آیه ۴ - سوره معارج

آیه تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ في يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسينَ أَلْفَ سَنَةٍ [4]

فرشتگان و روح [آن فرشته‌ی مقرّب خداوند] به‌سوي او عروج مي‌كنند در روزي كه مقدارش پنجاه هزار سال است.

فرشتگان و روح [آن فرشته‌ی مقرّب خداوند] به‌سوی او عروج می‌کنند

۱ -۱
(معارج/ ۴)

السّجّاد (علیه السلام)- ... إِنَّ الْکَعْبَهًَْ بَیْتُ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ بَیْتَ اللَّهِ فَقَدْ قَصَدَ إِلَی اللَّهِ وَ الْمَسَاجِدَ بُیُوتُ اللَّهِ فَمَنْ سَعَی إِلَیْهَا فَقَدْ سَعَی إِلَی اللَّهِ وَ قَصَدَ إِلَیْهِ وَ الْمُصَلِّی مَادَامَ فِی صَلَاتِهِ فَهُوَ وَاقِفٌ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَإِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بِقَاعاً فِی سَمَاوَاتِهِ فَمَنْ عُرِجَ بِهِ إِلَی بُقْعَهًٍْ مِنْهَا فَقَدْ عُرِجَ بِهِ إِلَیْهِ أَ لَا تَسْمَعُ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْه.

امام سجاد (علیه السلام)- [در خطاب به زیدبن‌علی (علیه السلام)] ... به‌راستی کعبه خانه‌ی خداست. هرکس حج خانه کند، قصد خدا کرده است. مساجد خانه‌های خدا هستند؛ هرکس بدان‌ها شتابد به‌سوی خدا شتافته و قصد او کرده است. نمازگزار تا در نماز است در پیشگاه خدا ایستاده است. اهل موقف عرفات در پیشگاه خدا ایستاده‌اند؛ خدای تبارک‌وتعالی در آسمان‌های خود بقعه‌هایی دارد که هرکس به یکی از آن‌ها صعود کند، به‌سوی خدا صعود کرده، مگر سخن خدای عزّوجلّ را نشنیده‌ای که می‌فرماید: تَعْرُجُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْه.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۸
من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۱۹۸/ بحارالأنوار، ج۳، ص۳۲۰/ الأمالی للصدوق، ص۴۵۸/ التوحید، ص۱۷۶/ علل الشرایع، ج۱، ص۱۳۲
۱ -۲
(معارج/ ۴)

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِی صُبْحِ لَیْلَهًِْ الْقَدْرِ إِلَیْهِ مِنْ عِنْدِ النَّبِیِّ وَ الْوَصِیِّ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- فرشتگان و روح [آن فرشته‌ی مقرّب خداوند] در صبح شب قدر از نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) و جانشین وی (علی (علیه السلام)) به‌سوی او عروج می‌کنند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۸
بحارالأنوار، ج۹۴، ص۱۳/ القمی، ج۲، ص۳۸۵

در روزی که مقدارش پنجاه هزار سال است

۲ -۱
(معارج/ ۴)

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- فی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسینَ أَلْفَ سَنَةٍ قَالَ: فِی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ خَمْسُونَ مَوْقِفاً کُلُّ مَوْقِفٍ أَلْفُ سَنَهًٍْ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ؛ در روز قیامت پنجاه جایگاه وجود دارد، که مدّت هر جایگاه هزار سال است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۸
القمی، ج۲، ص۳۸۶/ البرهان
۲ -۲
(معارج/ ۴)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله): ... إِنَّهُ سُرِیَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی مَسِیرَهًَْ شَهْرٍ وَ عُرِجَ بِهِ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ مَسِیرَهًَْ خَمْسِینَ أَلْفَ عَامٍ فِی أَقَلَّ مِنْ ثُلُثِ لَیْلَهًٍْ حَتَّی انْتَهَی إِلَی سَاقِ الْعَرْش.

امام علی (علیه السلام)- پیامبر (صلی الله علیه و آله) مسیر یک ماه راه از مسجد الحرام به مسجد الأقصی سیر داده شد، و از آنجا در ملکوت آسمان‌ها مسیر پنجاه‌هزار سال را عروج داده شد، و این همه در کمتر از یک سوّم شب بود، تا اینکه به ساق عرش رسید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۸
الإحتجاج، ج۱، ص۲۲۰
۲ -۳
(معارج/ ۴)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ حَفْصِ‌بْنِ‌غِیَاثٍ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) أَلَا فَحَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا فَإِنَّ أَمْکِنَهًَْ الْقِیَامَهًِْ خَمْسُونَ مَوْقِفاً کُلُّ مَوْقِفٍ مُقَامُ أَلْفِ سَنَهًٍْ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ.

امام صادق (علیه السلام)- حفص‌بن‌غیاث گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «آگاه باشید! و خود به حساب خویشتن برسید پیش از آنکه مورد حسابرسی قرار گیرید که بازداشتگاه‌ها و مواقف قیامت [جهت حسابرسی اعمال] پنجاه جایگاه است که هر موقفی و بازداشتگاهی هزار سال است. سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمود: فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَة».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۰
مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۱۵۵/ بحارالأنوار، ج۷، ص۱۲۶؛ «امکنهًْ» محذوف و «تعدون» زیادهًْ/ بحارالأنوار، ج۷، ص۱۲۷؛ «الا فحاسبوا ... أمکنهًْ» و «ثم تلا ... الف سنهًْ» محذوف/ الأمالی للمفید، ص۳۲۹/ القمی، ج۲، ص۳۸۶/ مجموعهًْورام، ج۲، ص۱۴۵
۲ -۴
(معارج/ ۴)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌مَعْمَرٍ‌السَّعْدَانِی أَنَّ رَجُلًا أَتَی أَمِیرَ‌الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ‌بْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) فَقَالَ یَا أَمِیرَ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) إِنِّی قَدْ شَکَکْتُ فِی کِتَابِ اللَّهِ الْمُنْزَلِ قَالَ لَهُ عَلِیٌّ (علیه السلام) ثَکِلَتْکَ أُمُّکَ وَ کَیْفَ شَکَکْتَ فِی کِتَابِ اللَّهِ الْمُنْزَلِ قَالَ لِأَنِّی وَجَدْتُ الْکِتَابَ یُکَذِّبُ بَعْضُهُ بَعْضاً فَکَیْفَ لَا أَشُکُّ فِیهِ فَقَالَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) إِنَّ کِتَابَ اللَّهِ لَیُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ لَا یُکَذِّبُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ لَکِنَّکَ لَمْ تُرْزَقْ عَقْلًا تَنْتَفِعُ بِهِ فَهَاتِ مَا شَکَکْتَ فِیهِ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ قَالَ لَهُ الرَّجُلُ إِنِّی وَجَدْتُ اللَّهَ یَقُول ... یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً وَ قَالَ وَ قَدِ اسْتَنْطَقُوا فَقَالُوا وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ وَ قَالَ ثُمَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً وَ قَالَ إِنَّ ذلِکَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ وَ قَالَ لا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ وَ قَدْ قَدَّمْتُ إِلَیْکُمْ بِالْوَعِیدِ وَ قَالَ الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلی أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ فَمَرَّهًًْ یُخْبِرُ أَنَّهُمْ یَتَکَلَّمُونَ وَ مَرَّهًًْ أَنَّهُمْ لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً وَ مَرَّهًًْ یُخْبِرُ أَنَّ الْخَلْقَ لَا یَنْطِقُونَ وَ یَقُولُ عَنْ مَقَالَتِهِمْ وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ وَ مَرَّهًًْ یُخْبِرُ أَنَّهُمْ یَخْتَصِمُونَ فَأَنَّی ذَلِکَ یَا أَمِیرَ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ کَیْفَ لَا أَشُکُّ فِیمَا تَسْمَعُ ... قال (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا لا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً وَ قَوْلُهُ وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ وَ قَوْلُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ وَ یَلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً وَ قَوْلُهُ إِنَّ ذلِکَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ وَ قَوْلُهُ لا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ وَ قَدْ قَدَّمْتُ إِلَیْکُمْ بِالْوَعِیدِ وَ قَوْلُهُ الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلی أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ فَإِنَّ ذَلِکَ فِی مَوَاطِنَ غَیْرِ وَاحِدٍ مِنْ مَوَاطِنِ ذَلِکَ الْیَوْمِ الَّذِی کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ یَجْمَعُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الْخَلَائِقَ یَوْمَئِذٍ فِی مَوَاطِنَ یَتَفَرَّقُونَ وَ یُکَلِّمُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ یَسْتَغْفِرُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ أُولَئِکَ الَّذِینَ کَانَ مِنْهُمُ الطَّاعَهًُْ فِی دَارِ الدُّنْیَا مِنَ الرُّؤَسَاءِ وَ الْأَتْبَاع.

امام علی (علیه السلام)- از ابومَعمَر سَعدانی روایت شده است: مردی خدمت حضرت امام علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) رسید و گفت: «ای امیر مؤمنان (علیه السلام)! من در کتاب نازل شده‌ی خداوند شک کردهام». حضرت (علیه السلام) به او فرمود: «مادرت سوگوارت باد! چگونه در کتاب نازل شده‌ی خداوند شک کردهای»؟! عرض کرد: «به خاطر اینکه دیدهام آیات کتاب خدا یکدیگر را تکذیب میکنند، چگونه در آن شک نکنم»؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: «آیات کتاب خدا یکدیگر را تصدیق میکنند و هرگز تکذیب نمیکنند، امّا خِرَدی قسمت تو نشده است که از آن بهره جویی. حال بگو آنچه را که در کتاب خداوند عزّوجلّ بدان شک کردهای». آن مرد عرض کرد: «یافته‌ام که خداوند می‌فرماید: ... روزی که «روح» و «ملائکه» در یک صف می‌ایستند و هیچ‌یک، جز به اذن خداوند رحمان، سخن نمی‌گویند، و [آنگاه که می‌گویند] درست می‌گویند!. (نبأ/۳۸) و چون آنان را به سخن در آوردند، گفتند: به خداوندی که پروردگار ماست سوگند که ما مشرک نبودیم!. (انعام/۲۳) و روز قیامت از یکدیگر بیزاری می‌جویید و یکدیگر را لعن می‌کنید. (عنکبوت/۲۵) و این یک واقعیت است گفتگوهای خصمانه دوزخیان!. (ص/۶۴) و نزد من جدال و مخاصمه نکنید من پیشتر به شما هشدار داده‌ام [و اتمام حجّت کرده‌ام]!. (ق/۲۸) و امروز بر دهانشان مُهر می‌نهیم، و دست‌هایشان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان کارهایی را که انجام می‌دادند شهادت می‌دهند!. (یس/۶۵) یک بار خبر میدهد که آنان سخن میگویند و بار دیگر خبر میدهد جز به اذن خداوند رحمان، سخن نمی‌گویند، و [آنگاه که می‌گویند] درست می‌گویند!. (نبأ/۳۸) و بار دیگر خبر میدهد که آفریدگان زبان نمیگشایند، حال آنکه از قول آنان میفرماید: به خداوندی که پروردگار ماست سوگند که ما مشرک نبودیم. (انعام/۲۳) و بار دیگر خبر میدهد که آنان جدل میکنند، چگونه این ممکن است ای امیرالمؤمنین؟! و چگونه در آنچه شنیدی شک نکنم»؟ ... حضرت (علیه السلام) فرمود: و امّا کلام حق تعالی: روزی که «روح» و «ملائکه» در یک صف می‌ایستند و هیچ‌یک، جز به اذن خداوند رحمان، سخن نمی‌گویند، و [آنگاه که می‌گویند] درست می‌گویند!. (نبأ/۳۸) و قول آن جناب: وَ اللهِ رَبِّنا ما کُنَّا مُشْرِکِینَ؛ به خداوندی که پروردگار ماست سوگند که ما مشرک نبودیم. (انعام/۲۳) و روز قیامت از یکدیگر بیزاری می‌جویید و یکدیگر را لعن می‌کنید. (عنکبوت/۲۵) و این یک واقعیت است گفتگوهای خصمانه دوزخیان!. (ص/۶۴) و نزد من جدال و مخاصمه نکنید من پیشتر به شما هشدار داده‌ام [و اتمام حجّت کرده‌ام]!. (ق/۲۸) و امروز بر دهانشان مُهر می‌نهیم، و دست‌هایشان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان کارهایی را که انجام می‌دادند شهادت می‌دهند!. (یس/۶۵) این‌ها هریک در جایگاهی از جایگاههای آن روزی است که پنجاه‌هزار سال به درازا میکشد. خداوند عزّ‌وجلّ در آن روز آفریدگان را درحالی‌که پراکندهاند، در جایگاهی جمع میآورد و آنان با یکدیگر سخن میگویند و برای یکدیگر آمرزش میطلبند؛ اینان کسانی هستند که در سرای دنیا از سران و پیشروان خود فرمان بردهاند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۰
بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۳۲/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۳۸؛ «و اما قوله ... یتفرقون» محذوف/ نورالثقلین
۲ -۵
(معارج/ ۴)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- أبُو سَعِیدٍ الْخُدْرِیُّ قَالَ: قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَطْوَلَ هَذَا الْیَوْمَ فَقَالَ وَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ إِنَّهُ لَیُخَفَّفُ عَلَی الْمُؤْمِنِ حَتَّی یَکُونَ أَخَفَّ عَلَیْهِ مِنْ صَلَاهًٍْ مَکْتُوبَهًٍْ یُصَلِّیهَا فِی الدُّنْیَا.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ابوسعید خدری گوید: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پرسیده شد: «مدّت آن روز چقدر است»؟ فرمود: «سوگند به آن کسی که جان محمّد (صلی الله علیه و آله) در اختیار اوست، آن روز بر مؤمن خیلی سبک و کوتاه است، به‌طوری که آن روز برای مؤمن از خواندن نماز واجبش در دنیا سبک‌تر و کوتاه‌تر است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۲
بحارالأنوار، ج۷، ص۱۲۳/ نورالثقلین/ البرهان
۲ -۶
(معارج/ ۴)

الصّادق (علیه السلام)- لَوْ وَلِیَ الْحِسَابَ غَیْرُ اللَّهِ لَمَکَثُوا فِیهِ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَهًٍْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَفْرُغُوا وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ یَفْرُغُ مِنْ ذَلِکَ فِی سَاعَهًْ.

امام صادق (علیه السلام)- اگر حساب روز قیامت به کسی غیر از خدا سپرده می‌شد، پنجاه‌هزار سال طول میکشید که این کار انجام پذیرد، درحالی‌که خداوند سبحان این امر را در یک ساعت انجام می‌دهد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۲
بحارالأنوار، ج۷، ص۱۲۳/ نورالثقلین/ البرهان
۲ -۷
(معارج/ ۴)

الصّادق (علیه السلام)- لَا یَنْتَصِفُ ذَلِکَ الْیَوْمُ حَتَّی یَقِیلَ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ فِی الْجَنَّهًِْ وَ أَهْلُ النَّارِ فِی النَّارِ.

امام صادق (علیه السلام)- آن روز از نیمه خواهد گذشت که اهل بهشت در بهشت پذیرفته می‌شوند و اهل جهنّم به جهنّم روانه می‌شوند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۲
نورالثقلین/ البرهان
بیشتر