آیه ۱۳۰ - سوره بقره

آیه وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهيمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَ لَقَدِ اصْطَفَيْناهُ فِي الدُّنْيا وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحينَ [130]

جز افراد سفيه و نادان، چه كسى از آيين ابراهيم، [كه آيين پاكى و يگانه‌پرستى است] روى‌گردان خواهدشد؟! ما او را در دنيا برگزيديم؛ ‌ و او در آخرت، از صالحان است.

جز افراد سفیه و نادان، چه کسی از آیین ابراهیم، [که آیین پاکی و یگانه‌پرستی است] روی‌گردان خواهدشد

۱ -۱
(بقره/ ۱۳۰)

علیّ‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- فَالْمِلَّهًُْ الْإِمَامَهًُْ.

علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) منظور از مِلَّةِ إِبْراهیمَ [در این آیه]، امامت [و سرپرستی] است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۷۶
بحارالأنوار، ج۲۵، ص۲۰۱/ العیاشی، ج۱، ص۵۷
۱ -۲
(بقره/ ۱۳۰)

السّجّاد (علیه السلام)- مَا أَحَدٌ عَلَی مِلَّهًِْ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) إِلَّا نَحْنُ وَ شِیعَتُنَا وَ سَائِرُ النَّاسِ مِنْهَا بِرَاء.

امام سجاد (علیه السلام) هیچ‌کس جز ما و شیعیان ما [وارد] در ملّت ابراهیم (علیه السلام) نیست و سایر مردم از آن دور هستند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۷۶
بحارالأنوار، ج۶۴، ص۳۳
۱ -۳
(بقره/ ۱۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- قَالَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ لِجَمِیعِ أَرْوَاحِ بَنِی‌آدَمَ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی قَالَ: أَوَّلُ مَنْ قَالَ بَلَی، مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) فَصَارَ بِسَبْقِهِ إِلَی بَلی سَیِّدَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ أَفْضَلَ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ فَمَنْ لَمْ یُجِبْ عَنْ هَذِهِ الْمَسْأَلَهًِْ بِجَوَابِ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) فَقَدْ رَغِبَ عَنْ مِلَّتِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَ وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَه.

امام صادق (علیه السلام) وقتی که خدا به ارواح بنی‌آدم خطاب کرد که آیا من پروردگار شما نیستم؟ (اعراف/۱۷۲) همه گفتند: «بلی»! اوّل کسی‌که «بلی» گفت محمّد (بود. از آن رو که به گفتن «بلی» سبقت جست، سیّد اوّلین و آخرین و افضل پیغمبران و مرسلین گردید؛ هرکس در جواب این پرسش همان جواب ابراهیم (علیه السلام) را ندهد از ملّت او روی‌گردان است و خدا فرموده است: وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۷۸
البرهان/ الخصال، ج۱، ص۳۰۸
۱ -۴
(بقره/ ۱۳۰)

أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) کَتَبَ إِلَی مُعَاوِیَهًَْ ... قَالَ اللَّهُ لِإِبْرَاهِیمَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفی لَکُمُ الدِّینَ أَ فَتَرْغَبُ عَنْ مِلَّتِهِ وَ قَدِ اصْطَفَاهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ هُوَ فِی الْآخِرَهًِْ مِنَ الصَّالِحِینَ أَمْ غَیْرَ الْحَکَمِ تَبْغِی حَکَماً أَمْ غَیْرَ الْمُسْتَحْفِظِ مِنَّا تَبْغِی إِمَاماً الْإِمَامَهًُْ لِإِبْرَاهِیمَ وَ ذُرِّیَّتِهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ تَبَعٌ لَهُمْ لَا یَرْغَبُونَ عَنْ مِلَّتِهِ.

امام علی (علیه السلام) علی (علیه السلام) به معاویه نوشت ... خداوند به ابراهیم (علیه السلام) فرمود: خداوند برای شما دین را برگزید. آیا درحالی‌که خداوند در دنیا ابراهیم (علیه السلام) را برگزید و در آخرت او را از صلحا قرار داد، تو از آیین او روی می‌گردانی یا غیر از این حکم، حکمی را می‌پسندی یا غیر از ما محافظان دین خدا امامی را می‌طلبی؟! امامت از آنِ ابراهیم (علیه السلام) و ذریّه‌ی او و مؤمنینی است که از ایشان پیروی می‌کنند و از آیین او روی بر نمی‌گردانند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۷۸
بحارالأنوار، ج۳۳، ص۱۳۸/ الغارات، ج۱، ص۱۱۹

و او در آخرت، از صالحان است

۲ -۱
(بقره/ ۱۳۰)

الصّادق (علیه السلام)- عَنِ المُفَضَّلِ‌بنِ‌عُمَرَ، عَنِ الصَّادِقِ جَعفَرِ‌بنِ‌مُحَمَّدٍ (علیه السلام) فِی حَدِیثٍ لَهُ {ذَکَرَ فِیهِ الکَلمَاتِ الَّتِی ابتَلَی اللهُ بِهِنَّ إِبرَاهِیمَ (علیه السلام)} قَالَ: ... ثُمَّ اصْطِفَاءُ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ إِیَّاهُ فِی الدُّنْیَا ثُمَ شَهَادَتُهُ لَهُ فِی الْعَاقِبَهًِْ أَنَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ فِی قَوْلِهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَ وَ لَقَدِ اصْطَفَیْناهُ فِی الدُّنْیا وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ وَ الصَّالِحُونَ هُمُ النَّبِیُّ وَ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) الْآخِذُونَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ أَمْرَهُ وَ نَهْیَهُ وَ الْمُلْتَمِسُونَ لِلصَّلَاحِ مِنْ عِنْدِهِ وَ الْمُجْتَنِبُونَ لِلرَّأْیِ وَ الْقِیَاسِ فِی دِینِه.

پیامبر ( مفضل‌بن‌عمر حدیثی طولانی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که در آن از کلماتی که خدا ابراهیم (علیه السلام) را با آن‌ها آزمود یاد شده است: خداوند او (حضرت ابراهیم (علیه السلام)) را در دنیا برگزید؛ و برای او گواهی داد که سرانجام از نیکان و شایستگان است (در آخر همین آیه) که فرمود او را در دنیا برگزیدیم و به‌راستی او در آخرت از نیکان است و نیکان همان پیامبر و امامانند که امر و نهی خدای عزّوجلّ را دریافت کرده از درگاه حضرت او درخواست صلاح می‌کنند و نیز از رأی [شخصی] و قیاس در دین خدا پرهیز می‌نمایند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۷۸
البرهان/ الخصال، ج۱، ص۳۰۸
۲ -۲
(بقره/ ۱۳۰)

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- یَا فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) زَوَّجْتُکِ سَیِّداً فِی الدُّنْیَا وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِین.

پیامبر ( ای فاطمه (سلام الله علیها)! تو را به ازدواج مردی درآوردم که در دنیا سرور و آقاست و او در آخرت [نیز] از شایستگان و صالحین است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۷۸
بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۲۰/ بحارالأنوار، ج۳۷، ص۶۹/ بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۲۰/ بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۴۲
بیشتر
بقره
همه
مقدمه
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
۳۲
۳۳
۳۴
۳۵
۳۶
۳۷
۳۸
۳۹
۴۰
۴۱
۴۲
۴۳
۴۴
۴۵
۴۶
۴۷
۴۸
۴۹
۵۰
۵۱
۵۲
۵۳
۵۴
۵۵
۵۶
۵۷
۵۸
۵۹
۶۰
۶۱
۶۲
۶۳
۶۴
۶۵
۶۶
۶۷
۶۸
۶۹
۷۰
۷۱
۷۲
۷۳
۷۴
۷۵
۷۶
۷۷
۷۸
۷۹
۸۰
۸۱
۸۲
۸۳
۸۴
۸۵
۸۶
۸۷
۸۸
۸۹
۹۰
۹۱
۹۲
۹۳
۹۴
۹۵
۹۶
۹۷
۹۸
۹۹
۱۰۰
۱۰۱
۱۰۲
۱۰۳
۱۰۴
۱۰۵
۱۰۶
۱۰۷
۱۰۸
۱۰۹
۱۱۰
۱۱۱
۱۱۲
۱۱۳
۱۱۴
۱۱۵
۱۱۶
۱۱۷
۱۱۸
۱۱۹
۱۲۰
۱۲۱
۱۲۲
۱۲۳
۱۲۴
۱۲۵
۱۲۶
۱۲۷
۱۲۸
۱۲۹
۱۳۰
۱۳۱
۱۳۲
۱۳۳
۱۳۴
۱۳۵
۱۳۶
۱۳۷
۱۳۸
۱۳۹
۱۴۰
۱۴۱
۱۴۲
۱۴۳
۱۴۴
۱۴۵
۱۴۶
۱۴۷
۱۴۸
۱۴۹
۱۵۰
۱۵۱
۱۵۲
۱۵۳
۱۵۴
۱۵۵
۱۵۶
۱۵۷
۱۵۸
۱۵۹
۱۶۰
۱۶۱
۱۶۲
۱۶۳
۱۶۴
۱۶۵
۱۶۶
۱۶۷
۱۶۸
۱۶۹
۱۷۰
۱۷۱
۱۷۲
۱۷۳
۱۷۴
۱۷۵
۱۷۶
۱۷۷
۱۷۸
۱۷۹
۱۸۰
۱۸۱
۱۸۲
۱۸۳
۱۸۴
۱۸۵
۱۸۶
۱۸۷
۱۸۸
۱۸۹
۱۹۰
۱۹۱
۱۹۲
۱۹۳
۱۹۴
۱۹۵
۱۹۶
۱۹۷
۱۹۸
۱۹۹
۲۰۰
۲۰۱
۲۰۲
۲۰۳
۲۰۴
۲۰۵
۲۰۶
۲۰۷
۲۰۸
۲۰۹
۲۱۰
۲۱۱
۲۱۲
۲۱۳
۲۱۴
۲۱۵
۲۱۶
۲۱۷
۲۱۸
۲۱۹
۲۲۰
۲۲۱
۲۲۲
۲۲۳
۲۲۴
۲۲۵
۲۲۶
۲۲۷
۲۲۸
۲۲۹
۲۳۰
۲۳۱
۲۳۲
۲۳۳
۲۳۴
۲۳۵
۲۳۶
۲۳۷
۲۳۸
۲۳۹
۲۴۰
۲۴۱
۲۴۲
۲۴۳
۲۴۴
۲۴۵
۲۴۶
۲۴۷
۲۴۸
۲۴۹
۲۵۰
۲۵۱
۲۵۲
۲۵۳
۲۵۴
۲۵۵
۲۵۶
۲۵۷
۲۵۸
۲۵۹
۲۶۰
۲۶۱
۲۶۲
۲۶۳
۲۶۴
۲۶۵
۲۶۶
۲۶۷
۲۶۸
۲۶۹
۲۷۰
۲۷۱
۲۷۲
۲۷۳
۲۷۴
۲۷۵
۲۷۶
۲۷۷
۲۷۸
۲۷۹
۲۸۰
۲۸۱
۲۸۲
۲۸۳
۲۸۴
۲۸۵
۲۸۶