آیه ۱۰ - سوره حجرات

آیه إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ [10]

مؤمنان برادر يكديگرند؛ پس بين دو برادر خود صلح و آشتى برقرار سازيد و تقواى الهى پيشه كنيد، تا مشمول رحمت او شويد.

مؤمنان برادر یکدیگرند

۱ -۱
(حجرات/ ۱۰)

الباقر (علیه السلام)- الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِیهِ وَ أُمِّهِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ خَلَقَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ طِینَهًِْ الْجِنَانِ وَ أَجْرَی فِی رُوحِهِمْ مِنْ رِیحِ الْجَنَّهًِْ فَلِذَلِکَ هُمْ إِخْوَهًٌْ لِأَبٍ وَ أُمٍّ.

امام باقر (علیه السلام)- مؤمن برادر پدر و مادری مؤمن است، زیرا خدای عزّوجلّ مؤمنین را از سرشت بهشتی آفرید و از نسیم بهشت در پیکرشان دمید، از این جهت مؤمنین برادر پدر و مادری یکدیگرند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۲
بحارالأنوار، ج۷۱، ص۲۷۱/ نورالثقلین
۱ -۲
(حجرات/ ۱۰)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ قَالَ: تَقَبَّضْتُ بَیْنَ یَدَیْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ رُبَّمَا حَزِنْتُ مِنْ غَیْرِ مُصِیبَهًٍْ تُصِیبُنِی أَوْ أَمْرٍ یَنْزِلُ بِی حَتَّی یَعْرِفَ ذَلِکَ أَهْلِی فِی وَجْهِی وَ صَدِیقِی. فَقَالَ: نَعَمْ یَا جَابِرُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ خَلَقَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ طِینَهًِْ الْجِنَانِ وَ أَجْرَی فِیهِمْ مِنْ رِیحِ رُوحِهِ فَلِذَلِکَ الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِیهِ وَ أُمِّهِ فَإِذَا أَصَابَ رُوحاً مِنْ تِلْکَ الْأَرْوَاحِ فِی بَلَدٍ مِنَ الْبُلْدَانِ حُزْنٌ حَزِنَتْ هَذِهِ لِأَنَّهَا مِنْهَا.

امام باقر (علیه السلام)- جابر جعفی گوید: در برابر امام باقر (علیه السلام) بودم که غمگین شدم، به حضرت (علیه السلام) عرض کردم: «گاهی بدون اینکه مصیبتی به من برسد یا ناراحتی و اندوهی بر من وارد شود، محزون می‌شوم تا آنجا که خانواده و دوستم اثرش را در رخسارم مشاهده می‌کنند»، فرمود: «آری ای جابر! خدای عزّوجلّ مؤمنین را از طینت بهشتی آفرید و از نسیم روح خویش در آن‌ها جاری ساخت، از این روست که مؤمن برادر پدر و مادری مؤمن است، (زیرا طینت به منزله‌ی پدر و نسیم به‌جای مادر است) پس هرگاه به یکی از آن ارواح در شهری اندوهی رسد، آن روح دیگر اندوهگین می‌شود، زیرا از جنس اوست».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۲
الکافی، ج۲، ص۱۶۶/ نورالثقلین
۱ -۳
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ بَنُو أَبٍ وَ أُمٍّ وَ إِذَا ضَرَبَ عَلَی رَجُلٍ مِنْهُمْ عِرْقٌ سَهِرَ لَهُ الْآخَرُونَ.

امام صادق (علیه السلام)- مؤمنان برادر یکدیگرند. پسران یک پدر و یک مادر؛ و اگر رگی در یکی از ایشان آسیبی ببیند، دیگران نیز به دردمندی او بیدار می‌مانند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۲
بحارالأنوار، ج۷۱، ص۲۶۴/ نورالثقلین
۱ -۴
(حجرات/ ۱۰)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ وَ لَا یَحِلُّ لِمُؤْمِنٍ مَالُ أَخِیهِ إِلَّا مِنْ طِیبِ نَفْسٍ مِنْهُ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ای مردم! مؤمنان برادر یکدیگرند. و حلال نشمارد مؤمن مال برادرش را جز به دلخواه او.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۲
بحارالأنوار، ج۷۳، ص۳۴۸/ بحارالأنوار، ج۸۰، ص۲۸۳
۱ -۵
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ عَیْنُهُ وَ دَلِیلُهُ لَا یَخُونُهُ وَ لَا یَظْلِمُهُ وَ لَا یَغُشُّهُ وَ لَا یَعِدُهُ عِدَهًًْ فَیُخْلِفَهُ.

امام صادق (علیه السلام)- مؤمن برادر مؤمن است چشم و راهنمای اوست، نه به او خیانت می‌کند و نه ستم می‌رساند و نه با او دغلبازی می‌کند و نه به او وعده می‌دهد که تخلّف کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۲
الکافی، ج۲، ص۱۶۶
۱ -۶
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ هُوَ عَیْنُهُ وَ مِرْآتُهُ وَ دَلِیلُهُ لَا یَخُونُهُ وَ لَا یَخْدَعُهُ وَ لَا یَظْلِمُهُ وَ لَا یَکْذِبُهُ وَ لَا یَغْتَابُهُ.

امام صادق (علیه السلام)- مسلمان برادر مسلمان است، چشم و آینه و راهنمای اوست، نسبت به او خیانت و نیرنگ و ستم نمی‌کند و او را تکذیب نمی‌نماید و از او غیبت نمی‌کند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۴
الکافی، ج۲، ص۱۶۶/ نورالثقلین
۱ -۷
(حجرات/ ۱۰)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا یَظْلِمُهُ وَ لَا یَسْلُبُهُ، مَنْ کَانَ فِی حَاجَهًِْ أَخِیهِ کَانَ اللَّهُ فِی حَاجَتِهِ وَ مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُسْلِمٍ کُرْبَهًًْ فَرَّجَ اللَّهُ بِهَا عَنْهُ کُرْبَهًًْ مِنْ کُرَبِ یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ وَ مَنْ سَتَرَ مُسْلِماً یَسْتُرُهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- مسلمان برادر مسلمان است، به او ستم روا نمی‌دارد و او را تسلیم (حوادث) نمی‌کند. هرکس در پی برآوردن نیاز برادرش باشد، خدا نیاز او را بر می‌آورد. و هرکس اندوهی را از مسلمانی دورکند، خدا در برابر، اندوهی را از اندوه‌های روز قیامت از او دور خواهد کرد. و هرکس مسلمانی را بپوشاند، خدا در قیامت او را خواهد پوشاند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۴
نورالثقلین
۱ -۸
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ کَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَکَی شَیْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِکَ فِی سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَهًٍْ وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا.

امام صادق (علیه السلام)- مؤمن برادر مؤمن است؛ همانند یک جسم، که اگر چیزی از آن به درد بیاید، در همه‌ی تن بروز میکند؛ و ارواح آن‌ها یکی است؛ و همانا جان مؤمن، پیوسته‌تر است به خدا، از پیوستن پرتو خورشید به آن.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۴
بحارالأنوار، ج۵۸، ص۱۴۸/ نورالثقلین
۱ -۹
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ حَفْصِ‌بْنِ‌الْبَخْتَرِیِّ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) وَ دَخَلَ عَلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لِی: تُحِبُّهُ؟ فَقُلْتُ: نَعَمْ. فَقَالَ لِی: وَ لِمَ لَا تُحِبُّهُ وَ هُوَ أَخُوکَ وَ شَرِیکُکَ فِی دِینِکَ وَ عَوْنُکَ عَلَی عَدُوِّکَ وَ رِزْقُهُ عَلَی غَیْرِک.

امام صادق (علیه السلام)- حفص‌بن‌بختری گوید: نزد امام صادق (علیه السلام) بودم و مردی بر آن حضرت وارد شد و به من فرمود: «دوستش داری»؟ گفتم: «آری»! به من فرمود: «چرا دوستش نداشته باشی با اینکه برادر تو و هم‌دین تو و یاور تو در برابر دشمنت است و روزیش بر جز توست».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۴
الکافی، ج۲، ص۱۶۶/ نورالثقلین
۱ -۱۰
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ جَمِیلٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ: الْمُؤْمِنُونَ خَدَمٌ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ. قُلْتُ: وَ کَیْفَ یَکُونُونَ خَدَماً بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ؟ فَقَالَ: یُفِیدُ بَعْضُهُمْ بَعْضا.

امام صادق (علیه السلام)- جمیل گوید: شنیدم امام صادق (علیه السلام) فرمود: «مؤمنین خدمتگزار یکدیگرند». گفتم: «چگونه خدمتکار یکدیگرند»؟ فرمود: «برای هم سودمندند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۴
وسایل الشیعه، ج۲۷، ص۸۷/ نورالثقلین
۱ -۱۱
(حجرات/ ۱۰)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ فُضَیْلِ‌بْنِ‌یَسَارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) یَقُولُ: إِنَ نَفَراً مِنَ الْمُسْلِمِینَ خَرَجُوا إِلَی سَفَرٍ لَهُمْ فَضَلُّوا الطَّرِیقَ فَأَصَابَهُمْ عَطَشٌ شَدِیدٌ فَتَکَفَّنُوا وَ لَزِمُوا أُصُولَ الشَّجَرِ فَجَاءَهُمْ شَیْخٌ وَ عَلَیْهِ ثِیَابٌ بِیضٌ فَقَالَ: قُومُوا فَلَا بَأْسَ عَلَیْکُمْ فَهَذَا الْمَاءُ فَقَامُوا وَ شَرِبُوا وَ ارْتَوَوْا. فَقَالُوا: مَنْ أَنْتَ یَرْحَمُکَ اللَّهُ؟ فَقَالَ: أَنَا مِنَ الْجِنِّ الَّذِینَ بَایَعُوا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ: الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ عَیْنُهُ وَ دَلِیلُهُ فَلَمْ تَکُونُوا تَضَیَّعُوا بِحَضْرَتِی.

امام باقر (علیه السلام)- فضیل‌بن‌یسار گوید: شنیدم امام باقر (علیه السلام) فرمود: چند مسلمان برای سفر از شهر بیرون رفتند؛ امّا راه را گم کردند و سخت تشنه شدند و کفن پوشیدند و به بُن درختها چسبیدند. جن سفیدپوشی نزدشان آمد و گفت: «برخیزید، باکی بر شما نیست، این آب است.» و برخاستند و آب نوشیدند تا سیراب شدند، و به او گفتند: «رحمت خدا بر تو باد، تو کیستی؟» گفت: «من یک جنام، از آنان که با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بیعت کردند؛ من خود از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که میفرمود: «مؤمن برادر مؤمن است، چشم او و راهنمای اوست، و نباید در حضور من از میان بروید».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۴
الکافی، ج۲، ص۱۶۷/ نورالثقلین
۱ -۱۲
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُعَاوِیَهًَْ‌بْنِ‌عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام): جُعِلْتُ فِدَاکَ هَذَا الْحَدِیثُ الَّذِی سَمِعْتُهُ مِنْکَ مَا تَفْسِیرُهُ؟ قَالَ: وَ مَا هُوَ؟ قَالَ: إِنَ الْمُؤْمِنَ یَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ. فَقَالَ: یَا مُعَاوِیَهًُْ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ نُورِهِ وَ صَبَغَهُمْ فِی رَحْمَتِهِ وَ أَخَذَ مِیثَاقَهُمْ لَنَا بِالْوَلَایَهًِْ عَلَی مَعْرِفَتِهِ یَوْمَ عَرَّفَهُمْ نَفْسَهُ فَالْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِیهِ وَ أُمِّهِ أَبُوهُ النُّورُ وَ أُمُّهُ الرَّحْمَهًُْ وَ إِنَّمَا یَنْظُرُ بِذَلِکَ النُّورِ الَّذِی خُلِقَ مِنْهُ.

امام صادق (علیه السلام)- از معاویهًْ‌بن‌عمار نقل شده است: به امام صادق (علیه السلام) گفتم: «فدایت شوم! این حدیث که از شما شنیدم چه معنا دارد»؟ فرمود: «چه حدیثی»؟ گفتم: «اینکه مؤمن به‌وسیله‌ی نور خدا مینگرد». فرمود: «ای معاویه، به راستی، خدا مؤمن را از نور خود آفریده و او را به رحمت خود رنگین کرده و پیمان ولایت ما را از آن‌ها گرفته است، در آن روز که خود را به آنان شناساند. پس، مؤمن برادر پدر و مادری مؤمن است، پدرش نور است و مادرش رحمت، و همانا به وسیله نوری که از آن آفریده شده می‌نگرد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۴
بصایرالدرجات، ج۱، ص۸۰/ نورالثقلین؛ فیه: «الَّذِی خُلِقَ مِنْهُ» محذوف
۱ -۱۳
(حجرات/ ۱۰)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- سِرْ مِیلًا عُدْ مَرِیضاً سِرْ مِیلَیْنِ شَیِّعْ جَنَازَهًًْ سِرْ ثَلَاثَهًَْ أَمْیَالٍ أَجِبْ دَعْوَهًًْ سِرْ أَرْبَعَهًَْ أَمْیَالٍ زُرْ أَخاً فِی اللَّهِ سِرْ خَمْسَهًَْ أَمْیَالٍ أَجِبِ الْمَلْهُوفَ سِرْ سِتَّهًَْ أَمْیَالٍ انْصُرِ الْمَظْلُومَ وَ عَلَیْکَ بِالاسْتِغْفَار. قَالَ: عَزَّ مَن قَائِلُ: فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُم.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- یک میل (دو کیلومتر) برو و بیماری را عیادت کن؛ دو میل برو و جنازه‌ای را تشییع کن؛ سه میل برو و دعوتی را پاسخ گو؛ چهار میل برو و برادر دینی را برای خدا دیدار کن؛ پنج میل برو و مظلومی را یاری کن؛ شش میل برو و به داد درمانده‌ای برس؛ ده میل برو، برای برآوردن نیاز مؤمن، و استغفار و آمرزش بر تو باد، خداوند فرمود: فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۶
نورالثقلین/ وسایل الشیعه، ج۱۱، ص۳۴۴؛ فیه: «قَالَ: عَزَّ مَن ... أَخَوَیْکُم» محذوف
۱ -۱۴
(حجرات/ ۱۰)

ابن‌عباس (رحمة الله علیه)- لَمَّا نَزَلَتْ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ آخَی رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) بَیْنَ الْمُسْلِمِینَ فَآخَی بَیْنَ أَبِی‌بَکْرٍ وَ عُمَرَ وَ بَیْنَ عُثْمَانَ وَ عَبْدِالرَّحْمَنِ وَ بَیْنَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ حَتَّی آخَی بَیْنَ أَصْحَابِهِ أَجْمَعِهِمْ عَلَی قَدْرِ مَنَازِلِهِمْ ثُمَّ قَالَ لِعَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) أَنْتَ أَخِی وَ أَنَا أَخُوکَ.

ابن‌عباس (رحمة الله علیه)- زمانی‌که آیه: إِنَّمَا المُؤْمِنُونَ إِخْوةٌ نازل شد، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) میان مسلمانان با یکدیگر پیمان برادری به وجود آورد و به ترتیب ابوبکر و عمر، عثمان و عبدالرحمن و ... را برادر دینی یکدیگر اعلام فرمود. آن حضرت در این امر، منزلت و جایگاه اصحاب را مد نظر داشت. سپس خطاب به علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) فرمود: «من و تو نیز با یکدیگر برادر هستیم».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۶
بحارالأنوار، ج۳۸، ص۳۳۳/ الأمالی للطوسی، ص۵۸۶/ البرهان/ المناقب، ج۲، ص۱۸۵؛ «بتفاوت لفظی»
۱ -۱۵
(حجرات/ ۱۰)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- یَا فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) إِنَّ لِعَلِیٍ (علیه السلام) ثَمَانِیَهًَْ أَضْرَاسٍ قَوَاطِعَ لَمْ تُجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنَ الْأَوَّلِین وَ الْآخِرِینَ هُوَ أَخِی فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ لَیْسَ ذَلِکِ لِغَیْرِهِ مِنَ النَّاسِ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ای فاطمه (سلام الله علیها)! علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) هشت فضیلت دارد که پیکر منافقین و دشمنان او را می‌شکند، و خداوند این فضائل را به گذشتگان نداده و به آیندگان نیز نخواهد داد. علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) در دنیا و آخرت با من برادر است و دیگران از این جهت سهمی ندارند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۶
بحارالأنوار، ج۳۸، ص۱۸۸/ نورالثقلین

پس بین دو برادر خود صلح و آشتی برقرار سازید و تقوای الهی پیشه کنید، تا مشمول رحمت او شوید

۲ -۱
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- صَدَقَهًٌْ تُحِبُّهَا اللهُ إِصْلَاحُ بَیْنَ النَّاسِ إِذَا تَفَاسَدُوا وَ تَقَارَبُ بَیْنَهُمْ إِذَا تَبَاعَدُوا عَنْهُ.

امام صادق (علیه السلام)- صدقه‌ای که خدا آن را دوست دارد، اصلاح میان مردم است که میانشان به هم خورده و نزدیک‌کردن آن‌ها به هم زمانی که آن‌ها از هم دوری گزیده‌اند، است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۶
نورالثقلین
۲ -۲
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- لَأَنْ أُصْلِحَ بَیْنَ اثْنَیْنِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَتَصَدَّقَ بِدِینَارَیْن.

امام صادق (علیه السلام)- آشتی دادن میان دو شخص را از اینکه دو دینار صدقه بدهم، بیشتر دوست دارم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۶
الکافی، ج۲، ص۲۰۹/ نورالثقلین
۲ -۳
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- إِذَا رَأَیْتَ بَیْنَ اثْنَیْنِ مِنْ شِیعَتِنَا مُنَازَعَهًًْ فَافْتَدِهَا مِنْ مَالِی.

امام صادق (علیه السلام)- از مفضّل نقل‌شده که گفت: امام‌صادق (علیه السلام) فرمود: «هرگاه میان دو نفر از شیعیان ما نزاعی دیدی، از مال من برای برطرف‌کردنش مصرف کن».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۶
الکافی، ج۲، ص۲۰۹/ نورالثقلین
۲ -۴
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌حَنِیفَهًَْ سَابِقِ الْحَاجِّ قَالَ: مَرَّ بِنَا الْمُفَضَّلُ وَ أَنَا وَ خَتَنِی نَتَشَاجَرُ فِی مِیرَاثٍ فَوَقَفَ عَلَیْنَا سَاعَهًًْ ثُمَّ قَالَ: تَعَالَوْا إِلَی الْمَنْزِلِ فَأَتَیْنَاهُ فَأَصْلَحَ بَیْنَنَا بِأَرْبَعِمِائَهًِْ دِرْهَمٍ فَدَفَعَهَا إِلَیْنَا مِنْ عِنْدِهِ حَتَّی إِذَا اسْتَوْثَقَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا مِنْ صَاحِبِهِ قَالَ: أَمَا إِنَّهَا لَیْسَتْ مِنْ مَالِی وَ لَکِنْ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) أَمَرَنِی إِذَا تَنَازَعَ رَجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِنَا فِی شَیْءٍ أَنْ أُصْلِحَ بَیْنَهُمَا وَ أَفْتَدِیَ بِهَا مِنْ مَالِهِ فَهَذَا مِنْ مَالِ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّه (علیه السلام).

امام صادق (علیه السلام)- ابوحنیفه سابق الحاج گوید: مفضّل از کنار ما می‌گذشت؛ من و دامادم بر سر ارثی مشاجره می‌کردیم. و ساعتی ایستاد و سپس گفت: «بیایید به خانه»! نزد او رفتیم و با چهار صد درهم میان ما آشتی داد و از خودش آن پول را به ما پرداخت کرد. و چون از قطع ادامه نزاع ما مطمئن شد به ما گفت: «بدانید که این پول مال خود من نیست ولی امام صادق (علیه السلام) به من فرموده، هنگامی‌که دو شیعه با هم نزاع دارند در چیزی میان آنان آشتی بدهم و از مال او عوض دهم، و این از مال آن حضرت است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۶
وسایل الشیعه، ج۱۸، ص۴۴۰/ نورالثقلین
۲ -۵
(حجرات/ ۱۰)

الصّادق (علیه السلام)- الْمُصْلِحُ لَیْسَ بِکَاذِب.

امام صادق (علیه السلام)- کسی‌که میان دیگران آشتی برقرار می‌کند [اگر مجبور شود برای این‌کار، سخن غیر واقعی بگوید] دروغگو به‌شمار نیاید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۳۸
الکافی، ج۲، ص۲۱۰/ نورالثقلین
بیشتر