آیه وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ قَليلاً ما تُؤْمِنُونَ [41]
و گفته شاعرى نيست، امّا كمتر ايمان مىآوريد!
الکاظم (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِالْفُضَیْلِ عَنْ أَبِیالْحَسَنِالْمَاضِی (علیه السلام) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزّوجَلّ ... وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ قَلِیلًا ما تُؤْمِنُونَ قَالَ قَالُوا إِنَّ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) کَذَّابٌ عَلَی رَبِّهِ وَ مَا أَمَرَهُ اللَّهُ بِهَذَا فِی عَلِیٍّ فَأَنْزَلَ اللَّهُ بِذَلِکَ قُرْآناً.
امام کاظم (علیه السلام)- محمّدبنفضیل گوید: منظور این آیه: ... وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ قَلِیلًا ما تُؤْمِنُونَ. را از ایشان پرسیدم. فرمود: «قریش میگفتند: محمّد (صلی الله علیه و آله) دروغ بر خدا میبندد؛ چنین دستوری خدا به او در مورد علی (علیه السلام) نداده. و خداوند این آیه را بر آن جناب نازل کرد».
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- ابْنُعَبَّاسٍ (رحمة الله علیه) إِنَّ الْوَلِیدَبْنَالْمُغِیرَهًِْ أَتَی قُرَیْشاً فَقَالَ إِنَّ النَّاسَ یَجْتَمِعُونَ غَداً بِالْمَوْسِمِ وَ قَدْ فَشَا أَمْرُ هَذَا الرَّجُلِ فِی النَّاسِ وَ هُمْ یَسْأَلُونَکُمْ عَنْهُ فَمَا تَقُولُونَ فَقَالَ أَبُوجَهْلٍ أَقُولُ إِنَّهُ مَجْنُونٌ وَ قَالَ أَبُو لَهَبٍ أَقُولُ إِنَّهُ شَاعِرٌ وَ قَالَ عُقْبَهًُْبْنُأَبِیمُعَیْطٍ أَقُولُ إِنَّهُ کَاهِنٌ فَقَالَ الْوَلِیدُ بَلْ أَقُولُ هُوَ سَاحِرٌ یُفَرِّقُ بَیْنَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَهًِْ وَ بَیْنَ الرَّجُلِ وَ أَخِیهِ وَ أَبِیهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی ن وَ الْقَلَمِ الْآیَهًَْ وَ قَوْلَهُ وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ الْآیَهًَْ.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- ولیدبنمغیره نزد قریش آمد و گفت: «فردا مردم در موسم [حج] جمع میشوند و امر [رسالت] این مرد [منظورش پیامبر (صلی الله علیه و آله) است] در میان مردم آشکار شده است و آنها در مورد او از شما میپرسند؛ پس [در جواب آنها] چه میگویید»؟ ابوجهل گفت: «میگویم او دیوانه است». ابولهب گفت: «میگویم او شاعر است». عقبهًْبنابیمعیط گفت: «میگویم او کاهن (پیشگوی) است» و ولید گفت: «بلکه من میگویم او ساحر است؛ [چون] بین مرد و زنش و بین مرد و برادرش و پدرش جدایی میافکند». در نتیجه خدای تعالی [برای ردّ سخنان آنها این آیات را] نازل فرمود: ن، سوگند به قلم و آنچه مینویسند. (قلم/۱) و همچنین این فرموده: وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ قَلیلاً ما تُؤْمِنُونَ.