آیه ذلِكَ بِأَنَّ أللهَ نَزَّلَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ الَّذينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتابِ لَفي شِقاقٍ بَعيدٍ [176]
اينها، بهخاطر آن است كه خداوند، كتاب آسمانى را به حق، [و توأم با نشانهها و دلايل روشن]، نازل كرده؛ و آنها كه در آن اختلاف مىكنند، [و با كتمان و تحريف، اختلاف به وجود مىآورند، ] از حق، بسيار دور شدهاند.
العسکری (علیه السلام)- ذَلِکَ الْعَذَابَ الَّذِی وَجَبَ عَلَی هَؤُلَاءِ بِآثَامِهِمْ وَ أَجْرَامِهِمْ لِمُخَالَفَتِهِمْ لِإِمَامِهِمْ وَ زَوَالِهِمْ عَنْ مُوَالَاهًِْ سَیِّدِ خَلْقِ اللَّهِ بَعْدَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) نَبِیِّهِ أَخِیهِ وَ صَفِیِّهِ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ نَزَّلَ الْکِتَابَ الَّذِی تَوَعَّدَ فِیهِ مَنْ خَالَفَ الْمُحِقِّینَ وَ جَانَبَ الصّادقینَ وَ شَرَعَ فِی طَاعَهًِْ الْفَاسِقِینَ نَزَلَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ أَنَّ مَا یُوعَدُونَ بِهِ یُصِیبُهُمْ وَ لَا یُخْطِئُهُمْ وَ إِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِی الْکِتابِ فَلَمْ یُؤْمِنُوا بِهِ وَ قَالَ بَعْضُهُمْ: إِنَّهُ سِحْرٌ وَ بَعْضُهُمْ إِنَّهُ شِعْرٌ وَ بَعْضُهُمْ إِنَّهُ کِهَانَهًٌْ لَفِی شِقاقٍ بَعِیدٍ مُخَالَفَهًٍْ بَعِیدَهًٍْ عَنِ الْحَقِّ کَانَ الْحَقُّ فِی شِقٍّ وَ هُمْ فِی شِقٍّ غَیْرِهِ یُخَالِفُهُ.
امام عسکری (علیه السلام) عذابی که برای آنها واجب شده بهسبب گناهان و جرائم ایشان بهخاطر مخالفت با امام و فاصلهداشتن از دوستی بهترین خلق خدا بعد از حضرت محمّد ( برادر و جانشینش او بوده است: بِأَنَّ اللهَ نَزَّلَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ کتابی را فرستاده که مخالفین اهل حق و فاصلهگیران از آنها را تهدید کرده است؛ کسانیکه اطاعت از تبهکاران را بر خود لازم میشمارند؛ هر کیفری که به آنها وعده داده شده خواهندچشید. وَ إِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِی الْکِتابِ کسانیکه در کتاب اختلاف کردهاند و به آن ایمان ندارند. بعضی میگویند [این کتاب] سحر است و بعضی معتقدند که شعر است و بعضی نیز آن را به کاهنان نسبت میدهند. لَفِی شِقاقٍ بَعِیدٍ آنها در مخالفت سختی با حق هستند؛ گویا حق در یک جهت قرار گرفته و آنها در جهت مخالف آنند.