آیه ۳۱ - سوره بقره

آیه وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ [31]

سپس، تمامى علم اسماء(علم اسرار آفرينش و نام‌گذارى موجودات) را به آدم آموخت. آنگاه آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست مى‌گوييد، [و از آدم شايسته‌تر هستيد] اسامى اينها را به من خبر دهيد»!

آموخت

۱ -۱
(بقره/ ۳۱)

الباقر (علیه السلام)- العِلمُ هُوَ کَیدُکَ.

امام باقر (علیه السلام) علم، زیرکی تو است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۲
بحرالعرفان

به آدم آموخت

۲ -۱
(بقره/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِعَلِیٍّ (علیه السلام): أَمَا إِنَّ جَبْرَئِیلَ أَخْبَرَنِی أَنَّ اللَّهَ عَلَّمَکَ اسْمَ کُلِّ شَیْءٍ کَمَا عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها.

امام صادق (علیه السلام) رسول‌خدا (به علی (علیه السلام) فرمود: «جبرئیل (علیه السلام) به من خبر داد که خداوند نام همه‌ی چیزها را به توآموخت همان‌طور که به آدم (علیه السلام) تمام نام‌ها را آموخت».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۲
بحارالأنوار، ج۴۰، ص۱۸۵/ نورالثقلین
۲ -۲
(بقره/ ۳۱)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِنَّ رَبِّی عَزَّوَجَلَّ مَثَّلَ لِی أُمَّتِی فِی الطِّینِ وَ عَلَّمَنِی أَسْمَاءَ أُمَّتِی کَمَا عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا.

پیامبر ( خداوند بلندمرتبه و بزرگوار من، امّتم را زمانی که در خاک بودند، [قبل از به وجود آمدنشان] برایم به تمثیل کشید و نام‌های امّتم را به من آموخت؛ همان‌طور که همه‌ی نام‌ها را به آدم (علیه السلام) آموخت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۲
بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۳۵/ بحارالأنوار، ج۱۷، ص۱۵۳/ بحارالأنوار، ج۱۷، ص۱۵۴/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۲۶/ نورالثقلین/ فرات الکوفی، ص۳۹۲

به آدم

۳ -۱
(بقره/ ۳۱)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- یَزِیدُ‌بْنُ‌سَلَّامٍ أَنَّهُ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَال: أَخْبِرْنِی عَنْ آدَمَ (علیه السلام) لِمَ سُمِّیَ آدَمَ (علیه السلام)؟ قَالَ: لِأَنَّهُ خُلِقَ مِنْ طِینِ الْأَرْضِ وَ أَدِیمِهَا.

پیامبر ( عبدالله‌بن‌یزیدبن سلام به پیامبر (گفت؟ مرا درباره‌ی آدم (علیه السلام) آگاه ساز که چرا به اسم «آدم» نامیده شد؟ حضرت فرمود: چرا که او از گل زمین و ورآمده آفریده شد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۴
بحارالأنوار، ج۹، ص۳۰۴/ بحارالأنوار، ج۱۱۷، ص۱۰۱/ بحارالأنوار، ج۵۷، ص۲۴۴/ علل الشرایع، ج۲، ص۴۷۱
۳ -۲
(بقره/ ۳۱)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌بَصِیرٍ قَالَ: سَأَلَ طَاوُسٌ الْیَمَانِیُّ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) لِمَ سُمِّیَ آدَمُ (علیه السلام) آدَمَ؟ قَالَ: لِأَنَّهُ رُفِعَتْ طِینَتُهُ مِنْ أَدِیمِ الْأَرْضِ السُّفْلَی.

امام باقر (علیه السلام) داوود یمانی از ایشان پرسید: برای چه نام آدم (علیه السلام)، آدم شد؟ فرمود: زیرا طینت و گل او از گل ورآمده‌ی زمین زیرین، بالا آمد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۴
بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۳۵/ الاحتجاج، ج۲، ص۳۲۸/ بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۰۰

اسماء علم اسرار آفرینش و نام‌گذاری موجودات)

۴ -۱
(بقره/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَّمَ آدَمَ أَسْمَاءَ حُجَجِ اللَّهِ کُلَّهَا.

امام صادق (علیه السلام) خدای تعالی اسامی همه‌ی حجّت‌های الهی را به آدم (علیه السلام) آموخت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۴
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۴۵/ کمال الدین، ج۱، ص۱۳/ نورالثقلین/ البرهان
۴ -۲
(بقره/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی کَانَ وَ لَا شَیْءَ فَخَلَقَ خَمْسَهًًْ مِنْ نُورِ جَلَالِهِ وَ اشْتَقَّ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمُ اسْماً مِنْ أَسْمَائِهِ الْمُنْزَلَهًِْ فَهُوَ الْحَمِیدُ وَ سَمَّانِی مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ هُوَ الْأَعْلَی وَ سَمَّی أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ عَلِیّاً (صلی الله علیه و آله) وَ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَی فَاشْتَقَّ مِنْهَا حَسَناً (علیه السلام) وَ حُسَیْناً (علیه السلام) وَ هُوَ فَاطِرٌ فَاشْتَقَّ لِفَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) مِنْ أَسْمَائِهِ اسْماً فَلَمَّا خَلَقَهُمْ جَعَلَهُمْ فِی الْمِیثَاقِ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ وَ خَلَقَ الْمَلَائِکَهًَْ مِنْ نُورٍ فَلَمَّا أَنْ نَظَرُوا إِلَیْهِمْ عَظَّمُوا أَمْرَهُمْ وَ شَأْنَهُمْ وَ لُقِّنُوا التَّسْبِیح ... فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَی آدَمَ (علیه السلام) نَظَرَ إِلَیْهِمْ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ فَقَالَ: یَا رَبِّ مَنْ هَؤُلَاءِ؟ قَالَ: یَا آدَمُ! هَؤُلَاءِ صَفْوَتِی وَ خَاصَّتِی خَلَقْتُهُمْ مِنْ نُورِ جَلَالِی وَ شَقَقْتُ لَهُمْ اسْماً مِنْ أَسْمَائِی. قَالَ: یَا رَبِّ! فَبِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ عَلِّمْنِی أَسْمَاءَهُمْ. قَالَ: یَا آدَمُ! فَهُمْ عِنْدَکَ أَمَانَهًٌْ سِرٌّ مِنْ سِرِّی لَا یَطَّلِعُ عَلَیْهِ غَیْرُکَ إِلَّا بِإِذْنِی. قَالَ: نَعَمْ یَا رَبِّ! قَالَ: یَا آدَمُ! أَعْطِنِی عَلَی ذَلِکَ الْعَهْدَ. فَأَخَذَ عَلَیْهِ الْعَهْدَ ثُمَّ عَلَّمَهُ أَسْمَاءَهُمْ ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِکَهًِْ وَ لَمْ یَکُنْ عَلَّمَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَقالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ* قالُوا سُبْحانَکَ لا عِلْمَ لَنا إِلَّا ما عَلَّمْتَنا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ* قالَ یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمائِهِمْ قالَ وَ أَوْفُوا بِوَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَرْضاً مِنَ اللَّهِ أُوفِ لَکُمْ بِالْجَنَّهًِْ.

امام صادق (علیه السلام) زمانی که هیچ‌چیزی وجود نداشت، خداوند تبارک‌وتعالی بود و پنج چیز را از نور جلال خود، خلق کرد و بر هرکدام از آن‌ها نامی برگرفته از نام‌های خودش فروفرستاد. خداوند «حمید» است و مرا «محمّد» نامید؛ او خود «اعلی» است و امیرالمؤمنین را «علی» خواند؛ و او «اسماءالحسنی» دارد که حسن و حسین را از اشتقاق آن گرفته است؛ او «فاطر» است که برای «فاطمه» اسمی از اسماء خودش برگزیده است. پس چون ایشان را خلق کرد برای گرفتن پیمان، آن‌ها را در سمت راست عرش قرار داد. همچنین خداوند فرشتگان را از نور آفرید؛ با این‌حال هرگاه فرشتگان به این پنج نور می‌نگریستند، امر و مقامشان را بزرگ دانسته و تسبیحشان می‌کردند ... پس زمانی که خداوند آدم (علیه السلام) را آفرید او از سمت راست عرش به آن پنج نور نگاه کرد و از خداوند پرسید: «پروردگارا! ایشان چه کسانی هستند»؟ فرمود: «ای آدم (علیه السلام)! اینان افراد خاص و برگزیدگان من هستند که از نورجلالت خویش، به وجودشان آوردم و بر آن‌ها نام‌هایی برگرفته از نام‌های خود نهادم». آدم (علیه السلام) گفت: «پروردگارا! تو را به حقّی که آن‌ها بر تو دارند سوگند می‌دهم که اسامی آن‌ها را به من تعلیم بده». خداوند فرمود: «ای آدم (علیه السلام)! پس من این اسامی را نزد تو به امانت می‌گذارم و آن از جمله اسراری است که احدی بی‌اجازه‌ی من جز تو از آن آگاه نمی‌شود». آدم (علیه السلام) گفت: «بله ای پروردگار»! خداوند فرمود: «ای آدم (علیه السلام)! با من عهد ببند که بر این سوگندت پایبند باشی». پس از او پیمان گرفت. سپس خداوند نام آن‌ها را به آدم (علیه السلام) آموخت. آنگاه آن مخلوقات را به ملائکه که نام آن‌ها را نمی‌دانستند، عرضه کرد وگفت: «اگر راست می‌گویید از نام آن‌ها به من خبر دهید». ملائکه گفتند: «خدایا تو پاک و منزّهی! ما از آن بی‌خبریم؛ مگر اینکه توکه دانا و حکیم هستی، ما را از آن مطّلع گردانی». خداوند فرمود: «ای آدم (علیه السلام) آن‌ها را از نام ایشان خبر بده». پس زمانی که او برای فرشتگان، نام‌های آن‌ها را بیان کرد، فرمود: «به ولایت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) که از سوی خداوند واجب شده وفا کنید تا بهشت را برای شما تضمین کنم».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۴
بحارالأنوار، ج۳۷، ص۶۲/ فرات الکوفی، ص۵۶؛ فیها «قال ... بالجنّهًْ» محذوفٌ
۴ -۳
(بقره/ ۳۱)

العسکری (علیه السلام)- أَسْمَاءَ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ أَسْمَاءَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) وَ الْحَسَنِ (علیه السلام) وَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) وَ الطَّیِّبِینَ مِنْ آلِهِمَا وَ أَسْمَاءَ رِجَالٍ مِنْ خِیَارِ شِیعَتِهِمْ وَ عُصَاهًِْ أَعْدَائِهِم.

امام عسکری (علیه السلام) آن نام‌ها، اسم‌های پیامبران خدا (علیهم السلام)، اسم‌های محمّد (علی (علیه السلام)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن (علیه السلام)، حسین (علیه السلام) و پاکان خاندان محمّد (و علی (علیه السلام) و اسم‌های تنی چند از شیعیان برگزیده‌ی آنها و برگزیدگانی است که دشمنان آن‌ها را نافرمانی می‌کنند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۴
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۱۷/ الإمام العسکری، ص۲۱۶ و البرهان؛ فیهما: «عتاهًْ» بدل «عصاهًْ»، ایضاً فی البرهان «خیار» محذوف
۴ -۴
(بقره/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌الْعَبَّاسِ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها مَا ذَا عَلَّمَهُ؟ قَالَ: الْأَرَضِینَ وَ الْجِبَالَ وَ الشِّعَابَ وَ الْأَوْدِیَهًَْ. ثُمَّ نَظَرَ إِلَی بِسَاطٍ تَحْتَهُ فَقَالَ: وَ هَذَا الْبِسَاطُ مِمَّا عَلَّمَهُ.

امام صادق (علیه السلام) از أبی‌العباس نقل شده است که گفت: «از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «خدا نام چه چیزهایی را به آدم (علیه السلام) آموخت»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «نام زمین‌ها، کوه‌ها، درهّ‌ها و رودخانه‌ها». پس امام (علیه السلام) به زیرانداز زیر خود نگاهی کرد و فرمود: «این فرش نیز جزء آنهایی بود که آموخت».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۴۷/ العیاشی، ج۱، ص۳۲/ نورالثقلی/ البرهان
۴ -۵
(بقره/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- عنِ الْفَضْلِ‌بْنِ‌عَبَّاسٍ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها مَا هِیَ؟ قَالَ: أَسْمَاءُ الْأَوْدِیَهًِْ وَ النَّبَاتِ وَ الشَّجَرِ وَ الْجِبَالِ مِنَ الْأَرْضِ.

امام صادق (علیه السلام) از فُضیل‌بن‌عباس نقل شده است که گفت: «از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «آن اسم‌ها چیست»؟ فرمود: «اسم‌های رودخانه‌ها، گیاهان، درختان و کوه‌های روی زمین».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۴۷/ العیاشی، ج۱، ص۳۲/ البرهان
۴ -۶
(بقره/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ دَاوُدَ‌بْنِ‌سِرْحَانَ الْعَطَّارِ قَال: فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ قَوْلُهُ وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها الطَّسْتُ وَ الدَّسْتُ سنانه مِنْهُ؟ فَقَالَ: الْفِجَاجُ وَ الْأَوْدِیَهًُْ وَ أَهْوَی بِیَدِهِ کَذَا وَ کَذَا.

امام صادق (علیه السلام) داودبن‌سرحان عطّار گوید به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «فدایت شوم! در این کلام خدا: عَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا آیا این تشت و دستسنان نیز از جمله آن اسم‌ها بود»؟ فرمود: «درّه‌ها، تنگه‌ها و رودخانه‌ها نیز از آن جمله است» و امام (علیه السلام) با دست خود به پستی‌ها و بلندی‌ها اشاره کرد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۴۷/ العیاشی، ج۱، ص۳۳؛ فیه: «الطشت» بدل «الطست»/ البرهان
۴ -۷
(بقره/ ۳۱)

علیّ‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- أَسْمَاءَ الْجِبَالِ وَ الْبِحَارِ وَ الْأَوْدِیَهًِْ وَ النَّبَاتِ وَ الْحَیَوَانِ.

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) نام کوه‌ها، دریاها، رودخانه‌ها، گیاهان وحیوانات است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
القمی، ج۱، ص۴۵/ نورالثقلین/ بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۴۶
۴ -۸
(بقره/ ۳۱)

علیّ‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- انْهَ سُبْحَانَهُ عَلَّمَهُ جَمِیعَ الاسماء وَ الصِّنَاعَاتِ وَ عِمَارَِهًَْ الأرَضین وَ الأطعَمَهًَْ وَ الأدوِیَهًَْ وَ اسْتِخْرَاجَ الْمَعَادِنِ وَ غَرَسَ الاشجار وَ مَنَافِعِهَا وَ جَمِیعَ مَا یَتَعَلَّقُ بعماره الدِّینِ وَ الدُّنْیَا.

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) خداوند سبحان، تمام نام‌ها، صنایع، بناهای دو دنیا، طعم‌ها، داروها، علم استخراج معادن، کاشتن درختان و منفعت‌های آن و هرآنچه که به آبادانی دین و دنیا مربوط می‌شود را به آدم (علیه السلام) آموخت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
بحرالعرفان
۴ -۹
(بقره/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- أُهْدِیَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) دانجوج فِیهِ حَبٌّ مُخْتَلِطٌ فَجَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یُلْقِی إِلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) حَبَّهًًْ وَ حَبَّهًًْ وَ یَسْأَلُهُ أَیُّ شَیْءٍ هَذَا؟ وَ یُخْبِرُهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَمَا إِنَّ جَبْرَئِیلَ أَخْبَرَنِی أَنَّ اللَّهَ عَلَّمَکَ اسْمَ کُلِّ شَیْءٍ کَمَا عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها.

امام صادق (علیه السلام) مقداری غلّه شبیه عدس، به رسول‌خدا (هدیه داده‌شد که در آن دانه‌های گوناگونی بود. رسول‌خدا (دانه دانه، آن را به علی (علیه السلام) می‌داد و از او می‌پرسید: «این چیست»؟ و علی (علیه السلام) نام آن‌ها را به درستی عرض می‌کرد. پیامبر (فرمود: جبرئیل (علیه السلام) پیش از این مرا مطّلع کرده بود که خداوند همان‌گونه که به آدم (علیه السلام) تمام نام‌ها را آموخت، به تو نیز آموخته است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
بحارالأنوار، ج۴۰، ص۱۸۵/ نورالثقلین؛ فیه: «دلجوج» بدلٌ «دانجوج»
۴ -۱۰
(بقره/ ۳۱)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِنَّ رَبِّی عَزَّوَجَلَّ مَثَّلَ لِی أُمَّتِی فِی الطِّینِ وَ عَلَّمَنِی أَسْمَاءَ أُمَّتِی کَمَا عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا.

پیامبر ( [خداوند] زمانی که امّتم در حالت گِل بودند (قبل از خلقت) آن‌ها را برای من ممثّل کرد و به من نام‌های آنان را آموخت؛ چنانچه به آدم (علیه السلام) همه‌ی نام‌ها را آموخت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۳۵/ بحارالأنوار، ج۱۷، ص۱۵۳/ بحارالأنوار، ج۱۷، ص۱۵۴/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۲۶/ نورالثقلین/ فرات الکوفی، ص۳۹۲

به فرشتگان عرضه داشت

۵ -۱
(بقره/ ۳۱)

العسکری (علیه السلام)- ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَرَضَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیّاً (علیه السلام) وَ الْأَئِمَّهًَْ (علیهم السلام) عَلَی الْمَلائِکَهًِْ أَیْ عَرَضَ أَشْبَاحَهُمْ وَ هُمْ أَنْوَارٌ فِی الْأَظِلَّهًِْ.

امام عسکری (علیه السلام) خداوند، محمّد (و علی (علیه السلام) و ائمّه (علیهم السلام) را به ملائکه عرضه کرد؛ یعنی اشباحی از آن‌ها را به ملائکه نشان داد که چون نورهایی در بین تاریکی‌ها بودند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۱۷/ الإمام العسکری، ص۲۱۶/ البرهان
۵ -۲
(بقره/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- ثُمَّ عَرَضَهُمْ وَ هُمْ أَرْوَاحٌ عَلَی الْمَلَائِکَهًِْ.

امام صادق (علیه السلام) سپس ارواح آن حجج طاهره (علیهم السلام) را بر ملائکه عرضه داشت.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۶
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۴۵/ کمال الدین، ج۱، ص۱۳/ نورالثقلین/ البرهان
۵ -۳
(بقره/ ۳۱)

الباقر (علیه السلام)- ... فَأَعْرَضَ اللَّهُ عَنْهُمْ (الْمَلَائِکَهًِْ) وَ خَلَقَ آدَم.

امام باقر (علیه السلام) خداوند از ملائکه روی برگرداند و آدم (علیه السلام) را خلق کرد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۸
دعایم الإسلام، ج۱، ص۲۹۱/ بحارالأنوار، ج۹۶، ص۴۷

اسامی اینها را به من خبر دهید

۶ -۱
(بقره/ ۳۱)

الباقر (علیه السلام)- ثُمَّ سَأَلَ المَلَائِکَهًْ.

امام باقر (علیه السلام) سپس از ملائکه چنین پرسید.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۸
دعایم الإسلام، ج۱، ص۲۹۱

اگر راست می‌گویید [و از آدم شایسته‌تر هستید]

۷ -۱
(بقره/ ۳۱)

الصّادق (علیه السلام)- أَنَّکُمْ أَحَقُّ بِالْخِلَافَهًِْ فِی الْأَرْضِ لِتَسْبِیحِکُمْ وَ تَقْدِیسِکُمْ مِنْ آدَمَ (علیه السلام).

امام صادق (علیه السلام) ای ملائکه اگر راست می‌گویید که شما به‌واسطه‌ی تسبیح و تقدیسی که می‌کنید، شایسته‌تر از آدم (علیه السلام) به خلافت در زمین هستید، [نام آن‌ها را بگویید].

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۳۸
بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۴۵/ کمال الدین، ج۱، ص۱۳/ نورالثقلین/ البرهان
بیشتر
بقره
همه
مقدمه
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
۳۲
۳۳
۳۴
۳۵
۳۶
۳۷
۳۸
۳۹
۴۰
۴۱
۴۲
۴۳
۴۴
۴۵
۴۶
۴۷
۴۸
۴۹
۵۰
۵۱
۵۲
۵۳
۵۴
۵۵
۵۶
۵۷
۵۸
۵۹
۶۰
۶۱
۶۲
۶۳
۶۴
۶۵
۶۶
۶۷
۶۸
۶۹
۷۰
۷۱
۷۲
۷۳
۷۴
۷۵
۷۶
۷۷
۷۸
۷۹
۸۰
۸۱
۸۲
۸۳
۸۴
۸۵
۸۶
۸۷
۸۸
۸۹
۹۰
۹۱
۹۲
۹۳
۹۴
۹۵
۹۶
۹۷
۹۸
۹۹
۱۰۰
۱۰۱
۱۰۲
۱۰۳
۱۰۴
۱۰۵
۱۰۶
۱۰۷
۱۰۸
۱۰۹
۱۱۰
۱۱۱
۱۱۲
۱۱۳
۱۱۴
۱۱۵
۱۱۶
۱۱۷
۱۱۸
۱۱۹
۱۲۰
۱۲۱
۱۲۲
۱۲۳
۱۲۴
۱۲۵
۱۲۶
۱۲۷
۱۲۸
۱۲۹
۱۳۰
۱۳۱
۱۳۲
۱۳۳
۱۳۴
۱۳۵
۱۳۶
۱۳۷
۱۳۸
۱۳۹
۱۴۰
۱۴۱
۱۴۲
۱۴۳
۱۴۴
۱۴۵
۱۴۶
۱۴۷
۱۴۸
۱۴۹
۱۵۰
۱۵۱
۱۵۲
۱۵۳
۱۵۴
۱۵۵
۱۵۶
۱۵۷
۱۵۸
۱۵۹
۱۶۰
۱۶۱
۱۶۲
۱۶۳
۱۶۴
۱۶۵
۱۶۶
۱۶۷
۱۶۸
۱۶۹
۱۷۰
۱۷۱
۱۷۲
۱۷۳
۱۷۴
۱۷۵
۱۷۶
۱۷۷
۱۷۸
۱۷۹
۱۸۰
۱۸۱
۱۸۲
۱۸۳
۱۸۴
۱۸۵
۱۸۶
۱۸۷
۱۸۸
۱۸۹
۱۹۰
۱۹۱
۱۹۲
۱۹۳
۱۹۴
۱۹۵
۱۹۶
۱۹۷
۱۹۸
۱۹۹
۲۰۰
۲۰۱
۲۰۲
۲۰۳
۲۰۴
۲۰۵
۲۰۶
۲۰۷
۲۰۸
۲۰۹
۲۱۰
۲۱۱
۲۱۲
۲۱۳
۲۱۴
۲۱۵
۲۱۶
۲۱۷
۲۱۸
۲۱۹
۲۲۰
۲۲۱
۲۲۲
۲۲۳
۲۲۴
۲۲۵
۲۲۶
۲۲۷
۲۲۸
۲۲۹
۲۳۰
۲۳۱
۲۳۲
۲۳۳
۲۳۴
۲۳۵
۲۳۶
۲۳۷
۲۳۸
۲۳۹
۲۴۰
۲۴۱
۲۴۲
۲۴۳
۲۴۴
۲۴۵
۲۴۶
۲۴۷
۲۴۸
۲۴۹
۲۵۰
۲۵۱
۲۵۲
۲۵۳
۲۵۴
۲۵۵
۲۵۶
۲۵۷
۲۵۸
۲۵۹
۲۶۰
۲۶۱
۲۶۲
۲۶۳
۲۶۴
۲۶۵
۲۶۶
۲۶۷
۲۶۸
۲۶۹
۲۷۰
۲۷۱
۲۷۲
۲۷۳
۲۷۴
۲۷۵
۲۷۶
۲۷۷
۲۷۸
۲۷۹
۲۸۰
۲۸۱
۲۸۲
۲۸۳
۲۸۴
۲۸۵
۲۸۶