آیه ۱۲ - سوره سجدة

آیه وَ لَوْ تَرى إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناکِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنّا مُوقِنُونَ [12]

و اگر ببینى مجرمان را هنگامى‌که در پیشگاه پروردگارشان سر به زیر افکنده، [و مى‌گویند]: «پروردگارا! [آنچه وعده‌ کرده‌ بودى] دیدیم و شنیدیم؛ ما را بازگردان تا کار شایسته انجام‌ دهیم؛ ما [به قیامت] یقین ‌داریم».

۱
(سجدة/ ۱۲)

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ لَوْ تَری إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناکِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فِی الدُّنْیَا وَ لَمْ نَعْمَلْ بِهِ فَارْجِعْنَا إِلَی الدُّنْیَا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ.

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَلَوْ تَرَی إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاکِسُو رُؤُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا؛ [آنچه وعده کرده بودی] در دنیا [دیدیم و شنیدیم ولی] به آن‌ها عمل نکردیم. فَارْجِعْنَا؛ [یعنی ما را] به دنیا [برگردان تا] نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۰۶
نورالثقلین/ البرهان
۲
(سجدة/ ۱۲)

ألکاظم (علیه السلام)- عَنْ فَتْحِ بْنِ یَزِیدَ الْجُرْجَانِیِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ یَعْلَمُ الْقَدِیمُ الشَّیْءَ الَّذِی لَمْ یَکُنْ أَنْ لَوْ کَانَ کَیْفَ کَانَ یَکُونُ قَالَ وَیْحَکَ إِنَّ مَسْأَلَتَکَ لَصَعْبَهًٌْ أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ یَقُولُ لَوْ کانَ فِیهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللهُ لَفَسَدَتا وَ قَوْلَهُ وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ قَالَ یَحْکِی قَوْلَ أَهْلِ النَّارِ أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ وَ قَالَ وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ فَقَدْ عَلِمَ الشَّیْءَ الَّذِی لَمْ یَکُنْ أَنْ لَوْ کَانَ کَیْفَ کَانَ یَکُونُ.

امام کاظم (علیه السلام)- فتح‌بن‌یزید گرگانی گوید: به امام رضا (علیه السلام) عرض کردم: «آیا خداوند قدیم [که پیش از همه‌ی موجودات، وجود داشته] نسبت به چیزی که وجود ندارد، علم و آگاهی دارد [و می‌داند که] اگر آن چیز وجود می‌یافت، چگونه می‌بود»؟ حضرت فرمود: «وای بر تو که پرسش‌هایت، سخت است! آیا نشنیدی که خداوند در قرآن می‌فرماید: اگر در زمین و آسمان خدایانی جز اللَّه می‌بود، هر دو تباه می‌شدند. (انبیاء/۲۲) و فرموده است: [اگر خدایان متعددی بودند] بعضی بر بعض دیگر برتری پیدا می‌کردند. (مؤمنون/۹۱) و در مقام نقل سخن دوزخیان، فرمود: ما را [از دوزخ] خارج کن تا عمل صالحی انجام دهیم غیر از آنچه انجام می‌دادیم. (فاطر/۳۷) و فرمود: و اگر آن‌ها را به دنیا بازگردانند، باز هم به همان کارها که منعشان کرده بودند باز می‌گردند (انعام/۲۸)، پس خداوند نسبت به چیزی که وجود ندارد نیز، علم و آگاهی دارد [و می‌داند که] اگر آن چیز وجود می‌یافت، چگونه می‌بود [چنان‌که می‌داند اگر دوزخیان به دنیا بازگردند، همان کارهای قبلی خویش را انجام خواهند داد]».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۰۶
بحار الأنوار، ج۴، ص۸۲/ نورالثقلین/ البرهان
بیشتر