آیه ۱۷۵ - سوره بقره

آیه أُولئِكَ الَّذينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى وَ الْعَذابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ [175]

آن‌ها كسانى هستند كه گمراهى را با [از دست‌دادن] هدايت، و عذاب را با آمرزش، خريده‌اند؛ ‌راستى چه قدر در برابر آتش دوزخ، شكيبا هستند؟!

آنها کسانی هستند که گمراهی را با [از دست‌دادن] هدایت، و عذاب را با آمرزش، خریده‌اند

۱ -۱
(بقره/ ۱۷۵)

العسکری (علیه السلام)- أُولئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةََ بِالْهُدی أَخَذُوا الضَّلَالَهًَْ عِوَضاً عَنِ الْهُدَی وَ الرَّدَی فِی دَارِ الْبَوَارِ بَدَلًا مِنَ السَّعَادَهًِْ فِی دَارِ الْقَرَارِ وَ مَحَلِّ الْأَبْرَارِ وَ الْعَذابَ بِالْمَغْفِرَةِ اشْتَرَوُا الْعَذَابَ الَّذِی اسْتَحَقُّوا بِمُوَالَاتِهِمْ لِأَعْدَاءِ اللَّهِ بَدَلًا مِنَ الْمَغْفِرَهًِْ الَّتِی کَانَتْ تَکُونُ لَهُمْ لَوْ وَالَوْا أَوْلِیَاءَ اللَّهِ.

امام عسکری (علیه السلام)گمراهی را به جای هدایت برگزیده و بدبختی در دنیا را به جای سعادت و همنشینی با نیکان در آخرت پذیرفتند و به‌واسطه‌ی دوستی با دشمنان خدا عذابی را که استحقاق داشتند به جای مغفرت خریدند؛ همان مغفرتی که در صورتی که اولیای خدا را دوست می‌داشتند، نصیبشان می‌شد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۱۰
بحارالأنوار، ج۲۶، ص۲۳۵/ الإمام العسکری، ص۵۸۶
۱ -۲
(بقره/ ۱۷۵)

الصّادق (علیه السلام)- قَالَ الصّادق (علیه السلام) بَلَغَنی أَنَّهُ سُئِلَ کَعْبُ الْأَحْبَارِ مَا الْأَصْلَحُ فِی الدِّینِ وَ مَا الْأَفْسَدُ؟ فَقَالَ: الْأَصْلَحُ الْوَرَعُ وَ الْأَفْسَدُ الطَّمَعُ. فَقَالَ لَهُ السَّائِلُ: صَدَقْتَ یَا کَعْبَ الْأَحْبَارِ! وَ الطَّمَعُ خَمْرُ الشَّیْطَانِ یَسْتَقِی بِیَدِهِ لِخَوَاصِّهِ فَمَنْ سَکِرَ مِنْهُ لَا یَصْحُو إِلَّا فِی {أَلِیمِ} عَذَابِ اللَّهِ أَوْ مُجَاوَرَهًِْ سَاقِیهِ وَ لَوْ لَمْ یَکُنْ فِی الطَّمَعِ {سَخَطٌ} إِلَّا مُشَارَاهًُْ الدِّینِ بِالدُّنْیَا کَانَ عَظِیماً قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أُولئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَهًَْ بِالْهُدی وَ الْعَذابَ بِالْمَغْفِرَهًِْ فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَی النَّار.

امام صادق (علیه السلام) امام صادق (علیه السلام) فرمود به من خبر رسید که: از کعب‌الأحبار سؤال شده‌بود: «صلاح‌ترین و فاسدترین چیز در دین کدام است»؟ او گفته است: «صالح‌ترین کار، ورع و فاسدترینِ آن، طمع است. فردی که سؤال کرده‌بود گفت: «ای کعب الأحبار! تو درست گفتی». امام (علیه السلام) فرمود: «طمع از شراب‌های شیطان می‌باشد، شیطان این شراب را به خواصّ دوستان خود می‌نوشاند و هرکس مست شود، دیگر به هوش نمی‌آید؛ تا آنگاه که در عذاب خداوند گرفتار شده و یا در همسایگی آنکه شراب نوشانده (شیطان) قرار گیرد. و اگر طمع، عیبی جز خریدن دنیا در قبال آخرت نداشت در نزد خداوند (گناه) بزرگی بود. خداوند فرموده است: أُولئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدی وَ الْعَذابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَی النَّارِ».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۱۲
بحارالأنوار، ج۷۰، ص۱۶۹/ مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۶۹، ص۶۷/ مصباح الشریعهًْ، ص۱۰۵؛ فیه: «المثاراهًْ» بدلٌ «المشاراهًْ» و «سخطاً» زیادهًْ

راستی چه قدر در برابر آتش دوزخ، شکیبا هستند

۲ -۱
(بقره/ ۱۷۵)

العسکری (علیه السلام)- فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَی النَّارِ مَا أَجْرَأَهُمْ عَلَی عَمَلٍ یُوجِبُ عَلَیْهِمْ عَذَابَ النَّارِ.

امام عسکری (علیه السلام) چه چیزی آن‌ها را درباره‌ی عملی که موجب آتش جهنّم می‌شود جرأت داده است؟!

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۱۲
بحارالأنوار، ج۲۶، ص۲۳۵/ الإمام العسکری، ص۵۸۶
۲ -۲
(بقره/ ۱۷۵)

الصّادق (علیه السلام)- فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَی النَّارِ فَقَالَ مَا أَصْبَرَهُمْ عَلَی فِعْلِ مَا یَعْلَمُونَ أَنَّهُ یُصَیِّرُهُمْ إِلَی النَّارِ.

امام صادق (علیه السلام) چه چیزی آن‌ها را جرأت داده تا کاری انجام دهند که می‌دانند آن کار، ایشان را به دوزخ خواهدکشاند؟

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۱۲
الکافی، ج۲، ص۲۶۸/ وسایل الشیعه، ج۱۵، ص۲۹۹/ بحارالأنوار، ج۸، ص۲۹۸/ بحارالأنوار، ج۷۰، ص۳۱۳/ العیاشی، ج۱، ص۷۵/ نورالثقلین/ البرهان
۲ -۳
(بقره/ ۱۷۵)

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- قَوْلُهُ اصْلَوْهَا فَاصْبِرُوا أَوْ لا تَصْبِرُوا أَیْ اجْتَرَءُوا أَوْ لَا تَجْتَرِءُوا لِأَنَّ أَحَداً لَا یَصْبِرُ عَلَی النَّارِ وَ الدَّلِیلُ عَلَی ذَلِکَ فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَی النَّارِ یَعْنِی مَا أَجْرَأَهُمْ.

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) در این سخن خداوند: در آن وارد شوید و بسوزید؛ می‌خواهید صبر کنید یا نکنید (طور/ ۱۶) یعنی چه جرأت داشته‌باشید چه جرأت نداشته‌باشید، [منظور صبر بر آتش نیست]. زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند بر آتش جهنّم صبر کند و آیه‌ی فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَی النَّارِ یعنی «چه جسورند بر آتش»! دلیل آن است. (در اینجا معنای صبر، جسارت و دلیری است).

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۱۲
القمی، ج۲، ص۳۳۲
۲ -۴
(بقره/ ۱۷۵)

الصّادق (علیه السلام)- مَا أَجْرَأَهُمْ عَلَی النَّارِ.

امام صادق (علیه السلام) آنان در برابر آتش جهنّم، چه گستاخند!

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۱۲
بحارالأنوار، ج۷، ص۱۳۹/ نورالثقلین
۲ -۵
(بقره/ ۱۷۵)

الصّادق (علیه السلام)- مَا أَعْمَلَهُمْ بِأَعْمَالِ أَهْلِ النَّارِ.

امام صادق (علیه السلام) چه چیزی آن‌ها را به انجام اعمالی همانند اعمال اهل جهنّم وادار کرده است و اعمالشان همانند اعمال اهل دوزخ است؟

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۱۲
بحارالأنوار، ج۲۲، ص۱۵/ بحارالأنوار، ج۷، ص۱۳۹/ نورالثقلین/ البرهان
بیشتر
بقره
همه
مقدمه
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
۳۲
۳۳
۳۴
۳۵
۳۶
۳۷
۳۸
۳۹
۴۰
۴۱
۴۲
۴۳
۴۴
۴۵
۴۶
۴۷
۴۸
۴۹
۵۰
۵۱
۵۲
۵۳
۵۴
۵۵
۵۶
۵۷
۵۸
۵۹
۶۰
۶۱
۶۲
۶۳
۶۴
۶۵
۶۶
۶۷
۶۸
۶۹
۷۰
۷۱
۷۲
۷۳
۷۴
۷۵
۷۶
۷۷
۷۸
۷۹
۸۰
۸۱
۸۲
۸۳
۸۴
۸۵
۸۶
۸۷
۸۸
۸۹
۹۰
۹۱
۹۲
۹۳
۹۴
۹۵
۹۶
۹۷
۹۸
۹۹
۱۰۰
۱۰۱
۱۰۲
۱۰۳
۱۰۴
۱۰۵
۱۰۶
۱۰۷
۱۰۸
۱۰۹
۱۱۰
۱۱۱
۱۱۲
۱۱۳
۱۱۴
۱۱۵
۱۱۶
۱۱۷
۱۱۸
۱۱۹
۱۲۰
۱۲۱
۱۲۲
۱۲۳
۱۲۴
۱۲۵
۱۲۶
۱۲۷
۱۲۸
۱۲۹
۱۳۰
۱۳۱
۱۳۲
۱۳۳
۱۳۴
۱۳۵
۱۳۶
۱۳۷
۱۳۸
۱۳۹
۱۴۰
۱۴۱
۱۴۲
۱۴۳
۱۴۴
۱۴۵
۱۴۶
۱۴۷
۱۴۸
۱۴۹
۱۵۰
۱۵۱
۱۵۲
۱۵۳
۱۵۴
۱۵۵
۱۵۶
۱۵۷
۱۵۸
۱۵۹
۱۶۰
۱۶۱
۱۶۲
۱۶۳
۱۶۴
۱۶۵
۱۶۶
۱۶۷
۱۶۸
۱۶۹
۱۷۰
۱۷۱
۱۷۲
۱۷۳
۱۷۴
۱۷۵
۱۷۶
۱۷۷
۱۷۸
۱۷۹
۱۸۰
۱۸۱
۱۸۲
۱۸۳
۱۸۴
۱۸۵
۱۸۶
۱۸۷
۱۸۸
۱۸۹
۱۹۰
۱۹۱
۱۹۲
۱۹۳
۱۹۴
۱۹۵
۱۹۶
۱۹۷
۱۹۸
۱۹۹
۲۰۰
۲۰۱
۲۰۲
۲۰۳
۲۰۴
۲۰۵
۲۰۶
۲۰۷
۲۰۸
۲۰۹
۲۱۰
۲۱۱
۲۱۲
۲۱۳
۲۱۴
۲۱۵
۲۱۶
۲۱۷
۲۱۸
۲۱۹
۲۲۰
۲۲۱
۲۲۲
۲۲۳
۲۲۴
۲۲۵
۲۲۶
۲۲۷
۲۲۸
۲۲۹
۲۳۰
۲۳۱
۲۳۲
۲۳۳
۲۳۴
۲۳۵
۲۳۶
۲۳۷
۲۳۸
۲۳۹
۲۴۰
۲۴۱
۲۴۲
۲۴۳
۲۴۴
۲۴۵
۲۴۶
۲۴۷
۲۴۸
۲۴۹
۲۵۰
۲۵۱
۲۵۲
۲۵۳
۲۵۴
۲۵۵
۲۵۶
۲۵۷
۲۵۸
۲۵۹
۲۶۰
۲۶۱
۲۶۲
۲۶۳
۲۶۴
۲۶۵
۲۶۶
۲۶۷
۲۶۸
۲۶۹
۲۷۰
۲۷۱
۲۷۲
۲۷۳
۲۷۴
۲۷۵
۲۷۶
۲۷۷
۲۷۸
۲۷۹
۲۸۰
۲۸۱
۲۸۲
۲۸۳
۲۸۴
۲۸۵
۲۸۶