آیه ۹ - سوره فاطر

آیه وَ اللهُ الَّذي أَرْسَلَ الرِّياحَ فَتُثيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ [9]

خداوند كسى است كه بادها را فرستاد تا ابرهايى را به حركت در آورند؛ ما اين ابرها را به‌سوى زمين مرده‌اى رانديم و به‌وسيله‌ی آن، زمين را پس از مردنش زنده كرديم؛ رستاخيز نيز همين‌گونه است.

خداوند کسی است که بادها را فرستاد تا ابرهایی را به حرکت در آورند؛ ما این ابرها را به‌سوی زمین مرده‌ای راندیم

۱
(فاطر/ ۹)

أمیرالمومنین ( عَنِ ابْنِ‌الْعَزْرَمِیِّ رَفَعَهُ قَال: قَالَ امیرالمؤمنین (وَ سُئِلَ عَنِ السَّحَابِ أَیْنَ یَکُونُ قَالَ یَکُونُ عَلَی شَجَرٍ عَلَی کَثِیبٍ عَلَی شَاطِئِ الْبَحْرِ یَأْوِی إِلَیْهِ فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَنْ یُرْسِلَهُ أَرْسَلَ رِیحاً فَأَثَارَتْهُ وَ وَکَّلَ بِهِ مَلَائِکَهًًْ یَضْرِبُوهُ بِالْمَخَارِیقِ وَ هُوَ الْبَرْقُ فَیَرْتَفِعُ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَهًَْ اللهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلی بَلَدٍ مَیِّتٍ ... وَ الْمَلَکُ اسْمُهُ الرَّعْدُ.

امام علی ( ابن‌عزرمی در حدیث مرفوعی روایت می‌کند که از امیرالمؤمنین (پرسیدند: «ابرها کجا هستند»؟ فرمود: «بر درختی و روی تلّی در کنار دریا که در همان‌جا مأوا می‌کنند، و چون خداوند عزّوجلّ اراده کند که آن را به جایی روانه سازد بادی می‌فرستد تا آن را پراکنده کند و فرشتگانی را می‌گمارد تا آن‌ها را با تازیانه‌ها، بزنند و این همان برق است، و آن ابر به این ترتیب بالا می‌رود». و سپس این آیه را تلاوت فرمود: وَ اللهُ الَّذی أَرْسَلَ الرِّیاحَ فَتُثیرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلی بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها کَذلِکَ النُّشُورُ و نام این فرشته که ابر را می‌راند رعد است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۰
الکافی، ج۸، ص۲۱۸/ بحار الأنوار، ج۵۶، ص۳۸۲/ البرهان/ نورالثقلین؛ بتفاوت

و به‌وسیله‌ی آن، زمین را پس از مردنش زنده می‌کنیم رستاخیز نیز همین‌گونه است

۲ -۱
(فاطر/ ۹)

أمیرالمومنین ( وَ أَمَّا احْتِجَاجُهُ عَلَی الْمُلْحِدِینَ فِی دِینِهِ وَ کِتَابِهِ وَ رُسُلِهِ فَإِنَّ الْمُلْحِدِینَ أَقَرُّوا بِالْمَوْتِ وَ لَمْ یُقِرُّوا بِالْخَالِقِ فَأَقَرُّوا بِأَنَّهُمْ لَمْ یَکُونُوا ثُمَّ کَانُوا ... وَ قَالَ سُبْحَانَهُ وَ اللهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیاحَ إِلَی قَوْلِهِ کَذلِکَ النُّشُورُ فَهَذَا مِثَالٌ أَقَامَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُمْ بِهِ الْحُجَّهًَْ فِی إِثْبَاتِ الْبَعْثِ وَ النُّشُورِ بَعْدَ الْمَوْتِ.

امام علی ( امیرالمؤمنین (فرمود: اما احتجاج خدا علیه ملحدان در دین و کتاب و رسولان اوست. زیرا ملحدان به مرگ اقرار کردند امّا به خالق اقرار نکردند؛ پس اقرار کردند به اینکه نبودند و سپس هستی پیدا کردند ... و فرمود: وَ اللهُ الَّذی أَرْسَلَ الرِّیاحَ تا جمله کَذلِکَ النُّشُور. پس این مثالی است که خدای عزّوجلّ بر آن ملحدان درباره‌ی اثبات رستاخیز و نشور بعد از مرگ اقامه حجت نمود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۲
بحار الأنوار، ج۷، ص۴۳/ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۳۳؛ «و اما احتجاجه ... لم یکونوا ثم کانوا» محذوف/ نورالثقلین
بیشتر