آیه ۱۲۵ - سوره بقره

آیه وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاكِفينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ [125]

و [به يادآوريد] هنگامى كه خانه‌ی كعبه را محلّ بازگشت [و اجتماع] مردم و مركز امن قرارداديم. و [به مردم گفتيم:] از مقام ابراهيم، عبادتگاهى براى خود انتخاب كنيد. و از ابراهيم و اسماعيل پيمان گرفتيم كه: «خانه‌ی مرا براى طواف‌كنندگان و مجاوران و ركوع‌كنندگان سجده‌گزار (نمازگزاران) پاكيزه سازيد».

و [به یادآورید] هنگامی که خانه‌ی کعبه را قراردادیم

۱ -۱
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ الْحَجَرَ لآِدَمَ (علیه السلام) وَ کَانَ الْبَیْتَ.

امام صادق (علیه السلام) خداوند سنگی برای آدم (علیه السلام) فروفرستاد که همان خانه‌ی خدا بود.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۶
بحارالأنوار، ج۹۶، ص۶۴/ العیاشی، ج۱، ص۶۰

محل بازگشت [و اجتماع] مردم و مرکز امن

۲ -۱
(بقره/ ۱۲۵)

علیّ‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- اَلمَثَابَهًُْ اَلعُودُ اِلَیهِ.

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) مَثابَةً به معنای بازگشتن به آن است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۶
البرهان
۲ -۲
(بقره/ ۱۲۵)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- کَبَیْتِ اللَّهِ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً وَ مَنْ رَغِبَ عَنْهُ کَانَ کَافِراً، قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً.

امام علی (علیه السلام) مانند خانه‌ی خدا که اگر کسی در آن وارد شود، ایمن است و کسی که از آن روی بگرداند کافر است، خداوند می‌فرماید: وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَ أَمْناً.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۶
بحارالأنوار، ج۲۹، ص۱۷۱/ إرشادالقلوب، ص۲، ص۳۸۳
۲ -۳
(بقره/ ۱۲۵)

السّجّاد (علیه السلام)- عَنِ الثُّمَالِیِّ عَنْ عَلِیِّ‌بْنِ‌الْحُسَیْنِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِمَ صَارَ الطَّوَافُ سَبْعَهًَْ أَشْوَاطٍ؟ قَالَ: لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَالَ لِلْمَلَائِکَهًِْ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً فَرَدُّوا عَلَی اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ قَالُوا أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ قَالَ اللهُ إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ وَ کَانَ لَا یَحْجُبُهُمْ عَنْ نُورِهِ فَحَجَبَهُمْ عَنْ نُورِهِ سَبْعَهًَْ آلَافِ عَامٍ فَلَاذُوا بِالْعَرْشِ سَبْعَهًَْ آلَافِ سَنَهًٍْ فَرَحِمَهُمْ وَ تَابَ عَلَیْهِمْ وَ جَعَلَ لَهُمُ الْبَیْتَ الْمَعْمُورَ الَّذِی فِی السَّمَاءِ الرَّابِعَهًِْ فَجَعَلَهُ مَثَابَهًًْ وَ أَمْناً وَ وَضَعَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ تَحْتَ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ فَجَعَلَهُ مَثابَهًًْ لِلنَّاسِ وَ أَمْناً فَصَارَ الطَّوَافُ سَبْعَهًَْ أَشْوَاطٍ وَاجِباً عَلَی الْعِبَادِ لِکُلِّ أَلْفِ سَنَهًٍْ شَوْطاً وَاحِداً.

امام سجاد (علیه السلام) از ثمالی نقل شده است: گفتم: «چرا طواف هفت دور است»؟ فرمود: «چون خداوند تبارک‌وتعالی به فرشته‌ها فرمود: من در زمین جانشینی [برای خود] می‌گذارم و آن‌ها در برابر خداوند تبارک‌وتعالی گفتند: آیا در آن کسی را می‌گذاری که تباهی انگیزد و خونریزد؟ خدا فرمود: من آنچه را شما نمی‌دانید، می‌دانم و پیش از آن، آنان (ملائکه) را از نور خود محجوب نکرده‌بود و پس از آن [به جرم این اعتراض] هفت‌هزار سال آن‌ها را از نورش محجوب ساخت؛ تا اینکه آنان هفت‌هزار سال به عرش خدا پناه برده [و تضرّع کردند] پس به آن‌ها مهر ورزیده و توبه‌شان را پذیرفت و بیت‌المعمور را در آسمان چهارم برایشان ساخت تا پایگاه و مأمن آن‌ها باشد و خانه کعبه را زیر بیت‌المعمور و آن را پایگاه قرار داد و به ازای هر هزار سال طواف ملائکه یک طواف بر انسان‌ها واجب شد؛ پس طواف هفت‌بار شد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۶
بحارالأنوار، ج۵۵، ص۵۸
۲ -۴
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- فَإِذَا دَخَلْتَ الْمَسْجِدَ فَارْفَعْ یَدَیْکَ وَ اسْتَقْبِلِ الْبَیْتَ وَ قُل ... اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّ هَذَا بَیْتُکَ الْحَرَامُ الَّذِی جَعَلْتَهُ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً مُبارَکاً وَ هُدیً.

امام صادق (علیه السلام) و چون به مسجدالحرام داخل شدی دستانت را بالا برده و به سمت خانه‌ی خدا پیش‌رو و بگو: «بار الهی! شهادت می‌دهم که این خانه‌ی حرمت‌نهاده [کعبه‌ی] توست که آن را برای مردم محلّ رجوع و جایگاه امن و پر برکت و مایه‌ی هدایت برای جهانیان، قرار دادی».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۶
الکافی، ج۴، ص۴۰۱/ نورالثقلین

و [به مردم گفتیم:] از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید

۳ -۱
(بقره/ ۱۲۵)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- صَلَاهًٌْ فِی مَسْجِدِی تَعْدِلُ أَلْفَ صَلَاهًٍْ فِی غَیْرِهِ وَ صَلَاهًٌْ فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ تَعْدِلُ أَلْفَ صَلَاهًٍْ فِی مَسْجِدِی ثُمَّ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ فَضَّلَ مَکَّهًَْ وَ جَعَلَ بَعْضَهَا أَفْضَلَ مِنْ بَعْضٍ فَقَالَ تَعَالَی وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی.

پیامبر ( یک نماز در مسجد من، مساوی با هزار نماز در غیر آن بوده و نماز در مسجدالحرام مساوی با هزار نماز در مسجد من می‌باشد ... حق تعالی مکّه را بر سایر بقاع تفضیل داد و برخی از نواحی آن را بر بعضی دیگر برتر قرارداد؛ فرمود: وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۸
بحارالأنوار، ج۹۶، ص۲۴۱/ بحارالأنوار، ج۹۶، ص۳۸۱/ کامل الزیارات، ص۲۰
۳ -۲
(بقره/ ۱۲۵)

الباقر (علیه السلام)- ثُمَّ نَفَذَ إِلَی مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ فَقَرَأَ وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی فَصَلَّی فَجَعَلَ الْمَقَامَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْبَیْتِ فَکَانَ أَبِی یَقُولُ وَ لَا أَعْلَمُهُ ذَکَرَهُ إِلَّا عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) کَانَ یَقْرَأُ فِی الرَّکْعَتَیْنِ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ وَ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ ثُمَّ رَجَعَ إِلَی الرُّکْنِ فَاسْتَلَمَهُ ثُمَّ خَرَجَ مِنَ الْبَابِ إِلَی الصَّفَا.

امام باقر (علیه السلام) سپس به‌سوی مقام ابراهیم (علیه السلام) حرکت کرده و [این آیه را] خواند وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی پس نماز خوانده و مقام ابراهیم (علیه السلام) را بین خود و بین خانه کعبه قرارداد و پدرم می‌گفت: «من چنین داستانی را در مورد کسی جز پیامبر (نشنیده‌ام و ایشان در دو رکعت نماز، سوره‌ی کافرون و سوره‌ی توحید را می‌خواند؛ آنگاه به‌سوی رکن بازگشته و و آن را لمس می‌فرمود؛ سپس از در به‌سوی کوه صفا خارج می‌شد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۸
بحارالأنوار، ج۲۱، ص۴۰۲
۳ -۳
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- مَنْ سَأَلَهُ عَنْ رَجُلٍ نَسِیَ رَکْعَتَیْ طَوَافِ الْفَرِیضَهًِْ حَتَّی یَخْرُجَ فَقَالَ یُوَکِّلُ قَالَ ابْنُ مُسْکَانَ وَ فِی حَدِیثٍ آخَرَ إِنْ کَانَ جَاوَزَ مِیقَاتَ أَهْلِ أَرْضِهِ فَلْیَرْجِعْ وَ لْیُصَلِّهِمَا فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی.

امام صادق (علیه السلام) ابن‌مسکان می‌گوید از حضرت درباره‌ی حکم کسی که دو رکعت نماز واجب حج را فراموش کند و از حج به وطن خود بازگردد، سؤال کردم. حضرت فرمود: «باید کسی را نائب از طرف خود بگیرد [تا آن را بخواند]». در حدیث دیگری هست که حضرت فرمود: «اگر از حدّ میقات هم‌وطنان خود عبور کرده‌باشد، باید برگردد و آن دو رکعت را به‌جای آورد. زیرا خداوند متعال می‌فرماید: وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۸
تهذیب الأحکام، ج۵، ص۱۴۰/ الإستبصار، ج۲، ص۲۳۴ و وسایل الشیعه، ج۱۳، ص۴۳۱؛ فیهما: «من سأله عن رجل نسی رکعتی ... قال ابن مسکان» محذوفٌ/ البرهان
۳ -۴
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ الْأَبْزَارِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ رَجُلٍ نَسِیَ فَصَلَّی رَکْعَتَیْ طَوَافِ الْفَرِیضَهًِْ فِی الْحِجْرِ. قَالَ: یُعِیدُهُمَا خَلْفَ الْمَقَامِ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی یَعْنِی بِذَلِکَ رَکْعَتَیْ طَوَافِ الْفَرِیضَهًِْ.

امام صادق (علیه السلام) از امام صادق (علیه السلام) حکم اعمال کسی را پرسیدم که دو رکعت نماز طواف واجب را از روی فراموشی داخل حجر اسماعیل خوانده‌باشد؛ حضرت فرمودند: «باید آن دو رکعت را دوباره پشت سر مقام ابراهیم (علیه السلام) بخواند؛ زیرا خداوند می‌فرماید: وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی که منظور از آن، دو رکعت نماز طواف واجب است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۸
تهذیب الأحکام، ج۵، ص۱۳۸/ وسایل الشیعه، ج۱۳، ص۴۲۵/ نورالثقلین/ البرهان
۳ -۵
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌بَصِیرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ رَجُلٍ نَسِیَ أَنْ یُصَلِّیَ رَکْعَتَیْ طَوَافِ الْفَرِیضَهًِْ خَلْفَ الْمَقَامِ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی حَتَّی ارْتَحَلَ. فَقَالَ: إِنْ کَانَ ارْتَحَلَ فَإِنِّی لَا أَشُقُّ عَلَیْهِ وَ لَا آمُرُهُ أَنْ یَرْجِعَ وَ لَکِنْ یُصَلِّی حَیْثُ یَذْکُرُ.

امام صادق (علیه السلام) از امام صادق (علیه السلام) حکم کسی را پرسیدم که خواندن دو رکعت نماز طواف واجب را پشت سر مقام ابراهیم فراموش کند؛ در حالی‌که خداوند متعال فرمود: وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی و پس از آن عزیمت کند. [و به شهر خود بازگردد] حضرت فرمود: «اگر عزیمت کرده‌باشد، به او سخت نمی‌گیرم و او را امر نمی‌کنم تا بازگردد؛ ولی هرجایی که یادش آمد، باید نماز را بخواند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۸
تهذیب الأحکام، ج۵، ص۱۴۰/ الإستبصار، ج۲، ص۲۳۵/ وسایل الشیعه، ج۱۳، ص۴۳۰/ نورالثقلین/ البرهان
۳ -۶
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌الصَّبَّاحِ الْکِنَانِیِّ قَال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ رَجُلٍ نَسِیَ أَنْ یُصَلِّیَ الرَّکْعَتَیْنِ عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) فِی طَوَافِ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَهًِْ. فَقَالَ: إِنْ کَانَ بِالْبَلَدِ صَلَّی رَکْعَتَیْنِ عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی وَ إِنْ کَانَ قَدِ ارْتَحَلَ فَلَا آمُرُهُ أَنْ یَرْجِعَ.

امام صادق (علیه السلام) از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی حکم کسی پرسید که نماز دو رکعتی حج را در پیشگاه مقام ابراهیم (علیه السلام) در طواف حج و عمره فراموش کرده‌باشد؛ حضرت فرمود: «اگر در همین سرزمین (مکّه) باشد، باید آن نماز دو رکعتی را در پیشگاه مقام ابراهیم (علیه السلام) بخواند؛ چرا که خداوند عزّوجلّ فرمود: وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی ولی اگر از این سرزمین عزیمت کرده است، به او امر نمی‌کنم که بازگردد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۵۸
الکافی، ج۴، ص۴۲۵/ تهذیب الأحکام، ج۵، ص۱۳۹/ الإستبصار، ج۲، ص۲۳۵/ وسایل الشیعه، ج۱۳، ص۴۳۱/ مستدرک الوسایل، ج۹، ص۴۱۴/ نورالثقلین/ البرهان
۳ -۷
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ طَافَ بِالْبَیْتِ طَوَافَ الْفَرِیضَهًِْ فِی حَجٍّ کَانَ أَوْ عُمْرَهًٍْ وَ جَهِلَ أَنْ یُصَلِّیَ رَکْعَتَیْنِ عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام). قَالَ: یُصَلِّیهَا وَ لَوْ بَعْدَ أَیَّامٍ لِأَنَّ اللَّهَ یَقُولُ وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی.

امام صادق (علیه السلام) حلبی گوید: «از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «حکم کسی‌که طواف واجب خانه‌ی خدا را چه در حج و چه در عمره انجام داده‌باشد ولی به این مسئله آگاه‌نباشد که باید دو رکعت نماز در پیشگاه مقام ابراهیم (علیه السلام) بخواند، چیست»؟ حضرت فرمود: «باید آن را به جای آورد؛ اگر چه پس از چند روز باشد؛ زیرا خداوند می‌فرماید: وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۶۰
بحارالأنوار، ج۹۶، ص۲۱۵/ العیاشی، ج۱، ص۵۸/ البرهان
۳ -۸
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ صَفْوَانَ‌بْنِ‌یَحْیَی لَیْسَ لِأَحَدٍ أَنْ یُصَلِّیَ رَکْعَتَیْ طَوَافِ الْفَرِیضَهًِْ إِلَّا خَلْفَ الْمَقَامِ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی فَإِنْ صَلَّیْتَهُمَا فِی غَیْرِهِ فَعَلَیْکَ إِعَادَهًُْ الصَّلَاهًِْ.

امام صادق (علیه السلام) از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «همه باید دو رکعت نماز طواف واجب را پشت سر مقام ابراهیم (علیه السلام) به‌جای آورند؛ چرا که خداوند فرمود: وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی پس اگر آن دو رکعت را در مکان دیگری به جای آوری، باید آن نماز را دوباره بخوانی».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۶۰
تهذیب الأحکام، ج۵، ص۱۳۷/ تهذیب الأحکام، ج۵، ص۲۸۵/ وسایل الشیعه، ج۱۳، ص۴۲۵/ نورالثقلین/ البرهان
۳ -۹
(بقره/ ۱۲۵)

ابن عباس (رحمة الله علیه)- الحَجُّ کُلُّهُ مَقَامُ اِبرَاهِیمَ (علیه السلام).

ابن‌عباس (رحمة الله علیه) مقام ابراهیم (علیه السلام) تمام حج است. (یعنی سرسپردگی در برابر حق چون ابراهیم (علیه السلام)).

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۶۰
فقه القرآن ج۱ ص۲۹۰
۳ -۱۰
(بقره/ ۱۲۵)

الباقر (علیه السلام)- عَنِ الْمُنْذِرِ الثَّوْرِیِّ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْحَجَرِ؟ فَقَالَ: نَزَلَتْ ثَلَاثَهًُْ أَحْجَارٍ مِنَ الْجَنَّهًِْ الْحَجَرُ الْأَسْوَدُ اسْتَوْدَعَهُ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) وَ مَقَامُ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) وَ حَجَرُ بَنِی إِسْرَائِیلَ. قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ اسْتَوْدَعَ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) الْحَجَرَ الْأَبْیَضَ وَ کَانَ أَشَدَّ بَیَاضاً مِنَ الْقَرَاطِیسِ فَاسْوَدَّ مِنْ خَطَایَا بَنِی آدَم.

امام باقر (علیه السلام) منذِر ثوری گوید: «از امام باقر (علیه السلام) درباره‌ی آن سنگ از ایشان پرسیدم». حضرت فرمود: «سه سنگ از بهشت نازل‌شد که عبارتند از: حجرالأسود که نزد ابراهیم (علیه السلام) به ودیعه گذاشته‌شد؛ [سنگ] مقام ابراهیم (علیه السلام) و سنگ بنی‌اسرائیل». امام باقر (علیه السلام) فرمود: «خداوند، حجرالأبیض (سنگ سفید) را نزد ابراهیم (علیه السلام) به ودیعه گذاشت و آن سنگ از کاغذ نیز سفیدتر بود؛ ولی به دلیل گناهان بنی‌آدم سیاه شد».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۶۰
بحارالأنوار، ج۹۶، ص۲۲۷/ البرهان/ نورالثقلین؛ فیه: «بالإختصار»
۳ -۱۱
(بقره/ ۱۲۵)

ابن‌عباس (رحمة الله علیه)- لَمَّا أَتَی إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) بِإِسْمَاعِیلَ (علیه السلام) وَ هَاجَرَ فَوَضَعَهُمَا بِمَکَّهًَْ وَ أَتَتْ عَلَی ذَلِکَ مَدَّهٌ وَ نَزَلَهَا الجرهمیون وَ تَزَوَّجَ إِسْمَاعِیلُ (علیه السلام) إمْرَأَهًًْ مِنْهُمْ وَ مَاتَتْ هَاجَرُ وَ اسْتَأْذَنَ إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) سَارَهًَْ أَنْ یَأْتِیَ هَاجَرَ فَأَذِنَتْ لَهُ وَ شَرَطَتْ عَلَیْهِ أَنْ لَا یَنْزِلَ؟ فَقَدِمَ إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) وَ قَدْ مَاتَتْ هَاجَرُ فَذَهَبَ إِلَی بَیْتِ إِسْمَاعِیلَ (علیه السلام) فَقَالَ لِامْرَأَتِهِ: أَیْنَ صَاحِبُکَ؟ قَالَتْ لَهُ: لَیْسَ هَاهُنَا، ذَهَبَ یَتَصَیَّدُ. وَ کَانَ إِسْمَاعِیلُ (علیه السلام) یَخْرُجُ مِنَ الْحَرَمِ یَتَصَیَّدُ وَ یَرْجِعُ. فَقَالَ لَهَا إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام): هَلْ عِنْدَکَ ضِیَافَهًٌْ؟ قَالَتْ: لَیْسَ عِنْدِی شَیْءُ وَ مَا عِنْدِی أَحَدٌ. فَقَالَ لَهَا إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام): إِذَا جَاءَ زَوْجُکِ فَاقْرَئِیهِ السَّلَامَ وَ قُولِی لَهُ فَلْیُغَیِّرْ عَتَبَهًَْ بَابِهِ. وَ ذَهَبَ إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) فَجَاءَ إِسْمَاعِیلُ (علیه السلام) وَ وَجَدَ رِیحَ أَبِیهِ فَقَالَ لِامْرَأَتِهِ: هَلْ جَاءَکَ أَحَدٌ؟ قالَتْ: جَاءَنِی شَیْخٌ صِفَتُهُ کَذَا وَ کَذَا کَالْمُسْتَخِفَّهًِْ بِشَأْنِهِ. قَالَ: فَما قَالَ لَکَ؟ قَالَتْ: قَالَ لِی إِقْرَئِی زَوْجَکِ السَّلَامَ وَ قُولِی لَهُ فَلْیُغَیِّرْ عَتَبَهًَْ بَابِهِ. فَطَلَّقَهَا وَ تَزَوَّجَ أُخْرَی فَلَبِثَ إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ یَلْبَثَ ثُمَّ اسْتَأْذَنَ سَارَهًَْ أَنْ یَزُورَ إِسْمَاعِیلَ (علیه السلام) فَأَذِنَتْ لَهُ وَ اشْتَرَطَتْ عَلَیْهِ أَنْ لَا یَنْزِلَ فَجَاءَ إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) حَتَّی انْتَهَی إِلَی بَابِ إِسْمَاعِیلَ (علیه السلام) فَقَالَ لِامْرَأَتِهِ: أَیْنَ صَاحِبُکَ؟ قالَتْ: یَتَصَیَّدُ وَ هُوَ یَجِیئُنِی الْآنَ انَّ شَاءَ اللَّهُ فَانْزِلْ یَرْحَمُکَ اللَّهُ. فَقَالَ لَهَا: هَلْ عِنْدَکَ ضِیَافَهًٌْ؟ قَالَتْ: نَعَمْ فَجَاءَتْ بِاللَّبِنِ وَ اللَّحْمِ فَدَعَا لَهَا بِالْبَرَکَهًِْ فَلَوْ جَاءَتْ یَوْمَئِذٍ بِخُبْزٍ أَوْ بُرٍّ أَوْ شَعِیرٍ أَوْ تَمْرٍ لَکَانَتْ أَکْثَرَ أَرْضِ اللَّهِ بُرّاً وَ شَعِیراً وَ تَمْراً. فَقَالَتْ لَهُ: إِنْزِلْ حَتَّی أَغْسِلُ رَأْسَکَ فَلَمْ یَنْزِلْ فَجَاءَتْ بِالْمَقَامِ فَوَضَعَتْهُ عَلَی شِقِّهِ الْأَیْمَنِ فَوَضَعَ قَدَمَهُ عَلَیْهِ فَبَقِیَ أَثَرُ قَدَمِهِ عَلَیْهِ فَغَسَلَتْ شَقَّ رَأْسِهِ الْأَیْمَنِ ثُمَّ حَوَّلَتِ الْمَقَامَ إِلَی شِقِّهِ الْأَیْسَرِ فَبَقِیَ أَثَرُ قَدَمِهِ عَلَیْهِ فَغَسَلَتْ شِقَّ رَأْسِهِ الْأَیْسَرَ. فَقَالَ لَهَا: إِذَا جَاءَ زَوْجُکِ فَاقْرَئِیهِ مِنِّی السَّلَامَ وَ قُولِی لَهُ قَدِ اسْتَقَامَتْ عَتَبَهًُْ بَابِکَ. فَلَمَّا جَاءَ إِسْمَاعِیلُ (علیه السلام) وَجَدَ رِیحَ أَبِیهِ فَقَالَ لِامْرَأَتِهِ: هَلْ جَاءَکَ أَحَدُ؟ قَالَتْ: نَعَمْ شَیْخٌ أَحْسَنُ النَّاسِ وَجْهاً وَ أَطْیَبُهُمْ رِیحاً وَ قَالَ لِی کَذَا وَ کَذَا وَ قُلْتُ لَهُ کَذَا وَ غَسَلْتُ رَأْسَهُ وَ هَذَا مَوْضِعُ قَدَمَیْهِ عَلَی الْمَقَامِ فَقَالَ لَهَا إِسْمَاعِیلُ (علیه السلام): ذَاکَ إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام).

ابن‌عباس (رحمة الله علیه) وقتی ابراهیم (علیه السلام) هاجر و اسماعیل (علیه السلام) را به مکّه آورد و در آن منزل داد، مدّتی که گذشت، قومی به نام «جرهم» در آنجا (در کنار آب زمزم) فرود آمده و سکنی گزیدند؛ [بعدها] اسماعیل (علیه السلام) با دختری از آن قوم ازدواج کرد. سپس هاجر از دنیا رفت. در این هنگام ابراهیم (علیه السلام) از ساره اجازه خواست تا به نزد هاجر و اسماعیل (علیه السلام) برود؛ ساره به او اجازه داد امّا شرط کرد که ابراهیم (علیه السلام) از اسب پیاده نشود و در آنجا منزل نگیرد. پس ابراهیم (علیه السلام) به مکّه آمد در حالی‌که هاجر وفات یافته‌بود؛ پس به نزد اسماعیل (علیه السلام) رفت [و چون او را در خانه ندید] به همسرش گفت: «همسرت کجاست»؟ آن زن گفت: «اینجا نیست، برای شکار به بیرون از حرم رفته و شکار می‌کند بعد باز می‌گردد». ابراهیم (علیه السلام) به آن زن گفت: «آیا چیزی نزد خود داری که از من پذیرایی کنی». او گفت: «من هیچ‌چیز ندارم. کسی نیز نیست [که کمکم کند]». ابراهیم (علیه السلام) به او گفت: «وقتی همسرت آمد٬ سلام مرا به او برسان و بگو سردر خانه‌ات را عوض کن». ابراهیم (علیه السلام) رفت و وقتی اسماعیل (علیه السلام) آمد بوی پدر را شناخت؛ به همسرش گفت: «آیا کسی به نزد تو آمده بود»؟ همسرش با تحقیر و استخفاف گفت: «پیرمردی چنین و چنان به نزد من آمد». اسماعیل (علیه السلام) گفت: «آیا به تو سخنی نگفت»؟ همسرش گفت: «آری! به تو سلام رساند و گفت سردر خانه‌ات را تغییر بده». [اسماعیل (علیه السلام) متوجّه کنایه‌ی پدر شد و بنابر آن ماجرا،] آن زن را طلاق داده و همسر دیگری گرفت. سپس ابراهیم (علیه السلام) سال‌ها به مشیّت الهی درنگ نمود و دوباره از ساره اجازه خواست تا اسماعیل (علیه السلام) را ملاقات کند. ساره به او اجازه داد، امّا [این بار نیز] شرط نمود که پیاده نشود و منزل نگیرد. این بار ابراهیم (علیه السلام) آمد تا به در منزل اسماعیل (علیه السلام) رسید؛ به همسر اسماعیل (علیه السلام) فرمود: «شوهرت کجاست؟» آن زن گفت: «همسرم برای شکار به خارج حرم رفته است و انشاءاللَّه به زودی برمی‌گردد. خدا تو را رحمت کند به منزل ما وارد شو». [ابراهیم (علیه السلام) به خاطر شرط ساره وارد منزل نشد و] پرسید: «آیا نزد تو وسیله‌ی پذیرایی هست»؟ همسر اسماعیل (علیه السلام) گفت: «البته»! و آن وقت مقداری شیر و گوشت برای ابراهیم (علیه السلام) آورد؛ ابراهیم (علیه السلام) نیز برای برکت آن‌ها دعا کرد. اگر آن روز همسر اسماعیل (علیه السلام) نان، گندم، جو یا خرما آورده‌بود، در اثر دعای ابراهیم (علیه السلام) بیشتر آن سرزمین از گندم، جو یا خرما آکنده می‌شد. [پس از صرف غذا] همسر اسماعیل (علیه السلام) عرضه‌داشت: «پیاده شو تا من سرت را شستشو بدهم». لکن ابراهیم (علیه السلام) پیاده نشد [و همان‌طور سواره] به نزد مقام رفت و آن را بر کنار رکاب راست اسب قرارداد؛ سپس پای راست خود را بر آن نهاد و اثر پای آن حضرت بر آن سنگ باقی ماند. به این صورت، همسر اسماعیل (علیه السلام) سمت راست سر ابراهیم (علیه السلام) را شست. سپس [چرخید و] مقام را در کنار رکاب سمت چپ قرار داد و پای چپ خود را بر آن نهاد و همسر اسماعیل (علیه السلام) سمت چپ سرش را شستشو داد و اثر پای چپ آن حضرت بر سنگ باقی ماند. [وقتی عمل شستشو به پایان رسید] ابراهیم (علیه السلام) به او فرمود: «به همسرت سلام برسان و به او بگو سردر منزلت بسی محکم و استوار است». وقتی اسماعیل (علیه السلام) رسید، بوی پدر را در خانه یافت. به همسرش گفت: «آیا کسی به نزدت آمده بود»؟ همسرش گفت: «آری! پیرمردی که از نظر صورت بهترین مردم و خوشبوترین آنان بود به من چنین و چنان گفت و من نیز چنین و چنان گفتم؛ و سر او را شستشو داده [و از او پذیرایی کردم] و این اثر پای اوست که در مقام به‌جا مانده است». اسماعیل (علیه السلام) گفت: «او پدرم ابراهیم (علیه السلام) بوده است».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۶۰
البرهان

خانه مرا پاکیزه سازید

۴ -۱
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- فَیَنْبَغِی لِلْعَبْدِ أَنْ لَا یَدْخُلَ مَکَّهًَْ إِلَّا وَ هُوَ طَاهِرٌ قَدْ غَسَلَ عَرَقَهُ وَ الْأَذَی وَ تَطَهَّرَ.

امام صادق (علیه السلام) شایسته نیست بنده‌ای وارد شهر مکّه شود؛ مگر اینکه پاک باشد؛ عرق و چرک و کثیفی تنش را شسته و پاکیزه گردد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۶۲
تهذیب الأحکام، ج۵، ص۹۸/ وسایل الشیعه، ج۱۳، ص۲۰۰/ تهذیب الأحکام، ج۵، ص۲۵۱/ العیاشی، ج۱، ص۵۹/ علل الشرایع، ج۲، ص۴۱۱/ نورالثقلین/ البرهان
۴ -۲
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- قَوْلُهُ طَهِّرا بَیْتِیَ قَالَ الصّادق (علیه السلام): یَعْنِی نَحِّ عَنْهُ الْمُشْرِکِینَ وَ قَالَ: لَمَّا بَنَی إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) الْبَیْتَ وَ حَجَّ النَّاسُ شَکَتِ الْکَعْبَهًُْ إِلَی اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَا یَلْقَی مِنْ أَنْفَاسِ الْمُشْرِکِینَ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهَا قِرِّی کَعْبَهًُْ فَإِنِّی أَبْعَثُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ قَوْماً یَتَنَظَّفُونَ بِقُضْبَانِ الشَّجَرِ وَ یَتَخَلَّلُون.

امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی قول خدای متعال که فرمود: طَهِّرا بَیْتِیَ از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده است که یعنی مشرکان را از آنجا دور کنید و برانید». زمانی که ابراهیم (علیه السلام) خانه‌ی کعبه را بنا کرد و مردم مراسم حج را به‌جا آوردند، خانه‌ی کعبه از ملاقات با مشرکین و نَفَس بدبوی آن‌ها به درگاه الهی شکایت کرد. خداوند به کعبه وحی کرد: «ای کعبه! آرام بگیر؛ من در آخرالزّمان مردمی را بر می‌انگیزم که دندان خود را خلال نموده با شاخه‌ی درخت مسواک می‌زنند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۶۲
بحارالأنوار، ج۱۲، ص۹۲/ قصص الأنبیاءللجزایری، ص۱۲۱/ نورالثقلین/ البرهان

برای طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان سجده‌گزار نماز گزاران)

۵ -۱
(بقره/ ۱۲۵)

الکاظم (علیه السلام)- طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعَاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ یَعْنِی بِهِمْ آلَ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام).

امام کاظم (علیه السلام) خانه‌ی مرا برای طواف‌کنندگان و معتفکین و نمازگزاران پاک‌گردان؛ یعنی برای آل محمّد (که سلام خدا بر ایشان باد پاک گردان.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۶۲
بحرالعرفان
۵ -۲
(بقره/ ۱۲۵)

الصّادق (علیه السلام)- لَمَّا أَوْحَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَی إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَی الْکَعْبَهًِْ مِائَهًًْ وَ سَبْعِینَ رَحْمَهًًْ فَجَعَلَ مِنْهَا سِتِّینَ لِلطَّائِفِینَ وَ خَمْسِینَ لِلْعَاکِفِینَ وَ أَرْبَعِینَ لِلْمُصَلِّینَ وَ عِشْرِینَ لِلنَّاظِرِینَ.

امام صادق (علیه السلام) هنگامی‌که خداوند عزّوجلّ به ابراهیم (علیه السلام) وحی‌کرد: أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ خداوند صدوهفتاد رحمت را به‌سوی کعبه فروفرستاد که شصت عدد از آن را برای طواف‌کنندگان، پنجاه عدد از آن را برای اعتکاف‌کنندگان، چهل عدد از آن را برای نمازگزاران و بیست رحمت را مختصّ نظاره‌کنندگان قرارداد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۶۲
مستدرک الوسایل، ج۹، ص۳۷۸/ بحارالأنوار، ج۹۶، ص۵۰/ دعایم الإسلام، ج۱، ص۲۹۴
بیشتر
بقره
همه
مقدمه
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
۳۲
۳۳
۳۴
۳۵
۳۶
۳۷
۳۸
۳۹
۴۰
۴۱
۴۲
۴۳
۴۴
۴۵
۴۶
۴۷
۴۸
۴۹
۵۰
۵۱
۵۲
۵۳
۵۴
۵۵
۵۶
۵۷
۵۸
۵۹
۶۰
۶۱
۶۲
۶۳
۶۴
۶۵
۶۶
۶۷
۶۸
۶۹
۷۰
۷۱
۷۲
۷۳
۷۴
۷۵
۷۶
۷۷
۷۸
۷۹
۸۰
۸۱
۸۲
۸۳
۸۴
۸۵
۸۶
۸۷
۸۸
۸۹
۹۰
۹۱
۹۲
۹۳
۹۴
۹۵
۹۶
۹۷
۹۸
۹۹
۱۰۰
۱۰۱
۱۰۲
۱۰۳
۱۰۴
۱۰۵
۱۰۶
۱۰۷
۱۰۸
۱۰۹
۱۱۰
۱۱۱
۱۱۲
۱۱۳
۱۱۴
۱۱۵
۱۱۶
۱۱۷
۱۱۸
۱۱۹
۱۲۰
۱۲۱
۱۲۲
۱۲۳
۱۲۴
۱۲۵
۱۲۶
۱۲۷
۱۲۸
۱۲۹
۱۳۰
۱۳۱
۱۳۲
۱۳۳
۱۳۴
۱۳۵
۱۳۶
۱۳۷
۱۳۸
۱۳۹
۱۴۰
۱۴۱
۱۴۲
۱۴۳
۱۴۴
۱۴۵
۱۴۶
۱۴۷
۱۴۸
۱۴۹
۱۵۰
۱۵۱
۱۵۲
۱۵۳
۱۵۴
۱۵۵
۱۵۶
۱۵۷
۱۵۸
۱۵۹
۱۶۰
۱۶۱
۱۶۲
۱۶۳
۱۶۴
۱۶۵
۱۶۶
۱۶۷
۱۶۸
۱۶۹
۱۷۰
۱۷۱
۱۷۲
۱۷۳
۱۷۴
۱۷۵
۱۷۶
۱۷۷
۱۷۸
۱۷۹
۱۸۰
۱۸۱
۱۸۲
۱۸۳
۱۸۴
۱۸۵
۱۸۶
۱۸۷
۱۸۸
۱۸۹
۱۹۰
۱۹۱
۱۹۲
۱۹۳
۱۹۴
۱۹۵
۱۹۶
۱۹۷
۱۹۸
۱۹۹
۲۰۰
۲۰۱
۲۰۲
۲۰۳
۲۰۴
۲۰۵
۲۰۶
۲۰۷
۲۰۸
۲۰۹
۲۱۰
۲۱۱
۲۱۲
۲۱۳
۲۱۴
۲۱۵
۲۱۶
۲۱۷
۲۱۸
۲۱۹
۲۲۰
۲۲۱
۲۲۲
۲۲۳
۲۲۴
۲۲۵
۲۲۶
۲۲۷
۲۲۸
۲۲۹
۲۳۰
۲۳۱
۲۳۲
۲۳۳
۲۳۴
۲۳۵
۲۳۶
۲۳۷
۲۳۸
۲۳۹
۲۴۰
۲۴۱
۲۴۲
۲۴۳
۲۴۴
۲۴۵
۲۴۶
۲۴۷
۲۴۸
۲۴۹
۲۵۰
۲۵۱
۲۵۲
۲۵۳
۲۵۴
۲۵۵
۲۵۶
۲۵۷
۲۵۸
۲۵۹
۲۶۰
۲۶۱
۲۶۲
۲۶۳
۲۶۴
۲۶۵
۲۶۶
۲۶۷
۲۶۸
۲۶۹
۲۷۰
۲۷۱
۲۷۲
۲۷۳
۲۷۴
۲۷۵
۲۷۶
۲۷۷
۲۷۸
۲۷۹
۲۸۰
۲۸۱
۲۸۲
۲۸۳
۲۸۴
۲۸۵
۲۸۶