آیه إِنَّ الْمُتَّقينَ في جَنَّاتٍ وَ نَعيمٍ [17]
ولى پرهيزگاران در ميان باغهاى بهشتى و نعمتهاى فراوان جاى دارند.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- عَنْ عَبْدِ اللَّهِبْنِعَبَّاسٍ (رحمة الله علیه) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی إِنَّ الْمُتَّقِینَ قَالَ: نَزَلَتْ خَاصَّهًًْ فِی عَلِیٍّ وَ حَمْزَهًَْ وَ جَعْفَرٍ وَ فَاطِمَهًَْ (یَقُولُ: إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی الدُّنْیَا {مِنَ} الشِّرْکِ وَ الْفَوَاحِشِ وَ الْکَبَائِرِ فِی جَنَّاتٍ یَعْنِی الْبَسَاتِینَ وَ نَعِیمٍ فِی أَثْوَابٍ فِی الْجِنَانِ، قَالَ: ابْنُ عَبَّاسٍ: لِکُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ بُسْتَانٌ فِی الْجَنَّهًِْ الْعُلْیَا، فِی وَسَطِهِ خَیْمَهًٌْ مِنْ لُؤْلُؤَهًٍْ، فِی کُلِّ خَیْمَهًٍْ سَرِیرٌ مِنَ الذَّهَبِ وَ اللُّؤْلُؤِ، عَلَی کُلِّ سَرِیرٍ سَبْعُونَ فِرَاشاً.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- ابنعبّاس (رحمة الله علیه) پیرامون آیه: إِنَّ الْمتَّقِینَ گفته: این آیه در شأن و منزلتِ علی، حمزه، جعفر و فاطمه (علیهم السلام) نازل شدهاست و [خدا] میفرماید: إِنَّ المُتَّقِینَ [یعنی] کسانی که در دنیا از شرک و کارهای ناشایست و گناهان کبیره پرهیز میکنند فِی جَنَّاتٍ یعنی در باغ و بوستانها وَ نَعِیمٍ و در جامههایی در آن باغها هستند. ابنعبّاس (رحمة الله علیه) [در ادامه] گوید: برای هرکدام از آنها باغی در بهشت برین است که در وسط آن، خیمهای از مروارید قرار دارد و در هر خیمه، تختی از طلا و مروارید و بر هر تختی، هفتاد فرش گسترده شده است.
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ زَیْدِبْنِأَرْقَمَ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ یَا أَبَا الْقَاسِمِ تَزْعُمُ أَنَ أَهْلَ الْجَنَّهًِْ یَأْکُلُونَ وَ یَشْرَبُونَ فَقَالَ وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ لَیُؤْتَی قُوَّهًَْ مِائَهًِْ رَجُلٍ عَلَی الْأَکْلِ وَ الشُّرْبِ وَ الْجِمَاعِ قَالَ فَإِنَّ الَّذِی یَأْکُلُ وَ یَشْرَبُ یَکُونُ لَهُ الْحَاجَهًُْ فَقَالَ عَرَقٌ یَفِیضُ مِثْلَ رِیحِ الْمِسْکِ فَإِذَا کَانَ ذَلِکَ ضَمَرَ لَهُ بَطْنُهُ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- مردی از اهل کتاب نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: «ای ابالقاسم! تو میپنداری که اهل بهشت میخورند و میآشامند»؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله)فرمود: «سوگند به آن که جانم در دست اوست! به هرکدام از آنها برابرِ صد مرد در خوردن و آشامیدن و آمیزش، توانایی داده شود». آن مرد گفت: «قطعاً کسی که میخورد و مینوشد نیاز به دفعکردن پیدا میکند [درصورتیکه بهشت پاکیزه است و آلودگی در آن وجود ندارد]»! حضرت فرمود: «[زائدات آنها] بهصورت قطرات عرق که چون مشک خوشبو است [از بدن آنها] جاری میشود و در نتیجه شکمشان فرو مینشیند».