنداری که به همراه خداوند میتوانی، چنین پنداشتهای که با خداوند در مالکیّتش شریک هستی. و اگر پنداری که بدون وساطت خداوند مستطیع هستی، ادّعای ربوبیّت کردهای و ربوبیّت را از خداوند متعال نفی کردهای. او عرض کرد: «ای امیرالمؤمنین! نه، به واسطه خداوند استطاعت دارم». ایشان فرمود: «اگر چیزی غیر از این میگفتی، گردنت را میزدم».
الصّادق (علیه السلام)- الیَوْمُ الرَّابِعُ وَ العِشْرُونَ، إِنَّهُ یَوْمُ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ مَذْمُومٌ مَشُومٌ مَلْعُونٌ وُلِدَ فِیهِ فِرْعَوْنُ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ هُوَ یَوْمٌ عَسِیرٌ نَکِدٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ.
امام صادق (علیه السلام)- روز بیستو چهارم: که این روز، روزی شوم و بد است. فرعون در این روز زاده شده است؛ لذا در این روز نه در پی حاجتی باش و نه کاری
السّجّاد (علیه السلام)- فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّهُ لاقُوَّهًَْ إِلَّا بِاللَّهِ وَ لَاتُکْلَانَ إِلَّا عَلَیْهِ.
امام سجّاد (علیه السلام)- فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ که نیرویی جز به یاری او نیست، و جز بر او توکّل نشاید.
الصّادق (علیه السلام)- یَا شِیعَهًَْ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) إِنَّهُ لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَمْلِکْ نَفْسَهُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ لَمْ یُحْسِنْ صُحْبَهًَْ مَنْ صَحِبَهُ وَ مُرَافَقَهًَْ مَنْ رَافَقَهُ وَ مُصَالَحَهًَْ مَنْ صَالَحَهُ وَ مُخَالَفَهًَْ مَنْ خَالَفَهُ یَا شِیعَهًَْ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) اتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهًَْ إِلَّا بِاللَّهِ.
امام صادق (علیه السلام)- ای پیروان آل محمّد (علیهم السلام) از ما نیست کسی که نتواند جلو خود را در هنگام غضب بگیرد و کسی که با معاشرین خود معاشرت خوب نداشته باشد و رفاقت صحیح با رفیقان و مصالحه با صلحکنندگان و مخالفت با مخالفین نداشته باشد. ای شیعیان آل محمّد (علیهم السلام) اتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ و َ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ.
الهادی (علیه السلام)- دَعَا اللَّهُ الْإِنْسَانَ إِلَی اتِّبَاعِ أَمْرِهِ وَ إِلَی طَاعَتِهِ بِتَفْضِیلِهِ إِیَّاهُ بِاسْتِوَاءِ الْخَلْقِ وَ کَمَالِ النُّطْقِ وَ الْمَعْرِفَهًْ بَعْدَ أَنْ مَلَّکَهُمْ اسْتِطَاعَهًَْ مَا کَانَ تَعَبَّدَهُمْ بِهِ بِقَوْلِهفَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطِیعُوا.
امام هادی (علیه السلام)- و از اینرو انسان را به پیروی از فرمان و طاعت خود دعوت فرمود که او را با درستی خلقت (تندرستی) و کمال نطق و [خردورزی] و شناخت بر دیگران برتری داد و به او توان و استطاعتی مرحمت کرد که بدانچه فرموده بندگی کند. و این گفتهی خداست که فرمود: فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطِیعُوا اللهَ پس تا میتوانید خدا ترس و پرهیزگار باشید و سخن حق بشنوید و اطاعت کنید.
الصّادقین (علیها السلام)- عَنْ غَیْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ وَ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیها السلام) قَالا إِنَ اللَّهَ أَرْحَمُ بِخَلْقِهِ مِنْ أَنْ یُجْبِرَ خَلْقَهُ عَلَی الذُّنُوبِ ثُمَّ یُعَذِّبَهُمْ عَلَیْهَا وَ اللَّهُ أَعَزُّ مِنْ أَنْ یُرِیدَ أَمْراً فَلَا یَکُونَ قَالَ فَسُئِلَا (علیها السلام) هَلْ بَیْنَ الْجَبْرِ وَ الْقَدَرِ مَنْزِلَهًْ ثَالِثَهًْ قَالا نَعَمْ أَوْسَعُ مِمَّا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ.
امام باقر و امام صادق (علیها السلام)- خداوند نسبت به مخلوقش مهربانتر از آن است که ایشان را مجبور بر گناه کند و سپس به جهت آن عذابشان نماید [چنانچه جبری مذهب گوید] و خدا عزیزتر از آن است که چیزی را بخواهد و نشود [چنانچه تفویضی مذهب گوید.] از آن دو حضرت سؤال شد: «مگر میان جبر و تفویض منزل سوّمی است»، فرمود: «آری منزلی است فراختر از میان آسمان تا زمین».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَمْرٍو رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَمَّنْ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فَقَالَ لَهُ إِنَّ لِی أَهْلَ بَیْتٍ قَدَرِیَّهًْ یَقُولُونَ نَسْتَطِیعُ أَنْ نَعْمَلَ کَذَا وَ کَذَا وَ نَسْتَطِیعُ أَنْ لَا نَعْمَلَ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قُلْ لَهُ هَلْ تَسْتَطِیعُ أَنْ لَا تَذْکُرَ مَا تَکْرَهُ وَ أَنْ لَا تَنْسَی مَا تُحِبُّ فَإِنْ قَالَ لَا فَقَدْ تَرَکَ قَوْلَهُ وَ إِنْ قَالَ نَعَمْ فَلَا تُکَلِّمْهُ أَبَداً فَقَدِ ادَّعَی الرُّبُوبِیَّهًَْ.
امام صادق (علیه السلام)- عمرو نقل کرده است شخصی به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: «من اقوامی قَدَری مسلک دارم که معتقدند ما میتوانیم فلان کار و فلان کار را انجام دهیم و میتوانیم انجام ندهیم». امام صادق (علیه السلام) فرمود: «به او بگو آیا میتوانی چیزهایی که از آنها بدت میآید را به یاد نیاوری و چیزهایی که دوست میداری را فراموش نکنی؟ اگر گفت نه، دست از اعتقاد خود کشیده و اگر گفت آری، هیچگاه با او سخن نگو که ادّعای ربوبیِّت کرده است».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ أَجْبَرَ اللَّهُ الْعِبَادَ عَلَی الْمَعَاصِی قَالَ لَا قُلْتُ فَفَوَّضَ إِلَیْهِمُ الْأَمْرَ قَالَ قَالَ لَا قَالَ قُلْتُ فَمَا ذَا قَالَ لُطْفٌ مِنْ رَبِّکَ بَیْنَ ذَلِکَ.
امام صادق (علیه السلام)- ابوطالب قمی از مردی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است: گفتم: «آیا خدا بندگان را بر گناه مجبور ساخته»؟ فرمود: «نه»! گفتم: «پس کار را به آنها واگذاشته است»؟ فرمود: «نه»، گفتم: «پس حقیقت چیست»؟ فرمود: «لطفی از پروردگارت میان این دو مطلب است».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سُئِلَ عَنِ الْجَبْرِ وَ الْقَدَرِ فَقَالَ لَا جَبْرَ وَ لَا قَدَرَ وَ لَکِنْ مَنْزِلَهًْ بَیْنَهُمَا فِیهَا الْحَقُّ الَّتِی بَیْنَهُمَا لَا یَعْلَمُهَا إِلَّا الْعَالِمُ أَوْ مَنْ عَلَّمَهَا إِیَّاهُ الْعَالِمُ.
امام صادق (علیه السلام)- از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد: «آیا مردم در اعمال خود مجبورند یا مختار». فرمود: «نه جبر است نه اختیار، بلکه منزلی است بین این دو و حق در همان منزل است. درک این مرحلهی وسط تنها در خور عالم است یا کسی که عالم آن را به وی آموخته باشد».
علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ قَالَ یُوقَ الشُّحَّ إِذَا اخْتَارَ النَّفَقَهًَْ فِی طَاعَهًْ اللَّهِ.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ آنگاه که انفاق در راه فرمانبرداری خداوند را برگزیند.
الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْفَضْلِبْنِأَبِیقُرَّهًَْ {مُرَّهًَْ} قَال رَأَیْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَطُوفُ مِنْ أَوَّلِ اللَّیْلِ إِلَی الصَّبَاحِ وَ هُوَ یَقُولُ: اللَّهُمَّ قِنِی شُحَ نَفْسِی، فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا سَمِعْتُکَ تَدْعُو بِغَیْرِ هَذَا الدُّعَاءِ، قَالَ وَ أَیُّ شَیْءٍ أَشَدُّ مِنْ شُحِّ النَّفْسِ إِنَّ اللَّهَ یَقُول: وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
امام صادق (علیه السلام)- فضلبنابیقره گوید: امام صادق (علیه السلام) را دیدم که از اوّل شب تا صبح طواف میکرد، درحالیکه میگفت: «خداوندا! مرا از بُخل نفس خویش محفوظ بدار»! عرض کردم: «فدایت شوم! دعایی دیگر غیر از این دعا را از شما نشنیدم»! فرمود: «و چه چیز است که از بخلورزیدن نفس بدتر باشد؟ خداوند میفرماید: وَ مَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ المُفْلِحُونَ».
الصّادق (علیه السلام)- مَنْ أدَّی الزَّکَاهًَْ فَقَدْ وَقَی شُحَّ نَفْسِهِ.
امام صادق (علیه السلام)- هرکس زکات بپردازد، از بخل و حرص خویشتن مصون بماند.
الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْفَضْلِبْنِأَبِیقُرَّهًَْ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) تَدْرِی مَا الشَّحِیحُ قُلْتُ هُوَ الْبَخِیلُ قَالَ الشُّحُّ أَشَدُّ مِنَ الْبُخْلِ إِنَّ الْبَخِیلَ یَبْخَلُ بِمَا فِی یَدِهِ وَ الشَّحِیحُ یَشُحُّ عَلَی مَا فِی أَیْدِی النَّاسِ وَ عَلَی مَا فِی یَدَیْهِ حَتَّی لَا یَرَی مِمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ شَیْئاً إِلَّا تَمَنَّی أَنْ یَکُونَ لَهُ بِالْحِلِّ وَ الْحَرَامِ وَ لَا یَقْنَعُ بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ.
امام صادق (علیه السلام)- فضلبنابیقرّه گوید: امام صادق (علیه السلام) به من فرمود: «میدانی شحیح کیست»؟ عرض کردم: «همانا بخیل است»، فرمود: «شُحّ از بخل بدتر است. بخیل نسبت به آنچه در دست دارد، بخل میورزد، ولی شحیح نسبت به آنچه در دست مردم است، حرص میورزد و نسبت به آنچه در دست خودش است نیز بخل میورزد، تا آنجا که هرچیزی که در دست سایر مردم میبیند آرزوی داشتن آن از راه حلال یا حرام را میکند، و نسبت به آنچه خداوند به او داده است، قانع نمیشود».