آیه يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ في رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَ نُقِرُّ فِي الْأَرْحامِ ما نَشاءُ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَ مِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً وَ تَرَى الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهيجٍ [5]
اى مردم! اگر در رستاخيز شكّى داريد، [به اين نكته توجّه كنيد كه] ما شما را از خاك آفريديم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از «مضغه» (چيزى شبيه گوشت جويده شده)، كه بعضى داراى شكل و خلقت است و بعضى بدون شكل؛ تا براى شما روشن سازيم [كه بر هر چيز قادريم]. جنين هايى را كه بخواهيم تا مدّت معيّنى در رحم [مادران] نگاه مىداريم [و آنچه را بخواهيم، ساقط مىكنيم] بعد شما را به صورت طفلى بيرون مىآوريم؛ سپس هدف اين است كه به حدّ كمال و بلوغ خويش برسيد. بعضى از شما قبض روح مىشوند و بعضى از شما به نامطلوبترين مرحلهی عمر مىرسند؛ آنچنانكه بعد از علم و آگاهى، چيزى نمىدانند. همچنين زمين را [در فصل زمستان] خشك و مرده مىبينى و هنگامىكه آب باران برآن فرومىفرستيم، به جنبش درمىآيد و رويش مىكند و از هر نوع گياهان بهجتانگيز مىروياند.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- ثُمَّ خَاطَبَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الدَّهرِیَّهًْ وَ احْتَجَّ عَلَیْهِمْ فَقَالَ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ أی فِی شَکٍّ فَإِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ تُرابٍ.
علیّبنابراهیم ( خداوند عزّوجلّ دهریّون (مادّیگرایانی که منکر خدا و معاد هستند) را مورد خطاب قرار میدهد و برای آنان استدلال کرده و میفرماید: یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِنَ الْبَعْث؛ یعنی اگر [در رستاخیز] شکّ و تردید دارید، [به این نکته توجّه کنید که] ما شما را از خاک آفریدیم.
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَمَّا الرَّدُّ عَلَی الدَّهْرِیَّهًِْ الَّذِی یَزْعُمُونَ أَنَّ الدَّهْرَ لَمْ یَزَلْ أَبَداً عَلَی حَالٍ وَاحِدَهًٍْ وَ أَنَّهُ مَا مِنْ خَالِقٍ وَ لَا مُدَبِّرٍ وَ لَا صَانِعٍ وَ لَا بَعْثٍ وَ لَا نُشُورٍ قَالَ تَعَالَی حِکَایَهًًْ لِقَوْلِهِمْ وَ قالُوا ما هِیَ إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما یُهْلِکُنا إِلَّا الدَّهْرُ وَ ما لَهُمْ بِذلِکَ مِنْ عِلْمٍ. وَ قالُوا أَ إِذا کُنَّا عِظاماً وَ رُفاتاً أَ إِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقاً جَدِیداً إِلَی قَوْلِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ مِثْلُ هَذَا فِی الْقُرْآنِ کَثِیرٌ وَ ذَلِکَ عَلَی مَنْ کَانَ فِی حَیَاهًِْ رَسُولاللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ هَذِهِ الْمَقَالَهًَْ وَ مَنْ أَظْهَرَ لَهُ الْإِیمَانَ وَ أَبْطَنَ الْکُفْرَ وَ الشِّرْکَ وَ بَقُوا بَعْدَ رَسُولاللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ کَانُوا سَبَبَ هَلَاکِ الْأُمَّهًِْ فَرَدَّ اللَّهُ تَعَالَی بِقَوْلِهِ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ الْآیَهًَْ وَ قَوْلُهُ وَ تَرَی الْأَرْضَ هامِدَةً الْآیَهًَْ وَ مَا جَرَی مَجْرَی ذَلِکَ فِی الْقُرْآنِ.
امام علی ( امّا پاسخ به [سخن و اعتقادِ] دهریّون که گمان میکنند روزگار پیوسته بر یک حالت بوده و خواهد بود و هیچ آفریننده، تدبیرکننده و سازندهای ندارد و برانگیختهشدن و زندهشدنی پس از مرگ نخواهد بود؛ خداوند متعال در مقام نقل سخن [و اعتقادِ] آنان فرموده است: آنها گفتند: «چیزی جز همین زندگی دنیای ما در کار نیست، گروهی از ما میمیرند و گروهی جای آنها را میگیرند و جز طبیعت و روزگار ما را هلاک نمیکند!» آنان به این سخن که میگویند علمی ندارند. (جاثیه/۲۴) و گفتند: «آیا هنگامی که ما، استخوانهای پوسیده و پراکندهای شدیم، دگر بار آفرینش تازهای خواهیم یافت؟!». بگو: «شما سنگ باشید یا آهن، یا هر مخلوقی که در نظر شما، از آن هم سختتر است [و از حیات و زندگی دورتر میباشد، باز خدا قادر است شما را به زندگی مجدد بازگرداند]. آنها بهزودی میگویند: «چه کسی ما را بازمیگرداند؟!» بگو: «همان کسی که نخستین بار شما را آفرید.» (اسراء/۵۱۴۹) و مانند این آیات در قرآن فراوان است و همگی ردّ [عقیدهی] کسانی است که در زمان رسول خدا (این اعتقاد را داشتند، همان کسانیکه در مقابل پیامبر (ابراز ایمان میکردند و کفر و شرکِ خویش را نهان میداشتند. (یعنی منافقان) و بعد از [رحلتِ] رسول خدا (زنده بودند و باعث گمراهی امّت اسلامی شدند؛ خداوند نیز عقیدهی آنان را پاسخ داده و فرمود: یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ... لِکَیْلا یَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئاً؛ آنگاه برای برانگیختهشدن و زندهشدن پس از مرگ، مثالی زده و فرمود: وَ تَرَی الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ و دیگر آیاتی که همین پیام را بیان میکند.
الصّادق (علیه السلام)- إِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یَبْعَثَ الْخَلْقَ أَمْطَرَ السَّمَاءَ عَلَی الْأَرْضِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فَاجْتَمَعَتِ الْأَوْصَالُ وَ نَبَتَتِ اللُّحُومُ.
امام صادق ( جمیل بن دَرّاج، از امام صادق (نقل میکند که ایشان فرمود: چون خداوند اراده میفرماید تا آفریدگان را برانگیزد، آسمان چهل بامداد بر زمین میبارد و آن گاه اندامها به هم میپیوندد و گوشتها بر بدنها میروید.
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِالْغَفَّارِالْجَازِیِّ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَال إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْمُؤْمِنَ مِنْ طِینَهًِْ الْجَنَّهًِْ وَ خَلَقَ النَّاصِبَ مِنْ طِینَهًِْ النَّارِ وَ قَالَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً طَیَّبَ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ فَلَا یَسْمَعُ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ إِلَّا عَرَفَهُ وَ لَا یَسْمَعُ شَیْئاً مِنَ الْمُنْکَرِ إِلَّا أَنْکَرَهُ قَالَ وَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ الطِّینَاتُ ثَلَاثَهًٌْ طِینَهًُْ الْأَنْبِیَاءِ (وَ الْمُؤْمِنُ مِنْ تِلْکَ الطِّینَهًِْ إِلَّا أَنَّ الْأَنْبِیَاءَ (هُمْ صَفْوَتُهَا وَ هُمُ الْأَصْلُ وَ لَهُمْ فَضْلُهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ الْفَرْعُ مِنْ طِینٍ لازِبٍ کَذَلِکَ لَا یُفَرِّقُ اللَّهُ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ شِیعَتِهِمْ وَ قَالَ طِینَهًُْ النَّاصِبِ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ وَ أَمَّا الْمُسْتَضْعَفُونَ فَمِنْ تُرابٍ لَا یَتَحَوَّلُ مُؤْمِنٌ عَنْ إِیمَانِهِ وَ لَا نَاصِبٌ عَنْ نَصْبِهِ وَ لِلَّهِ الْمَشِیَّهًُْ فِیهِمْ جَمِیعاً.
امام صادق ( عبدالغفّار جازیّ نقل میکند: امام صادق (فرمود: «خداوند مؤمن را از سِرشت بهشتی آفرید و دشمن اهلبیت (را از سرشت دوزخی». و [همچنین] فرمود: «هرگاه خداوند خیر بندهای را بخواهد جان و تنش را پاک سازد، از اینرو هرگاه کار خیری را بشنود آنرا نیک داند و چون کار زشتی را بشنود آنرا ناپسند داند». همچنین شنیدم که میفرمود: «سرشتها سهگونهاند: سرشت پیامبران (که مؤمن نیز از همان سرشت است، جز اینکه پیامبران (از خالص و برگزیدهی آن سرشتند و [در این آفرینش] اصل میباشند و [بر دیگران] برتری دارند و مؤمنان فرع و شعبهای از گِل چسبنده. (صافات/۱۱) هستند؛ از اینرو خداوند میان پیامبران (و پیروانشان جدایی نمیاندازد». همچنین فرمود: «سرشت دشمن اهلبیت (از گِلی بد بوی. (حجر/۲۶) است؛ اما [سرشتِ] مستضعفان (فرودستان و عوام جامعه) از خاک است؛ مؤمن از ایمانش بازنگردد و دشمن اهلبیت (از دشمنیاش؛ و عاقبت مستضعفان [در روز قیامت] وابسته به خواست و ارادهی خداوند است».
الباقر (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَر (علیه السلام) ... وَ مَا صِفَهًُْ النُّطْفَهًِْ الَّتِی تُعْرَفُ بِهَا قَال النُّطْفَهًُْ تَکُونُ بَیْضَاءَ مِثْلَ النُّخَامَهًِْ الْغَلِیظَهًِْ فَتَمْکُثُ فِی الرَّحِمِ إِذَا صَارَتْ فِیهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً ثُمَّ تَصِیرُ إِلَی عَلَقَهًٍْ ... وَ هِیَ عَلَقَهًٌْ کَعَلَقَهًِْ الدَّمِ الْمِحْجَمَهًِْ الْجَامِدَهًِْ فِی الرَّحِمِ بَعْدَ تَحْوِیلِهَا عَنِ النُّطْفَهًِْ أَرْبَعِینَ یَوْماً ثُمَّ تَصِیرُ مُضْغَهًًْ ... قَالَ وَ هِیَ مُضْغَهًُْ لَحْمٍ حَمْرَاءُ وَ فِیهَا عُرُوقٌ خُضْرٌ مُشْتَبِکَهًٌْ ثُمَّ تَصِیرُ إِلَی عَظْمٍ وَ شُقَّ لَهُ السَّمْعُ وَ الْبَصَرُ وَ رُتِّبَتْ جَوَارِحُهُ.
امام باقر ( محمدبنمسلم (گوید: از امام باقر (پرسیدم: ... «نطفه» چگونه [از غیر خودش] تشخیص داده میشود؟ حضرت فرمود: «نطفه [مادّهای] سفید همچون آب بینیِ غلیظ است که وقتی در رحِم قرار میگیرد چهل روز در آن باقی میماند تا اینکه تبدیل به «علَقه» میشود». پرسیدم: «علقه» چگونه [از غیر خودش] تشخیص داده میشود؟ حضرت فرمود: «علقه، پارهای از خون بسته همچون خون سفتشدهی حجامت است که پس از دگرگونی از نطفه، چهل روز در رحِم باقی میماند تا اینکه تبدیل به «مُضغه» میشود». پرسیدم: «مُضغه» چگونه [از غیر خودش] تشخیص داده میشود؟ حضرت فرمود: «مضغه، پارهای از گوشتِ سرخرنگی است که رگهایی سبزرنگِ بههمآمیخته دارد و پس از مدتی تبدیل به استخوان میشود...».
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ أَیْ شَبِیهِ قِطْعَهًٍْ مِنَ اللَّحْمِ مَمْضُوغَهًٍْ فَإِنَّ مَعْنَی مِقْدَارِ مَا یَمْضَغُ مِنَ اللَّحْمِ مُخَلَّقَةٍ وَ غَیْرِ مُخَلَّقَةٍ أَیْ تَامَّهًٍْ.
ابنعبّاس ( ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ یعنی همچون تکّهای از گوشت جویده شده؛ چراکه «مُضغه» به معنای تکهای از گوشت است که جویده شده باشد؛ مُخلّقةٍ وَ غَیْرِ مُخلّقةٍ یعنی آفرینشی کامل یا غیر کامل.
الرّضا (علیه السلام)- الْبَزَنْطِیُ: وَ سَأَلْتُهُ أَنْ یَدْعُوَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لِامْرَأَهًٍْ مِنْ أَهْلِنَا بِهَا حَمْلٌ. قَالَ فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام): الدُّعَاءُ مَا لَمْ یَمْضِ أَرْبَعَهًُْ أَشْهُرٍ. فَقُلْتُ لَهُ: إِنَّمَا لَهَا أَقَلُّ مِنْ هَذَا. فَدَعَا لَهَا ثُمَّ قَالَ: إِنَّ النُّطْفَهًَْ تَکُونُ فِی الرَّحِمِ ثَلَاثِینَ یَوْماً، وَ تَکُونُ عَلَقَهًًْ ثَلَاثِینَ یَوْماً، وَ تَکُونُ مُضْغَهًًْ ثَلَاثِینَ یَوْماً، وَ تَکُونُ مُخَلَّقَهًًْ وَ غَیْرَ مُخَلَّقَهًٍْ ثَلَاثِینَ یَوْماً، فَإِذَا تَمَّتِ الْأَرْبَعَهًُْ أَشْهُرٍ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِلَیْهَا مَلَکَیْنِ خَلَّاقَیْنِ، یُصَوِّرَانِهِ وَ یَکْتُبَانِ رِزْقَهُ وَ أَجَلَهُ وَ شَقِیّاً أَوْ سَعِیدا.
امام رضا ( احمدبنابینصر گوید: «از امام رضا (خواستم تا دربارهی زن آبستنی از خاندان ما به درگاه خدای عزّوجلّ دعا کند». حضرت فرمود: «امام باقر (فرموده است: دعا وقتی است که چهار ماه [از حاملگی] نگذشته باشد». عرض کردم: «آن زن کمتر از چهارماه دارد». حضرت نیز برایش دعا کرد و سپس فرمود: «نطفه، سیروز در رحم باقی میماند، سیروز علَقه و سیروز مُضغه است و سیروز شکلیافته یا شکلنیافته خواهد بود؛ و چون چهارماه تمام شود خدایتعالی دو فرشتهی صورتگر فرستد که آن [جنین] را صورتگری کنند و رزق و روزی، زمان مرگ و تیرهبختی یا نیکبختیاش را (بر اساس علم بیپایان الهی) بنویسند».
العسکری (علیه السلام)- إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِمَّا یَعْلَمُونَ قَالَ مِنْ نُطْفَهًٍْ ثُمَّ مِنْ عَلَقَهًٍْ.
علیّبنابراهیم ( إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِمَّا یَعْلَمُون (معارج/۳۹) [یعنی آنها را] از «نطفه» و سپس از «علقه» [آفریدهایم].
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عن أمیرالمؤمنین (علیه السلام) عَنْ مُتَشَابِهِ الْخَلْقِ فَقَالَ (علیه السلام) هُوَ عَلَی ثَلَاثَهًِْ أَوْجُهٍ وَ رَابِعٌ فَمِنْهُ خَلْقُ الِاخْتِرَاعِ فَقَوْلُهُ سُبْحَانَهُ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَ أَمَّا خَلْقُ الِاسْتِحَالَهًِْ فَقَوْلُهُ تَعَالَی خْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُماتٍ ثَلاثٍ وَ قَوْلُهُ تَعَالَی فَإِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَیْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَیِّنَ لَکُمْ وَ نُقِرُّ فِی الْأَرْحامِ ما نَشاءُ.
امام علی ( از امیرالمؤمنین (پیرامون معانی مختلف و گوناگونِِ «خِلقت» [در قرآن] سؤال شد. حضرت فرمود: «خلقت [در قرآن] بر سه نوع است؛ نوعی از آن، بهمعنای آفریدن [و پدیدآوردنِ] موجودی جدید است، مانند این سخن خداوند سبحان [که فرمود]: آسمانها و زمین را در شش روز [شش دوران] آفرید. (اعراف/۵۴) نوع دیگر، خلقت بهمعنای از حالتی به حالتی دیگر، گرداندن است، مانند این سخن خداوند [که فرمود]: او شما را در شکم مادرانتان، آفرینشی بعد از آفرینش دیگر، در میان تاریکیهای سه گانه، میبخشد. (زمر/۶) و این سخن خداوند [که فرمود]: او کسی است که شما را از خاک آفرید، سپس از نطفه... (غافر/۶۷) اما نوع سوم، خلقت به معنی آمادهسازی و اندازهگیری[یک شیء برای آفرینش] است، مانند این سخن خداوند به عیسی ([که فرمود]: هنگامی که به فرمان من، از گِل چیزی بهصورت پرنده میساختی... (مائده/۱۱۰).
الباقر (علیه السلام)- عَنْ سَلَّامِبْنِالْمُسْتَنِیرِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مُخَلَّقَةٍ وَ غَیْرِ مُخَلَّقَةٍ فَقَالَ الْمُخَلَّقَةُ هُمُ الذَّرُّ الَّذِینَ خَلَقَهُمُ اللَّهُ فِی صُلْبِ آدَمَ (علیه السلام) أَخَذَ عَلَیْهِمُ الْمِیثَاقَ ثُمَّ أَجْرَاهُمْ فِی أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ وَ هُمُ الَّذِینَ یَخْرُجُونَ إِلَی الدُّنْیَا حَتَّی یُسْأَلُوا عَنِ الْمِیثَاقِ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ غَیْرِ مُخَلَّقَةٍ فَهُمْ کُلُّ نَسَمَهًٍْ لَمْ یَخْلُقْهُمُ اللَّهُ فِی صُلْبِ آدَمَ (علیه السلام) حِینَ خَلَقَ الذَّرَّ وَ أَخَذَ عَلَیْهِمُ الْمِیثَاقَ وَ هُمُ النُّطَفُ مِنَ الْعَزْلِ وَ السِّقْطُ قَبْلَ أَنْ یُنْفَخَ فِیهِ الرُّوحُ وَ الْحَیَاهًُْ وَ الْبَقَاءُ.
امام باقر ( سلّامبنمستنیر گوید: «از امام باقر (دربارهی این سخن خداوند عزّوجلّ [که فرموده است]: مُخَلَّقَةٍ وَ غَیْرِ مُخَلَّقَةٍ پرسیدم». حضرت فرمود: «منظور از مخلّقه همان نسلی هستند که خداوند آنان را در صُلب آدم (آفرید و از آنان پیمان (بر توحید و...) گرفت؛ سپس آنان را در صلبهای مردان و رحِمهای زنان روان ساخت و آنها همانهایی هستند که به دنیا میآیند تا دربارهی آن پیمان، مورد پرسش قرار گیرند. امّا منظور از وَغَیْرِ مُخَلَّقَة همان کسانی هستند که چون خداوند، عالَم ذرّ را آفرید و از آنان پیمان گرفت، اینان را در صلب آدم (نیافرید؛ آنها نطفههایی هستند که بیرون از رحم ریخته میشوند و [همچنین] جنینهایی که قبل از دمیدهشدن روح، سقط میگردند و زندگی و زیستن، نصیب آنان نمیشود.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- الْمُخَلَّقَهًُْ إِذَا صَارَتْ دَماً وَ غَیْرُ الْمُخَلَّقَهًِْ قَالَ السِّقْطُ.
علیّبنابراهیم ( «مخلّقه» وقتی است که نطفه تبدیل به خون شود و «غیر مخلّقه» جنینی است که سقط میشود.
الباقر (علیه السلام)- لِنُبَیِّنَ لَکُمْ؛ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ کَذَلِکَ فِی الْأَرْحَامِ وَ نُقِرُّ فِی الْأَرْحامِ ما نَشاءُ؛ فَلَا یَخْرُجُ سِقْطاً.
امام باقر ( لِنُبَیِّنَ لَکُم [یعنی ما این مراحلِ آفرینش را بیان میکنیم تا برایتان روشن سازیم] شما در رحِمها اینچنین بودهاید، وَ نُقِرُّ فِی الْأَرْحامِ ما نَشاءُ [جنینی را که بخواهیم زنده به دنیا بیاید تا مدتی معیّن در رحم مستقر میکنیم] پس چنین جنینی، سقط نخواهد شد.
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- لَا تَلِدُ الْمَرْأَهًُْ لِأَقَلَ مِنْ سِتَّهًِْ أَشْهُرٍ.
امام علی ( زن، زودتر از شش ماه [بچهای را زنده] به دنیا نمیآورد.
الباقر (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِبْنِسَیَابَهًَْ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ غَایَهًِْ الْحَمْلِ بِالْوَلَدِ فِی بَطْنِ أُمِّهِ کَمْ هُوَ فَإِنَّ النَّاسَ یَقُولُونَ رُبَّمَا بَقِیَ فِی بَطْنِهَا سِنِینَ فَقَالَ کَذَبُوا أَقْصَی حَدِّ الْحَمْلِ تِسْعَهًُْ أَشْهُرٍ لَا یَزِیدُ لَحْظَهًًْ وَ لَوْ زَادَ سَاعَهًًْ لَقَتَلَ أُمَّهُ قَبْلَ أَنْ یَخْرُجَ.
امام باقر ( عبدالرّحمنبنسیابه از کسی که از امام باقر (برایش روایت کرده نقل میکند که گفت: «از امام باقر (پرسیدم: بیشترین زمانی که نوزاد در شکم مادرش میماند چقدر است، چراکه [برخی از] مردم معتقدند امکان دارد نوزاد سالها در شکم مادرش باقی بماند»؟! حضرت فرمود: «پندار باطلی دارند؛ نهایت مدّت بارداری نُه ماه است که لحظهای بیشتر نخواهد شد و اگر نوزاد ساعتی بیشتر بماند مادرش را قبل از بیرون آمدن، خواهد کشت».
الصّادق (علیه السلام)- فِی الْمُطَلَّقَهًِْ یُطَلِّقُهَا زَوْجُهَا فَتَقُولُ أَنَا حُبْلَی فَتَمْکُثُ سَنَهًًْ قَالَ إِنْ جَاءَتْ بِهِ لِأَکْثَرَ مِنْ سَنَهًٍْ لَمْ تُصَدَّقْ وَ لَوْ سَاعَهًًْ وَاحِدَهًًْ فِی دَعْوَاهَا.
امام کاظم ( در مورد زنی که شوهرش او را طلاق میدهد و زن ادّعا میکند باردار است و یکسال [برای به دنیا آوردن بچّه] درنگ میکند، فرمود: «اگر زن پس از [گذشتنِ] یکسال، نوزاد را به دنیا آورد ادعایش پذیرفته نمیشود، اگر چه یک ساعت [از یکسال] گذشته باشد».
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ إِنَّ أُنَاساً یَزْعُمُونَ أَنَّ الْعَبْدَ لَا یَزْنِی وَ هُوَ مُؤْمِن ... فَقَالَ (علیه السلام) صَدَقَکَ أَخُوکَ إِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ عَلَی ثَلَاثِ طَبَقَاتٍ فَأَنْزَلَهُمْ ثَلَاثَ مَنَازِلَ فَذَلِکَ قَوْلُهُ فَأَصْحابُ الْمَیْمَنَةِ ما أَصْحابُ الْمَیْمَنَةِ* وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ ما أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ* وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ فَأَمَّا مَا ذَکَرَهُ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ مِنَ السَّابِقِینَ السَّابِقِینَ فَإِنَّهُمْ أَنْبِیَاءُ مُرْسَلُونَ وَ غَیْرُ مُرْسَلِینَ جَعَلَ اللَّهُ فِیهِمْ خَمْسَهًَْ أَرْوَاحٍ رُوحَ الْقُدُسِ وَ رُوحَ الْإِیمَانِ وَ رُوحَ الْقُوَّهًِْ وَ رُوحَ الشَّهْوَهًِْ وَ رُوحَ الْبَدَنِ فَبِرُوحِ الْقُدُسِ بُعِثُوا أَنْبِیَاءَ مُرْسَلِینَ وَ بِرُوحِ الْإِیمَانِ عَبَدُوا اللَّهَ وَ لَمْ یُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِرُوحِ الْقُوَّهًِْ جَاهَدُوا عَدُوَّهُمْ وَ عَالَجُوا مَعَایِشَهُمْ وَ بِرُوحِ الشَّهْوَهًِْ أَصَابُوا لَذِیذَ الْمَطْعَمِ وَ الْمَشْرَبِ وَ نَکَحُوا الْحَلَالَ مِنَ النِّسَاءِ وَ بِرُوحِ الْبَدَنِ دَبُّوا وَ دَرَجُوا فَهَؤُلَاءِ مَغْفُورٌ لَهُمْ مَصْفُوحٌ عَنْ ذَنْبِهِمْ ثُمَّ قَالَ تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَیْنا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ثُمَّ قَالَ فِی جَمَاعَتِهِمْ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ یَقُولُ أَکْرَمَهُمْ بِهَا وَ فَضَّلَهُمْ عَلَی سِوَاهُمْ فَهَؤُلَاءِ مَغْفُورٌ لَهُمْ ثُمَّ ذَکَرَ أَصْحَابَ الْمَیْمَنَةِ وَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً بِأَعْیَانِهِمْ فَجَعَلَ فِیهِمْ أَرْبَعَهًَْ أَرْوَاحٍ رُوحَ الْإِیمَانِ وَ رُوحَ الْقُوَّهًِْ وَ رُوحَ الشَّهْوَهًِْ وَ رُوحَ الْبَدَنِ فَلَا یَزَالُ الْعَبْدُ مُسْتَکْمِلًا هَذِهِ الْأَرْوَاحَ الْأَرْبَعَهًَْ حَتَّی تَأْتِیَ عَلَیْهِ حَالاتٌ فَقَالَ وَ مَا هَذِهِ الْحَالاتُ فَقَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) أَمَّا أَوَّلُهُنَّ فَمَا قَالَ اللَّهُ وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْلا یَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئاً فَهَذَا تَنْقُصُ مِنْهُ جَمِیعُ الْأَرْوَاحِ وَ لَیْسَ بِالَّذِی یَخْرُجُ مِنَ الْإِیمَانِ لِأَنَّ اللَّهَ الْفَاعِلُ بِهِ ذَلِکَ وَ رَادُّهُ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ فَهُوَ لَا یَعْرِفُ لِلصَّلَاهًِْ وَقْتاً وَ لَا یَسْتَطِیعُ التَّهَجُّدَ بِاللَّیْلِ وَ لَا الصِّیَامَ بِالنَّهَارِ فَهَذَا نُقْصَانٌ مِنْ رُوحِ الْإِیمَانِ وَ لَیْسَ بِضَارِّهِ شَیْئاً إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ تَنْقُصُ مِنْهُ رُوحُ الشَّهْوَهًِْ فَلَوْ مَرَّتْ بِهِ أَصْبَحُ بَنَاتِ آدَمَ مَا حَنَّ إِلَیْهَا وَ تَبْقَی فِیهِ رُوحُ الْبَدَنِ فَهُوَ یَدِبُّ بِهَا وَ یَدْرُجُ حَتَّی یَأْتِیَهُ الْمَوْتُ فَهَذَا بِحَالِ خَیْرٍ اللَّهُ الْفَاعِلُ بِهِ ذَلِکَ وَ قَدْ تَأْتِی عَلَیْهِ حَالاتٌ فِی قُوَّتِهِ وَ شَبَابِهِ یَهُمُّ بِالْخَطِیئَهًِْ فَتُشَجِّعُهُ رُوحُ الْقُوَّهًِْ وَ تُزَیِّنُ لَهُ رُوحُ الشَّهْوَهًِْ وَ تَقُودُهُ رُوحُ الْبَدَنِ حَتَّی تُوقِعَهُ فِی الْخَطِیئَهًِْ فَإِذَا لَامَسَهَا تَفَصَّی مِنَ الْإِیمَانِ وَ تَفَصَّی الْإِیمَانُ مِنْهُ فَلَیْسَ بِعَائِدٍ أَبَداً أَوْ یَتُوبَ فَإِنْ تَابَ وَ عَرَفَ الْوَلَایَهًَْ تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ إِنْ عَادَ فَهُوَ تَارِکٌ لِلْوَلَایَهًِْ أَدْخَلَهُ اللَّهُ نَارَ جَهَنَّم.
امام علی ( مردی نزد امیرالمؤمنین (آمد... حضرت فرمود: ...از پیامبر خدا (شنیدم که میفرمود: «خداوند، آفریدگان را سه گروه آفریده و ایشان را در سه درجه و مقام جایگزین نموده است؛ و این همان سخن خداوند است [که فرمود:] [نخست] سعادتمندان و خجستگان [هستند] چه سعادتمندان و خجستگانی! * گروه دیگر شقاوتمندان و شومانند، چه شقاوتمندان و شومانی! * و [سومین گروه] پیشگامانِ پیشگامند* آنها مقرّبانند. (واقعه/۱۱ ۸) ... امّا سابقون عبارتند از انبیاء، چه آنها که رسول هم هستند و چه غیر رسولان، که خداوند در آنها پنج روح قرار داده: روحالقدس و روحالایمان و روحالقوهًْ و روحالشهوهًْ و روحالبدن. رسولان با روحالقدس به مقام پیامبری مبعوث شدهاند، با روحالایمان خدا را پرستش میکنند و شریکی برایش قرار نمیدهند، و با روحالقوهًْ به پیکار دشمنان و امور زندگی خود میپردازند، و با روحالشهوهًْ از غذاهای لذیذ بهره میبرند و با زنان جوان از راه حلال نکاح میکنند، و با روحالبدن در رفت و آمدند. سپس فرمود: بعضی از آن رسولان را بر بعضی دیگر برتری دادیم برخی از آنها، خدا با او سخن میگفت و بعضی را درجاتی برتر داد و به عیسی بن مریم، نشانههای روشن دادیم و او را با «روح القدس» تأیید نمودیم. (بقره/۲۵۳) و درباره همه پیامبران میفرماید: و با روحی از ناحیه خودش آنها را تقویت فرموده است. (مجادله/۲۲) به وسیله آن روح ایشان را گرامی داشته و بر دیگران فضیلت بخشیده است. اما اصحاب میمنه، همان مؤمنین واقعی هستند که در آنها چهار روح قرار داده شده است: روحالایمان و روحالقوهًْ و روحالشهوهًْ و روحالبدن. و پیوسته این ارواح در عبد کاملتر میشود تا حالاتی در او پیدا شود. آن مرد عرض کرد: آن حالات چیست؟ علی (فرمود: اولین حالت همان است که خداوند میفرماید: بعضی از شما به نامطلوبترین سنین بالای عمر میرسند، تا بعد از علم و آگاهی، چیزی ندانند (و همه چیز را فراموش کنند). (نحل/۷۰)، به سبب این حالت همه روحها در او رو به نقصان میرود، اما نه این که از ایمان خارج شود؛ زیرا خداوند چنین کاری را با او کرده و او را به دوره فرتوتی زندگی رسانیده است که نه وقت نماز را میداند و نه قدرت تهجد و نافله نیمه شب را دارد و نه میتواند روزه بگیرد و نه در صف با مردم بایستد. این نقصان در روحالایمان است، اما إن شاء اللَّه موجب زیان برای او نخواهد شد. روحالقوهًْ نیز به سبب آن حالت کم میشود، که دیگر نه قادر به جهاد و نه توانا بر جستجوی روزی است. روحالشهوهًْ نیز در او کم میشود، که اگر زیباترین دختران آدم از جلو او بگذرد، اشتیاقی به او ندارد و حرکتی نمیکند. و فقط روحالبدن باقی میماند که رفت و آمدی دارد، تا وقتی فرشته مرگ به سراغش آید. این حال خوبی است، زیرا خداوند این حالت را به او داده است. و گاهی در حال قدرت و جوانی برایش حالاتی پیش میآید که به سوی گناه میرود، روحالقوهًْ او را تشویق میکند و روحالشهوهًْ برایش جلوه میدهد و روحالبدن او را میکشاند، تا بالاخره گناه میکند، وقتی گناه کرد از ایمان او کاسته میگردد و این ایمان دیگر باز نمیگردد، مگر اینکه توبه کند. اگر توبه کرد و ولایت را بازشناخت خدا از او میگذرد. اگر باز تکرار کرد و ولایت را ترک کرد، خداوند او را داخل در آتش جهنم میکند.
الباقر (علیه السلام)- إِذَا بَلَغَ الْعَبْدُ مِائَهًَْ سَنَهًٍْ فَذَلِکَ أَرْذَلُ الْعُمُر.
امام باقر ( هنگامیکه انسان به صدسالگی برسد آن زمان، بدترین مرحله زندگی است.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- ثُمَّ ضَرَبَ اللَّهُ للبعث وَ النُّشُورِ مَثَلًا فَقَالَ وَ تَرَی الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ أی حَسَن.
علیّبنابراهیم ( آنگاه خداوند برای برانگیختهشدن و زندهشدن پس از مرگ، مثالی زده و فرمود: وَ تَرَی الارْضَ هَامِدَةً یعنی [زمین را] خشک و مرده [میبینی] فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاءَ اهْتزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنبَتَتْ مِن کُلِّ زَوْجِ بَهِیجٍ؛ یعنی [از هر نوع گیاهان] نیکو [میرویاند].