آیه ۱۴ - سوره ملک

آیه أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطيفُ الْخَبيرُ [14]

آيا آن كسى كه موجودات را آفريده از حال آن‌ها آگاه نيست؟! در‌حالى‌كه او [از اسرار دقيق] باخبر و آگاه است.

۱
(ملک/ ۱۴)

الکاظم (علیه السلام)- عَنِ الْفَتْحِ‌بْنِ‌یَزِیدَ الْجُرْجَانِیِّ عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ (علیه السلام) قَالَ: یَا فَتْحُ إِنَّمَا قُلْنَا اللَّطِیفُ لِلْخَلْقِ اللَّطِیفِ وَ لِعِلْمِهِ بِالشَّیْءِ اللَّطِیفِ أَ وَ لَا تَرَی وَفَّقَکَ اللَّهُ وَ ثَبَّتَکَ إِلَی أَثَرِ صُنْعِهِ فِی النَّبَاتِ اللَّطِیفِ وَ غَیْرِ اللَّطِیفِ وَ مِنَ الْخَلْقِ اللَّطِیفِ وَ مِنَ الْحَیَوَانِ الصِّغَارِ وَ مِنَ الْبَعُوضِ وَ الْجِرْجِسِ وَ مَا هُوَ أَصْغَرُ مِنْهَا مَا لَا یَکَادُ تَسْتَبِینُهُ الْعُیُونُ بَلْ لَا یَکَادُ یُسْتَبَانُ لِصِغَرِهِ الذَّکَرُ مِنَ الْأُنْثَی وَ الْحَدَثُ الْمَوْلُودُ مِنَ الْقَدِیمِ فَلَمَّا رَأَیْنَا صِغَرَ ذَلِکَ فِی لُطْفِهِ وَ اهْتِدَاءَهُ لِلسِّفَادِ وَ الْهَرَبَ مِنَ الْمَوْتِ وَ الْجَمْعَ لِمَا یُصْلِحُهُ وَ مَا فِی لُجَجِ الْبِحَارِ وَ مَا فِی لِحَاءِ الْأَشْجَارِ وَ الْمَفَاوِزِ وَ الْقِفَارِ وَ إِفْهَامَ بَعْضِهَا عَنْ بَعْضٍ مَنْطِقَهَا وَ مَا یَفْهَمُ بِهِ أَوْلَادُهَا عَنْهَا وَ نَقْلَهَا الْغِذَاءَ إِلَیْهَا ثُمَّ تَأْلِیفَ أَلْوَانِهَا حُمْرَهًْ مَعَ صُفْرَهًْ وَ بَیَاضٍ مَعَ حُمْرَهًْ وَ أَنَّهُ مَا لَا تَکَادُ عُیُونُنَا تَسْتَبِینُهُ لِدَمَامَهًْ خَلْقِهَا لَا تَرَاهُ عُیُونُنَا وَ لَا تَلْمِسُهُ أَیْدِینَا عَلِمْنَا أَنَّ خَالِقَ هَذَا الْخَلْقِ لَطِیفٌ لَطُفَ بِخَلْقِ مَا سَمَّیْنَاهُ بِلَا عِلَاجٍ وَ لَا أَدَاهًْ وَ لَا آلَهًْ وَ أَنَّ کُلَّ صَانِعِ شَیْءٍ فَمِنْ شَیْءٍ صَنَعَ وَ اللَّهُ الْخَالِقُ اللَّطِیفُ الْجَلِیلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لَا مِنْ شَیْءٍ.

امام کاظم (علیه السلام)- فتح‌بن‌یزید جرجانی از امام کاظم (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: ... ای فتح! او را لطیف می‌نامیم، به‌جهت آفریدگان لطیف و ظریف وی، و به جهت علم و دانش وی به چیزهای لطیف و ظریف. خداوند تو را توفیق دهد و ثابت قدم نماید. مگر آثار صنع او را در گیاهان ظریف و غیر ظریف ملاحظه نکردهای، و هم‌چنین در آفریدگان لطیف و ظریف از جمله حیوانات کوچکی چون انواع پشه و آنچه از آن کوچک‌تر باشد، به‌طوری که به زحمت می‌توان آن را با چشم مجرّد دید و به دلیل حجم کوچک‌شان، به سختی می‌توان نر را از ماده تشخیص داد و نوزاد تازه به دنیا آمده را از بزرگ‌تر آن تمییز داد؟ آن زمان‌که کوچکی و لطافت و ظرافتشان را می‌بینیم، و اینکه چگونه نر این حیوانات نزد ماده‌ها می‌رود و از مرگ فرار می‌کند و آنچه به کار او آید را از اعماق دریا و از زیر پوست درختان و صحراها و مناطق خالی از سَکَنه گرد میآورد و اینکه چگونه سخن همدیگر را میفهمند و با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و چگونه بچّههای آنان منظورشان را درک میکنند و چگونه غذا را نزد بچّههای خود میبرند. ترکیب رنگ‌های آن‌ها که قرمز با زرد و سفید با قرمز ترکیب میشود نیز قابل توجّه است و اینکه میتوان گفت چشم مجرّد نمی‌تواند تمامی آفرینش آن‌ها را درک کند، بلکه چشم ما نمی‌تواند آن را ببیند و دست ما نمیتواند آن را لمس کند. وقتی به اینها فکر میکنیم، آنگاه درمی‌یابیم که آفریدگار این آفریده‌های لطیف و ظریف، لطیف است و در آفرینش آنچه ذکر کردیم، لطافت به خرج داده است، بی‌آنکه از ابزار یا دستگاه و وسیلهای استفاده کرده و یا پردازش کند. این درحالی است که آفریننده هرچیزی، آن چیز را به‌وسیله‌ی چیزی دیگر به وجود می‌آورد، درحالی‌که خداوند خالق لطیف، از «هیچ» ساخت و آفرید و به وجود آورد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۴۶
الکافی، ج۱، ص۱۱۹/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(ملک/ ۱۴)

الرّضا (علیه السلام)- وَ أَمَّا الْخَبِیرُ فَالَّذِی لَا یَعْزُبُ عَنْهُ شَیْءٌ وَ لَا یَفُوتُهُ لَیْسَ لِلتَّجْرِبَهًْ وَ لَا لِلِاعْتِبَارِ بِالْأَشْیَاءِ فَعِنْدَ التَّجْرِبَهًْ وَ الِاعْتِبَارِ عِلْمَانِ وَ لَوْ لَا هُمَا مَا عُلِمَ لِأَنَّ مَنْ کَانَ کَذَلِکَ کَانَ جَاهِلًا وَ اللَّهُ لَمْ یَزَلْ خَبِیراً بِمَا یَخْلُقُ وَ الْخَبِیرُ مِنَ النَّاسِ الْمُسْتَخْبِرُ عَنْ جَهْلٍ الْمُتَعَلِّمُ فَقَدْ جَمَعَنَا الِاسْمُ وَ اخْتَلَفَ الْمَعْنَی.

امام رضا (علیه السلام)- امّا الخَبیرُ در میان مردم کسی است که از روی جهل و نادانی طالبی که در جستجوی علم است، به‌دنبال علم میرود؛ پس این دو واژه در اسم اشتراک دارند، ولی در معنا متفاوتند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۴۸
الکافی، ج۱، ص۱۲۲/ نورالثقلین/ البرهان
بیشتر