آیه ۶۸ - سوره الرحمن

آیه فيهِما فاكِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ [68]

در آن‌ها ميوه‌هاى فراوان و درخت خرما و انار است.

در آن‌ها میوه‌های فراوان و درخت خرما [است]

۱ -۱
(الرحمن/ ۶۸)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَکَتَبَ إِلَی قَیْصَرَ مِنْ علی‌بن‌أبی‌طالب (علیه السلام) وَ أَمَّا سُؤَالُکَ عَنْ جَارِیَهًٍْ تَکُونُ فِی الدُّنْیَا لِأَخَوَیْنِ وَ فِی الْآخِرَهًِْ لِوَاحِدٍ فَتِلْکَ النَّخْلَهًُْ فِی الدُّنْیَا هِیَ لِمُؤْمِنٍ مِثْلِی وَ لِکَافِرٍ مِثْلُکَ وَ نَحْنُ مِنْ وُلْدِ آدَمَ (علیه السلام) وَ فِی الْآخِرَهًِْ لِلْمُسْلِمِ دُونَ الْکَافِرِ الْمُشْرِکِ وَ هِیَ فِی الْجَنَّهًِْ لَیْسَتْ فِی النَّارِ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ فِیهِما فاکِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ.

امام علی (علیه السلام)- نامه امام علی (علیه السلام) به قیصر: و امّا پرسش تو از جاریه‌ای که در دنیا برای دو برادر و در آخرت برای یکی بود؛ آن نخله‌ای است که در دنیا برای مؤمنی مانند من است و هم برای کافری مانند تو و ما همه فرزندان آدم (علیه السلام) هستیم و آن در آخرت برای مسلمانان است سوای مشرکان و آن در بهشت است در دوزخ نیست و گفته‌ی خدای تعالی است که فرموده: فِیهِما فاکِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۳۸
بحارالأنوار، ج۱۰، ص۶۲/ إرشادالقلوب، ج۲، ص۳۶۷

و انار

۲ -۱
(الرحمن/ ۶۸)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ الرُّمَّانُ مِنْ فَوَاکِهِ الْجَنَّهًِْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فِیهِما فاکِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ.

امام علی (علیه السلام)- انار از میوه‌های بهشت است که خدای عزّوجلّ فرموده: فِیهِما فاکِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۴۰
بحارالأنوار، ج۶۳، ص۱۵۶
۲ -۲
(الرحمن/ ۶۸)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- کُلُوا الرُّمَّانَ بِشَحْمِهِ فَإِنَّهُ دِبَاغٌ لِلْمَعِدَهًِْ وَ فِی کُلِّ حَبَّهًٍْ مِنْهَا إِذَا اسْتَقَرَّ فِی الْمَعِدَهًِْ حَیَاهًُْ الْقَلْبِ وَ إِنَارَهًٌْ لِلنَّفْسِ وَ تُمْرِضُ وَسْوَاسَ الشَّیْطَانِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً وَ الرُّمَّانُ مِنْ فَوَاکِهِ الْجَنَّهًِْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فِیهِما فاکِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ.

امام علی (علیه السلام)- انار را با پیه‌اش بخورید که نرم‌کننده‌ی معده است و هر دانه‌ای از انار که در معده جای گیرد موجب حیات قلب و روشنی جان است و وسوسه شیطان را تا چهل شب ناخوش می‌کند. و انار از میوه‌های بهشتی است و خداوند متعال فرموده است: فِیهِما فاکِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۴۰
وسایل الشیعهًْ، ج۸۷، ص۱۵۸/ طب الأیمهًْ (ع)، ص۱۳۴
۲ -۳
(الرحمن/ ۶۸)

الصّادق (علیه السلام)- خَمْسٌ مِنْ فَوَاکِهِ الْجَنَّهًِْ فِی الدُّنْیَا الرُّمَّانُ الْإِمْلِیسِیُّ وَ التُّفَّاحُ الشَّیْسَقَانُ وَ السَّفَرْجَلُ وَ الْعِنَبُ الرَّازِقِیُّ وَ الرُّطَبُ الْمُشَانُ.

امام صادق (علیه السلام)- پنج چیز از میوه‌های بهشت در این جهان هستند: انار ملس (إملیسی)، سیب شامی، به، انگور رازقی، و رطب مشان.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۴۰
الکافی، ج۶، ص۳۴۹/ نورالثقلین/ نورالثقلین
۲ -۴
(الرحمن/ ۶۸)

الصّادق (علیه السلام)- الْفَاکِهَهًُْ مِائَهًٌْ وَ عِشْرُونَ لَوْناً سَیِّدُهَا الرُّمَّانُ.

امام صادق (علیه السلام)- میوه صدو بیست نوع است و سرور همه آن ها، انار است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۴۰
الکافی، ج۶، ص۳۵۲/ نورالثقلین
۲ -۵
(الرحمن/ ۶۸)

الصّادق (علیه السلام)- مَا عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ ثَمَرَهًٌْ کَانَتْ أَحَبَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مِنَ الرُّمَّانِ وَ کَانَ وَ اللَّهِ إِذَا أَکَلَهَا أَحَبَّ أَنْ لَا یَشْرَکَهُ فِیهَا أَحَدٌ.

امام صادق (علیه السلام)- بر روی زمین میوه‌ای دوست داشتنی‌تر از انار در نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نبود و به خدا سوگند دوست داشت زمانی که انار می‌خورد کسی در آن با ایشان شریک نشود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۴۰
الکافی، ج۶، ص۳۵۲/ نورالثقلین
۲ -۶
(الرحمن/ ۶۸)

الصّادق (علیه السلام)- مَا مِنْ شَیْءٍ أُشَارَکُ فِیهِ أَبْغَضَ إِلَیَّ مِنَ الرُّمَّانِ وَ مَا مِنْ رُمَّانَهًٍْ إِلَّا وَ فِیهَا حَبَّهًٌْ مِنَ الْجَنَّهًِْ فَإِذَا أَکَلَهَا الْکَافِرُ بَعَثَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَیْهِ مَلَکاً فَانْتَزَعَهَا مِنْهُ.

امام صادق (علیه السلام)- نزد من، شریک شدن در هیچ چیز بدتر از شراکت در انار نیست. و هیچ اناری نیست مگر اینکه در آن دانه‌ای بهشتی وجود دارد. و چون کافر آن را بخورد خدا فرشته‌ای می‌فرستد تا آن دانه بهشتی را از آن برباید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۴۰
الکافی، ج۶، ص۳۵۳/ نورالثقلین
بیشتر