آیه وَ ما ذلِكَ عَلَى اللهِ بِعَزيزٍ [17]
و اين براى خداوند مشكل نيست.
الصّادق ( اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تَمَلُّوا مِنَ الْخَیْرِ وَ لَا تَکْسَلُوا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ وَ رَسُولَهُ (غَنِیَّانِ عَنْکُمْ وَ عَنْ أَعْمَالِکُمْ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَ إِنَّمَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِلُطْفِهِ سَبَباً یُدْخِلُکُمْ بِهِ الْجَنَّهًْ.
امام صادق ( از خدا بپرهیزید و در کارهای خیر کسل نشوید زیرا که خدا و رسولش نیازی به شما و کردار شما ندارند و شما فقیران و نیازمندان بهسوی خدایید و همانا خدا اراده دارد وسیلهای فراهم کند که شما را وارد بهشت نماید.
الصّادق ( وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ. یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ. وَ رَبُّکَ الْغَنِیُّ ذُوالرَّحْمَةِ. وَ اللهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ وَ قَالَ عَبْدُ الْمَلِکِ بْنُ أَبِی الْعَوْجَاءِ لِلطَّاقِیِّ: أَ تَزْعُمُ أَنَّهُ غَنِیٌّ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: أَ یَکُونُ الْغَنِیُّ عِنْدَکَ فِی الْمَعْقُولِ فِی وَقْتٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ لَیْسَ عِنْدَهُ ذَهَبٌ وَ لَا فِضَّهًٌْ؟ قَالَ: إِنْ کَانَ غَنِیّاً مِنْ قِبَلِ ذَهَبِهِ وَ فِضَّتِهِ وَ تِجَارَتِهِ فَهَذَا کُلُّ مَا یَتَعَامَلُ النَّاسُ بِهِ مِنْهُ. فَأَیُّ الْقِیَاسِ أَکْثَرُ وَ أَوْلَی مِنْ أَنْ یُقَالَ: غَنِیَ مَنْ أَحْدَثَ الْغِنَی فَأَغْنَی بِهِ النَّاسَ قَبْلَ أَنْ یَکُونَ شَیْءٌ أَوْ مَنْ أَفَادَ مَالًا فِی هِبَهًٍْ أَوْ تِجَارَهًٍْ. فَقَالَ: هَذَا مِنْ کَلَامِ أَبِی عَبْدِاللهِ (.
امام صادق ( [در بیان بینیازی خداوند در قرآن آمده است:] و آن کس که کفران کند، [زیانی به خدا نمیرساند] چرا که خداوند بینیاز و ستوده است (لقمان/۱۲) ای مردم! شما [همگی] نیازمند به خدایید؛ تنها خداوند است که بینیاز و ستوده است. (فاطر/۱۵) و پروردگارت بینیاز و مهربان است. (انعام/۱۳۳) خداوند بینیاز است و شما همه نیازمندید. (محمّد/۳۸) عبدالملکبن ابیالعوجاء به «طاقی» گفت: «آیا گمان میکنی که خداوند بینیاز است»؟ طاقی گفت: «بله». گفت: «آیا به نظر تو بینیاز بودن فردی که در زمانی از زمانها نزد او طلا و نقرهای نبوده درست است»؟ طاقی گفت: «اگر از ناحیهی طلا، نقره و تجارتش بینیاز باشد؛ اینها همه چیزهایی هستند که مردم از ناحیهی او، با آن معامله میکنند؛ پس کدام منطق بهتر و سزاوارتر است از اینکه گفته شود: بینیاز کسی است که بینیازی را به وجود آورد و بهوسیلهی آن مردم را قبل از اینکه چیزی باشد بینیاز نمود یا کسی است که مالی را در قالب بخشش یا تجارت [به دیگران] داد. سپس گفت: «این از سخنان امام صادق (است».