آیه وَ الَّذينَ يُظاهِرُونَ مِنْ نِسائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِما قالُوا فَتَحْريرُ رَقَبَةٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَتَمَاسَّا ذلِكُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَ اللهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ [3]
و كسانى كه نسبت به زنان خود «ظهار» مىكنند، سپس از گفتهی خود باز مىگردند، بايد پيش از آميزش جنسى با يكديگر، بردهاى را آزاد كنند؛ اين چيزى است كه به آن اندرز داده مىشويد؛ و خداوند به آنچه انجام مىدهيد آگاه است.
الرّضا (علیه السلام)- إِنْ ظَاهَرْتَ فَهُوَ عَلَی وَجْهَیْنِ فَإِذَا قَالَ الرَّجُلُ لِامْرَأَتِهِ أَنْتِ عَلَیَّ کَظَهْرِ أُمِّی وَ سَکَتَ فَعَلَیْهِ الْکَفَّارَهًُْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یُجَامِعَ فَإِنْ جَامَعْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُکَفِّرَ لَزِمَتْکَ کَفَّارَهًٌْ أُخْرَی وَ مَتَی مَا جَامَعْتَ قَبْلَ أَنْ تُکَفِّرَ لَزِمَتْکَ کَفَّارَهًٌْ أُخْرَی فَإِنْ قَالَ هِیَ عَلَیْهِ کَظَهْرِ أُمِّهِ إِنْ فَعَلَ کَذَا وَ کَذَا أَوْ فَعَلَتْ کَذَا وَ کَذَا فَلَیْسَ عَلَیْهِ کَفَّارَهًٌْ حَتَّی یَفْعَلَ ذَلِکَ الشَّیْءَ وَ یُجَامِعُ إِلَی أَنْ یَفْعَلَ فَإِنْ فَعَلَ لَزِمَهُ الْکَفَّارَهًُْ وَ لَا یُجَامِعُ حَتَّی یُکَفِّرَ یَمِینَهُ وَ الْکَفَّارَهًُْ تَحْرِیرُ رَقَبَهًٍْ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیامُ شَهْرَیْنِ مُتَتابِعَیْنِ فَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعامُ سِتِّینَ مِسْکِیناً لِکُلِّ مِسْکِینٍ مُدٌّ فَإِنْ لَمْ یَجِدْ یَتَصَدَّقُ بِمَا یُطِیقُ فَإِنْ طَلَّقَهَا سَقَطَتْ عَنْهُ الْکَفَّارَهًُْ فَإِنْ رَاجَعَهَا لَزِمَتْهُ فَإِنْ تَرَکَهَا حَتَّی یَمْضِیَ أَجَلُهَا وَ تَزَوَّجَهَا رَجُلٌ آخَرُ ثُمَّ طَلَّقَهَا وَ أَرَادَ الْأَوَّلُ أَنْ یَتَزَوَّجَهَا لَمْ یَلْزَمْهُ الْکَفَّارَهًُْ.
امام رضا (علیه السلام)- اگر ظهار کردی، ظهار بر دوگونه است، یک نوع آن، هنگامی است که مرد به همسرش بگوید رابطهی من با تو مثل رابطهام با مادرم است و سپس ساکت شود و ادامه ندهد. دراینصورت، قبل از آنکه به همسرش بازگردد و همخواب شود باید کفّاره بدهد امّا اگر دراینصورت و بدون آنکه کفّاره بدهی، با همسرت همخوابی کردی، یک کفّارهی دیگر نیز برتو واجب میشود و این قاعدهی کلّی است و هرگاه قبل از پرداخت کفّاره، همخوابی شود [هر تعداد که تکرار شود، به ازای هربار] یک کفّارهی دیگر واجب میشود. امّا نوع دیگر آن است که بگوید رابطهی آن زن با من مثل رابطهام با مادرم است اگر من فلان کار را بکنم یا اگر او فلان کار را بکند، دراینصورت، اگر شرط محقّق نشود و آن کار را انجام ندهد، کفّارهای بر او واجب نیست و تا وقتیکه آن کار انجام نشده میتواند با او همخوابگی کند. امّا اگر آن کار را انجام داد، پرداخت کفّاره بر او واجب میشود و تا وقتیکه کفّارهی قسمش را نداده نباید با او همخوابی کند، کفّارهی او نیز، همان آزادکردن بنده است؛ طبق این آیه که میفرماید: فَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعامُ سِتِّینَ مِسْکیناً به این نحو که بهازای هر مسکین یک مد طعام بدهد و اگر مسکینی پیدا نکرد، هرچقدر در توانش است صدقه بدهد. امّا اگر او را طلاق بدهد، کفّاره از دوش او برداشته خواهد شد، امّا اگر بخواهد به آن زن رجوع کند [و مجدّداً با او ازدواج کند] کفّاره بر او واجب خواهد شد. امّا اگر آن زن را ترک کرد و طلاق داد و عدّهی آن زن گذشت و با مردی دیگر ازدواج کرد و از او نیز طلاق گرفت و مجدّداً قصد ازدواج با همسر اوّلش را کرد، دراینصورت کفّاره واجب نیست.
الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی حَدِیثِ الظِّهَارِ قَالَ: وَ نَدِمَ الرَّجُلُ عَلَی مَا قَالَ لِامْرَأَتِهِ وَ کَرِهَ اللَّهُ ذَلِکَ لِلْمُؤْمِنِینَ بَعْدُ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ الَّذِینَ یُظاهِرُونَ مِنْ نِسائِهِمْ ثُمَّ یَعُودُونَ لِما قالُوا یَعْنِی مَا قَالَ الرَّجُلُ الْأَوَّلُ لِامْرَأَتِهِ أَنْتِ عَلَیَّ کَظَهْرِ أُمِّی قَالَ فَمَنْ قَالَهَا بَعْدَ مَا عَفَا اللَّهُ وَ غَفَرَ لِلرَّجُلِ الْأَوَّلِ فَإِنَّ عَلَیْهِ فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا یَعْنِی مُجَامَعَتَهَا ذلِکُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَ اللهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیامُ شَهْرَیْنِ مُتَتابِعَیْنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا فَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعامُ سِتِّینَ مِسْکِیناً فَجَعَلَ اللَّهُ عُقُوبَهًَْ مَنْ ظَاهَرَ بَعْدَ النَّهْیِ هَذَا.
امام باقر (علیه السلام)- امام باقر (علیه السلام) دربارهی اظهار فرمود: «مرد درحالیکه به خاطر آنچه به همسرش گفته بود، احساس پشیمانی میکرد، رفت. خداوند از آن پس این کار را از مؤمنان ناپسند دانست و این آیه را نازل کرد: و الذِینَ یُظَاهِرُونَ مِن نِّسَائِهِمْ ثُمَّ یَعُودُونَ لمَا قَالوا یعنی آنچه که آن مرد به همسرش گفت: «تو همچون مادرم بر من حرام هستی». فرمود: «هرکس پس از عفو و آمرزش خداوند [نسبت به مرد اوّل] چنین گوید، فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مِّن قَبْل أَن یَتَمَاسَّا یعنی قبل از همبسترشدن با او ذَلکُمْ تُوعَظُونَ بِهِ و اللهُ بِمَا تَعْمَلونَ خَبِیرٌ* فَمَن لمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ مِن قَبْل أَن یَتَمَاسَّا فَمَن لمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّینَ مِسْکِینًا پس خداوند پس از نهی از ظهار، این مجازات را عقوبت ظهارکنندگان قرار داد».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ جَمِیلِبْنِدَرَّاجٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) الرَّجُلُ یَقُولُ لِامْرَأَتِهِ أَنْتِ عَلَیَّ کَظَهْرِ عَمَّتِهِ أَوْ خَالَتِهِ قَالَ هُوَ الظِّهَارُ قَالَ وَ سَأَلْنَاهُ عَنِ الظِّهَارِ مَتَی یَقَعُ عَلَی صَاحِبِهِ الْکَفَّارَهًُْ فَقَالَ إِذَا أَرَادَ أَنْ یُوَاقِعَ امْرَأَتَهُ قُلْتُ فَإِنْ طَلَّقَهَا قَبْلَ أَنْ یُوَاقِعَهَا أَعَلَیْهِ کَفَّارَهًٌْ قَالَ لَا سَقَطَتْ عَنْهُ الْکَفَّارَهًْ.
امام صادق (علیه السلام)- جمیلبندرّاج گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «مردی به همسرش میگوید: «تو بر من همچون پشت عمّه یا خالهی من هستی. دراینصورت، حکم آن چیست»؟ فرمود: «این، ظهار است». از آن حضرت پرسیدیم: «اگر شخصی ظهار کند، چه زمانی باید کفّاره بدهد»؟ فرمود: «هر وقت بخواهد با همسرش همبستر شود». گفتم: «اگر پیش از همبسترشدن، او را طلاق دهد، آیا کفّاره دارد»؟ فرمود: «کفّاره از او ساقط میشود».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فِی حَدِیثِ الظِّهَارِ قَالَ ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ الْکَفَّارَهًَْ فِی ذَلِکَ فَقَالَ وَ الَّذِینَ یُظاهِرُونَ مِنْ نِسائِهِمْ ثُمَّ یَعُودُونَ لِما قالُوا فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا ذلِکُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَ اللهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیامُ شَهْرَیْنِ مُتَتابِعَیْنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا فَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعامُ سِتِّینَ مِسْکِیناً.
امام صادق (علیه السلام)- از امام صادق (علیه السلام) در باب حکم ظهار روایت شده که فرمود: «خداوند در ادامهی آیات، حکم کفّارهی ظهار را فرموده و بیان کرده: وَ الَّذِینَ یُظاهِرُونَ مِنْ نِسائِهِمْ ثُمَّ یَعُودُونَ لِما قالُوا فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا ذلِکُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَ اللهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیامُ شَهْرَیْنِ مُتَتابِعَیْنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا فَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعامُ سِتِّینَ مِسْکِیناً.
أمیرالمومنین (علیه السلام)- لَیْسَ فِی الْأَمَهًِْ ظِهَارٌ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ الَّذِینَ یُظاهِرُونَ مِنْ نِسائِهِمْ وَ الْأَمَهًُْ لَیْسَتْ بِزَوْجَهًٍْ.
امام علی (علیه السلام)- ظهار در مورد کنیز معنا ندارد؛ زیرا خداوند فرموده است وَ الَّذینَ یُظاهِرُونَ مِنْ نِسائِهِمْ و این درحالی است که کنیز در حکم همسر نیست.
أمیرالمومنین (علیه السلام)- قَالَ إِنَّ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) قَال ... فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا یَعْنِی مُجَامَعَتَهَا ذلِکُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَ اللهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ.
امام علی (علیه السلام)- فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مِّن قَبْل أَن یَتَمَاسَّا یعنی قبل از همبسترشدن با او. ذَلکُمْ تُوعَظُونَ بِهِ و اللهُ بِمَا تَعْمَلونَ خَبِیرٌ.