آیه ۴۰ - سوره ق

آیه وَ مِنَ الَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ أَدْبارَ السُّجُودِ [40]

و در بخشى از شب او را تسبيح كن و بعد از سجده‌ها.

و در بخشی از شب او را تسبیح کن

۱ -۱
(ق/ ۴۰)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ مِنَ‌اللَّیْلِ فَسَبِّحْهُ قَالَ: صَلَاهًُْ اللَّیْلِ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- فَسَبِّحْهُ، [منظور] نماز شب است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۹۰
بحارالأنوار، ج۷۹، ص۳۲۹/ بحارالأنوار، ج۸۴، ص۱۴۰

و بعد از سجده‌ها

۲ -۱
(ق/ ۴۰)

الباقر (علیه السلام)- وَ أَدْبارَ السُّجُودِ قَالَ رَکْعَتَانِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ.

امام باقر (علیه السلام)- و أَدْبَارَ السُّجُودِ منظور دو رکعت نماز بعد از مغرب است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۹۲
الکافی، ج۳، ص۴۴۴/ وسایل الشیعهًْ، ج۴، ص۷۳/ عوالی اللآلی، ج۲، ص۲۵/ البرهان
۲ -۲
(ق/ ۴۰)

الصّادق (علیه السلام)- رَکْعَتَیْنِ اللَّتَیْنِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ هُمَا أَدْبَارَ السُّجُودِ.

امام صادق (علیه السلام)- دو رکعتی که بعد از مغرب خوانده می‌شود، أَدْبَارَ السُّجُودِ است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۹۲
نورالثقلین
۲ -۳
(ق/ ۴۰)

الحسن (علیه السلام)- وَ أَدْبارَ السُّجُودِ أَنَّهَا الرَّکْعَتَانِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ تَطَوُّعاً.

امام حسن (علیه السلام)- وَ أَدْبارَ السُّجُودِ، منظور آن دو رکعت نماز مستحبّی بعد از نماز مغرب است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۹۲
مستدرک الوسایل، ج۳، ص۶۲/ فقه القرآن، ج۱، ص۸۵/ نورالثقلین/ مستدرک الوسایل، ج۳، ص۷۴
۲ -۴
(ق/ ۴۰)

الرّضا (علیه السلام)- أَدْبارَ السُّجُودِ أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ بَعْدَ الْمَغْرِب.

امام رضا (علیه السلام)- و أَدْبَارَ السُّجُودِ، منظور چهار رکعت نماز بعد از مغرب است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۹۲
بحارالأنوار، ج۹، ص۲۳۹/ بحارالأنوار، ج۸۴، ص۸۸/ القمی، ج۲، ص۳۲۷/ نورالثقلین/ البرهان
۲ -۵
(ق/ ۴۰)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ عَلِیٍّ (علیه السلام) أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ: وَ أَدْبارَ السُّجُودِ فَقَالَ هِیَ السُّنَّهًُْ‌بَعْدَ صَلَاهًِْ الْمَغْرِبِ فَلَا تَدَعْهَا فِی سَفَرٍ وَ لَا حَضَر.

امام علی (علیه السلام)- از حضرت علی (علیه السلام) در باره تفسیر سخن خدای عزّوجلّ: و أَدْبَارَ السُّجُودِ؛ سؤال شد. فرمود: «منظور از آن نماز نافله بعد از نماز مغرب است؛ پس در سفر و غیر سفر آن را ترک نکنید».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۹۲
بحارالأنوار، ج۸۴، ص۸۷/ دعایم الإسلام، ج۱، ص۲۰۹
۲ -۶
(ق/ ۴۰)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- وَ أَدْبارَ السُّجُودِ ظَاهِرُهُ التَّسْبِیحُ بَعْدَ الصَّلَوَاتِ.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- وَ أَدْبَارَ السُّجُودِ، تسبیح گفتن بعد از نمازها است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۹۲
بحارالأنوار، ج۸۲، ص۳۱۳
۲ -۷
(ق/ ۴۰)

الصّادق (علیه السلام)- رُوِیَ أَنَّهُ الْوَتْرُ مِنْ آخِرِ اللَّیْل.

امام صادق (علیه السلام)- از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که [تسبیح] همان نماز وتری است که در آخر شب خوانده میشود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۹۲
نورالثقلین/ مستدرک الوسایل، ج۳، ص۷۴/ بحارالأنوار، ج۸۲، ص۳۱۳
بیشتر