آیه ۸۸ - سوره واقعه

آیه فَأَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبينَ [88]

[ولى] هرگاه او از مقرّبان باشد.

۱
(واقعه/ ۸۸)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌زَیْدٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ فَرَوْحٌ وَ رَیْحانٌ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ فَقَالَ هَذَا فِی امیرالمؤمنین (علیه السلام) وَ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام) مِنْ بَعْدِهِ (علیهم السلام).

امام باقر (علیه السلام)- محمّدبن‌زید از پدرش نقل می‌کند: از امام باقر (علیه السلام) درباره‌ی آیات: فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ المقرّبینَ * فَرَوحٌ و رَیْحَانٌ و جَنَّةُ نَعِیمٍ پرسیدم، حضرت (علیه السلام) فرمود: «این درباره‌ی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و امامانی است که پس از او می‌آیند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۲۲
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴/ البرهان/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۲۹
۲
(واقعه/ ۸۸)

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ نزلت فی علی و أصحابه.

ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمقرّبینَ این آیه درباره‌ی علی (علیه السلام) و یارانش نازل شده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۲۲
المناقب، ج۳، ص۲۳۱/ بحارالأنوار، ج۳۹، ص۲۲۳
۳
(واقعه/ ۸۸)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌حُمْرَانَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَقَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ قَالَ ذَاکَ مَنْ کَانَتْ لَهُ مَنْزِلَهًٌْ عِنْدَ الْإِمَام.

امام باقر (علیه السلام)- محمّدبن‌حمران گوید: از امام باقر (علیه السلام) درباره‌ی آیه: فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ المقرّبینَ پرسیدم. حضرت (علیه السلام) فرمود: «او کسی است که در نزد امام جایگاهی داشته باشد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۲۲
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۳۰/ البرهان
۴
(واقعه/ ۸۸)

الصّادق (علیه السلام)- نَزَلَتْ هَاتَانِ الْآیَتَانِ فِی أَهْلِ وَلَایَتِنَا (علیهم السلام) وَ أَهْلِ عَدَاوَتِنَا فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِین فَرَوْحٌ وَ رَیْحانٌ یَعْنِی فِی قَبْرِهِ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ یَعْنِی فِی الْآخِرَهًِْ.

امام صادق (علیه السلام)- این دو آیه درباره‌ی دوستان و دشمنان ما نازل شده است؛ فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ المقرّبینَ * فَرَوحٌ و رَیْحَانٌ یعنی در قبرش، و جَنَّةُ نَعِیمٍ یعنی در آخرت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۲۲
بحارالأنوار، ج۶۵، ص۹/ الأمالی للصدوق، ص۴۷۴/ بشارهًْ المصطفی، ص۲۰۰/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۲۹/ روضهًْ الواعظین، ج۲، ص۲۷۳/ البرهان
۵
(واقعه/ ۸۸)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ فَرَوْحٌ وَ رَیْحانٌ قَالَ فِی قَبْرِهِ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ قَالَ فِی الْآخِرَهًْ.

امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمود: «فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ المقرّبینَ، فَرَوحٌ و رَیْحَانٌ یعنی در قبرش و جَنَّةُ نَعِیمٍ یعنی در آخرت».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۲۲
بحارالأنوار، ج۶، ص۲۱۷/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۶۲۹/ القمی، ج۲، ص۳۵۰/ نورالثقلین/ البرهان
۶
(واقعه/ ۸۸)

الصّادق (علیه السلام)- إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ شَیَّعَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ إِلَی قَبْرِهِ فَإِذَا أُدْخِلَ قَبْرَهُ أَتَاهُ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ فَیُقْعِدَانِهِ وَ یَقُولَانِ لَهُ مَنْ رَبُّکَ وَ مَا دِینُکَ وَ مَنْ نَبِیُّکَ فَیَقُولُ رَبِّیَ اللَّهُ وَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) نَبِیِّی وَ الْإِسْلَامُ دِینِی فَیَفْسَحَانِ لَهُ فِی قَبْرِهِ مَدَّ بَصَرِهِ وَ یَأْتِیَانِهِ بِالطَّعَامِ مِنَ الْجَنَّهًِْ وَ یُدْخِلَانِ عَلَیْهِ الرَّوْحَ وَ الرَّیْحَانَ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ فَأَمَّا إِنْ کانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ فَرَوْحٌ وَ رَیْحانٌ یَعْنِی فِی قَبْرِهِ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ یَعْنِی فِی الْآخِرَهًْ.

امام صادق (علیه السلام)- وقتی مؤمن می‌میرد، هفتادهزار فرشته تا قبرش او را همراهی می‌کنند، وقتی داخل قبرش قرار داده می‌شود، نکیر و منکر به نزد او می‌آیند و او را می‌نشانند و به او می‌گویند: «پروردگار تو کیست؟ دین تو چیست؟ و پیامبر تو چه کسی است»؟ او در پاسخ می‌گوید: «خداوند پروردگار من است و محمّد (صلی الله علیه و آله) پیامبر من است و اسلام دین من». و آن‌ها در یک چشم‌به‌هم‌زدن، قبر او را برایش فراخ می‌سازند و از بهشت برای او غذا می‌آورند و راحتی و خوشی را به او می‌دهند و این کلام خداوند عزّوجلّ است که می‌فرماید: فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ المقرّبینَ، فَرَوحٌ و رَیْحَانٌ و جَنَّةُ نَعِیمٍ یعنی در قبرش نصیبش می‌شود، و جَنَّةُ نَعِیمٍ یعنی در آخرت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۲۲
بحارالأنوار، ج۶، ص۲۲۲/ الأمالی للصدوق، ص۲۹۰/ جامع الأخبار، ص۱۶۶/ روضهًْ الواعظین، ج۲، ص۲۹۷/ مجموعهًْ ورام، ج۲، ص۱۶۷/ نورالثقلین/ البرهان
بیشتر