آیه تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ أللهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ أللهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ أللهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ أللهَ يَفْعَلُ ما يُريدُ [253]
ما بعضى از آن پیامبران را بر بعضى دیگر برترى بخشیدیم؛ برخى از آنها، خدا با او سخن مىگفت؛ و بعضى را درجاتى برتر داد؛ و به عیسىبنمریم، نشانههاى روشن دادیم؛ و او را با «روح القدس» تأیید نمودیم؛ [ولى فضیلت و مقام آن پیامبران، مانع اختلاف امّتها نشد]. و اگر خدا مىخواست، کسانى که بعد از آنها بودند، پس از آن همه نشانههاى روشن که براى آنها آمد، جنگ و ستیز نمىکردند؛ ولى [خداوند آنها را آزاد گذارده و] آنها با هم اختلاف کردند؛ بعضى ایمان آوردند و بعضى کافر شدند؛ و [جنگ و خونریزى بروز کرد. و باز] اگر خدا مىخواست، با هم پیکار نمىکردند؛ ولى خداوند، آنچه را مىخواهد، انجام مىدهد [و هیچکس را به قبول چیزى مجبور نمىسازد].
الصّادق (علیه السلام)- بِالزِّیَادَهًِْ فِی الْإِیمَانِ تَفَاضَلَ الْمُؤْمِنُونَ بِالدَّرَجَاتِ عِنْدَ اللَّهِ قُلْتُ وَ إِنَّ لِلْإِیمَانِ دَرَجَاتٍ وَ مَنَازِلَ یَتَفَاضَلُ بِهَا الْمُؤْمِنُونَ عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ صِفْ لِی ذَلِکَ رَحِمَکَ اللَّهُ حَتَّی أَفْهَمَهُ قَالَ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِیَاءَهُ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ فَقَالَ تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ الْآیَهًَْ وَ قَالَ وَ لَقَدْ فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِیِّینَ عَلی بَعْضٍ وَ قَالَ انْظُرْ کَیْفَ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ لَلْآخِرَهًُْ أَکْبَرُ دَرَجاتٍ وَ قَالَ هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ فَهَذَا ذِکْرُ دَرَجَاتِ الْإِیمَانِ وَ مَنَازِلِهِ عِنْدَ اللَّهِ.
امام صادق (علیه السلام) «مؤمنین با زیادشدن ایمان، بر یکدیگر تفاضل پیدا میکنند، و درجات آنها بر حسب ایمان آنها میباشد». عرض کردم: «مگر ایمانها با هم فرق میکنند و برای آنها درجات و مراتب هست که مؤمنین بر حسب آن تفاضل پیدا میکنند»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «آری»! عرض کردم: «آنها را برای من بیان فرمایید تا نیک دریابم»، فرمود: «خداوند دوستان خود را به هم فضیلت داده و در قرآن مجید فرموده: ما پیامبران را بر یک دیگر فضیلت دادیم با بعضی از آنها سخن گفتیم و بعضی را بر بعضی دیگر رتبه بالا دادیم. در جای دیگر فرمود: ما بعضی از پیامبران را بر بعضی دیگر فضیلت دادیم و گفت: [ای رسول ما!] بنگر چگونه ما پارهای از آنها را بر دستهای دیگر امتیاز بخشیدیم و در آخرت درجات بزرگتری خواهندداشت. و در جای دیگر فرمود: آنها در نزد خداوند درجات متفاوتی دارند، و این آیات در مقام بیان درجات و منازل در نزد خداست».
الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أبِی العُمَر زُبَیْری قال قُلْتُ لَهُ أَیُّهَا الْعَالِمُ قَدْ فَهِمْتُ نُقْصَانَ الْإِیمَانِ وَ تَمَامَهُ فَمِنْ أَیْنَ جَاءَتْ زِیَادَتُهُ فَقَالَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ أَیُّکُمْ زادَتْهُ هذِهِ إِیماناً فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِیماناً وَ هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ وَ أَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُم رِجْساً إِلَی رِجْسِهِمْ وَ قَالَ نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْیَهًٌْ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدیً وَ لَوْ کَانَ کُلُّهُ وَاحِداً لَا زِیَادَهًَْ فِیهِ وَ لَا نُقْصَانَ لَمْ یَکُنْ لِأَحَدٍ مِنْهُمْ فَضْلٌ عَلَی الْآخَرِ وَ لَاسْتَوَتِ النِّعَمُ فِیهِ وَ لَاسْتَوَی النَّاسُ وَ بَطَلَ التَّفْضِیلُ وَ لَکِنْ بِتَمَامِ الْإِیمَانِ دَخَلَ الْمُؤْمِنُونَ الْجَنَّهًَْ وَ بِالزِّیَادَهًِْ فِی الْإِیمَانِ تَفَاضَلَ الْمُؤْمِنُونَ بِالدَّرَجَاتِ عِنْدَ اللَّهِ وَ بِالنُّقْصَانِ دَخَلَ الْمُفَرِّطُونَ النَّارَ قَالَ قُلْتُ لَهُ إِنَّ لِلْإِیمَانِ دَرَجَاتٍ وَ مَنَازِلَ وَ یَتَفَاضَلُ الْمُؤْمِنُونَ فِیهَا عِنْدَ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ صِفْهُ لِی رَحِمَکَ اللَّهُ حَتَّی أَفْهَمَهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ سَبَّقَ بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ کَمَا یُسَبَّقُ بَیْنَ الْخَیْلِ یَوْمَ الرِّهَانِ ثُمَّ فَضَّلَهُمْ عَلَی دَرَجَاتِهِمْ فِی السَّبْقِ إِلَیْهِ فَجَعَلَ کُلَّ امْرِئٍ مِنْهُمْ عَلَی دَرَجَهًِْ سَبْقِهِ لَا یَنْقُصُهُ فِیهَا مِنْ حَقِّهِ وَ لَا یَتَقَدَّمُ مَسْبُوقٌ سَابِقاً وَ لَا مَفْضُولٌ فَاضِلًا تَفَاضَلَ بِذَلِکَ أَوَائِلُ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ وَ أَوَاخِرُهَا وَ لَوْ لَمْ یَکُنْ لِلسَّابِقِ إِلَی الْإِیمَانِ فَضْلٌ عَلَی الْمَسْبُوقِ إِذَنْ لَلَحِقَ آخِرُ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ أَوَّلَهَا نَعَمْ وَ لَتَقَدَّمُوهُمْ إِذَا لَمْ یَکُنْ لِمَنْ سَبَقَ إِلَی الْإِیمَانِ الْفَضْلُ عَلَی مَنْ أَبْطَأَ عَنْهُ وَ لَکِنْ بِدَرَجَاتِ الْإِیمَانِ قَدَّمَ اللَّهُ السَّابِقِینَ وَ بِالْإِبْطَاءِ عَنِ الْإِیمَانِ أَخَّرَ اللَّهُ الْمُقَصِّرِینَ لِأَنَّا نَجِدُ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ مِنَ الْآخِرِینَ مَنْ هُوَ أَکْثَرُ عَمَلًا مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ أَکْثَرُهُمْ صَلَاهًًْ وَ صَوْماً وَ حَجّاً وَ زَکَاهًًْ وَ جِهَاداً وَ إِنْفَاقاً وَ لَوْ لَمْ یَکُنْ سَوَابِقُ یَفْضُلُ بِهَا الْمُؤْمِنُونَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً عِنْدَ اللَّهِ لَکَانَ الْآخِرُونَ بِکَثْرَهًِْ الْعَمَلِ مُقَدَّمِینَ عَلَی الْأَوَّلِینَ وَ لَکِنْ أَبَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَنْ یُدْرِکَ آخِرَ دَرَجَاتِ الْإِیمَانِ أَوَّلُهَا وَ یُقَدَّمَ فِیهَا مَنْ أَخَّرَ اللَّهُ أَوْ یُؤَخَّرَ فِیهَا مَنْ قَدَّمَ اللَّهُ قُلْتُ أَخْبِرْنِی عَمَّا نَدَبَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الْمُؤْمِنِینَ إِلَیْهِ إِلَی الِاسْتِبَاقِ قَالَ قَوْلهِ عَزَّوَجَلَّ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ وَ قَالَ وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِینَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِیَ اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ فَبَدَأَ بِالْمُهَاجِرِینَ الْأَوَّلِینَ عَلَی دَرَجَهًِْ سَبْقِهِمْ ثُمَّ ثَنَّی بِالْأَنْصَارِ ثُمَّ ثَلَّثَ بِالتَّابِعِینَ لَهُمْ بِإِحْسَانٍ فَوَضَعَ کُلَّ قَوْمٍ عَلَی قَدْرِدَرَجَاتِهِمْ وَ مَنَازِلِهِمْ عِنْدَهُ ثُمَّ ذَکَرَ مَا فَضَّلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ أَوْلِیَاءَهُ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ فَقَالَ عَزَّوَجَلَّ تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ إِلَی آخِرِ الْآیَهًْ.
امام صادق (علیه السلام) أبوعمر زبیری گوید: به امام صادق (علیه السلام) گفتم: «ای عالم! من ایمان ناقص و کامل را فهمیدم. پس افزایش آن از کجا حاصل میشود»؟ پس [امام (علیه السلام)] سخن خدای عزّوجلّ را خواند: و هنگامی که سورهای نازل میشود، بعضی از آنان [به دیگران] میگویند: «این سوره، ایمان کدام یک از شما را افزون ساخت؟!» [به آنها بگو:] امّا کسانی که ایمان آوردهاند، بر ایمانشان افزوده و آنها [به فضل و رحمت الهی] خوشحالند. و امّا آنها که در دلهایشان بیماری است، پلیدی بر پلیدیشان افزودهاست. (توبه/۱۲۵۱۲۴) ما به حق، تو را از ایشان خبر میدهیم ایشان گروهی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم و اگر همه یک چیز بودند و افزایش و کاهشی در آن نبود، پس کسی بر دیگری رجحانی نداشت و همهی نعمتها و همهی انسانها برابر بودند و برتری از بین میرفت. ولی [قاعده این است که] با تکمیل ایمان مؤمنین به بهشت وارد میشوند و مؤمنین به نسبت فزونی ایمانشان نزد پروردگار مرتبه و درجه میگیرند و آنان که افراط کردند بهسبب ایمان کم، به آتش دوزخ وارد میشوند. گفت: عرض کردم: «آیا ایمان از مراتب و درجات مختلفی برخوردار است که مؤمنین بهواسطهی آن نزد پروردگار بر یکدیگر برتری مییابند»؟ فرمود: «بله». گفتم: «رحمت خداوند بر شما! آن را برای من توصیف کن تا بفهمم». امام (علیه السلام) فرمود: «خداوند بین مؤمنین مسابقه گذاشته است؛ همانطورکه روز مسابقه، بر سر بُرد اسبهای تیزرو شرط میبندند و برای هرکدام آنها با توجّه به جلو افتادنش، درجه و رتبهای قرار میدهند. سپس خداوند مؤمنین را بر حسب درجهیشان در این مسابقه به سمت خود برتری میدهد. پس هر یک از مؤمنین در این پیشیگرفتن به سمت خدا به حقّ خود میرسد و چیزی از حقّ و حقوقشان کم گذاشتهنمیشود. و هیچ سبقتگیرندهای بر پیشیگیرندهی دیگر و هیچ فردی که فضیلتی به او داده شده، بر فرد دیگری که به او فضیلتی دیگر داده شده، مقدّم نمیشود. این است اوضاع ایمانآورندگان اوّلین و آخرینهای این امّت (منظور این است که اگر کسی به دلیل تأخّر زمانی در دورهای متأخّرتر ایمان آورده نسبت به کسیکه در صدر اسلام زندگی میکرده و زودتر ایمان آورده در درجهای پایینتر قرار نمیگیرد) با یکدیگر رقابت میکنند و اگر سبقتگرفته بر کسی که از او سبقت گرفته برتری نمیداشت، در این صورت یقیناً افراد آخر این امّت [که از لحاظ ایمانی درجهی پائینی داشتند] به افراد پیشقدم [که از لحاظ ایمان بالاترند] ملحق میشوند؛ بله و چنانچه سبقتگیرندگان در ایمان بر مؤخّرین برتری نداشتند [اگر آنها که زودتر ایمان آوردند از آنها که دیرتر ایمان آوردند، برتری نداشتند]، خداوند آنها را بر ایشان مقدّم میداشت. امّا خداوند بهسبب مراتب ایمان، سبقتگیرندگان را مقدّم دانست و بهجهت کاهلی در ایمان، مقصّرین را به تأخیر انداخت و بهخاطر آن، کسانی از مؤمنین مؤخّر را میبینیم که عملشان نسبت به اوّلیها، نماز، روزه، حج، زکات، جهاد و انفاقشان بیشتر است و اگر نبود سابقهای که برخی از مؤمنین بهسبب آن، نزد خداوند بر دیگر مؤمنین برتری مییافتند، یقیناً آخریها بهجهت فزونی اعمالشان بر اوّلیها (پیشکسوتان در ایمان به خدا) مقدم میشدند ولی خداوند چنین نمیپسندد که کسی که آخر است و [دیر ایمان آورده] درجهی افرادی که اوّلند [و زود ایمان آوردهاند] را درک کند و خداوند از پیشیگرفتن کسیکه او را عقب نگاه داشته یا به تأخیر واداشتن آنکه او را پیشی بخشیده است، ابا کرده». گفتم: «مرا از آنچه که خداوند عزّوجلّ در آن مؤمنین را به پیشیگرفتن از یکدیگر فرا خواند، باخبر کنید». سخن خداوند عزّوجلّ را فرمود: «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ» و فرمود: «السَّابِقُونَ همان اوّلیها از مهاجر، انصار و کسانی هستند که به خوبی از آنان تبعیّت کردند و خداوند از ایشان و آنان از او راضی میباشد. پس با مهاجرین بهسبب درجهی سبقتشان آغاز کرد. سپس دوّمین گروه را انصار و سوّمین را پیروان خوبشان ذکر کرد. پس هر قومی را به اندازهی مراتب و مدارج آنها نزد خود قرار داد. سپس آن چیزی را که خداوند به سبب آن برخی از اولیائش را بر برخی دیگر برتری داده، ذکر کرد و فرمود: «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ ...»
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ عَلی (علیه السلام) قال سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ وَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِ کِتَابُ اللَّهِ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ النَّاسَ عَلَی ثَلَاثِ طَبَقَاتٍ وَ أَنْزَلَهُمْ ثَلَاثَ مَنَازِلَ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی الْکِتَابِ أَصْحَابُ الْمَیْمَنَهًِْ وَ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَهًِْ وَ السَّابِقُونَ فَأَمَّا مَا ذَکَرَ مِنْ أَمْرِ السَّابِقِینَ فَإِنَّهُمْ أَنْبِیَاءُ (مُرْسَلُونَ وَ غَیْرُ مُرْسَلِینَ جَعَلَ اللَّهُ فِیهِمْ خَمْسَهًَْ أَرْوَاحٍ رُوحَ الْقُدُسِ وَ رُوحَ الْإِیمَانِ وَ رُوحَ الْقُوَّهًِْ وَ رُوحَ الشَّهْوَهًِْ وَ رُوحَ الْبَدَنِ فَبِرُوحِ الْقُدُسِ بُعِثُوا أَنْبِیَاءَ (مُرْسَلِینَ وَ غَیْرَ مُرْسَلِینَ وَ بِهَا عَلِمُوا الْأَشْیَاءَ وَ بِرُوحِ الْإِیمَانِ عَبَدُوا اللَّهَ وَ لَمْ یُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِرُوحِ الْقُوَّهًِْ جَاهَدُوا عَدُوَّهُمْ وَ عَالَجُوا مَعَاشَهُمْ وَ بِرُوحِ الشَّهْوَهًِْ أَصَابُوا لَذِیذَ الطَّعَامِ وَ نَکَحُوا الْحَلَالَ مِنْ شَبَابِ النِّسَاءِ وَ بِرُوحِ الْبَدَنِ دَبُّوا وَ دَرَجُوا فَهَؤُلَاءِ مَغْفُورٌ لَهُمْ مَصْفُوحٌ عَنْ ذُنُوبِهِمْ ثُمَّ قَالَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَیْنا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ثُمَّ قَالَ فِی جَمَاعَتِهِمْ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ یَقُولُ أَکْرَمَهُمْ بِهَا فَفَضَّلَهُمْ عَلَی مَنْ سِوَاهُمْ فَهَؤُلَاءِ مَغْفُورٌ لَهُمْ مَصْفُوحٌ عَنْ ذُنُوبِهِم.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) امام علی (علیه السلام) فرمود: از رسولخدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که میفرمود و دلیلش (دلیل برتری برخی از مردم بر برخی دیگر در درجات ایمان) هم کتاب خداست که خداوند مردم را سه طبقه آفرید و در سه درجه جایگزینشان فرمود. و این همان قول خدای عزّوجلّ است در قرآن: اصحاب میمنه، اصحاب مشئمه، سابقون. امّا سابقون که قرآن آنها را ذکر کرده است: پیغمبرانی هستند مرسل و غیرمرسل که خدا در آنها پنج روح قرار داده است: روح قدس، روح ایمان، روح قوت، روح شهوت، روح بدن. که بهوسیلهی روح قدس، آنها به پیغمبری چه مرسل و چه غیرمرسل برانگیخته شدند. و نیز بهوسیلهی آن همه چیز را آموختند. با روح ایمان، خدا را عبادت کردند و چیزی را شریک او نساختند. و با روح قوت، با دشمن خود جنگیدند و به امر معاش خود پرداختند. و با روح شهوت از طعام لذیذ و نزدیکی حلال با زنان جوان برخوردار گشتند و با روح بدن، جنبیدند و راه رفتند. این دسته آمرزیدهاند و از خطاهای آنان (ترک اولای آنها) چشمپوشی شده است. خداوند فرمود: تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَیْنا عیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ سپس خداوند دربارهی تمام انبیاء (علیهم السلام) فرمود: همهی آنان را با روح خود، تأیید کرد و به این واسطه به آنها اکرام کرد و بر دیگران برتری بخشید. این افراد، مورد آمرزش قرارگرفتهاند و خطاها (ترک اولی) آنان بخشیده شده است.
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- فَلَوْ کَانَ الْإِیمَانُ کُلُّهُ وَاحِداً لَا زِیَادَهًَْ فِیهِ وَ لَا نُقْصَانَ لَمْ یَکُنْ لِأَحَدٍ فَضْلٌ عَلَی أَحَدٍ وَ لَتَسَاوَی النَّاسُ فَبِتَمَامِ الْإِیمَانِ وَ کَمَالِهِ دَخَلَ الْمُؤْمِنُونَ الْجَنَّهًَْ وَ نَالُوا الدَّرَجَاتِ فِیهَا وَ بِذَهَابِهِ وَ نُقْصَانِهِ دَخَلَ الْآخَرُونَ النَّارَ وَ کَذَلِکَ السَّبْقُ إِلَی الْإِیمَانِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ وَ قَالَ سُبْحَانَهُ وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِینَ وَ الْأَنْصارِ وَ ثُلُثٌ بِالتَّابِعِینَ وَ قَالَ عَزَّوَجَلَّ تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَیْنا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ.
امام علی (علیه السلام) اگر مردم در ایمان با هم مساوی بودند و زیاده و کمی نبود، کسی را بر کسی فضیلت و برتری نبود و مردم با هم برابر بودند؛ مؤمنین، با ایمان کامل وارد بهشت میگردند و به درجات بهشت نائل میشوند. اگر کسی ایمانش ناقص باشد و یا ایمان خود را از دست بدهد وارد دوزخ میشود. کسانی که در ایمان سابقه دارند بر دیگران برتری پیدا میکنند. خداوند در قرآنش فرموده است: آنها که سبقت گرفتند و زودتر از همه ایمان آوردند مقرّب میباشند. در آیهای دیگر میفرماید: کسانی از مهاجران و انصار که سابقهی ایمان دارند بر دیگران فضیلت دارند و بعد در مقام سوّم، آنهایی که از آنها پیروی کردند دارای فضیلت هستند، در آیهی دیگری فرموده است: تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَیْنا عیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ.
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله) مَا خَلَقَ اللَّهُ خَلْقاً أَفْضَلَ مِنِّی وَ لَا أَکْرَمَ عَلَیْهِ مِنِّی. قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام): فَقُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَأَنْتَ أَفْضَلُ أَمْ جَبْرَئِیلُ؟ فَقَالَ (صلی الله علیه و آله): یَا عَلِیُّ (علیه السلام) إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَضَّلَ أَنْبِیَاءَهُ الْمُرْسَلِینَ (عَلَی مَلَائِکَتِهِ الْمُقَرَّبِینَ وَ فَضَّلَنِی عَلَی جَمِیعِ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ (وَ الْفَضْلُ بَعْدِی لَکَ یَا عَلِیُّ (علیه السلام) وَ لِلْأَئِمَّهًِْ (مِنْ بَعْدِکَ وَ إِنَّ الْمَلَائِکَهًَْ لَخُدَّامُنَا وَ خُدَّامُ مُحِبِّینَا.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خطاب به امام علی (علیه السلام) فرمود: خداوند متعال موجودی بهتر از من و گرامیتر از من نیافریده است». علی (علیه السلام) فرمود: «ای رسولخدا (صلی الله علیه و آله)! تو افضل هستی یا جبرئیل (علیه السلام)»؟ [پیامبر (صلی الله علیه و آله)] فرمود: «ای علی (علیه السلام)! خداوند متعال پیامبران مرسل خود را بر فرشتگان مقرّبش برتری داده و مرا بر همهی پیغمبران و مرسلین فضیلت داده است. ای علی (علیه السلام)! فضیلت بعد از من مخصوص تو میباشد و بعد از تو نیز مخصوص امامان بعد از تو خواهدبود و فرشتگان، خدمتگزاران ما و خدمتگزاران دوستان ما هستند».
أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَهًَْ قَالَ کُنْتُ وَاقِفاً مَعَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَوْمَ الْجَمَلِ فَجَاءَ رَجُلٌ حَتَّی وَقَفَ بَیْنَ یَدَیْهِ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) کَبَّرَ الْقَوْمُ وَ کَبَّرْنَا وَ هَلَّلَ الْقَوْمُ وَ هَلَّلْنَا وَ صَلَّی الْقَوْمُ وَ صَلَّیْنَا فَعَلَی مَا نُقَاتِلُهُمْ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَلَی مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فِی کِتَابِهِ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) لَیْسَ کُلَّ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ أَعْلَمُهُ فَعَلِّمْنِیهِ فَقَالَ (علیه السلام) مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِی سُورَهًِْ الْبَقَرَهًِْ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) لَیْسَ کُلَّ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِی سُورَهًِْ الْبَقَرَهًِْ أَعْلَمُهُ فَعَلِّمْنِیهِ فَقَالَ (علیه السلام) هَذِهِ الْآیَهًُْ تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَیْنا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ وَ لکِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ کَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لکِنَّ اللهَ یَفْعَلُ ما یُرِیدُ فَنَحْنُ الَّذِی آمَنَّا وَ هُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَقَالَ الرَّجُلُ کَفَرَ الْقَوْمُ وَ رَبِّ الْکَعْبَهًِْ ثُمَّ حَمَلَ فَقَاتَلَ حَتَّی قُتِلَ رَحِمَهُ اللَّهُ.
امام علی (علیه السلام) اصبغبننباته میگوید: من در روز جمل نزد أمیرالمؤمنین (علیه السلام) ایستاده بودم که مردی نزد آن حضرت آمده و گفت: «ای امیرمؤمنین (علیه السلام)! این مردم با ما در گفتن تکبیر (اللَّه اکبر) و تهلیل (لا إله إلّا اللَّه) و اقامهی نماز شبیهاند. پس از چه روی با آنان میجنگیم»؟ حضرت فرمود: «بنابر آیهای که در قرآن است». گفت: «ای أمیرمؤمنین (علیه السلام)! ما تمام آیات قرآن را نمیدانیم. به ما بیاموز». فرمود: «آیهای که در سورهی بقره است». گفت: «ای أمیرالمؤمنین (علیه السلام)! تمام آیات سورهی بقره را نمیدانیم، آن را به ما بیاموز». فرمود: «آیهی تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ کَلَّمَ اللهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَیْنا عیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذینَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ وَ لکِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ کَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لکِنَّ اللهَ یَفْعَلُ ما یُریدُ مراد از اهل ایمان در آیه، ما هستیم و کافران، دشمنان و مخالفین ما را شامل میشوند». آن مرد گفت: «به خدای کعبه! که این مردم کافر شدند [که با تو که معدن علم هستی میجنگند] سپس بر آنان یورش برده و با آنان جنگید تا به شهادت رسید».
علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ لَوْ شاءَ اللهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ وَ لکِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ کَفَرَ فَلَمَّا وَقَعَ الِاخْتِلَافُ کُنَّا نَحْنُ أَوْلَی بِاللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ بِدِینِهِ وَ بِالنَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) وَ بِالْکِتَابِ وَ بِالْحَقِّ فَنَحْنُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ هُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ شَاءَ اللَّهُ مِنَّا قِتَالَهُمْ فَقَاتَلْنَاهُمْ بِمَشِیَّتِهِ وَ إِرَادَتِهِ.
علیبنابراهیم (رحمة الله علیه) وقتی اختلاف میان مردم افتاد، ما پیروان (ائمّه اطهار (علیهم السلام)) به خدا و دین او و پیامبر (صلی الله علیه و آله) و کتاب و حقّ سزاوارتریم؛ ما مؤمنینیم و آنان کافران هستند! خداوند جنگ با کافران را از ما خواسته است، و ما هم به خواست و فرمان و ارادهی خدا با ایشان به جنگ برخاستیم.
الباقر (علیه السلام)- عَن عَمرو بن أبی المِقْدام قَال: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) إِنَّ الْعَامَّهًَْ یَزْعُمُونَ أَنَّ بَیْعَهًَْ أَبِی بَکْرٍ حَیْثُ اجْتَمَعَ النَّاسُ کَانَتْ رِضًا لِلَّهِ جَلَّ ذِکْرُهُ وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیَفْتِنَ أُمَّهًَْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) مِنْ بَعْدِهِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) أَ وَ مَا یَقْرَءُونَ کِتَابَ اللَّهِ ... وَ لَوْ شاءَ اللهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ وَ لکِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ کَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لکِنَّ اللهَ یَفْعَلُ ما یُرِیدُ وَ فِی هَذَا مَا یُسْتَدَلُّ بِهِ عَلَی أَنَّ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ کَفَرَ.
امام باقر (علیه السلام) عمروبنأبیمقدام از پدرش نقل کرده است که گفت: به امام باقر (علیه السلام) عرض کردم: «اهلسنّت میپندارند که چون همهی مردم زیر بار بیعت ابوبکر رفتند، این کار مورد رضایت خدای عزّوجلّ نیز بود و خداوند چنان نیست که امّت محمّد (صلی الله علیه و آله) را پس از او به فتنه اندازد و گمراه کند». امام باقر (علیه السلام) فرمود: «آیا کتاب خدا (قرآن) را نخواندهاند ... وَ لَوْ شاءَ اللهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذینَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ وَ لکِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ کَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لکِنَّ اللهَ یَفْعَلُ ما یُریدُ و همین آیه دلیل است بر اینکه اصحاب محمّد (صلی الله علیه و آله) نیز پس از او اختلاف کردند؛ برخی ایمان داشتند و برخی کافر شدند».