آیه ۲ - سوره جمعه

آیه هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ [2]

او كسى است كه در ميان جمعيّت درس نخوانده پيامبرى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آن‌ها بخواند و آن‌ها را تزكيّه كند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت بياموزد، هرچند پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.

او کسی است که برانگیخت

۱ -۱
(جمعه/ ۲)

الکاظم (علیه السلام)- بَعَثَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مُحَمَّدا (صلی الله علیه و آله) رَحْمَهًْ لِلْعالَمِینَ فِی سَبْعٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ رَجَبٍ فَمَنْ صَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صِیَامَ سِتِّینَ شَهْرا.

امام کاظم (علیه السلام)- خداوند متعال محمّد (صلی الله علیه و آله) را که رحمت برای همه‌ی جهانیان است، در بیست‌وهفتم رجب به پیامبری مبعوث فرمود. هرکس این روز را روزه بگیرد، خداوند برایش پاداش روزه شصت ماه می‌نویسد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۴۸
الکافی، ج۴، ص۱۴۹/ نورالثقلین

در میان جمعیّت درس نخوانده پیامبری از خودشان

۲ -۱
(جمعه/ ۲)

الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله)کَانَ یَقْرَأُ وَ یَکْتُبُ وَ یَقْرَأُ مَا لَمْ یُکْتَبْ.

امام صادق (علیه السلام)- پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌خواند و می‌نوشت و آنچه را که نوشته نشده بود نیز می‌خواند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۴۸
بصایرالدرجات، ج۱، ص۲۷/ نورالثقلین/ البرهان
۲ -۲
(جمعه/ ۲)

الصّادق (علیه السلام)- هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ قَالَ کَانُوا یَکْتُبُونَ وَ لَکِنْ لَمْ یَکُنْ مَعَهُمْ کِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ لَا بَعَثَ إِلَیْهِمْ رَسُولًا فَنَسَبَهُمْ إِلَی الْأُمِّیِّینَ.

امام صادق (علیه السلام)- هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ؛ آن‌ها می‌نوشتند، ولی کتابی از جانب خداوند نزد آن‌ها نبود و رسولی نزد آن‌ها فرستاده نشده بود و به این دلیل، خداوند تبارک‌وتعالی آنان را به اُمّی‌بودن نسبت داد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۴۸
بحارالأنوار، ج۹، ص۲۴۳/ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۱۳۲/ القمی، ج۲، ص۳۶۶/ نورالثقلین/ البرهان
۲ -۳
(جمعه/ ۲)

الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْبَزَنْطِیِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: کَانَ مِمَّا مَنَّ اللَّهُ عزّوجلّ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ کَانَ یَقْرَأُ وَ لَا یَکْتُبُ فَلَمَّا تَوَجَّهَ أَبُو سُفْیَانَ إِلَی أُحُدٍ کَتَبَ الْعَبَّاسُ إِلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) فَجَاءَهُ الْکِتَابُ وَ هُوَ فِی بَعْضِ حِیطَانِ الْمَدِینَهًِْ فَقَرَأَهُ وَ لَمْ یُخْبِرْ أَصْحَابَهُ وَ أَمَرَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوا الْمَدِینَهًَْ فَلَمَّا دَخَلُوا الْمَدِینَهًَْ أَخْبَرَهُمْ.

امام صادق (علیه السلام)- بزنطی از برخی شیعیان از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: آن بود که او می‌خواند، امّا نمی‌نوشت. هنگامی‌که ابوسفیان به‌سمت اُحُد حرکت کرد، عبّاس برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) نامه‌ای نوشت. آن حضرت در وسط مدینه بود که نامه به دست او رسید، پس آن را خواند، ولی به یارانش اطّلاع نداد و به آن‌ها دستور داد که وارد مدینه شوند و هنگامی‌که وارد مدینه شدند، آن‌ها را باخبر ساخت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۴۸
بحارالأنوار، ج۱۶، ص۱۳۳/ البرهان
۲ -۴
(جمعه/ ۲)

الصّادق (علیه السلام)- کَانَ لنَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) یَقْرَأُ وَ لَا یُکْتَبْ.

امام صادق (علیه السلام)- پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌خواند، امّا نمی‌نوشت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۵۰
البرهان/ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۱۳۴/ کشف الغمهًْ، ج۱، ص۱۱
۲ -۵
(جمعه/ ۲)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- الْأُمِّیِّینَ ای أَلَّذِینَ لَا کِتَابَ لَهُمْ.

ابن‌عباس (رحمة الله علیه)- وَ الْأُمِّیِّینَ؛ یعنی آنهایی‌که کتاب آسمانی ندارند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۵۰
بحرالعرفان، ج۳، ص۲۱۲
۲ -۶
(جمعه/ ۲)

علیّ‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- الْأُمِّیُّونَ الَّذِینَ لَیْسَ مَعَهُمْ کِتَابٌ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- الْأُمِّیُّونَ کسانی هستند که میان آن‌ها کتابی وجود ندارد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۵۰
بحارالأنوار، ص۹، ص۲۴۲/ القمی، ج۲، ص۲۴۲
۲ -۷
(جمعه/ ۲)

الجواد (علیه السلام)- عَنْ جَعْفَرِ‌بْنِ‌مُحَمَّدٍ الصُّوفِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ مُحَمَّدَ‌بْنَ‌عَلِیٍّ الرِّضَا (علیه السلام) فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِمَ سُمِّیَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) الْأُمِّیَّ فَقَالَ مَا تَقُولُ النَّاسُ قُلْتُ یَزْعُمُونَ أَنَّهُ إِنَّمَا سُمِّیَ الْأُمِّیَّ لِأَنَّهُ لَمْ یُحْسِنْ أَنْ یَکْتُبَ فَقَالَ (علیه السلام)کَذَبُوا عَلَیْهِمْ لَعْنَهًُْ اللَّهِ أَنَّی ذَلِکَ وَ اللَّهُ یَقُولُ فِی مُحْکَمِ کِتَابِهِ هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ فَکَیْفَ کَانَ یُعَلِّمُهُمْ مَا لَا یُحْسِنُ وَ اللَّهِ لَقَدْ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقْرَأُ وَ یَکْتُبُ بِاثْنَیْنِ وَ سَبْعِینَ أَوْ قَالَ بِثَلَاثَهًٍْ وَ سَبْعِینَ لِسَاناً وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الْأُمِّیَّ لِأَنَّهُ کَانَ مِنْ أَهْلِ مَکَّهًَْ وَ مَکَّهًُْ مِنْ أُمَّهَاتِ الْقُرَی وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عزّوجلّ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری وَ مَنْ حَوْلَها.

امام جواد (علیه السلام)- جعفربن‌محمّد صوفی گوید: از امام جواد (علیه السلام) پرسیدم: «ای فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! چرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) اُمّی نامیده شد»؟ فرمود: «مردم چه می‌گویند»؟ گفتم: «آن‌ها می‌پندارند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دلیل آنکه قادر به نوشتن نبود، امّی نامیده شد». ایشان فرمود: «دروغ می‌گویند؛ لعنت خدا بر آن‌ها باد! چگونه چنین چیزی ممکن است درحالی‌که خداوند در قرآن می‌فرماید: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ چگونه می‌توانست چیزی را آموزش دهد که خود آن را فرانگرفته است؟ به خدا قسم! رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می‌خواند و به هفتادودو و یا فرمود: به هفتادوسه زبان مینوشت؛ ایشان به این دلیل امّی نامیده‌شد که از اهل مکّه بود و مکّه از اُمّهات قُرَی بود و این همان چیزی است که خداوند می‌فرماید: تا «أمّ القری» [مکّه] و مردم پیرامون آن را انذار کنی. (شوری/۷)».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۵۰
بحارالأنوار، ج۱۶، ص۱۳۲/ الاختصاص، ص۲۶۳/ بصایرالدرجات، ص۲۲۵/ علل الشرایع، ج۱، ص۱۲۴؛ «لم یکتب فقال» بدل «لم یحسن ان یکتب»/ معانی الأخبار، ص۵۳/ نورالثقلین؛ «فی محکم کتابه» محذوف/ البرهان

آیاتش را بر آن‌ها بخواند و آن‌ها را تزکیّه کند و به آنان کتاب قرآن) و حکمت بیاموزد، هرچند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند

۳ -۱
(جمعه/ ۲)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- نَحْنُ الَّذِینَ بَعَثَ اللَّهُ فِینَا رَسُولًا یَتْلُو عَلَیْنَا آیَاتِهِ وَ یُزَکِّینَا وَ یُعَلِّمُنَا الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَهًَْ.

امام علی (علیه السلام)- ما کسانی هستیم که خداوند از میان ما فرستادهای برانگیخت تا آیاتش را برما بخواند و پاکمان گرداند وکتاب و حکمت را به ما بیاموزد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۵۰
تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۶۷/ البرهان/ کتاب سلیم بن قیس، ص۹۴۵
۳ -۲
(جمعه/ ۲)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ ... قَالَ الْکِتَابُ الْقُرْآنُ وَ الْحِکْمَهًُْ وَلَایَهًُْ عَلِیِ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام).

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ. منظور از کتاب قرآن و منظور از حکمت ولایت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۵۰
فرات الکوفی، ص۴۸۳/ شواهدالتنزیل، ج۲، ص۳۴۰؛ «یتلوا علیهم ایاته و یزکیهم» محذوف
۳ -۳
(جمعه/ ۲)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ‌بْنِ‌جُنْدَبٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: فَمَنَّ اللَّهُ عزّوجلّ عَلَیْکُمْ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) فَبَعَثَهُ إِلَیْکُمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِکُمْ وَ قَالَ فِی مَا أَنْزَلَ مِنْ کِتَابِهِ هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ فَکَانَ الرَّسُولُ إِلَیْکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ بِلِسَانِکُمْ فَعَلَّمَکُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَهًَْ وَ الْفَرَائِضَ وَ السُّنَّهًْ.

امام علی (علیه السلام)- عبدالرحمان‌بن‌جندب از پدرش نقل کرده است: امام علی (علیه السلام) فرمود: خدای عزّوجلّ به‌وسیله‌ی محمّد (صلی الله علیه و آله) بر شما منّت نهاد (نعمت بزرگی بخشید) و او را رسولی از خود شما به‌سوی شما برانگیخت و در آنچه از کتابش نازل‌کرد فرمود: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ ... رسول فرستاده شده به‌سوی شما، از خود شما بود و کتاب، حکمت، فرائض و سنّت را به شما آموخت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۵۰
بحارالأنوار، ج۳۳، ص۵۶۶/ الغارات، ج۱، ص۱۹۹
بیشتر