آیه ۳ - سوره انسان

آیه إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً [3]

ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد [و پذيرا گردد] يا ناسپاس.

۱
(انسان/ ۳)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ حَمْزَهًَْ‌بْنِ‌مُحَمَّدٍ الطَّیَّارِ عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ... إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً قَالَ عَرَّفْنَاهُ إِمَّا آخِذٌ وَ إِمَّا تَارِکٌٌ.

امام صادق (علیه السلام)- منظور از إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَ إِمَّا کَفُورًا، این است که راه را به وی نمایاندیم، یا اینکه از آن پیروی می‌کند و یا از آن سرباز می‌زند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۳۶
الکافی، ج۱، ص۱۶۳/ بحارالأنوار، ج۵، ص۱۹۶/ بحارالأنوار، ج۵، ص۳۰۱؛ «أخذ و ترک» بدل «آخذ و تارک»/ التوحید، ص۴۱۱/ المحاسن، ج۱، ص۲۷۶/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(انسان/ ۳)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ زُرَارَهًَْ عَنْ حُمْرَانَ‌بْنِ‌أَعْیَنَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً قَالَ عَلَّمَهُ السَّبِیلَ فَإِمَّا آخِذٌ فَهُوَ شَاکِرٌ وَ إِمَّا تَارِکٌ فَهُوَ کَافِرٌ.

امام صادق (علیه السلام)- حمران گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی سخن خداوند: إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً، پرسیدم، فرمود: «راه را به او یاد داد؛ یا [آن راه را] انتخاب می‌کند؛ پس او شاکر است و یا رها می‌کند، پس او کافر و ناسپاس است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۳۶
بحارالأنوار، ج۵، ص۳۰۲/ المحاسن، ج۱، ص۲۷۶/ الکافی، ج۲، ص۳۸۴/ نورالثقلین/ البرهان؛ «علمه السبیل» محذوف/ وسایل الشیعهًْ، ج۱، ص۳۱/ وسایل الشیعهًْ، ج۱، ص۳۶/ القمی، ج۲، ص۳۹۸/ نورالثقلین/ البرهان
۳
(انسان/ ۳)

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیل أَیْ بَیَّنَّا لَهُ طَرِیقَ الْخَیْرِ وَ الشَّرِّ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً وَ هُوَ رَدٌّ عَلَی الْمُجَبِّرَهًِْ أَنَّهُمْ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ لَا فِعْلَ لَهُم.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- منظور از إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ، راه خیر و شرّ را برای او نمایاندیم. إِمَّا شَاکِرًا وَ إِمَّا کَفُورًا و این سخن، پاسخی است برای جبرگرایان که می‌گویند هیچ اختیاری در کارهای خویش ندارند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۳۶
القمی، ج۲، ص۳۹۸/ البرهان
بیشتر