آیه ۱۷ - سوره شوری

آیه اللهُ الَّذي أَنْزَلَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْميزانَ وَ ما يُدْريكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَريبٌ [17]

خداوند كسى است كه كتاب را بحق نازل كرد و ميزان [سنجش حق از باطل و همچنين خبر قيامت] را؛ تو چه مى‌دانى شايد روز رستاخيز نزديك باشد!

۱
(شوری/ ۱۷)

الصّادق (علیه السلام)- اللهُ الَّذِی أَنْزَلَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِیزانَ قَالَ الْمِیزَانُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ الدَّلِیلُ عَلَی ذَلِکَ قَوْلُهُ فِی سُورَهًِْ الرَّحْمَنِ وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ قَالَ یَعْنِی الْإِمَامَ

امام صادق (علیه السلام)- اللهُ الذِی أَنزَل الکِتَابَ بِالحَقِّ و المِیزَانَ؛ منظور از میزان، امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. دلیل این امر آیه‌ی زیر از سوره‌ی الرَّحْمَنُ است که پروردگار می‌فرماید: و آسمان را برافراشت، و میزان و قانون [در آن] گذاشت. (الرحمن/۷). یعنی خداوند آسمان را برافراشت و امام را تعیین کرد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۵۹۲
بحارالأنوار، ج۳۶، ص۸۴/ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۷۳/ القمی، ج۲، ص۲۷۴/ نورالثقلین
۲
(شوری/ ۱۷)

عن ألصّادق (علیه السلام) {فِی اَحوَالِ القَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف)} قَالَ: لِأَنَّهُ هُوَ السَّاعَهًُْ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی: یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَة أَیَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی ... وَ هُوَ السَّاعَهًُْ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْساها ... وَ قَالَ اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ وَ قَالَ ما یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَکُونُ قَرِیباً إلَی قَولِهِ إِنَّ الَّذِینَ یُمارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلالٍ بَعِید.

امام صادق (علیه السلام)- امام صادق (علیه السلام) در احوال قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود؛.. زیرا وقت ظهور او همان ساعتی است که خداوند می فرماید: درباره‌ی قیامت از تو سؤال می‌کنند. (نازعات/۴۲). و نیز این همان ساعتی است که خدا فرموده: درباره‌ی قیامت از تو سؤال می‌کنند، کی فرامی‌رسد؟!. (نازعات/۴۲). و فرمود: قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت!. (قمر/۱). و فرمود: وَ ما یُدْریکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَریب تا اینجا که فرمود: یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ یَعْلَمُونَ أَنَّهَا الحَقُّ أَلا إِنَّ الَّذینَ یُمارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفی ضَلالٍ بَعید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۵۹۲
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱
۳
(شوری/ ۱۷)

الصّادق (علیه السلام)- زِیَارَهًُْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ لِأَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام)ثُمَّ تَحَوَّلْ إلَی عِنْدِ الرَّجُلَیْنِ وَ قُلْ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا الْأَئِمَّهًِْ (علیه السلام) إلَی قَولِهِ: السَّلَامُ عَلَی مِیزَانِ الْأَعْمَالِ وَ مُقَلِّبِ الْأَحْوَالِ وَ سَیْفِ ذِی‌الجَلَالِ ... السَّلَامُ عَلَی شَجَرَهًِْ التَّقْوَی وَ سَامِعِ السِّرِّ وَ النَّجْوَی.

امام صادق (علیه السلام)- صفوان از امام صادق (علیه السلام) در زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل می‌کند که فرمود: ... سپس به سمت موضع پاها برو و بگو: سلام و رحمت و برکات الهی بر پدر امامان ... سلام بر ترازوی اعمال، زیروروکننده‌ی احوال، شمشیر صاحب جلال ... سلام بر درخت تقوا و شنونده حرفهای پنهانی و رازها».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۵۹۲
بحارالأنوار، ج۹۷، ص۳۳۰
۴
(شوری/ ۱۷)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- اللهُ الَّذِی أَنْزَلَ الْکِتابَ أَیِ الْقُرْآنَ بِالْحَقِّ أَیْ بِالصِّدْقِ فِیمَا أَخْبَرَ بِهِ مِنْ مَاضٍ وَ مُسْتَقْبَلٍ. وَ قِیلَ: بِالْحَقِّ أَیْ بِالْأَمْرِ وَ النَّهْیِ وَ الْفَرَائِضِ وَ الْأَحْکَامِ وَ کُلُّهُ حَقٌّ مِنَ اللَّهِ. وَ الْمِیزَانَ أَیْ فَأَنْزَلَ الْعَدْلَ وَ الْمِیزَانَ عِبَارَهًُْ مِنَ الْعَدْلِ کَنَی بِهِ عَنْهُ.

ابن‌عبّاس ( اللهُ الَّذی أَنْزَلَ الْکِتاب یعنی قرآن را بالحق یعنی به راستی [و درستی گفتار] در مورد اخباری که از گذشته و آینده خبر داده، [نازل کرد] و گفته شده: «بِالحَقِّ یعنی قرآن را که شامل با امر و نهی و واجبات و احکام است، [نازل کرد] و همه‌ی این‌ها حقّی از جانب خدا بر مردم است. وَ الْمیزان یعنی عدل و میزان را نازل کرد. و معمولاً عبارت میزان [که به‌وسیله‌ی اندازه‌گیری بر اساس عدل است] کنایه‌ای از عدل است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۵۹۲
بحرالعرفان، ج۱۴، ص۱۳۴
بیشتر