آیه ۲۷ - سوره مطففین

آیه وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنيمٍ [27]

اين شراب [طهور] آميخته با «تسنيم» است.

۱
(مطففین/ ۲۷)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ أَبِی‌حَمْزَهًَْ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ‌بْنِ‌الْحُسَیْنِ (علیه السلام) عَنْ جَابِرِ‌بْنِ‌عَبْدِ اللَّهِ (عَنِ النَّبِیِّ (قَالَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِیمٍ قَالَ هُوَ أَشْرَفُ شَرَابٍ فِی الْجَنَّهًِْ یَشْرَبُهُ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ آلُ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ هُمُ الْمُقَرَّبُونَ السَّابِقُونَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٌّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ الْأَئِمَّهًُْ وَ فَاطِمَهًُْ وَ خَدِیجَهًُْ (علیهم السلام) الَّذِینَ اتَّبَعَتْهُمْ بِإِیمَانٍ لِیَتَسَنَّمَ عَلَیْهِمْ مِنْ أَعَالِی دُورِهِمْ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- جابربن‌عبداللَّه از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره‌ی آیه: وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِیمٍ نقل کرد فرمود: عالیترین آشامیدنی است که در بهشت وجود دارد که محمّد آل محمّد (صلی الله علیه و آله) از آن می‌نوشند هم آن‌ها مقرّبین و سابقون هستند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) و خدیجه و فرزندان آن‌ها که از نظر ایمان پیروانشان بوده‌اند این نهر از بلندی‌های قصر بهشتی آن‌ها فرومی‌ریزد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۷۲
بحارالأنوار، ج۸، ص۱۵۰/ القمی، ج۲، ص۴۱۱؛ «بالتفاوت»/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۵۳؛ «اتبعوهم» بدل «اتبعتهم» و «تسنم» بدل «لیتسنم»/ شواهدالتنزیل، ج۲، ص۴۲۵/ نورالثقلین؛ «بتفاوت»/ البرهان
۲
(مطففین/ ۲۷)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ جَابِرِ‌بْنِ‌عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ (قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) جَالِساً إِذْ أَقْبَلَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) فَأَدْنَاهُ وَ مَسَحَ وَجْهَهُ بِبُرْدَتِهِ وَ قَالَ یَا أَبَا الْحَسَنِ أَ لَا أُبَشِّرُکَ بِمَا بَشَّرَنِی بِهِ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام)؟ قَالَ بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنَّ فِی الْجَنَّهًِْ عَیْناً یُقَالُ لَهَا تَسْنِیمٌ یَخْرُجُ مِنْهَا نَهْرَانِ لَوْ أَنَّ بِهِمَا سُفُنَ الدُّنْیَا بُحِرَتْ وَ عَلَی شَاطِئِ التَّسْنِیمِ أَشْجَارٌ {قُضْبَانُهَا} مِنَ اللُّؤْلُؤِ وَ الْمَرْجَانِ {الرَّطْبِ} وَ حَشِیشُهَا مِنَ الزَّعْفَرَانِ عَلَی حَافَتَیْهِمَا کَرَاسِیُ مِنْ نُورٍ عَلَیْهَا أُنَاسٌ جُلُوسٌ مَکْتُوبٌ عَلَی جِبَاهِهِمْ بِالنُّورِ هَؤُلَاءِ الْمُؤْمِنُونَ هَؤُلَاءِ مُحِبُّو عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی طَالِب (علیه السلام).

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- از جابربن‌عبد الله انصاری نقل شده است: نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) نشسته بودم که علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) وارد شد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وی را به خویش نزدیک گردانید و صورت او را با جامه خویش پاک کرد و فرمود: «ای اباالحسن (علیه السلام)! نمی‌خواهی به تو بشارت دهم آنچه را که جبرئیل به من بشارت داده است»؟ عرض کرد: «آری، ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)»! فرمود: «در بهشت، چشمه‌ای است که به آن تسنیم گفته می‌شود، که دو رود از آن جاری می‌شوند که اگر کشتی‌های دنیا را در آن رودها بگذارند، به حرکت درمیآیند. بر کناره‌های تسنیم، درختانی وجود دارد که شاخه‌های آن از مروارید و مرجان تازه و علف آن از زعفران است. بر کناره‌های آن، صندلی‌هایی از جنس نور وجود دارد و بر آن‌ها مردمانی نشسته‌اند که بر پیشانی آن‌ها با نور نوشته شده است: اینان مؤمنان هستند، اینان دوستداران علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) هستند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۷۴
مایهًْ منقبه، ص۵۶/ البرهان
۳
(مطففین/ ۲۷)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ (رحمة الله علیه) وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ تَسْنِیم فَقَالَ: هَذَا مِمَّا یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُن.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- میمون‌بن‌مهران از ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه) روایت میکند که از او درباره‌ی تسنیم سؤال شد و او گفت: «تسنیم همان است که خداوند عزّوجلّ میفرماید: هیچ‌کس نمی‌داند چه پاداش‌های مهمّی که مایه‌ی روشنی چشم‌هاست برای آن‌ها نهفته شده. (سجده/۱۷)

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۷۴
مجمع البحرین، ج۶، ص۹۲
بیشتر