آیه وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ [8]
و بهسوي پروردگارت توجّه كن!
الرّضا (علیه السلام)- لَا صَلَاهًَْ إِلَّا بِإِسْبَاغِ الْوُضُوءِ وَ إِحْضَارِ النِّیَّهًِْ وَ خُلُوصِ الْیَقِینِ وَ إِفْرَاغِ الْقَلْبِ وَ تَرْکِ الْأَشْغَالِ وَ هُوَ قَوْلُهُ فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ* وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ.
امام رضا (علیه السلام)- هیچ نمازی نیست مگر اینکه با کمال وضو، حضور نیّت، خلوص یقین و تهی بودن قلب و ترک مشغولیّتها همراه باشد، که معنای این سخن خداوند است: فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ* وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ.
الباقر (علیه السلام)- إِذَا قَضَیْتَ الصَّلَاهًَْ بَعْدَ أَنْ تُسَلِّمَ وَ أَنْتَ جَالِسٌ فَانْصَبْ فِی الدُّعَاءِ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ فَإِذَا فَرَغْتَ مِنَ الدُّعَاءِ فَارْغَبْ إِلَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَنْ یَتَقَبَّلَهَا مِنْکَ.
امام باقر (علیه السلام)- چون نمازت را بهجا آوردی، پیش از آنکه سلام بدهی و در همان حال که نشستهای در کار دنیا و آخرت به دعا بکوش و چون از دعا فارغ شدی با اشتیاق بهسوی خداوند تبارک و تعالی روی آور تا از تو آن را بپذیرد.
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ جَعْفَرِبْنِمُحَمَّدٍ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ قَالَ الدُّعَاءُ بَعْدَ الْفَرِیضَهًِْ إِیَّاکَ أَنْ تَدَعَهُ فَإِنَّ فَضْلَهُ بَعْدَ الْفَرِیضَهًِْ کَفَضْلِ الْفَرِیضَهًِْ عَلَی النَّافِلَهًِْ.
امام صادق (علیه السلام)- از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که در مورد آیه: فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ* وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ فرمود: «[منظور از آن]، دعا بعد از نماز واجب است، مراقب باش آن را ترک نکنی؛ زیرا فضیلت دعا بعد از نماز واجب مانند فضیلت نماز واجب نسبت به نماز مستحب است».
الصّادقین (علیها السلام)- فَقَدْ وَرَدَ فِی تَفْسِیرِ قَوْلِهِ تَعَالَی فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ أَیْ إِذَا فَرَغْتَ مِنَ الصَّلَاهًِْ الْمَکْتُوبَهًِْ فَانْصَبْ إِلَی رَبِّکَ فِی الدُّعَاءِ وَ ارْغَبْ إِلَیْهِ فِی الْمَسْأَلَهًِْ یُعْطِکَ.
امام باقر و امام صادق (علیهم السلام)- پس بهسوی حق جلّ و علا توجّه کن و به خواندن دعا رغبت نما و از خدای تعالی درخواست کن تا به تو آنچه خواهی ارزانی دارد و حاجتی را که داشته باشی، به موفّقیّتها مقرون گرداند.
الصّادق (علیه السلام)- هُوَ الدُّعَاءُ فِی دُبُرِ الصَّلَاهًِْ وَ أنتَ جَالِسٌ.
امام صادق (علیه السلام)- منظور از آن، دعا بعد از نماز و در حالت نشسته است.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ یَقُولُ فِی الدُّعَاءِ وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ یَقُولُ فِی الْمَسْأَلَهًِْ.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ؛ چون از نماز واجب فارغ شدی، در دعا به درگاه پروردگارت بکوش و در خواستهی خود با اشتیاق بهسویش روی آور.
الصّادق (علیه السلام)- إِذَا قَضَیْتَ الصَّلَاهًَْ بَعْدَ أَنْ تُسَلِّمَ وَ أَنْتَ جَالِسٌ، فَانْصَبْ فِی الدُّعَاءِ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ. وَ إِذَا فَرَغْتَ مِنَ الدُّعَاءِ فَارْغَبْ إِلَی اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی.
امام صادق (علیه السلام)- چون نمازت را بهجا آوردی، پیش از آنکه سلام بدهی و در همان حال که نشستهای در کار دنیا و آخرت به دعا بکوش و چون از دعا فارغ شدی با اشتیاق بهسوی خداوند تبارک و تعالی روی آور.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- فَإِذا فَرَغْتَ من الفرایض فَانْصَبْ فیما رغبک الله فیه من الاعمال.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- هنگامیکه از واجبات فارغ میشوی، به اعمالی که خداوند برای تو راغب است بپرداز.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ قَالَ فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ حَجَّهًِْ الْوَدَاعِ فَانْصِبْ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ.
علیبنابراهیم (رحمة الله علیه)- فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ؛ چون از حجّۀ الوداع فارغ شدی، وَ إِلیَ رَبِّکَ فَارْغَب امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به جانشینی خودت منصوب کن.
الصّادق (علیه السلام)- فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب ْعَلِیّاً (علیه السلام) کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) حَاجّاً فَنَزَلَتْ فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ عَلِیّاً (علیه السلام) لِلنَّاسِ.
امام صادق (علیه السلام)- فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حج بود، آنگاه نازل شد: هنگامیکه از حجّ خود فارغ میشوی. حضرت علی (علیه السلام) را برای مردم [به جانشینی خود] منصوب کن».
الصّادق (علیه السلام)- فَإِذا فَرَغْتَ مِنْ نُبُوَّتِکَ فَانْصَبْ عَلِیّاً (علیه السلام) وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ فِی ذَلِکَ.
امام صادق (علیه السلام)- هنگامیکه از پیامبریت فارغ میشوی. حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان وصیّ خود منصوب کن. و بهسوی پروردگارت در این امر توجّه کن.
الصّادق (علیه السلام)- زِینَهًِْ أَبِیحَاتِمٍ الرَّازِی أَنَّ جَعْفَرَبْنَمُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَرَأَ فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصِبْ قَالَ فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ إِکْمَالِ الشَّرِیعَهًِْ فَانْصِبْ لَهُمْ عَلِیّاً (علیه السلام) إِمَاماً.
امام صادق (علیه السلام)- ابوحاتم رازی از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده است که ایشان این آیه: فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ را قرائت کرد و سپس فرمود: «پس چون از کامل کردن شریعت فراغت یافتی، حضرت علی (علیه السلام) را برای آنان به امامت منصوب کن».
الصّادقین (علیها السلام)- فَإِذا فَرَغْتَ مِنْ دُنْیَاکَ فَانْصَبْ عَلِیّاً (علیه السلام) لِلْوَلَایَهًِْ تَهْتَدِی بِهِ الْفِرْقَهًُْ.
امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام)- هنگامیکه از [ابلاغ] دینت فارغ میشوی. حضرت علی (علیه السلام) را به ولایت، منصوب کن. تا گروهی بهوسیلهی او هدایت شوند.
الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَمَرَهُ بِالصَّلَاهًِْ وَ الزَّکَاهًِْ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ ثُمَ أَمَرَهُ إِذَا فَعَلَ ذَلِکَ أَنْ یَنْصِبَ عَلِیّاً وَصِیَّهُ.
امام صادق (علیه السلام)- خداوند عزّوجلّ، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را به نماز و زکات و روزه و حجّ امر کرد سپس به او فرمان داد که چون این کارها را به انجام رساند، حضرت علی (علیه السلام) را بهعنوان وصیّ خود منصوب کند.
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَال: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَا یَزَالُ یُخْرِجُ لَهُمْ حَدِیثاً فِی فَضْلِ وَصِیِّهِ حَتَّی نَزَلَتْ عَلَیْهِ هَذِهِ السُّورَهًُْ فَاحْتَجَّ عَلَیْهِمْ عَلَانِیَهًًْ حِینَ أُعْلِمَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) بِمَوْتِهِ وَ نُعِیَتْ إِلَیْهِ نَفْسُهُ فَقَالَ فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ یَقُولُ فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ نُبُوَّتِکَ فَانْصَبْ {فَانْصِبْ} عَلِیّاً (علیه السلام) مِنْ بَعْدِکَ وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) وَصِیُّکَ فَأَعْلِمْهُمْ فَضْلَهُ عَلَانِیَهًْ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- امام باقر (علیه السلام) فرمود: همیشه چیزی از فضیلت وصیّش را به آنها گوشزد میکرد، تا آنکه این سوره (انشراح) نازل شد و پیغمبر (صلی الله علیه و آله) زمانی که از مرگ خود آگاه شد و گزارش آن را شنید، بر آنها احتجاج کرد و خدای متعال فرمود: فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ* وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ یعنی: چون [از تبلیغ رسالت] فراغت یافتی، پرچم و نشانهات (یعنی علی (علیه السلام)) را نصب کن و وصیّتت را آشکار نما. پیغمبر (صلی الله علیه و آله) هم [در روز غدیر] فضیلت علی (علیه السلام) را آشکارا اعلام کرد.
الصّادق (علیه السلام)- فَلَمَّا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) أَسْلَمَ لَهُ الْعَقِبُ مِنَ الْمُسْتَحْفِظِینَ وَ کَذَّبَهُ بَنُو إِسْرَائِیلَ وَ دَعَا إِلَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ جَاهَدَ فِی سَبِیلِهِ ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ جَلَّ ذِکْرُهُ عَلَیْهِ أَنْ أَعْلِنْ فَضْلَ وَصِیِّکَ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ الْعَرَبَ قَوْمٌ جُفَاهًٌْ لَمْ یَکُنْ فِیهِمْ کِتَابٌ وَ لَمْ یُبْعَثْ إِلَیْهِمْ نَبِیٌّ وَ لَا یَعْرِفُونَ فَضْلَ نُبُوَّاتِ الْأَنْبِیَاءِ (علیهم السلام) وَ لَا شَرَفَهُمْ وَ لَا یُؤْمِنُونَ بِی إِنْ أَنَا أَخْبَرْتُهُمْ بِفَضْلِ أَهْلِ بَیْتِی فَقَالَ اللَّهُ جَلَّ ذِکْرُهُ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ قُلْ سَلامٌ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ فَذَکَرَ مِنْ فَضْلِ وَصِیِّهِ ذِکْراً فَوَقَعَ النِّفَاقُ فِی قُلُوبِهِمْ فَعَلِمَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) ذَلِکَ وَ مَا یَقُولُونَ فَقَالَ اللَّهُ جَلَّ ذِکْرُهُ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِما یَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لا یُکَذِّبُونَکَ وَ لکِنَّ الظَّالِمِینَ بِآیاتِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ وَ لَکِنَّهُمْ یَجْحَدُونَ بِغَیْرِ حُجَّهًٍْ لَهُمْ وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَتَأَلَّفُهُمْ وَ یَسْتَعِینُ بِبَعْضِهِمْ عَلَی بَعْضٍ وَ لَا یَزَالُ یُخْرِجُ لَهُمْ شَیْئاً فِی فَضْلِ وَصِیِّهِ حَتَّی نَزَلَتْ هَذِهِ السُّورَهًُْ فَاحْتَجَّ عَلَیْهِمْ حِینَ أُعْلِمَ بِمَوْتِهِ وَ نُعِیَتْ إِلَیْهِ نَفْسُهُ فَقَالَ اللَّهُ جَلَّ ذِکْرُهُ فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ* وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ یَقُولُ إِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ عَلَمَکَ وَ أَعْلِنْ وَصِیَّکَ فَأَعْلِمْهُمْ فَضْلَهُ عَلَانِیَهًًْ فَقَالَ (صلی الله علیه و آله) مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ قَالَ لَأَبْعَثَنَّ رَجُلًا یُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ لَیْسَ بِفَرَّارٍ یُعَرِّضُ بِمَنْ رَجَعَ یُجَبِّنُ أَصْحَابَهُ وَ یُجَبِّنُونَه.
امام صادق (علیه السلام)- چون خدای عزّوجلّ محمّد (صلی الله علیه و آله) را مبعوث کرد، مستحفظین پسین به او اسلام آوردند و بنیاسرائیل تکذیبش نمودند، او بهسوی خدای عزّوجلّ دعوت کرد و در راهش جهاد نمود تا آنکه خدای متعال به او امر فرستاد که فضیلت وصیّت را آشکار کن، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) عرض کرد: «پروردگارا! عرب مردمی خشنند، در میان ایشان کتابی نبوده و برای آنها پیغمبری مبعوث نگشته و به فضیلت و شرف پیغمبران (علیهم السلام) آگاه نیستند، اگر من فضیلت اهل بیتم را به آنها بگویم، ایمان نمیآورند». پس خدای متعال فرمود: غم آنها را مخور. (نحل/۱۲۷) و بگو سلام شما در آینده میدانید. (زخرف/۸۹) پیغمبر (صلی الله علیه و آله) اندکی از فضیلت وصیّش را تذکّر داد و در دلها نفاق افتاد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن نفاق و گفتار ایشان را متوجّه شد، خدای متعال فرمود: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! محقّقا ما میدانیم که تو سینهات از آنچه میگویند تنگ میشود. (حجر/۹۷). ایشان تو را تکذیب نمیکنند بلکه ستمگران آیات خدا را انکار میکنند. (انعام/۳۳) یعنی بلکه بدون اینکه دلیلی داشته باشند انکار میکنند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ایشان را الفت میداد و بعضی را یاور بعضی دیگر میساخت و همیشه چیزی از فضیلت وصیّش را به آنها گوشزد میکرد، تا آنکه این سوره (انشراح) نازل شد و پیغمبر (صلی الله علیه و آله) زمانیکه از مرگ خود آگاه شد و گزارش آن را شنید، بر آنها احتجاج کرد و خدای متعال فرمود: فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ* وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ یعنی: چون [از تبلیغ رسالت] فراغ یافتی، پرچم و نشانهات (یعنی علی (علیه السلام)) را نصب کن و وصیّتت را آشکار نما». پیغمبر (صلی الله علیه و آله) هم [در روز غدیر] فضیلت علی (علیه السلام) را آشکارا اعلام کرد و فرمود: «هرکس من مولای او هستم، علی (علیه السلام) مولای اوست، خدایا دوست او را دوست بدار و دشمن او را دشمن تا سه مرتبه. و باز [در جنگ خیبر بعد از آنکه چند تن را پرچمدار کرد و نتوانستند فتح کنند] فرمود: «همانا مردی را اعزام کنم که او خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش او را، او فرارکننده نیست». با این جمله پیغمبر (صلی الله علیه و آله) به کسی که [از در قلعهی خیبر] برگشت، کنایه میزند. او اصحابش را ترسو میشمرد و اصحابش او را.