آیه ۸ - سوره حج

آیه وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدىً وَ لا كِتابٍ مُنيرٍ [8]

و بعضى از مردم، بدون هيچ دانش و هدايت و كتاب روشنگرى، درباره‌ی خدا مجادله مى‌كنند.

۱
(حج/ ۸)

علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنِیرٍ قَالَ نَزَلَتْ فِی أَبِی‌جَهْل.

علیّ‌بن‌ابراهیم ( آیه‌ی وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنِیرٍ درباره‌ی ابوجهل نازل شد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۵۸۴
بحارا لأنوار، ج۹، ص۲۲۴/ القمی، ج۲، ص۷۹/ نورالثقلین
۲
(حج/ ۸)

الصّادق (صلی الله علیه و آله)- الْمُقْرِئُ بِلَا عِلْمٍ کَالْمُعْجَبِ بِلَا مَالٍ وَ لَا مُلْکٍ یُبْغِضُ النَّاسَ لِفَقْرِهِ وَ یُبْغِضُونَهُ لِعُجْبِهِ فَهُوَ أَبَداً مُخَاصِمٌ لِلْخَلْقِ فِی غَیْرِ وَاجِبٍ وَ مَنْ خَاصَمَ الْخَلْقَ فِیمَا لَمْ یُؤْمَرْ بِهِ فَقَدْ نَازَعَ الْخَالِقِیَّهًَْ وَ الرُّبُوبِیَّهًَْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنِیرٍ* ثانِیَ عِطْفِهِ وَ لَیْسَ أَحَدٌ أَشَدَّ عِقَاباً مِمَّنْ لَبِسَ قَمِیصَ النُّسُکِ بِالدَّعْوَی بِلَا حَقِیقَهًٍْ وَ لَا مَعْنًی.

امام صادق ( کسیکه تظاهر به قرائت قرآن می‌کند؛ بی‌آنکه علم و دانش [لازم] را دارا باشد، مانند آن فردی است که مبتلا به خودبینی و خودستایی است، بی‌آنکه مال یا مِلکی داشته باشد؛ چنین کسی به‌خاطر فقرش دیگران را دشمن می‌دارد و دیگران نیز به‌خاطر خودبینی‌اش با وی دشمنی کنند، پس چنین آدمی همیشه بدون علّت با مردمان خصومت و پیکار دارد و کسی که بدون علّت و بی‌آنکه مکلّف به چنین کاری باشد با دیگران دشمنی ورزد در حقیقت با خالق و پروردگار ستیز کرده است؛ خداوند عزّوجلّ فرموده: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنِیرٍ* ثانِیَ عِطْفِهِ؛ و کسی عقاب و عذابش [در قیامت] شدیدتر نیست از آن فردی که لباس ساختگی عبادت و زهد به تن کرده و از آثار و علائم حقیقی زهد و عبادت در وجود او چیزی نباشد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۵۸۴
بحارا لأنوار، ج۸۹، ص۱۸۱/ مصباح الشریعهًْ، ص۵۷/ مستدرک الوسایل، ج۴، ص۲۵۲/ نورالثقلین؛ «المقری ... واجب» محذوف
بیشتر