آیه ۳۰ - سوره ابراهیم

آیه وَ جَعَلُواْ لِله‌ِ‌ أَندَادًا لِّيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُواْ فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلىَ النَّارِ [30]

آن‌ها براى خدا همتايانى قرار داده‌اند، تا [مردم را] از راه او [منحرف و] گمراه سازند، بگو: «[چند روزى از زندگى دنيا و لذّات آن] بهره گيريد؛ امّا سرانجام كار شما [رفتن] به‌سوى آتش [دوزخ] است»!

۱
(ابراهیم/ ۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- جَاءَ ابْنُ الْکَوَّاءِ إِلَی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَسَأَلَهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ قَال: تِلْکَ قُرَیْشٌ بَدَّلُوا نِعْمَةَ اللهِ کُفْراً وَ کَذَّبُوا نَبِیَّهُمْ یَوْمَ بَدْرٍ.

امام صادق (علیه السلام)- ابن‌کواء نزد امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمد و در مورد آیه: أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ پرسید، امام علی (علیه السلام) فرمود: مقصود، قبیله‌ی قریش است؛ بَدَّلُوا نِعْمَةَ اللهِ کُفْراً و پیامبرشان را در روز بدر تکذیب نمودند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۴
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۵۵/ العیاشی، ج۲، ص۲۲۹/ العیاشی، ج۲، ص۲۸۳/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(ابراهیم/ ۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- عن عمروبن‌سعید قال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً قَالَ فَقَالَ مَا تَقُولُونَ فِی ذَلِکَ فَقَالَ نَقُولُ هُمَا الْأَفْجَرَانِ مِنْ قُرَیْشٍ بَنُوأُمَیَّهًَْ وَ بَنُوالْمُغِیرَهًِْ فَقَالَ بَلَی هِیَ قُرَیْشٌ قَاطِبَهًًْ إِنَّ اللَّهَ خَاطَبَ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ إِنِّی فَضَّلْتُ قُرَیْشاً عَلَی الْعَرَبِ وَ أَنْعَمْتُ عَلَیْهِمْ نِعْمَتِی وَ بَعَثْتُ إِلَیْهِمْ رَسُولًا فَبَدَّلُوا نِعْمَتِی وَ کَذَّبُوا رَسُولِی.

امام صادق (علیه السلام)- عمروبن‌سعید گوید: از امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه: الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً پرسیدم. فرمود: «شما در مورد آن، چه می‌گویید»؟ گفت: «ما معتقدیم که آن‌ها دو قبیله‌ی نابکار قریش بنی‌امیّه و بنی‌مغیره‌اند». فرمود: «آری! تمام، قریشی هستند. خداوند پیامبرش را مخاطب قرار داده است». و فرمود: «من قریش را بر عرب فضیلت داده و نعمت خود را بر آن‌ها ارزانی داشتم و پیامبرم را میان آن‌ها مبعوث کردم ولی آن‌ها نعمت مرا [به کفر] تبدیل کردند و پیامبرم را تکذیب کردند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۴
بحارالأنوار، ج۹، ص۲۱۸/ العیاشی، ج۲، ص۲۲۹
۳
(ابراهیم/ ۳۰)

الباقر (علیه السلام)- عَنِ الْحَارِثِ النَّصْرِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً قَالَ مَا تَقُولُونَ فِی ذَلِکَ قُلْتُ نَقُولُ هُمُ الْأَفْجَرَانِ مِنْ قُرَیْشٍ بَنُوأُمَیَّهًَْ وَ بَنُوالْمُغِیرَهًِْ قَالَ ثُمَّ قَالَ هِیَ وَ اللَّهِ قُرَیْشٌ قَاطِبَهًًْ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی خَاطَبَ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ إِنِّی فَضَّلْتُ قُرَیْشاً عَلَی الْعَرَبِ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْهِمْ نِعْمَتِی وَ بَعَثْتُ إِلَیْهِمْ رَسُولِی فَبَدَّلُوا نِعْمَتِی کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ‌الْبَوَار.

امام باقر (علیه السلام)- حارث‌نصری گوید: از امام باقر (علیه السلام) درباره‌ی این سخن خدای متعال: الَّذِینَ بَدَّلُواْ نِعْمَةَ اللهِ کُفْرًا پرسیدم. ایشان فرمود: «شما دراین‌باره چه نظری دارید»؟ عرض کردم: «ما می‌گوییم مقصود از این آیه، بدکارترین عرب؛ یعنی دو گروه بنی‌امیّه و بنی‌مغیره هستند». سپس امام (علیه السلام) فرمود: «به خدا قسم! منظور از این آیه همه‌ی قریش است. خداوند تبارک‌وتعالی پیامبرش را خطاب کرده و به او فرمود: «من قریش را بر عرب برتری دادم و نعمت خویش را بر آنان کامل گردانیدم و پیامبر و رسول خود را به‎سوی آنان فرستادم، ولی آنان نعمت مرا ناسپاسی کردند آن‌ها این نعمت‌های مرا کفران کردند وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَار».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۶
نورالثقلین/ البرهان/ الکافی، ج۸، ص۱۰۳/ بحارالأنوار، ج۳۰، ص۲۶۶
۴
(ابراهیم/ ۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- نَزَلَتْ فِی الْأَفْجَرَیْنِ مِنْ قُرَیْشٍ بَنِی‌أُمَیَّهًَْ وَ بَنِی‌الْمُغِیرَهًِْ فَأَمَّا بَنُوالْمُغِیرَهًِْ فَقَطَعَ اللَّهُ دَابِرَهُمْ یَوْمَ بَدْرٍ وَ أَمَّا بَنُوأُمَیَّهًَْ فَمُتِّعُوا إِلَی حِینٍ.

امام صادق (علیه السلام)- این آیه؛ درباره‌ی فاجرترین و بدکارترین مردم قریش؛ یعنی بنی‌امیّه و بنی‌مغیره است. خداوند در جنگ بدر، ریشه‌ی فرزندان مغیره را از بیخ و‎ بن‎ بَرکند و نابودشان ساخت؛ ولی امویان تا مدّت زمانی برخوردار گشتند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۶
بحارالأنوار، ج۹، ص۲۱۸/ القمی، ج۱، ص۳۷۱/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۴۹/ نورالثقلین/ البرهان
۵
(ابراهیم/ ۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنَی بِهَا قُرَیْشاً قَاطِبَهًًْ الَّذِینَ عَادَوْا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ نَصَبُوا لَهُ الْحَرْبَ وَ جَحَدُوا وَصِیَّهًَْ وَصِیِّهِ.

امام صادق (علیه السلام)- مقصود از این آیه همگی قبیله‌ی قریش است؛ همه‌ی کسانی که با رسول ‎خدا (صلی الله علیه و آله) دشمنی ورزیدند و با ایشان جنگیدند و وصایت وصیّ رسول‎ خدا (صلی الله علیه و آله) را انکار کردند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۶
الکافی، ج۱، ص۲۱۷/ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۳۵۹/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۴۹/ القمی، ج۱، ص۳۷۱؛ بتفاوت/ البرهان
۶
(ابراهیم/ ۳۰)

الکاظم (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِِ‌سَابِقِ‌بْنِِ‌طَلْحَهًَْ الْأَنْصَارِیِّ قَال: کَانَ مِمَّا قَالَ هَارُونُ لِأَبِی‌الْحَسَنِ (علیه السلام) حِینَ أُدْخِلَ عَلَیْهِ مَا هَذِهِ الدَّارُ فَقَالَ هَذِهِ دَارُ الْفَاسِقِینَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی سَأَصْرِفُ عَنْ آیاتِیَ الَّذِینَ یَتَکَبَّرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لا یُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ یَرَوْا سَبِیلَ الرُّشْدِ لا یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا وَ إِنْ یَرَوْا سَبِیلَ الغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا وَ إِنْ یَرَوْا سَبیلَ الغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبیلاً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ کانُوا عَنْها غافِلینَ فَقَالَ لَهُ هَارُونُ فَدَارُ مَنْ هِیَ قَالَ هِیَ لِشِیعَتِنَا فَتْرَهًٌْ وَ لِغَیْرِهِمْ فِتْنَهًٌْ قَالَ فَمَا بَالُ صَاحِبِ الدَّارِ لَا یَأْخُذُهَا فَقَالَ أُخِذَتْ مِنْهُ عَامِرَهًًْ وَ لَا یَأْخُذُهَا إِلَّا مَعْمُورَهًًْ قَالَ فَأَیْنَ شِیعَتُکَ فَقَرَأَ أَبُوالْحَسَنِ (علیه السلام) لَمْ یَکُنِ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکِینَ مُنْفَکِّینَ حَتَّی تَأْتِیَهُمُ الْبَیِّنَةُ قَالَ فَقَالَ لَهُ فَنَحْنُ کُفَّارٌ قَالَ لَا وَ لَکِنْ کَمَا قَالَ اللَّهُ الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ فَغَضِبَ عِنْدَ ذَلِکَ وَ غَلَّظَ عَلَیْهِ فَقَدْ لَقِیَهُ أَبُوالْحَسَنِ (علیه السلام) بِمِثْلِ هَذِهِ الْمَقَالَهًِْ وَ مَا رَهِبَهُ.

امام کاظم (علیه السلام)- محمدبن‌سابق‌بن‌طلحه گوید: از جمله سخنانی که هارون به موسی‌بن‌جعفر (علیه السلام) وقتی ایشان را پیش او آوردند گفت؛ این بود که پرسید: «این چه مکانی است»؟ فرمود: «این مکان فاسقین است، به‌زودی کسانی را که در روی زمین به‌ناحق تکبّر می‌ورزند، از [ِایمان به] آیات خود، منصرف می‌سازم! آن‌ها چنانند که اگر هر آیه و نشانه‌ای را ببینند، به آن ایمان نمی‌آورند اگر راه هدایت را ببینند، آن را راه خود انتخاب نمی‌کنند و اگر طریق گمراهی را ببینند، آن را راه خود انتخاب می‌کنند! [همه‌ی این‌ها] به خاطر آن است که آیات ما را تکذیب کردند و از آن غافل بودند! (اعراف/۱۴۶)». هارون گفت: «پس این مکان، جایگاه کیست»؟ فرمود: «این جایگاه یک فرصت و دوره‌ی کوتاه برای شیعیان ما و فتنه‌ای برای غیر آن‌هاست». گفت: «پس چرا صاحب اصلی این جایگاه، آن را پس نمی‌گیرد»؟ فرمود: «این جایگاه زمانی‌که از دست صاحب اصلی آن گرفته شده، سالم و آباد بوده و صاحب آن، آن را تحویل نمی‌گیرد مگر اینکه سالم و آباد باشد». هارون گفت: «پس شیعیان تو کجایند»؟ امام (علیه السلام) این آیه را خواند: کافران از اهل کتاب و مشرکان [می‌گفتند]: دست از آیین خود برنمی‌دارند تا دلیل روشنی برای آن‌ها بیاید. (بینه/۱) هارون گفت: «پس ما کافریم»؟ فرمود: «نه! ولی مشمول این آیه می‌شوید که خداوند فرموده؛ الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ». هارون خشمگین شده و غیظ وجودش را فراگرفت از اینکه دید ابوالحسن (علیه السلام) این‌گونه با او سخن گفت و هیچ هراسی از او نداشت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۶
بحارالأنوار، ج۴۸، ص۱۵۶/ الاختصاص، ص۲۶۲؛ «فقد لقیه ابوالحسن (... إلی آخر» محذوف/ العیاشی، ج۲، ص۲۲۹/ نورالثقلین/ البرهان
۷
(ابراهیم/ ۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- أَخْبَرَ اللَّهُ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) بِمَا یَلْقَی أَهْلَ بَیْتِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ أَهْلَ مَوَدَّتِهِمْ وَ شِیعَتَهُمْ مِنْهُمْ یَعْنِی بَنِی‌أُمَیَّهًَْ فِی أَیَّامِهِمْ وَ مُلْکِهِمْ قَالَ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی فِیهِمْ أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ* جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرارُ.

امام صادق (علیه السلام)- خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) اطّلاع داد که اهل‌بیت (و دوستان آن‌ها و شیعیان، در موقع حکومت بنی‌امیّه چه چیزها از ایشان خواهند دید و این آیه را درباره‌ی آن‌ها نازل کرد: أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ، جهنّم یَصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرار.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۸
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۶۰
۸
(ابراهیم/ ۳۰)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَمَّا قَوْلُهُ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ فَأُولَئِکَ الْیَهُودُ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً فَغَضِبَ عَلَیْهِمْ فَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَهًَْ وَ الْخَنازِیر.

امام علی (علیه السلام)- غَیْرِ الْمغْضُوبِ عَلَیْهِمْ یهودان هستند که نعمت خدا را به کفر تبدیل نمودند خداوند بر آن‌ها خشم گرفت که به صورت میمون و خوک درآمدند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۸
بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۵۹
۹
(ابراهیم/ ۳۰)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنِ الْأَصْبَغِ‌بْنِِ‌نُبَاتَهًَْ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) مَا بَالُ أَقْوَامٍ غَیَّرُوا سُنَّهًَْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ عَدَلُوا عَنْ وَصِیِّهِ لَا یَتَخَوَّفُونَ أَنْ یَنْزِلَ بِهِمُ الْعَذَابُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ جَهَنَّمَ ثُمَّ قَالَ نَحْنُ النِّعْمَهًُْ الَّتِی أَنْعَمَ اللَّهُ بِهَا عَلَی عِبَادِهِ وَ بِنَا یَفُوزُ مَنْ فَازَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ.

امام علی (علیه السلام)- فرمود: اصبغ‌بن‌نباته گوید: امام علی (علیه السلام) فرمود: «چگونه باشد حال مردمی که سنّت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را دگرگون ساختند و از وصیّ او روگردان شدند؟ ایشان نمی‌ترسند که عذاب بر آن‌ها نازل شود؟! سپس این آیه را تلاوت فرمود: أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَةَ اللهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَار». سپس فرمود: «ما هستیم آن نعمتی که خدا ببندگانش انعام فرموده هرکه در روز قیامت کامیاب شود به‌وسیله‌ی ما است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۸
الکافی، ج۱، ص۲۱۷/ بحارالأنوار، ج۵۵، ص۲۱/ القمی، ج۱، ص۸۵ / تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۵۰/ العیاشی، ج۲، ص۲۲۹؛ بتفاوت/ نورالثقلین/ البرهان
۱۰
(ابراهیم/ ۳۰)

علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- نِعْمَهًُْ اللَّهِ هُمُ الْأَئِمَّهًْ (علیه السلام) وَ الدَّلِیلُ عَلَی أَنَّ الْأَئِمَّهًَْ (علیه السلام) نِعْمَهًُْ اللَّهِ قَوْلُ اللَّهِ أَ‌لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) نَحْنُ وَ اللَّهِ نِعْمَهًُْ اللَّهِ الَّتِی أَنْعَمَ بِهَا عَلَی عِبَادِهِ وَ بِنَا فَازَ مَنْ فَازَ.

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- نعمت خدا، همان ائمّه (هستند و دلیل بر این مطلب آیه: أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللهِ کُفْراً می‌باشد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «به خدا قسم! ما همان نعمت خدا هستیم که او بر بندگانش ارزانی داشته، هرکس رستگار گردیده به‌وسیله‌ی ما رستگار شده است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۸
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۵۱/ القمی، ج۱، ص۳۸۷؛ «قال ألصادق (نحن ... إلی آخر» محذوف
۱۱
(ابراهیم/ ۳۰)

الصّادقین (علیها السلام)- نِعْمَةُ اللهِ رَسُولُهُ (صلی الله علیه و آله) إِذْ یُخْبِرُ أُمَّتَهُ بِمَنْ یُرْشِدُهُمْ مِنَ الْأَئِمَّهًِْ (وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ ذَلِکَ مَعْنَی قَوْلِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) لَا تَرْجِعُنَّ بَعْدِی کُفَّاراً یَضْرِبُ بَعْضُکُمْ رِقَابَ بَعْض.

امام باقر و امام صادق (علیها السلام)- نِعْمَةُ اللهِ پیامبر (صلی الله علیه و آله) است زیرا امّت خود را به امامانی که آن‌ها را هدایت می‌کنند رهنمون می‎شود؛ وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ، این [آیه] معنی فرمایش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که فرمود: «مبادا بعد از من کافر شوید و به جان یکدیگر بیفتید»!

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۸
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۵۱/ المناقب، ج۴، ص۲۸۴؛ «قومهم» محذوف
۱۲
(ابراهیم/ ۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- نِعْمَةُ اللهِ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) وَ أَهْلُ بَیْتِهِ حُبُّهُمْ إِیمَانٌ یُدْخِلُ الْجَنَّهًَْ وَ بُغْضُهُمْ کُفْرٌ وَ نِفَاقٌ یُدْخِلُ النَّارَ.

امام صادق (علیه السلام)- نِعْمَةُ اللهِ محمّد (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت او (هستند. حبّ و دوستی آن‌ها ایمان است و موجب بهشت می‌شود و کینه و نفاق با آن‌ها کفر است که موجب آتش [جهنّم] می‌گردد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۸
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۶۰
بیشتر