آیه وَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ [4]
و كسانیكه به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پيش از تو [بر پيامبران پيشين] نازل گرديده ايمان میآورند و به سراى ديگر يقين دارند.
العسکری (علیه السلام)- وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ عَلَی الْأَنْبِیَاءِ الْمَاضِینَ (علیهم السلام) کَالتَّوْرَاهًِْ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ وَ صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَ سَائِرِ کُتُبِ اللَّهِ الْمُنْزَلَهًِْ عَلَی أَنْبِیَائِهِ بِأَنَّهُ حَقٌّ وَ صِدْقٌّ مِنْ عِنْدِ رَبٍّ عَزِیزٍ صَادِقٍ حَکِیمٍ.
امام عسکری (علیه السلام) ای محمّد (! آنان [کسانی هستند] که به آنچه خداوند برای تو فرستاده ایمان میآورند؛ به آنچه پیش از تو برای پیامبران گذشته فرستاد مثل تورات، انجیل، زبور، صحف ابراهیم، و کتابهای دیگر آسمانی که بر پیامبران فرستاده است، ایمان میآورند [و تصدیق] میکنند که این کتابها درست و راست هستند و از سوی پروردگار عزیز، راستگو، و حکیم فرستاده شدهاند.
العسکری (علیه السلام)- بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ أَیْ مِنَ القُرْآنِ وَ الشَّرِیعَهًِْ.
امام عسکری (علیه السلام) منظور، قرآن و شریعت است.
العسکری (علیه السلام)- قَالَ بِمَا أُنْزِلَ مِنَ القُرْآنِ إِلَیْکَ.
امام عسکری (علیه السلام) به آنچه که از قرآن بر تو نازل شده است.
العسکری (علیه السلام)- ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ عَلَی الْأَنْبِیَاءِ الْمَاضِینَ (علیهم السلام) کَالتَّوْرَاهًِْ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ وَ صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَ سَائِرِ کُتُبِ اللَّهِ الْمُنْزَلَهًِْ عَلَی أَنْبِیَائِهِ بِأَنَّهُ حَقٌّ وَ صِدْقٌّ مِنْ عِنْدِ رَبٍّ عَزِیزٍ صَادِقٍ حَکِیمٍ.
امام عسکری (علیه السلام) به آنچه پیش از تو بر پیامبران گذشته فرستاده، مثل تورات و انجیل، زبور، صحف ابراهیم، و کتابهای دیگر آسمانی که بر پیامبران (علیهم السلام) فرستاده، ایمان میآورند [و تصدیق میکنند] که این کتابها درست و راست است و از سوی پروردگار عزیز، راستگو و حکیم فرستاده شده است.
العسکری (علیه السلام)- قَالَ الْإِمَامُ (علیه السلام): مَنْ دَفَعَ فَضْلَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَلَی جَمِیعِ مَنْ بَعْدَ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) فَقَدْ کَذَّبَ بِالتَّوْرَاهًِْ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ وَ صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَ سَائِرِ کُتُبِ اللَّهِ الْمُنْزَلَهًِْ فَإِنَّهُ مَا نَزَلَ شَیْءٌ مِنْهَا إِلَّا وَ أَهَمُّ مَا فِیهِ بَعْدَ الْأَمْرِ بِتَوْحِیدِ اللَّهِ تَعَالَی وَ الْإِقْرَارِ بِالنُّبُوَّهًِْ الِاعْتِرَافُ بِوَلَایَتِهِ وَ الطَّیِّبِینَ مِنْ آلِهِ (علیه السلام) وَ لَقَدْ قَالَ رَجُلٌ لِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام): مَا تَقُولُ فِی رَجُلٍ یُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ مَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِهِ وَ یُؤْمِنُ بِالْآخِرَهًِْ وَ یُصَلِّی وَ یُزَکِّی وَ یَصِلُ الرَّحِمَ وَ یَعْمَلُ الصَّالِحَاتِ لَکِنَّهُ یَقُولُ مَعَ ذَلِکَ لَا أَدْرِی الْحَقَّ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) أَوْ فُلَانٍ؟ فَقَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ (علیه السلام): مَا تَقُولُ أَنْتَ فِی رَجُلٍ یَفْعَلُ هَذِهِ الْخَیْرَاتِ کُلَّهَا إِلَّا أَنَّهُ یَقُولُ لَا أَدْرِی النَّبِیُّ محمد (صلی الله علیه و آله) أَوْ مُسَیْلَمَهًُْ؟ هَلْ یَنْتَفِعُ بِشَیْءٍ مِنْ هَذِهِ الْأَفْعَالِ؟ فَقَالَ: لَا! قَالَ: فَکَذَلِکَ صَاحِبُکَ هَذَا کَیْفَ یَکُونُ مُؤْمِناً بِهَذِهِ الْکُتُبِ مَنْ لَا یَدْرِی أَ محمد (صلی الله علیه و آله) نَبِیٌّ أَمْ مُسَیْلَمَهًُْ وَ کَذَلِکَ کَیْفَ یَکُونُ مُؤْمِناً بِهَذِهِ الْکُتُبِ وَ الْآخِرَهًِْ أَوْ مُنْتَفِعاً بِشَیْءٍ مِنْ أَعْمَالِهِ مَنْ لَا یَدْرِی أَ عَلِیٌّ (علیه السلام) مُحِقٌّ أَمْ فُلَان.
امام عسکری (علیه السلام) هرکس برتری و امتیاز حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را بر همهی موجودات بعد از پیامبر (رد کند، تورات، انجیل، زبور، صحف ابراهیم و سایر کتابهای آسمانی را تکذیب کرده است؛ زیرا هیچ کتابی از آسمان فرود نیامد مگر اینکه مهمترین مسئله مطرح شده در آن، بعد از فرمان به یگانگی خداوند متعال و اقرار به [رسالت] پیامبری، اعتراف به ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و خاندان پاک (علیهم السلام) او بوده است. مردی به حضرت زینالعابدین (علیه السلام) عرض کرد: «چه میگویید دربارهی مردی که به آنچه بر محمّد (نازل شده و آنچه پیش از او فرود آمده ایمان دارد و نیز به سرای دیگر مؤمن است؛ نماز میخواند؛ زکات میپردازد و صله رحم و کارهای نیکو انجام میدهد، ولی در عین حال میگوید: «نمیدانم حق با علی (علیه السلام) است یا با فلانی»»؟ حضرت فرمود: «چه میگویی دربارهی کسی که همهی این کارهای خیر را انجام میدهد ولی با این وصف میگوید: «نمیدانم محمّد (پیامبر است یا مسیلمهی کذّاب»؟ آیا با این تردید در پیامبری محمّد (از آن اعمال سودی میبرد»؟ آن مرد عرض کرد: نه! امام (علیه السلام) فرمود: پس این رفیق تو هم اینچنین است. چگونه کسیکه نمیداند محمّد (پیامبر است یا مسیلمه، به این کتابهای آسمانی ایمان دارد؟ [همینطور] چگونه کسیکه نمیداند علی (علیه السلام) بر حق است یا فلانی، به این کتابها و سرای دیگر ایمان دارد یا از آن کارها که گفتی سود میبرد؟
العسکری (علیه السلام)- قَوْلُهُ وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ مَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ قَالَ: بِمَا أُنْزِلَ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَیْکَ وَ مَا أُنْزِلَ عَلَی الْأَنْبِیَاءِ قَبْلَکَ مِنَ الْکُتُبِ.
امام عسکری (علیه السلام) به آنچه که از قرآن بر تو نازل شده و نیز کتابهایی که پیش از تو بر پیامبران (علیهم السلام) نازل شده است [ایمان میآورند].
العسکری (علیه السلام)- وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ؛ قَالَ (علیه السلام): بِالدَّارِ الْآخِرَهًِْ بَعْدَ هَذِهِ الدُّنْیَا یُوقِنُونَ لَا یَشُکُّونَ فِیهَا أَنَّهَا الدَّارُ الَّتِی فِیهَا جَزَاءُ الْأَعْمَالِ الصَّالِحَهًِْ بِأَفْضَلَ مِمَّا عَمِلُوا وَ عِقَابُ الْأَعْمَالِ السَّیِّئَهًِْ بِمِثْلِ مَا کَسَبُوهُ.
امام عسکری (علیه السلام) به سرای دیگر پس از این جهان، یقین داشته و تردید نمیکنند که در آن سرا پاداش اعمال صالح، برتر از عملی است که صالحان انجام دادهاند و کیفر اعمال بد همانند و هم اندازهی آن چیزی است که بدکاران مرتکب شدهاند.